Skocz do zawartości

Z ciekawości kupiłem najtańsze, chińskie bino...


dobrychemik

Rekomendowane odpowiedzi

2 minuty temu, dobrychemik napisał:

No... teraz już wiem :(

Diafragma w 24/68 ma 27,2 mm średnicy, a przelot Twojej nasadki to chyba 21 mm tylko....

  

2 minuty temu, dobrychemik napisał:

Zaczynam zbierać na bino w wersji 2.0" ;)

Więc kupuj od razu parkę WO Swan 40mm i Baader Hyperion 31mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 hours ago, Marcin_G said:

Dlatego, że tuleja trzymająca okular nie trzyma go osiowo.... Tak więc regulację ostrości traktuj jako sposób kolimacji :(

czy okulary tuleję 1,25" mają gładką czy z podcięciem?

 

Ależ emocji z tymi tanimi bino.....

Okulary to BCO 18 mm, czyli z gładką tuleją. Czyli  w trakcie krecenia okularem zmienia się nie tylko jego pozycja w osi Z, ale też XY, tak? One wszystkie mają taki "mechanizm kolimacji", czy tylko mój egzemplarz? Być może uda mi się tak zamocować okulary by nie były pod kątem i całość była skolimowana, będę próbować dalej. Przy okazji zapytam, ma ktoś może schemat drogi optycznej takiej lub podobnej nasadki bino?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, twegier napisał:

Niedawno dotarła do mnie taka sama nasadka z Ali jak w tytule. Pierwsze wizualne wrażenie bardzo dobre, choć w jednym torze optycznym są jakieś dwa małe paprochy, a wlot (pryzmat światłodzielący ???) był mocno zapaprany - na szczęście udało mi się go oczyścić. Co do optyki trudno mi powiedzieć, bo seeing był nienajlepszy jak ją sprawdzałem. Najważniejsze, że kręcąc okularami jestem w stanie poskładać obrazy w jeden. W mojej nasadce regulacja dioptrii jest na prawym okularze - lewy kręci się tylko trochę. I tu właśnie pojawia się moje pytanie. Dlaczego jak kręcę tym prawym okukarem, to ostrość zmienia się bardzo nieznacznie, natomiast obrazy się schodzą bądź rozchodzą? To, że efekt na ogniskowanie jest nieznaczny tłumaczę sobie dużą ogniskową całego układu (używam z Mak127) - przy ponad 2000 mm efektywnej ogniskowej te kilka milimetrów pozycji okularu w tę czy w tamtą nie robi kolosalnej różnicy. Ale dlaczego kręcenie okularem wpływa na kolimację?

Czyli potwierdzają się i moje spostrzeżenia co do tych czarnych nasadek, co pisałem wcześniej. Trzeba wkładać okulary trzymając nasadkę w pionie i z wyczuciem tak aby lekko "spadły" do końca w gniazda. Następnie zakręcając blokady nadal trzeba trzymać nasadkę w pionie, tak aby nie zruszyć usadowienia okularów w gniazdach. Trzeba to robić z wyczuciem. U mnie lewy okular w ogóle nie dawał się odkręcić, bo za lekko próbowałem. Tylko prawym mogłem kręcić. I tak - także u mnie kręcenie prawym zmieniało ostrość bardzo znikomo. Na tyle że musiałem sobie sprawić maskę Bahtinova żeby się dowiedzieć czy mam ustawione ostrości poprawnie i faktycznie jakie było zdziwienie kiedy okazało się, że muszę jeszcze sporo pokręcić żeby ustawić ostrość...

 

Ostatecznie kupiłem bino WO, które mechanicznie jest kilka klas wyżej. Zero problemów.

 

Może pytaj @Piotrek K. on tą nasadkę rozpracował.

Edytowane przez Alice
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na koniec pracy intuicyjnie doszedłem do tego samego - wkładałem okulary w pionie. Ale wczesniej nie przywiązywałem do tego wagi, poza tym  w trakcie obserwacji wyjmowałem te okulary z nasadki by sprawdzić jak działają bez nasadki. Co do ustawiania ostrości - chyba też sprawię sobie maskę Bahtinova. I raczej będę obserował w okularach lub soczewkach przez nasadkę. Mam względnie niewielką różnicę w wadzie wzroku między prawy a lewym okiem, ale skoro kręcenie okularem wpływa bardziej na kolimację niż korekcję dioptrii, to chyba lepiej obserwowac z wyrównaną wadą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem z gniazdami okularowymi w tych nasadkach leży w dokładności wykonania gwintów, konkrenie w tulejce zamocowanej do obudowy bino i w tulejce samego gniazda okularowego. Tam jest spory luz, uzupełniony chińskim kleistym mazidłem. Tak naprawdę żeby gniazdo było nieruchome, trzeba dokręcić je do samego końca, inaczej kiwa się na boki, ale to w tym momencie pozbawia nasadki regulacji dioptrii w obu okularach, a to jak wiadomo jest nie do przyjęcia. Będę dorabiał te tulejki z bardziej spasowanym i ciasnym gwintem, zobqczymy co z tego wyjdzie. 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 12/7/2020 at 9:58 AM, Piotrek K. said:

Problem z gniazdami okularowymi w tych nasadkach leży w dokładności wykonania gwintów, konkrenie w tulejce zamocowanej do obudowy bino i w tulejce samego gniazda okularowego. Tam jest spory luz, uzupełniony chińskim kleistym mazidłem. Tak naprawdę żeby gniazdo było nieruchome, trzeba dokręcić je do samego końca, inaczej kiwa się na boki, ale to w tym momencie pozbawia nasadki regulacji dioptrii w obu okularach, a to jak wiadomo jest nie do przyjęcia. Będę dorabiał te tulejki z bardziej spasowanym i ciasnym gwintem, zobqczymy co z tego wyjdzie. 

Dzięki za info. A masz może schemat drogi optycznej tej nasadki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.