Jump to content
  • 0

ED80 czy SW 120/600 z filtrem


mateoz
 Share

Question

Za jakiś czas chciałbym wymienić newtona 150/750 na coś do fotografowania szerszych pól. Póki co mam do tych celów Taira 3s i zacząłem rozważać zakup ED80, z tym że w jednym wątku przeczytałem że taki filtr jak Baader Semi-APO dobrze redukuje aberrację oraz poprawia ostrość i kontrast przy refraktorach achromatycznych. Wydaje mi się oczywistym, że lepszą jakościowo opcją będzie ED80, ale jaka różnica byłaby między nim a przykładowo SW 120/600 z wspomnianym wcześniej filtrem? Jest w ogóle sens brać pod uwagę taką opcję? Nie ukrywam że trochę zależy mi na cenie dlatego zastanawiam się nad taką kombinacją. Oczywiście w obu przypadkach mam zamiar jeszcze dokupić flattener.

Pozdrawiam :D

Link to comment
Share on other sites

17 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi, chciałbym tylko dodać, może dla osób które kiedyś będą się nad tym zastanawiać, że na astromaniaku jest spory wątek na ten temat: http://astromaniak.pl/viewtopic.php?f=21&t=54387

 

W sumie jakbym wcześniej go znalazł to bym tutaj nie napisał.

Do strony nr 2 coraz bardziej się wahałem, bo padło tam sporo dobrych słów o 120/600. Ostatecznie jednak można dojść do wniosku, że jakość wykonania > większa apertura. Do tego podobno występują istotne różnice między samymi 120/600 w jakości wykonania - trochę to losowo wypada. Na stronie 5 są super porównania których potrzebowałem (brakuje mi trochę takiego bezpośredniego porównania na jakimś DS-ie), fajnie widać tam przewagę ED80 nawet na takim obiekcie jak Jowisz.

Oczywiście sporo zależy od tego do jakich celów będziemy używać teleskopu ale na moje potrzeby jednak ED80 będzie tym, którego niedługo będę starał się zdobyć.

Edited by mateoz
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1

Aberracja chromatyczna to jedno, i z tym semi apo trochę poprawi sytuację, jednak na wiele by mnie liczył. Przydatność AC 120/60 do astrofotografii jest co najmniej dyskusyjna.

Bierz sprawdzonego 80ED z flattenerem.

Edited by Piotr4d
Literówka :)
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Można próbować SW120/600 + filtry narrowband:

 

https://www.astrobin.com/371676/D/?nc=user 
https://www.astrobin.com/375957/D/?nc=user

https://www.astrobin.com/46979/?nc=user

https://www.astrobin.com/full/11776/0/

 

To nie są niestety zdjęcia jakiejś super jakości... chociaż kalmar się złapał :P

A same filtry też za darmo nie są

Więc pytanie: czy warto tak się poświęcać dla dwukrotnie większej soczewki? :D

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Mam trochę większy achromat z tej serii - 150/750 i również ten filtr semi apo kupiłem.

Filtr się względnie nadaje właściwie tylko do obserwacji Księżyca i planet, do DS jak gromady otwarte, czy jakieś gwiazdy dające fiolecik, które znajdują się w polu obserwacji obok ciemnych DS zupełnie bez sensu jest jego stosowanie, bo przyciemnia obraz i tym samym osłabia delikatne światło DS.

Ja tylko obserwuję wizualnie, ale w fotografii to zapewne będzie podobny problem.

No i cudów nie ma, ten filtr zabiera dużo fioletu, ale nie cały. Co innego z SW102/1000 - tu się wg mnie sprawdza do obserwacji US i jasnych gwiazd wielokrotnych.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
4 godziny temu, mateoz napisał:

przeczytałem że taki filtr jak Baader Semi-APO

 

Próbowałem używać tego filtra z ES 127/825. Użyłem go dwa razy: pierwszy i ostatni. Chyba raczej żaden filtr nie zrobi APO z achromata. A im większa jasność achromata, tym większa widoczna aberracja chromatyczna.

Edited by diver
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
10 godzin temu, diver napisał:

 

A im większa jasność achromata, tym większa widoczna aberracja chromatyczna.

Wszystkie aberracje - nie tylko chromatyczna. Dość dokuczliwa jest aberracja sferyczna, o której mało kto mówi, bo przedstawia sie jako rozmycie, utrata kontrastu, brak mozliwości uzyskania duzych powiekszeń -  którą cięzko ocenić na tle seeingu lub niedokładnego zogniskowania.

A trzeba dodać, ze seeing nie maskuje aberracji, ale je zwielokrotnia.

Edited by JSC
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Swoją drogą: jest jakieś porównanie ED 80/600 vs Newton 150/600?
Taka sama ogniskowa...

Newton ma większą 4x aperturę, ale ma też komę i trudno się go kolimuje (+kilka stów na porządny kolimator)

ED ma mniejszą aperturę, żadnej komy ani innego syfu i prawie bezobsługowy :)

 

Oczywiście ja bym poszedł w Newtona bo celuję w duże lustra, lubię iść pod prąd, a pogoda w Polsce daje dużo czasu na zabawy w kolimację :)

Natomiast wyobrażam sobie, że 90% i tak wybierze ED80, bo połowa forum robiła na nim zdjęcia, ludzie zjedli na nim zęby i zawsze Ci ktoś pomoże. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Powinien gdzieś być zrobiony potężny test różnego rodzaju tub - te same warunki, obiekty, lokalizacja, sprzęt rejestrujący zdjęcia itd. No i jeszcze zebrać to wszystko w jednym miejscu.

Byłoby to wymagające ale jakie pomocne. Ja ogólnie uwielbiam przeglądać wszelkiego rodzaju porównania, statystyki, dane na interesujący mnie temat.

Edited by mateoz
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
2 minuty temu, mateoz napisał:

Powinien gdzieś być zrobiony potężny test różnego rodzaju tub - te same warunki, obiekty, lokalizacja, sprzęt rejestrujący zdjęcia itd. No i jeszcze zebrać to wszystko w jednym miejscu.

Byłoby to wymagające ale jakie pomocne. Ja ogólnie uwielbiam przeglądać wszelkiego rodzaju porównania, statystyki, dane na interesujący mnie temat.

 

Kto by w Polsce marnował gwieździste niebo na takie pierdoły :P

Ludzie tygodniami czekają, żeby chociaż na pół godziny była dziura w chmurach :P 

Może w Arizonie ktoś tak robi :P

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
15 godzin temu, Piotr4d napisał:

Aberracja chromatyczna to jedno, i z tym semi apo trochę poprawi sytuację, jednak na wiele by mnie liczył. Przydatność AC 120/60 do astrofotografii jest co najmniej dyskusyjna.

Bież sprawdzonego 80ED z flattenerem.

 

Bież po bieżniku, bierz - co Ci dają, krajanie  :)   W końcu Strzyżów nie jest tak daleko od  Gorlickiego,

gdzie przebywam czasem...  :)  A i tak myślę, że to niewinny przeklep ;) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 0
11 minut temu, Behlur_Olderys napisał:

 

Kto by w Polsce marnował gwieździste niebo na takie pierdoły :P

Ludzie tygodniami czekają, żeby chociaż na pół godziny była dziura w chmurach :P 

Może w Arizonie ktoś tak robi :P

 

O to, to!

Ja sobie nakupowałem sprzętu, aby właśnie zrobić takie porównania i coraz bardziej jest przekonany, że w polskich warunkach (a i nie tylko w polskich) nie jest to możliwe. Ale będę próbował ;)

 

Jak juz to na forum powiedziano:  "obserwuje się tym co się ma i tym co się lubi".

Edited by JSC
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Kilka stów za dobry korektor? Sam zastanawiam się nad zmianą sprzętu i jeśli miałbym brać Newtona F4, to tylko z Televue Paracorr.

Paracorr działa nie tylko jako korektor komy, ale również jako delikatny Barlow (1,15x) i flattener. Nie jest on bynajmniej tani - na TS kosztuje chyba 635 EUR.

 

Co do korektorów ASA czy MPCC, to na CN przy Newtonach o tak dużej światłosile dobrze sprawdzał się wyłącznie Paracorr - reszta nie dawała rady.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
24 minuty temu, Behlur_Olderys napisał:

Swoją drogą: jest jakieś porównanie ED 80/600 vs Newton 150/600?
Taka sama ogniskowa...

Newton ma większą 4x aperturę, ale ma też komę i trudno się go kolimuje (+kilka stów na porządny kolimator)

ED ma mniejszą aperturę, żadnej komy ani innego syfu i prawie bezobsługowy :)

 

Oczywiście ja bym poszedł w Newtona bo celuję w duże lustra, lubię iść pod prąd, a pogoda w Polsce daje dużo czasu na zabawy w kolimację :)

Natomiast wyobrażam sobie, że 90% i tak wybierze ED80, bo połowa forum robiła na nim zdjęcia, ludzie zjedli na nim zęby i zawsze Ci ktoś pomoże. 

... i ma też niezaniedbatelną obstrukcję a aperturę - jeśli się przyczepić - tylko niecałe dwa razy większą  :icon_razz:

Link to comment
Share on other sites

  • 0
9 minut temu, zbignieww napisał:

... i ma też niezaniedbatelną obstrukcję a aperturę - jeśli się przyczepić - tylko niecałe dwa razy większą  :icon_razz:

 

No tak, 4x to lekkie koloryzowanie z mojej strony :)
Chodzi oczywiście, że powierzchnię zbiorczą (a nie aperturę liczoną jako średnicę) ma *prawie* 4x większą... Załóżmy wersję pesymistyczną i powiedzmy: na pewno 3x większą:)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.