Jump to content

Samodzielna modyfikacja DSLR


kubaman
 Share

Recommended Posts

Cześć

 

czy ktoś z Was próbował samodzielnie modyfikować DSLR? Moje oba aparaty  1DMK4 i 5DMK2 mocno się kurzą ostatnio i zastanawiam się nad przerobieniem któregoś z nich tak by móc focić astro.

 

I pytanie czy po takim zabiegu aparat dalej można wykorzystywać do normalnej fotografii (tylko RAW, nigdy nie fociłem w jpg)

Link to comment
Share on other sites

Można wykorzystywać nawet robiąc jpg , trzeba ustawić własny balans bieli . Ja mam zdemontowany filtr w 6Dmrk1 i wszystko działa . Jest jeszcze kwestia ustawienia matrycy żeby ostrość się łapała właściwie.

Możesz to robić sam ale nie mając wprawy lepiej zlecić to komuś kto się na tym zna.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 Ja swojego przerabiałem sam (450d). Nie jest to trudne.

 

Natomiast odnośnie używalności po przeróbce, to zależy czy zamontujesz coś w miejsce wyciętego filtra. Ja tego nie zrobiłem (nie potrzebowałem), dlatego autofocus mi teraz nie działa (uznałem ze do astrophoto mi to nie potrzebne). Natomiast jak zamontujesz coś co wyrówna tor optyczny i wytnie IR, to po zbalansowaniu bieli powinieneś móc używać go także na co dzień.

Link to comment
Share on other sites

44 minuty temu, kubaman napisał:

Cześć

 

czy ktoś z Was próbował samodzielnie modyfikować DSLR? Moje oba aparaty  1DMK4 i 5DMK2 mocno się kurzą ostatnio i zastanawiam się nad przerobieniem któregoś z nich tak by móc focić astro.

 

I pytanie czy po takim zabiegu aparat dalej można wykorzystywać do normalnej fotografii (tylko RAW, nigdy nie fociłem w jpg)

 

Pogadaj z Michałem Kałużnym - astrofotografia.pl - on takie tematy ogarnia

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja jak dotąd zrobiłem już kilka modyfikacji dla kolegów z forum, zarówno Canony, jak i Nikony. Sam użytkuję modowanego D750.

Są dwa tematy - AF i balans bieli. Z AF najlepiej rozwiązać to regulacją położenia matrycy - wyrównuje się wtedy offset wynikający z braku filtra. Jeśli tylko się to da zrobić (matryca ma regulację), to ją wykonuję. U Ciebie w 5D wygląda że jest regulacja, a w 1D nie wiem, bo nie ma materiałów, ale zakładałbym że też się da.

Jeśli aparat nie ma regulacji, to pozostaje opcja ze wstawieniem filtra baadera, ale jak nie trzeba to lepiej go nie używać.

 

W temacie balansu bieli - większość nowszych aparatów ma dwa oddzielne filtry - my usuwamy tylko ten wewnętrzny, kastrujący Halpha. Zewnętrzny, czyli UV/IR cut pozostaje na miejscu. Balans bieli zmienia się. W Nikonie nie da się tego skorygować w trybach auto - dostępny offset jest za mały. W Canonie nie wiem. Zamiast tego można robić dwie rzeczy - ustawiać ręcznie balans w trakcie focenia w dzień (np ręczny pomiar na kartce) lub robić w rawach i korygować zdjęcia w camera raw. W obu tych sposobach otrzymujemy zdjęcie z normalnym balansem kolorów. Jeśli o mnie chodzi, to mi się strasznie tego nie chce robić i staram się dlatego unikać moda w dzień :) Jest też trzecia opcja - najdroższa, ale najlepsza - można kupić filtry na front obiektywu, które przywracają fabryczny balans. Czyli to filtr działający tak samo, jak ten, co wywalamy. W efekcie na czas dziennego focenia nakręcasz filtr i niczym się nie przejmujesz, a w nocy filtr ściągasz. Wygodne, ale kosztuje kilkaset zł.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

21 minut temu, Darek_B napisał:

A czy ten filtr będzie odpowiedni po modyfikacji ?

 

https://pl.aliexpress.com/item/4000707706046.html

 

HTB1YVeYkk9WBuNjSspeq6yz5VXaJ.jpg

Ogólnie tak, chociaż ten wykres wydaje mi się jakiś bzdurny - wg tego co znajduję, powinien on mieć węższą charakterystykę niż tutaj, co by nam odpowiadało, bo potrzebujemy filtra z odcięciem około 700 nm, a początkiem spadku około 550.

Lepszy od BG39 jest BG38 lub BG40.

Tutaj znalazłem wyglądający na prawidłowy wykres porównawczy:

hot-mirror-filters-2.jpg.7247ed2de9262b7215f8f1abab9cdd29.jpg

A tak wygląda nasz cel, oryginalny filtr z Canona (czerwony wykres):
ACFFilterCanonFilter.gif.8a8202dd363d729657df9741a7aa3b30.gif

Odcięcie z lewej strony zapewni pozostawiony drugi filtr i sumaryczna charakterystyka powinna być prawie identyczna.

 

BG38 można kupić np tu:

https://pl.aliexpress.com/item/1005001726476604.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.9d6e63feGCZcxg&algo_pvid=14b61971-9c9f-4899-943a-09b2babd221a&algo_expid=14b61971-9c9f-4899-943a-09b2babd221a-25&btsid=2100bdec16056359108836980e25a3&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

 

Chyba się skuszę :) Chyba nie ma co przepłacać za "markowe" filtry, skoro charakterystyka prawie identyczna.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

To zaraz, chciałbym ogarnąć.

Jeśli chcę - a chcę - zachować normalną funkcjonalność, to potrzebuję filtru Baadera, który nota bene nie jest już produkowany.

Druga ewentualność to filtr typu clip za około 1000 pln. Nakręcany na szkło tańszy, ale mam całą szklarnię i różne gwinty.

 

Inaczej stracę AF, dobrze rozumiem?

Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, kubaman napisał:

To zaraz, chciałbym ogarnąć.

Jeśli chcę - a chcę - zachować normalną funkcjonalność, to potrzebuję filtru Baadera, który nota bene nie jest już produkowany.

Druga ewentualność to filtr typu clip za około 1000 pln. Nakręcany na szkło tańszy, ale mam całą szklarnię i różne gwinty.

 

Inaczej stracę AF, dobrze rozumiem?

Nie nie nie :)

Żeby zachować funkcjonalność AF, to w przypadku większości aparatów (w twoich prawie na pewno) wykonuje się regulację głębokości matrycy - czyli mechanicznie przesuwa się ją o tyle, ile zmienił się tor optyczny po usunięciu filtru. I tyle, AF działa. Starsze aparaty często nie miały tej regulacji (matryca przykręcona na sztywno) i tam trzeba było wsadzać Baadera, który zastępował grubość optyczną usuwanego filtru. Jak mówię, u Ciebie prawie na pewno obejdzie się bez baadera.

 

Filtry, o których teraz dyskutujemy to rozwiązanie drugiej kwestii - balansu bieli przy dziennej fotografii. Można ten problem rozwiązać robiąc w dzień ręczny balans w aparacie, regulując balans podczas obróbki rawa, lub opcja dla leniwych - filtr, który przywróci naturalne kolory i nic nie trzeba ręcznie robić (filtr może być clipem lub na front obiektywu).

Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, kubaman napisał:

OK, dzięki.

Myślałem, że skoro te filtry zewnętrzne zastępują ten usunięty, to AF też powinien wracać do normy.

To położenie matrycy to jak - na śrubkach?

Tutaj chodzi o wzajemne położenie matrycy oraz czujnika AF, usunięcie filtra z matrycy zaburza tą relację. Clip znajduje się przed lustrem, dlatego jednakowo zmienia odległość do matrycy i czujnika, a filtr na froncie w sumie nic nie zmienia - dlatego te filtry są obojętne na ten problem.

 

Tak - na śrubkach. Matryca jest zamocowana na takim "pływającym" mocowaniu. Mocują ją 3 śruby, a pod każdą jest sprężyna. Jest tam jakieś 2 mm zakresu ruchu. Na tych śrubach polega też fabrycznie ustawiona równoległość (i jak ktoś ma krzywo, to tak można to poprawić). Wbrew pozorom te śruby zapewniają bardzo dużą precyzję regulacji.

Link to comment
Share on other sites

13 minut temu, kubaman napisał:

a to jeszcze dopytam, czy korekta AF w ustawieniach nie załatwi tej sprawy?

Niestety nie. Po pierwsze ma za mały zakres. Po drugie, poza faktem różnicy położeń matrycy i czujnika jest jeszcze sprawa samej odległości matrycy od obiektywu - i niestety 90% obiektywów nie ma wystarczającego zapasu "za nieskończoność", żeby wyostrzyć w takim aparacie. Niektóre można przeostrzyć, ale tylko niektóre.

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, MateuszW napisał:

Zamówiłem, razem z filtrem IR do fotografii podczerwonej. Zostaje tylko wybrać aparat do modyfikacji )5DmkII lub 6D) oraz modyfikatora. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Siadłem rano, odkręciłem wszystko co miało śrubki, dokonałem włamu i oto jest. I nie widzę żadnego układu do regulacji głębokości matrycy. Czy mam zacząć skręcać czy iść dalej ze zniszczeniami? 

 

IMG_20201119_103543.thumb.jpg.7e9cce0c8b68667b3a576219a09909d1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Który to aparat? Zrób zdjęcie matrycy z ramką od tyłu. I zrób zdjęcie korpusu w tej chwili, co tam z tyłu widać.

 

Ale jak jest regulacja to już ją zwaliłeś... Kurde że jasno Cię nie ostrzegłem. Regulacja to 3 śruby, które trzymają ramkę z matrycą, którą masz w ręce. O ile ten model ma regulację, bo jak nie ma, to śruby przykręcą się "na płasko" i nic się złego nie stało. Ale jak była regulacja i sobie nie zapisałeś, jak było ustawione, to teraz nie mam pojęcia jak przywrócić fabryczne ustawienie...

Link to comment
Share on other sites

Tylko i wyłącznie szczelinomierz i na czuja trzeba ... z tego co ja pamiętam odległości są w przedziale max do 1mm szczeliny między tym modułem a korpusem ... robiłem to i kalibrowałem z powrotem takim sposobem i działa więc nie ma stresu ;) 

Link to comment
Share on other sites

5D2

 

Trzy śruby są, zostały odkręcone, były na płasko do oporu i zalakierowane czerwonym lakierem. Po drugiej stronie nie ma żadnych śrubek - ramka i 3 wielkie luty zapewne uziemienie do obudowy. 

 

Matrycę się wymienia w serwisie więc na pewno nie ma tu zniszczeń permanentnych. 

Edited by kubaman
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.