Jump to content

Atik Seria EX upgrade chłodzenia.


Imar
 Share

Recommended Posts

Hej, temat skierowany raczej do osób parających się elektryką jak i osób ciekawskich takich jak ja.

Kamery Atik z serii EX posiadają mało wydajne chłodzenie, jest to około -20 stopni C względem otoczenia. Cała kamera na działającym chłodzeniu na full nie pochłania nawet 1 ampera na godzinę.

Domyślam się że jest to podyktowane nie dużym rozmiarem obudowy jaką ma ta kamera i budżetowymi komponentami użytymi w budowie tych kamer bo jak wiadomo ich cena jest niższa od kamer wyposażonych w dwustopniowe chłodzenia i z innymi bajerami jak wbudowane koła filtrowe, itp.

Czy ktoś z was rozmyślał, jak i czy się da tam wcisnąć ogniwo o większej wydajności lub wymienić sam wentylator odbierający nadmiar temp by w ostatecznym rozrachunku chłodzenie miało więcej zapasu mocy ?.

Może zna ktoś jakieś źródła czy osoby które coś takiego próbowały zrobić ?

Domyślam się że nie które elementy elektryczne należało by wymienić bo nie są przeznaczone do pracy z większym poborem prądu przez poszczególne podzespoły.

Nie to że się przymierzam do grzebania w takiej kamerze, temat raczej luźny i teoretyczny.

Zrobiłem kiedyś coś podobnego w Sbigu 2000XM po przez wymianę wentylatora ale zyskałem jedynie 2-3 stopnie zapasu względem oryginału.

 

Link to comment
Share on other sites

Najprościej pewnie było by schłodzić z zewnątrz dodatkowym peltierem obudowę kamery. Tylko tak aby nie zejść z jej temperaturą poniżej punkty rosy. 

Lata temu w Atiku 314 wymieniłem pastę termoprzewodzącą na peltierze, na jakąś super wydajną i też z tego co pamiętam dało to jakieś 2*C.

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Piotr4d napisał:

Najprościej pewnie było by schłodzić z zewnątrz dodatkowym peltierem obudowę kamery. Tylko tak aby nie zejść z jej temperaturą poniżej punkty rosy. 

Lata temu w Atiku 314 wymieniłem pastę termoprzewodzącą na peltierze, na jakąś super wydajną i też z tego co pamiętam dało to jakieś 2*C.

Co do punktu rosy obudowy kamery to ona zawsze łapie wilgoć na obudowie, musiałem w swoim atiku zrobić sobie pokrowiec na kamerę z pianki (jak do karimaty) bo wilgoci było dużo na tyle dużo że aż kamera gubiła połączenie z PC. Tylko w ciepłe letnie i wiosenne noce nie ma tego problemu.

Nasila się to nad ranem gdy opada mgła i wilgoć.

Może by tak było że nie łapała by tej wilgoci bo zewnętrzny wentylator by ją rozwiewał.

Co do zewnętrznego chłodzenia obudowy to takie rozwiązanie stosuje Star Light i uzyskuje nawet do 10 stopni mniej względem otoczenia. Tylko że tam obudowa jest jednym wielkim radiatorem.

Co do atika to one są wąskie ale długie, musiały by być dwa wentylatory ale mniejsze zamiast jednego wielkiego.

Może coś po kombinuje :D

Cooling%20Enhancer.jpgcooling.jpg

No bo pokrowiec wygląda śmiesznie.

 

pokro.jpg

Edited by Selmak
Link to comment
Share on other sites

Wstępne oględziny kamery po odkręceniu obudowy pozwoliły zorientować się że Atik w seri EX zastosował goły radiator bez wentylatora bezpośrednio, natomiast jest on u wylotu obudowy około 100 mm od radiatora a między nimi znajduje się płytka z elektorniką, całość działa jak odkurzacz wciągając przez obudowę (rurkę 100mm/60 mm) chłodne powietrze które przelatuje w bezpośredniej okolicy radiatora natomiast jest to mało wydajne rozwiązanie ponieważ wentylator standardowy 30x30x10 (trudno powiedzieć jakie ma inne parametry prócz tego że jest na 12V) zwyczajnie nie ma dużo siły i przepływ powietrza przez żeberka radiatora jest zwyczajnie nie duży. Natomiast był by około 2-3 raza lepszy w przypadku zastosowania wentylatora przy samym radiatorze jak to się przeważnie robi, domyślam się (i taki też był by logiczny powód wybrania takiego rozwiązania) że atik wybrał takie rozwiązanie bo ewentualny wentylator przy radiatorze dmuchał by ciepłym powietrzem na elektronike płytki zapewne przegrzewając ją i przy długim użytkowaniu wszystko by cholera strzeliła. Atik wybrał takie umiejscowienie płytki ponieważ gwarantowała ona najwięcej miejsca (pozwalała by płytka była możliwie największa co do wymiarów obudowy).

 

Ale.. przez to że tak jest, to zastosowanie zewnętrznego wentylatora w takim stylu jaki to robi Starlight Xpress może naprawdę pomóc i to dość znacząco ponieważ nie tyle że będzie chłodzić bezpośrednią okolicę komory w której jest matryca (w przypadku atika sekcja komory z matrycą to walec o wymiarach zbliżonych do 60x30 mm) to dodatkowo zwiększy przepływ powietrza przez żeberka radiatora ponieważ znajduje się on w bezpośredniej okolicy, co za tym idzie łatwiejsze robotę będzie miał wentylator u wylotu obudowy.

 

Nie wiem ile można było by zyskać na takim chłodzeniu ale mam cichą nadzieje że 5-7 *C spokojnie dało by radę. Na więcej bym nie liczył.

Co ważne o dziwo mój atik428ex stabilnie trzyma temperaturę przy działaniu coolera na poziomie 90-95%, oczywiście najlepiej mu na około 80% i tak najzdrowiej dla każdej kamery.

 

Teraz poszukam informacji o wentylatorze używanym przez Starlight Xpress , i jego parametrach hałasu i drgań (bo sam chciałbym zastosować nie gorszy) bo jak wiadomo w szczególności drgania należało by ograniczyć do minimum bo chociażby taki guiding przez oag ucierpi wtedy bardzo mocno.

 

Jeśli ktoś wie jaki stosują tam wentylator było by miło gdyby się tym podzielił.

Pozdro.

Edited by Selmak
Link to comment
Share on other sites

Ja myślę że tak że ma wpływ, oczywiście żadnej sensacyjnej różnicy to nie zrobi, ale po samych klatkach kalibracyjnych widzę dużą różnicę między -15 a -20.

@wessel ma trochę racji że ta matryca w Atik 428/460 dość mocno szumi, myślę że jak bym w jesień czy zimę schodził do -25 to było by to spora różnica między -15 które używam obecnie, mam jeszcze zapas na -20 mogę schłodzić no ale to już naprawdę max.

Moja kamera ma też -25 względem otoczenia. (realnie widzę że 28 ale można to potraktować jako pomijalny margines)

Najpierw zbuduje i przetestuje bo gdybać to sobie można :D

Edited by Selmak
Link to comment
Share on other sites

Wszystkie mogę kamery schodzą - 38/40 poniżej otoczenia i nie ma roszenia . Tylko w FF trzeba ogrzewać komorę filtrów.

Edited by wessel
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Tayson napisał:

Dasz -25 i okaze sie ze wylazi Ci kondensacja na szybce. Rozwiazanie nie chłodzić ponizej -15 ;)

Nie zaobserwowałem tego na -20 ani na -25 z poprzednią kamerą, przed regeneracją dessicantu/ w pobliżu terminu jego trwałości to owszem ma prawo się tak dziać i tak też się działo.

Nie wiem jak u ciebie z dessicantem jest to rozwiązane ale przeciętnie pół roku to graniczny okres do użytku i trzeba regenerować.( ja muszę co pół roku bo sprzęt stoi ciągle prawie że na zewnątrz)

Skoro kondensuje ci para na szybce masz nieszczelność komory lub dessicant nie reaguje na resztki wilgoci w komoże, są typy co chłodzą sbigi czy moraviany do -35 i wilgoci nie widzą. (na więcej nie pozwala frimeware)

Edited by Selmak
Link to comment
Share on other sites

Ale.... kondensacja na szybce - przy dużych sensorach , a teraz takich co raz więcej - zachodzi także na ZEWNĘTRZNEJ powierzchni szybki komory , szczególnie przy dużej wilgotności otoczenia. Tutaj jest więcej na ten temat:

 

Link to comment
Share on other sites

Oczywiście mialem na mysli zewnętrzną powierzchnie szybki.

Pomimo fabrtcznych grzalek w qhy695a w mega wilgotne wiosenne i letnie noce wylazila mi rosa. Jechalem na -30 lub -25. Odczekalem 30min az problem zniknie ( wylaczona kamera), ustawilem na -15 i jest ok.

 

Edit.

-30C, a nie 30st roznicy do otoczenia.

Edited by Tayson
Link to comment
Share on other sites

Chłodzę do -25 i nic się nie dzieje. Kluczową sprawą u mnie jest stopniowe schładzanie. Jak zrobię za szybko, to wyłazi to na fotce, ale w trakcie palenia  600s ten dessicant zasysa i już następna jest  ok. Szybko to roszenie schodzi. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.