Jump to content
  • 0

ASI 120MM - Księżyc


Kapitan Cook
 Share

Question

1)   Czy zastosowanie filtra UV/IR Cut poprawia w jakikolwiek sposób ostrość obrazu, jest wskazane czy można stosować od razu czerwony czy IR pass celem poprawy obrazu ?

 

2) Czy ASI 178MM da bardziej szczegółowy obraz ?

 

Edited by Adam87
Link to comment
Share on other sites

10 answers to this question

Recommended Posts

  • 1

A jaki masz obiektyw do tego?

Jak masz refraktor, to bez filtra UV/IR cut zapewne wyjdzie spora aberracja chromatyczna, która na zdjęciu mono Księżyca może nie być aż tak oczywista do zauważenia, ale zapewne będzie psuć drobne szczegóły. Im większa długość fali, tym mniejszy wpływ seeingu (więc w podczerwieni będzie lepiej niż w czerwieni, a w czerwieni lepiej niż w zieleni itd. - i na tym skorzystasz także w reflektorze); niestety nie ma nic za darmo i wraz ze wzrostem długości fali spada też zdolność rozdzielcza - ale, w zależności od użytego obiektywu i warunków, może to nie mieć akurat znaczenia.

Pomijając wszystko inne, 178 ma mniejszy piksel niż 120 (a przy okazji większą matrycę, co się przekłada na większe pole widzenia) - więc w teorii tak, da bardziej szczegółowy obraz. Ale w praktyce zależy to od użytego obiektywu - bo może być tak, że z danym obiektywem już piksel w 120 jest sporo za mały i użycie jeszcze mniejszego nic nie wniesie.

 

Podsumowując: bez informacji o optyce przed kamerą nie da się w pełni odpowiedzieć na twoje pytania.

Edited by Krzysztof z Bagien
Literówka. Fun fact: dzięki temu dowiedziałem się właśnie, że istnieje takie słowo jak "wspływ" oraz co ono oznacza :D
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 0
Godzinę temu, Adam87 napisał:

1)   Czy zastosowanie filtra UV/IR Cut poprawia w jakikolwiek sposób ostrość obrazu, jest wskazane czy można stosować od razu czerwony czy IR pass celem poprawy obrazu ?

 

2) Czy ASI 178MM da bardziej szczegółowy obraz ?

 

Tak, pkt 2 bardziej niż co ?

Link to comment
Share on other sites

  • 0
2 godziny temu, Adam87 napisał:

Czy zastosowanie filtra UV/IR Cut poprawia w jakikolwiek sposób ostrość obrazu, jest wskazane czy można stosować od razu czerwony czy IR pass celem poprawy obrazu ?

Twoja ASI120 prawdopodobnie już ma filtr UV/IR cut, żeby go wyjąć trzeba odkręcić obudowę od przodu (wykręca się górną czerwoną część), jest na okrągłej uszczelce tuż przed matrycą. I tak, taki filtr generalnie poprawia ostrość obrazu jeśli fotografujesz w pełnym paśmie, lub nie - gdy fotografujesz w wąskim paśmie filtrem, który już sam odfiltrowuje IR. Do robienia zdjęć w IR musisz uv/ir cut wyjąć. Przy filtrze >850nm uzyskane obrazy są mniej zniekształcone przez seeing.

 

co do 178mm - jak wyżej napisano.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

w wątku Jowisz 2017 znajdziesz sporo zdjęć w róznych konfiguracjach z kamery ASI 120 i z różną optyką, np tu:

Ja robiłem obydwoma tymi kamerami zarówno księżyc jak i planety. Pamiętam że Wessel robił piękne fotki Jowisza kamerą ASI 120 mono i color i składał je potem razem.

 

Zaryzykuję twierdzenie że zastosowanie IR Pass przy dużych powerach zawsze poprawia obraz ale zależnie o tego jaki masz filtr i jaką optykę może dawać bardzo ciemny obraz co przełoży się albo na podwyższenie czułości albo wydłużenie czasu pojedyńczej klatki. Dlatego czasem zamiennikiem może być filtr czerwony.

Przykładowo Astronomik ProPlanet i Badder IR Pass różnią sie dosyć znacznie.

 

O rozdzielczości już koledzy napisali.

Moim zdaniem ASI 120MM to jedna z lepszych kamerek jakie ZWO wypuściło. Ja przesiadłem się na 178 głównie ze względu na pole widzenia. Tu przyklad jednego z lepszych zdjęć księżyca jakie zrobiłem ASI 120 MM.

 

Edited by pki1234
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
49 minut temu, Krzysztof z Bagien napisał:

A jaki masz obiektyw do tego?

 

Podłączona jest do Newtona 1000/200. 

Mam do tego Barlowa GSO 2,5 , podobno najlepszy z najtańszych.

Ciekawi mnie czy jest sens stosowania większych barlowów , czy da radę coś więcej wyrwać jeśli chodzi o detal, bo na obecnym obraz nieźle się gotuje :)

 

Czy mocno się mylę że generalnie przy większych powiększeniach o seeing będzie dyktował ile detalu się ukaże?

I dalej idąc tym tropem, czy jest w ogóle sens podłączania optyki o większej ogniskowej?

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
3 godziny temu, Krzysztof z Bagien napisał:

Z tego co piszą na stronie ZWO, to taki filtr jest tylko w wersji kolorowej, w mono go nie ma (jest szybka z powłokami przeciwodblaskowymi).

fakt :)

 

@Adam87 jeśli dobrze liczę, to dla tego newtona i ASI120 rozdzielczość = 0.77 sekundy łuku na piksel, czyli optimum to bez barlowa. Przy gorszym seeingu należałoby nawet trochę zredukować ogniskową albo rozdzielczość :) Też mam tego newtona i ASI120, tylko kolorową, seeing zwykle średni, i fakt - bez barlowa jest ładnie, a z barlowem 2x zwykle mam już obraz rozmiękczony. Rzadko mam taki seeing, żeby było ostro przy tej skali. Oczywiście na zdjęciach, bo jeśli do oglądania obrazu na ekranie na żywo, to spokojnie można jechać z powiększeniami.

 

3 godziny temu, Adam87 napisał:

Czy mocno się mylę że generalnie przy większych powiększeniach o seeing będzie dyktował ile detalu się ukaże?

I dalej idąc tym tropem, czy jest w ogóle sens podłączania optyki o większej ogniskowej?

Tak, seeing czasem mocno limituje rozdzielczość. Co do ogniskowej, to raczej w drugą stronę - mniejszą ogniskową. Ewentualnie jakoś seeing poprawić :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
Guest wessel

Robiłem też w kombinacji - luminancja ASI 178 MM, kolor ASI 120 MC. Optyka Newton 300 mm f12. Luminancje robiłem z filtrem Astronomik ProPlanet 742. Poniżej dwa  przykłady z setupu 120MM/120MC.

0Mc1wGI-JqFL_16536x16536_cczXV3LN.jpg

Hju6cQhiCbsv_16536x0_JXczOqwr.jpg

 

Edited by wessel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.