Skocz do zawartości

Elektronika dla nieelektroników - zrób to sam


Gość wessel

Rekomendowane odpowiedzi

Wymyśliłem sobie taki temat, bo z wpisów na forum często czytamy - nie umiem lutować, boje się podłączyć itp.itd. No to proponuję wrzucać tutaj rozwiązania pozwalające słabszym siostrom i braciom samodzielnie poradzić sobie z podstawowymi problemami z zasilaniem i kabelkologią.

Na początek prosty zasilacz regulowany .

Mamy zasilanie 12 V - z zasilacza albo i akumulatora. A potrzebujemy 5 V na przykład do zasilania Raspberry Pi albo 7.6 V do Canona.

Proponuję taki moduł.

Podstawowe dane: podaje nam napięcia regulowane od 2 do 35V i prąd do 2 A. Napięcie wejściowe ( na płytce złącze opisane jako IN) musi być co najmniej 1.5 V wyższe od potrzebnego nam na wyjściu ( na złączu opisanym jako OUT). 

Do złącza IN podłączamy kabelek z zasilacza albo akumulatora ( uwaga na biegunowość - plus do plusa, minus do minusa!), do złącza OUT kabelek z wtyczką do naszego urządzenia, które chcemy zasilać. I znów UWAGA NA BIEGUNOWOŚĆ. Złe podłączenie może uszkodzić urządzenie. Ale to jest w sumie proste- kabelki są oznaczone odpowiednio, a w 90% plus to kabelek czerwony. W przypadku wątpliwości pytać na forum!

Zanim podłączymy zasilanie do urządzenia włączamy zasilacz i potencjometrem- taki niebieski klocek ze śrubką - ustawiamy właściwe napięcie na wyświetlaczu. I już.

Cena modułu ok. 12 zł.

Wykorzystując kilka modułów można sobie zrobić zasilanie np. do Canona, RPI i innych urządzeń z jednego źródła o napięciu 12V.

Korzystając z akumulatora mamy zapewnioną przez ten moduł bieżącą  kontrolę napięcia akumulatora. Umożliwia on bowiem pomiar napięcia wejściowego.

Można sobie wydrukować obudowę lub poprosić kogoś o wydrukowanie. Pliki .stl załączę wkrótce.

Ja ten moduł zastosowałem do zasilania RPI3+ w kamerze Allsky do zasilania PoE, bo spadki napięcia na skrętce były na tyle duże, że RPI obciążony dodatkowo kamerką T7 nie chciał startować. Teraz zasilam wszystko 5.9 V ustawionym na wyjściu modułu i hula.

IMG_1287.thumb.JPG.e074a1e5f8def19dc98b3d52f0cf119d.JPG

 

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dobry pomysł, ja używałem podobnego do zasilania w polu kompaktowego Canona z dużego akumulatora na czas 48-godzinnego time lapse'a.

 

Polecam też zaopatrzyć się w najprostszy multimetr (miernik cyfrowy), m.in. do sprawdzania ciągłości obwodu czy napięcia wyjściowego modułu jak powyższy (wtedy wystarczy nam jeszcze tańszy, bez wbudowanego woltomierza).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, WielkiAtraktor napisał:

Bardzo dobry pomysł, ja używałem podobnego do zasilania w polu kompaktowego Canona z dużego akumulatora na czas 48-godzinnego time lapse'a.

 

Polecam też zaopatrzyć się w najprostszy multimetr (miernik cyfrowy), m.in. do sprawdzania ciągłości obwodu czy napięcia wyjściowego modułu jak powyższy (wtedy wystarczy nam jeszcze tańszy, bez wbudowanego woltomierza).

No ale tracisz możliwość bieżącej kontroli napięcia akumulatora....jeśli nie użyjesz multimetru oczywiście.

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to mamy komplecik.

Drukujemy obudowę ( 2 elementy) i dwa przyciski z wykorzystaniem załączonych plików .stl.

Jak się komuś będzie chciało, to może sobie oszlifować na gładko wydruk i pomalować. Mnie się nie chciało :)

Do pełnej profeski potrzebujemy jeszcze  4 insertów albo 4 nakrętek M3 i śrub M 3 x 5 ( 2 szt) i M 3x 20 ( 2sz) które służą do mocowania płytki i przykręcenia pokrywki. Voila!

IMG_1290.thumb.JPG.2f819913cec524d7a0c9c9100a54e7b8.JPG

IMG_1291.thumb.JPG.3554d7fff3b22333b0bbcc6b9c5fa588.JPG

IMG_1292.thumb.JPG.673a6798a1034a944faa6344fff4611e.JPG

Obudowa.jpg.5069c32b547d5ab712ce929916c63946.jpgPokrywka.jpg.594f3ba8636d1db94e41b272cf41e30e.jpg

Przyciski.stl

 

Przyciski.jpg

Pokrywka zasilacza.stl Obudowa zasilacza.stl

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.01.2021 o 09:33, wessel napisał:

Proponuję taki moduł.

Wybacz drobną uwagę, ale to jest chyba trochę inny moduł, niż ten, który prezentujesz na zdjęciach... Twój posiada dwa przyciski, a polecany jeden.

Jakiego rodzaju są te przyciski: stabilne / niestabilne i do czego służą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa sprawa, ja kupiłem moduł z tego linku co podałem a ma dwa switche :) ale to w sumie bez znaczenia, bo one służą wyłącznie do obsługi wyświetlacza. Prawy przełącza pomiar z wejścia na wyjście i odwrotnie,  a lewy wyłącza wyświetlacz. Oba monostabilne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, ok 3 mm. Zwykłe wypełnienie, takie krzyżowe. Ale jak dasz 3 warstwy pionowe i 0.3 mm grubość to nie trzeb asie wypełnieniem przejmować.

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, AdamK napisał:

Jeszcze tylko chciałbym dowiedzieć się jakiego rodzaju są to switche? Stabilne czy niestabilne.

Dla mnie to ważne, bo chcę kupić, a zamontuję w budce zdalnie sterowanej więc nie będę miał dostępu do przycisków.

 

to kup bez wyświetlacza, który będzie zbędny

zresztą ten wyświetlacz to potrzebuje czerwonego filtra by być bardziej czytelnym, a jego dokładność jest gdzieś pomiędzy poziomem śmiesznym, a żałosnym ... przynajmniej te, które testowałem tak miały. Zanim zaczniemy na nim polegać lepiej go sprawdzić multimetrem aby mieć pewność

 

pozdrawiam

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, apolkowski napisał:

Czy należy rozumieć, że ten układ ma ograniczenie do 2A bez radiatora bez względu na napięcie wyjściowe? Chciałbym do zasilacza 12V podłączyć grzałkę 5V (USB) przez taki układ.

 

Są takie malutkie dedykowane przetwornice redukujące na 5V z wyjściem USB - Jedną grzałkę 1~1.5A powinno zasilić:

https://botland.com.pl/przetwornice-step-down/7273-przetwornica-step-down-lm2596s-z-dwoma-gniazdami-usb-5v-3a.html

 

Edytowane przez bartolini
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, bartolini napisał:

 

Są takie malutkie dedykowane przetwornice redukujące na 5V z wyjściem USB - Jedną grzałkę 1~1.5A powinno zasilić:

https://botland.com.pl/przetwornice-step-down/7273-przetwornica-step-down-lm2596s-z-dwoma-gniazdami-usb-5v-3a.html

 

Tak, widziałem te układy też na Allegro. W tym układzie powyżej deklarowana maksymalna moc wyjściowa jest 75 W, ale niestety prąd jest chyba ograniczony do 2A w całym zakresie napięć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, apolkowski napisał:

Tak, widziałem te układy też na Allegro. W tym układzie powyżej deklarowana maksymalna moc wyjściowa jest 75 W, ale niestety prąd jest chyba ograniczony do 2A w całym zakresie napięć.

Sprzedawca sugeruje 2A max. bez radiatora. Z radiatorem 3A. Wiesz ile bierze twoja grzałka?

Obie przetwornice są na tym samym układzie LM2596s.

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2596.pdf?ts=1609776223204&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.google.es%2F

Z ilustracji 40 w datasheetcie wynika, że przejście z 12V na 5V na nie obciąża mocno obwodu. Jeżeli podłączysz 1.5A bez radiatora nic się nie stanie.

 Dla pewności możesz sprawdzić, po podłączeniu grzałki, paluchem czy układ nie grzeje się za bardzo.

Edytowane przez bartolini
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, bartolini napisał:

Sprzedawca sugeruje 2A max. bez radiatora. Z radiatorem 3A. Wiesz ile bierze twoja grzałka?

Obie przetwornice są na tym samym układzie LM2596s.

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2596.pdf?ts=1609776223204&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.google.es%2F

Z ilustracji 40 w datasheetcie wynika, że przejście z 12V na 5V na obciąża mocno obwodu. Jeżeli podłączysz 1.5A bez radiatora nic się nie stanie.

 Dla pewności możesz sprawdzić, po podłączeniu grzałki, paluchem czy układ nie grzeje się za bardzo.

Mam grzałki z Ali z dołączanym potencjometrem. Teoretycznie mają moc max 10W, czyli powinno być na granicy. Zamówiłem ten układ na próbę. Może do obudowy wkleję placek aluminiowy żeby lepiej chłodzić.

 

EDIT. Gdyby dać napięcie 7V i ograniczyć prąd do 1,5 A to powinno się osiągnąć 10W grzania bez obciążania układu. Grzałka powinna wytrzymać.

Edytowane przez apolkowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.