Jump to content

Elektronika dla nieelektroników - zrób to sam


Guest wessel
 Share

Recommended Posts

Guest wessel

Wymyśliłem sobie taki temat, bo z wpisów na forum często czytamy - nie umiem lutować, boje się podłączyć itp.itd. No to proponuję wrzucać tutaj rozwiązania pozwalające słabszym siostrom i braciom samodzielnie poradzić sobie z podstawowymi problemami z zasilaniem i kabelkologią.

Na początek prosty zasilacz regulowany .

Mamy zasilanie 12 V - z zasilacza albo i akumulatora. A potrzebujemy 5 V na przykład do zasilania Raspberry Pi albo 7.6 V do Canona.

Proponuję taki moduł.

Podstawowe dane: podaje nam napięcia regulowane od 2 do 35V i prąd do 2 A. Napięcie wejściowe ( na płytce złącze opisane jako IN) musi być co najmniej 1.5 V wyższe od potrzebnego nam na wyjściu ( na złączu opisanym jako OUT). 

Do złącza IN podłączamy kabelek z zasilacza albo akumulatora ( uwaga na biegunowość - plus do plusa, minus do minusa!), do złącza OUT kabelek z wtyczką do naszego urządzenia, które chcemy zasilać. I znów UWAGA NA BIEGUNOWOŚĆ. Złe podłączenie może uszkodzić urządzenie. Ale to jest w sumie proste- kabelki są oznaczone odpowiednio, a w 90% plus to kabelek czerwony. W przypadku wątpliwości pytać na forum!

Zanim podłączymy zasilanie do urządzenia włączamy zasilacz i potencjometrem- taki niebieski klocek ze śrubką - ustawiamy właściwe napięcie na wyświetlaczu. I już.

Cena modułu ok. 12 zł.

Wykorzystując kilka modułów można sobie zrobić zasilanie np. do Canona, RPI i innych urządzeń z jednego źródła o napięciu 12V.

Korzystając z akumulatora mamy zapewnioną przez ten moduł bieżącą  kontrolę napięcia akumulatora. Umożliwia on bowiem pomiar napięcia wejściowego.

Można sobie wydrukować obudowę lub poprosić kogoś o wydrukowanie. Pliki .stl załączę wkrótce.

Ja ten moduł zastosowałem do zasilania RPI3+ w kamerze Allsky do zasilania PoE, bo spadki napięcia na skrętce były na tyle duże, że RPI obciążony dodatkowo kamerką T7 nie chciał startować. Teraz zasilam wszystko 5.9 V ustawionym na wyjściu modułu i hula.

IMG_1287.thumb.JPG.e074a1e5f8def19dc98b3d52f0cf119d.JPG

 

Edited by wessel
Link to comment
Share on other sites

Bardzo dobry pomysł, ja używałem podobnego do zasilania w polu kompaktowego Canona z dużego akumulatora na czas 48-godzinnego time lapse'a.

 

Polecam też zaopatrzyć się w najprostszy multimetr (miernik cyfrowy), m.in. do sprawdzania ciągłości obwodu czy napięcia wyjściowego modułu jak powyższy (wtedy wystarczy nam jeszcze tańszy, bez wbudowanego woltomierza).

Link to comment
Share on other sites

Guest wessel
13 minut temu, WielkiAtraktor napisał:

Bardzo dobry pomysł, ja używałem podobnego do zasilania w polu kompaktowego Canona z dużego akumulatora na czas 48-godzinnego time lapse'a.

 

Polecam też zaopatrzyć się w najprostszy multimetr (miernik cyfrowy), m.in. do sprawdzania ciągłości obwodu czy napięcia wyjściowego modułu jak powyższy (wtedy wystarczy nam jeszcze tańszy, bez wbudowanego woltomierza).

No ale tracisz możliwość bieżącej kontroli napięcia akumulatora....jeśli nie użyjesz multimetru oczywiście.

Edited by wessel
Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

No to mamy komplecik.

Drukujemy obudowę ( 2 elementy) i dwa przyciski z wykorzystaniem załączonych plików .stl.

Jak się komuś będzie chciało, to może sobie oszlifować na gładko wydruk i pomalować. Mnie się nie chciało :)

Do pełnej profeski potrzebujemy jeszcze  4 insertów albo 4 nakrętek M3 i śrub M 3 x 5 ( 2 szt) i M 3x 20 ( 2sz) które służą do mocowania płytki i przykręcenia pokrywki. Voila!

IMG_1290.thumb.JPG.2f819913cec524d7a0c9c9100a54e7b8.JPG

IMG_1291.thumb.JPG.3554d7fff3b22333b0bbcc6b9c5fa588.JPG

IMG_1292.thumb.JPG.673a6798a1034a944faa6344fff4611e.JPG

Obudowa.jpg.5069c32b547d5ab712ce929916c63946.jpgPokrywka.jpg.594f3ba8636d1db94e41b272cf41e30e.jpg

Przyciski.stl

 

Przyciski.jpg

Pokrywka zasilacza.stl Obudowa zasilacza.stl

Edited by wessel
Link to comment
Share on other sites

W dniu 3.01.2021 o 09:33, wessel napisał:

Proponuję taki moduł.

Wybacz drobną uwagę, ale to jest chyba trochę inny moduł, niż ten, który prezentujesz na zdjęciach... Twój posiada dwa przyciski, a polecany jeden.

Jakiego rodzaju są te przyciski: stabilne / niestabilne i do czego służą?

Link to comment
Share on other sites

Jeszcze tylko chciałbym dowiedzieć się jakiego rodzaju są to switche? Stabilne czy niestabilne.

Dla mnie to ważne, bo chcę kupić, a zamontuję w budce zdalnie sterowanej więc nie będę miał dostępu do przycisków.

Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

Ciekawa sprawa, ja kupiłem moduł z tego linku co podałem a ma dwa switche :) ale to w sumie bez znaczenia, bo one służą wyłącznie do obsługi wyświetlacza. Prawy przełącza pomiar z wejścia na wyjście i odwrotnie,  a lewy wyłącza wyświetlacz. Oba monostabilne.

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, wessel napisał:

Drukujemy obudowę ( 2 elementy) i dwa przyciski z wykorzystaniem załączonych plików .stl.

 

A na jakim wypełnieniu drukujesz takie pudełeczka ? i ile ma ta ścianka - chyba ze 3 mm ?

Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

Tak, ok 3 mm. Zwykłe wypełnienie, takie krzyżowe. Ale jak dasz 3 warstwy pionowe i 0.3 mm grubość to nie trzeb asie wypełnieniem przejmować.

Edited by wessel
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, AdamK napisał:

Jeszcze tylko chciałbym dowiedzieć się jakiego rodzaju są to switche? Stabilne czy niestabilne.

Dla mnie to ważne, bo chcę kupić, a zamontuję w budce zdalnie sterowanej więc nie będę miał dostępu do przycisków.

 

to kup bez wyświetlacza, który będzie zbędny

zresztą ten wyświetlacz to potrzebuje czerwonego filtra by być bardziej czytelnym, a jego dokładność jest gdzieś pomiędzy poziomem śmiesznym, a żałosnym ... przynajmniej te, które testowałem tak miały. Zanim zaczniemy na nim polegać lepiej go sprawdzić multimetrem aby mieć pewność

 

pozdrawiam

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dzięki wessel za ten wpis, właśnie brakowało mi jak z solara w aucie podladowac aku zelowy którego uzywam do montażu bez dobierania się do kontrolera a teraz będę mógł zrobić prosty zasilacz  z gniazdka zapalniczki :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

44 minuty temu, apolkowski napisał:

Czy należy rozumieć, że ten układ ma ograniczenie do 2A bez radiatora bez względu na napięcie wyjściowe? Chciałbym do zasilacza 12V podłączyć grzałkę 5V (USB) przez taki układ.

 

Są takie malutkie dedykowane przetwornice redukujące na 5V z wyjściem USB - Jedną grzałkę 1~1.5A powinno zasilić:

https://botland.com.pl/przetwornice-step-down/7273-przetwornica-step-down-lm2596s-z-dwoma-gniazdami-usb-5v-3a.html

 

Edited by bartolini
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, bartolini napisał:

 

Są takie malutkie dedykowane przetwornice redukujące na 5V z wyjściem USB - Jedną grzałkę 1~1.5A powinno zasilić:

https://botland.com.pl/przetwornice-step-down/7273-przetwornica-step-down-lm2596s-z-dwoma-gniazdami-usb-5v-3a.html

 

Tak, widziałem te układy też na Allegro. W tym układzie powyżej deklarowana maksymalna moc wyjściowa jest 75 W, ale niestety prąd jest chyba ograniczony do 2A w całym zakresie napięć.

Link to comment
Share on other sites

26 minut temu, apolkowski napisał:

Tak, widziałem te układy też na Allegro. W tym układzie powyżej deklarowana maksymalna moc wyjściowa jest 75 W, ale niestety prąd jest chyba ograniczony do 2A w całym zakresie napięć.

Sprzedawca sugeruje 2A max. bez radiatora. Z radiatorem 3A. Wiesz ile bierze twoja grzałka?

Obie przetwornice są na tym samym układzie LM2596s.

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2596.pdf?ts=1609776223204&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.google.es%2F

Z ilustracji 40 w datasheetcie wynika, że przejście z 12V na 5V na nie obciąża mocno obwodu. Jeżeli podłączysz 1.5A bez radiatora nic się nie stanie.

 Dla pewności możesz sprawdzić, po podłączeniu grzałki, paluchem czy układ nie grzeje się za bardzo.

Edited by bartolini
Link to comment
Share on other sites

13 minut temu, bartolini napisał:

Sprzedawca sugeruje 2A max. bez radiatora. Z radiatorem 3A. Wiesz ile bierze twoja grzałka?

Obie przetwornice są na tym samym układzie LM2596s.

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2596.pdf?ts=1609776223204&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.google.es%2F

Z ilustracji 40 w datasheetcie wynika, że przejście z 12V na 5V na obciąża mocno obwodu. Jeżeli podłączysz 1.5A bez radiatora nic się nie stanie.

 Dla pewności możesz sprawdzić, po podłączeniu grzałki, paluchem czy układ nie grzeje się za bardzo.

Mam grzałki z Ali z dołączanym potencjometrem. Teoretycznie mają moc max 10W, czyli powinno być na granicy. Zamówiłem ten układ na próbę. Może do obudowy wkleję placek aluminiowy żeby lepiej chłodzić.

 

EDIT. Gdyby dać napięcie 7V i ograniczyć prąd do 1,5 A to powinno się osiągnąć 10W grzania bez obciążania układu. Grzałka powinna wytrzymać.

Edited by apolkowski
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.