Jump to content

Moja kolimacja Maka 127


twegier
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Chyba niefortunnie to wyraziłem...

Miałem na mysli obraz rozogniskowanej gwiazdy widoczny przez okular. A to czy przed czy za ogniskiem to wszystko jedno dla tej ilustracji. U mnie problem był tylko "inside focus". No właśnie, "inside focus" to będzie po polsku za czy przed ogniskiem? Nasze nazewnictwo nie jest tutaj dokładnym tłumaczeniem z angielskiego...

Link to comment
Share on other sites

Obraz PRZEDogniskowy jest wówczas, gdy okular jest wsunięty "za głęboko" w teleskop. Obraz ZAogniskowy - okular jest wysubięty.

W Makach i SCT jest probem aby to rozróżnić, bo kręcąc gałką ostrości okular się nie porusza. Jak rozpoznać w którą stronę trzeba kręcić aby być przed ogniskiem lub za ogniskiem? Wysuń okular na 10 mmw diagonalu, ustaw ostrość, po czym wsuń okular do końca. Masz nieostrość przedogniskową. Teraz trzeba zapamiętać w którą stronę kręcisz gałką ostrości aby być w ognisku. Jesli kręcisz zgodnie ze wskazówkami zegara, to taki obrót przesunie Cię z ogniska do nieostrości ZAogniskowej; kręcąc w drugą stronę - będzie z ogniska obraz się rozjeżdzał do ostrości PRZEDogniskowej.

Ma to ogromne znaczenie podczas kolimacji, bo jeśli tuba jest prosta i osiowa, to wygląd nieostrości przed- i zaogniskowych jest symetryczny.

"inside focus" to jest "w ognisku" = ostry obraz. Niektórzy używają określeń "infra focal" i "extra focal"

Edited by Marcin_G
Link to comment
Share on other sites

ok, czyli przed ogniskiem = intrafocal, za ogniskiem = extrafocal.

Ale jesteś pewien, że "inside focus" to znaczy "w ognisku"?

Moim zdaniem w ognisku to "in focus", a rozogniskowany to "out of focus".

Ja zakładałem, że "inside focus" to synonim "intrafocal", a "outside focus" to "extrafocal". Ręki nie dam sobie za to uciąć,

ale można spotkać ilustracje gdzie rozogniskowane obrazy są podpisane "inside focus" i "outside focus".

Tak czy siak, dla mnie najbardziej intuicyjne terminy to teraz "intrafocal" i "extrafocal". Najlepiej oddają ułożenie płaszczyzn ognioskowych obiektywu i okularu względem siebie i są też najczęściej używane.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.