Jump to content
  • 0

Refraktor SVBONY 80 ED - czy to się nada do astrofoto?


Question

Cześć i czołem,

czy ktoś z Was używa może albo potrafi powiedzieć cokolwiek o tym refraktorze SVBONY SV503 80 ED. Jego cena jest dosyć atrakcyjna nie da się ukryć, ale opini w sieci bardzo mało.

Potrzebuje jakiś w miarę budżetowy sprzęt na początki astrofotografii.

 

link > https://pl.aliexpress.com/item/4000931908392.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.76a669a7k9GlSf&algo_pvid=72f81f47-fd80-48f1-88bd-c5233808d180&algo_expid=72f81f47-fd80-48f1-88bd-c5233808d180-0&btsid=2100bdd016126415359386712ece5b&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_SVBONY-SV503-80ED-F7-teleskop-OTA-achromatyczny-refraktor-rura-2-podw-jna-pr-dko-Focuser.webp

 

Edited by ceokiusz
Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

Widzę, że SVBony zaczyna gwiazdorzyć: podnieśli ceny sprzętu i ograniczyli darmową wysyłkę. Chyba uznali, że marka na tyle jest już mocna, że można zacząć brać wyższą marżę. Szkoda.

 

W tym momencie ten refraktor z przesyłką kosztuje już 1900 zł na Ali.

Edited by dobrychemik
Link to post
Share on other sites
  • 0
29 minut temu, dobrychemik napisał:

Widzę, że SVBony zaczyna gwiazdorzyć: podnieśli ceny sprzętu i ograniczyli darmową wysyłkę. Chyba uznali, że marka na tyle jest już mocna, że można zacząć brać wyższą marżę. Szkoda.

 

W tym momencie ten refraktor z przesyłką kosztuje już 1900 zł na Ali.

Może zrobiłeś zakupy u konkurencji i popadłeś w niełaskę :p 

U mnie od dwóch miesięcy magiczne kupony na wszystko i teleskopik stoi za 1600 

Link to post
Share on other sites
  • 0
3 godziny temu, zbignieww napisał:

Cena podana wyżej, 1900.- zł  jest poprawna.  Ale co VAT i cło ???

 

Jak celnicy dopadną, to wyjdzie jeszcze więcej, choć i tak sporo taniej niż w teleskop-express za taką tubę.

Link to post
Share on other sites
  • 0
W dniu 7.02.2021 o 23:00, PawelStw napisał:

A jakiś przykład teleskopu fpl 51 plus lak 51?

Wiem tyle ile napiszą producenci, a ci co najwyżej podadzą że szkło jest "lantanowe". To nawet nie jest informacja o gatunku szkła, bo są 3 grupy.  Szkło lantanowe jest sporo droższe od BK7, więc skoro producent je zastosował, to myśle że wybrał najlepiej pasujący gatunek do FPL-51.

 

Aha. Lantanowce należą do grupy "metali ziem rzadkich", a 95% ich wydobycia to Chiny, które dodatkowo nałożyły ograniczenia na export tego surowca. 

 

W każdym razie to i tak odważny krok producenta, bo potencjał marketingowy FPL-51 jest dużo niższy niż FPL-53, a dublet FPL-51 + Lak-51 może nie być wyraźnie tańszy (mam na myśli koszt produkcji) od FPL-53 + BK7. 

 

21 godzin temu, dobrychemik napisał:

Widzę, że SVBony zaczyna gwiazdorzyć: podnieśli ceny sprzętu i ograniczyli darmową wysyłkę. Chyba uznali, że marka na tyle jest już mocna, że można zacząć brać wyższą marżę. Szkoda.

Do tej pory SVBony kojarzyło się z najtańszymi produktami, a widać że celują wyżej. 

Jeśli korekcja tego refraktora jest tak dobra jak napisał @Marcin_G to i tak jest wart więcej niż te 1900 zł. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
21 godzin temu, dobrychemik napisał:

Chyba uznali, że marka na tyle jest już mocna, że można zacząć brać wyższą marżę. Szkoda.

Czytają Astropolis i reagują zgodnie z zasadami rynku....:g:

Link to post
Share on other sites
  • 0
38 minut temu, Marcin_G napisał:

Czytają Astropolis i reagują zgodnie z zasadami rynku....:g:

 

Ceny ich filtrów OIII i SII 7nm tak poszły w górę, że są już droższe od Optolongów :(

A czaiłem się na tego OIII.

Podwyżki cen SVB były nieuniknione. Widać, że od kilku lat mają jasno postawiony cel: najpierw zdobyć klientów niską ceną, a jednocześnie cały czas dbać o markę. Nie ma innych sklepów z produktami SVB. Zupełnie inne podejście niż takie "Angeleyes", które nie ma szans na wypromowanie się na dobrą markę. SVB idzie drogą Optolonga, tyle że mają bardziej zróżnicowaną ofertę. Nie zdziwię się jak będą stopniowo wprowadzać coraz droższe produkty.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Panowie i panie.

Kto chce ode mnie fabrycznie nowego 80ED f/7 za 1900 zł. Jest już u mnie, na terenie Polski. Czeka na nowy domek, 

Na Walentynki jak znalazł....

751744196_IMG_19431.thumb.JPG.bc4f00d86a93469c4b229a7794432289.jpg

Edited by Marcin_G
Link to post
Share on other sites
  • 0
W dniu 7.02.2021 o 19:35, Marcin_G napisał:

Przed i za ogniskiem widać zabarwienia charakterystyczne przy korekcji tylko dwóch długości fali.

No to bardzo słabo. Korekcje dla dwóch długości fal to ma achromat.

 

W dniu 7.02.2021 o 19:35, Marcin_G napisał:

w wizualu z powiększeniem 2,2D - jest świetnie, jak na sprzęt za 1700 zł.

A nie, jednak jest świetnie. Jest tak świetnie że sprzedasz go nawet drożej.... 

 

--

PS. czekam na opinie od kogoś kto miał go okazję porównać np z SW 80ED (i najlepiej gdyby po takim porównaniu nie zamierzał go od razu sprzedawać ;) )

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 0
15 minut temu, ceokiusz napisał:

To w końcu to jest apo czy zwykły achromatyczny? Bo już nawet na giełdzie Marcin wrzucił że to apo a na stro napisane że achromat. Idzie się pogubić :)

 

Obecnie "apo" nie ma jednoznacznej definicji i w praktyce zwykle oznacza "lepszy niż achromat". Ten konkretny refraktor to najniższa kategoria tych "apo" czyli dublet z soczewką ED. Dla jednych to będzie "apo", dla innych nie. Faktem pozostaje, że obraz daje bardzo ładny. Kiedyś, dawno temu, przez krótki czas miałem achromat Bressera 127S. Pamięć po latach może płatać różne figle, ale wydaje mi się, że ten SVB jest nieporównanie lepszy. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 0

Wg definicji:

- Achromat - obiektyw, w którym CA jest korygowana dla 2 fal o różnej długości (zazwyczaj F - 486 nm, C - 656 nm).

- APO - obiektyw, w którym CA jest korygowana dla 3 fal o różnej długości (zazwyczaj F - 486 nm, e - 546 nm, C - 656 nm).

 

Z fizycznego punktu widzenia APO musi mieć 3 elementy (triplet), a Achro - 2 (dublet). 

 

Ale przy odpowiednim dobraniu gatunków szkła w dublecie ED, ogniskowa dla F i C wypada w prawie tym samym miejscu co dla c. Więc z wizualnego punktu widzenia można uznać, że jest to (korekcja jak w) APO.

 

Różnica między prawdziwym APO (tripletem) a dubletem ED, jest lepsza praca tego pierwszego poza zakresem F-C. A przecież F to zaledwie 486 nm, czyli kolor będący umowną granicą koloru niebieskiego (zakres 436-486 nm).

  • Like 4
Link to post
Share on other sites
  • 0

Nie ma ścisłej definicji, które teleskopy można nazwać APO, a które nie. A sklepy to już zupełnie dowolnie to interpretują.

Nie ma refraktorów, które nie dawałyby chromatyzmu, aczkolwiek są takie, które mają chromatyzm na poziomie niewidocznym dla oka i te zwykle nazywane są APO. Często tez jednak dublety ED sa nazywane APO , pomimo, że jakis tam widoczny szczątkowy chromatyzm mają (ech ci sprzedawcy teleskopów...) .

Można tak dobrać w dublecie dwa gatunki szkła, że aberracja chromatyczna będzie równa zero, ale zawsze jest jeszcze aberracja sferochromatyczna. Sferochromatyzm można zwalczać trzecią soczewką albo małą światłosiłą.  W pewnym stopniu też egzotycznymi gatunkami szkła.

 

Sam Ernst Abbe stwierdził, że obiektyw jest apochromatyczny, jeśli jego wtórne widmo* jest zniesione  i jeśli jego korekcja sferochromatyzmu - spetrum trzeciorzędowego - jest również zadowalająca.

*czyli sensu scricto aberracja chromatyczna.

https://www.telescope-optics.net/apo_refractor.htm

 

Obecnie, w praktyce konstruuje się też takie EDki, w których główny nacisk położono na eliminację aberracji sferycznej, sferochromatyzmu, a chromatyzm (czyli to "widmo wtórne") jest "na zadowalającym poziomie"

 

 

Edited by JSC
  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • 0
9 godzin temu, Marek_N napisał:

A nie, jednak jest świetnie. Jest tak świetnie że sprzedasz go nawet drożej.... 

 

--

PS. czekam na opinie od kogoś kto miał go okazję porównać np z SW 80ED (i najlepiej gdyby po takim porównaniu nie zamierzał go od razu sprzedawać ;) )

Sprzedaję wraz z wliczonym transportem do Polski, bo niby dlaczego miałbym opłacać komuś dostawę? A sprzedaję, bo apo 72/400 Omegona jest bardziej kieszonkowy i dogaduje się z nasadką bino bez cięcia rury.

Popularny 80ED-ek był moim pierwszym dobrym refem, ale ciężko mi się aktualnie odnieść. Miałem go dawno temu. Natomiast świeżo w pamięci mam obrazy z trypletu FPL-31 (TS Pholine 80 f/6) i jestem zaskoczony jak dzielnie dublet Svbony sobie poczyna.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Juz tu wszystko zostało powiedziane, ze FPL51+LaK51 (czy tez jakies inne podobne LaK) może być lepsze od FPL53+BK7 , ale tego nie wie 99% kupujących, więc trzeba lat aby wykorzenić mity. Jak teleskop ma FPL53 to jest dobry i tyle, choćby drugą soczewkę miał z kiepskiego plastiku...

 

Producenci powinni się w końcu przełamać i podawać dokładne informcje o obydwu soczewkach w dubletach, nawet gdyby to miała być jakaś tajemnica ze względu na jakieś nowatorskie połączenie szkieł. Tak jest w moim TSie 102/1122ED - TS pisze, ze to FPL51 + "szkło specjalne", a producent nawet tego nie podaje i pisze o dwóch "specjalnych" szkłach...

Edited by JSC
  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • 0
8 godzin temu, JSC napisał:

Można tak dobrać w dublecie dwa gatunki szkła, że aberracja chromatyczna będzie równa zero, ale zawsze jest jeszcze aberracja sferochromatyczna. Sferochromatyzm można zwalczać trzecią soczewką albo małą światłosiłą.  W pewnym stopniu też egzotycznymi gatunkami szkła.

Nie ma czegoś takiego jak aberracja chromatyczna równa zero. Cały ambaras w tym, że krzywa wsp. załamania szkła w funkcji długości fali jest różna dla każdego materiału. Wiec nie jesteśmy w stanie wyzerować CA dla każdej fali ale tylko dla wybranych jej długości.

 

I teraz - w dublecie korekcja CA polega na tym, że fale F i C mają ognisko w tym samym punkcie. A w APO fale F, e i C. Wszystkie pozostałe długości fali posiadają ognisko w rożnych miejscach.

 

--

Aberracja sferochromatyczna to wspólne ujęcie aberracji chromatycznej i sferycznej, ponieważ w praktyce oba te zjawiska razem wpływają na "błąd koloru" w ognisku.

 

Redukcja sferochromatyzmu polega na zestawieniu ze sobą dwóch lub trzech elementów o:

1. jak najbardziej zbliżonym przebiegu krzywych wsp. załamania w funkcji długości fali (względna dyspersja częściowa)

2. jak największej różnicy w dyspersji (a dokładnie jej odwrotności czyli Liczby Abbego)

 

1 - wpływa na redukcje aberracji chromatycznej,

2 - wpływa na redukcje aberracji sferycznej.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
4 godziny temu, Marek_N napisał:

Nie ma czegoś takiego jak aberracja chromatyczna równa zero. Cały ambaras w tym, że krzywa wsp. załamania szkła w funkcji długości fali jest różna dla każdego materiału. Wiec nie jesteśmy w stanie wyzerować CA dla każdej fali ale tylko dla wybranych jej długości.

 

 

 

Jeśli obydwa szkła mają ten sam wspólczynnik wzglednej dyspersji częściowej nawet dla wybranych tylko długości fal  (bo tak jest), to dla pozostałych jest odpowiednio prawie taki sam (znaczy się takie sam dla jednego i drugiego szkła, bo dla róznych fal bedą różne). Oczywiście matematycznie różnica jest (wiedziałem, ze się ktoś przyczepi do tego "zero" :D ), praktycznie jest jednak bardzo niewielka - patrz np. wykresy RPD dla  PFe i PgF podane przez Sacka. Konkluzja jest chyba taka, że definicja APO podana przez Abbego i zrozumiana dosłownie nie jest do spełnienia, tym bardziej w każdym punkcie pola soczewek.

Zresztą najlepiej niech kazdy sam sobie poczyta co napisał Sacek - nie jest to proste dla zupełnych laików, ale jak ktos poczyta całą jego stronę, to wszystko sie zaczyna ładnie klarowć. W każdym razie chyba najlepsza strona o optyce teleskopów jaką znam. My tu mozemy jedynie dyskutowac o jakiś wyrywkowych zagadnieniach, uogólniając je w dodatku - po prostu nie da sie przedstawic w miare dobrze zaganienia w kilku zdaniach. Sacek pisze juz skrótowo, a wyszło mu chyba kilkaset stron. Zresztą ja nie mam nawet zamiaru konkurować z nim :mr.green: (chociaz wyłapałem tam juz jakieś zagadnienia, z którymi sie srednio zgadzam ;) , zabijcie mnie, w tej chwili nie pamietam juz które, ale zauważyłem je podczas czytania całości).

Edited by JSC
Link to post
Share on other sites
  • 0
2 godziny temu, JSC napisał:

Oczywiście matematycznie różnica jest (wiedziałem, ze się ktoś przyczepi do tego "zero" :D ), praktycznie jest jednak bardzo niewielka

Ale w dyskusji o APO własnie o te bardzo niewielkie niuanse chodzi, wiec lepiej nie robić takich uproszczeń ;)

 

--

A wracając do tematu SVBony 80ED to wygląda, że zewnętrznym elementem jest FPL-51 (350 HK). Zazwyczaj na zewnątrz daje się twardszy materiał - BK7 (610 HK), czy jak w tym przypadku szkło lantanowe (600 HK). Tak jest np w SW 80ED, 100ED, 120ED.

* W nawiasach wstawiłem twardość w skali Knoopa. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
W dniu 10.02.2021 o 23:18, ceokiusz napisał:

To w końcu to jest apo czy zwykły achromatyczny? 

Gdyby to był zwykły achromat, by kijem bym go nawet nie tknął. Poza tym wówczas powinien kosztować bez "1" na początku ceny.

Z moich obserwacji wynika, że to dobre, tanie, dwusoczewkowe apo.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 130 replies
    • Aktualizacja silnika Astropolis - zgłaszanie uwag
      Dzisiaj zaktualizowaliśmy silnik Astropolis do najnowszej wersji (głównie z powodów bezpieczeństwa). Najpoważniejsze błędy zostały już naprawione, ale ponieważ aktualizacja jest dosyć rozbudowana (dotyczy także wyglądu), drobnych problemów na pewno jest więcej. Bez was ich nie namierzymy. Dlatego bardzo proszę o pomoc i wrzucanie tu informacji o napotkanych problemach/błędach.
        • Like
      • 247 replies
    • Insight Investment Astrophotographer of the Year 2020 – mój mały-wielki sukces :)
      Jestem raczej osobą która nie lubi się chwalić i przechwalać… ale tym razem jest to wydarzenie dla mnie tak ważne, że postanowiłem podzielić się z Wami tą niezwykle radosną dla mnie wiadomością.
       
      Moja praca zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Planety, komety i asteroidy” podczas tegorocznego konkursu Insight Investment Astronomy Photographer of the Year 2020.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 85 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.