Jump to content

Walka z szumami


Hallor
 Share

Recommended Posts

Od jakiegos miesiaca probuje swoich sił w astrofotografii. Nauka idzie powoli, czasem szybciej czasem gorzej. Czasem oszukuje rzucajac pieniedzmi w sprzet ;).

 

Problem z jakim nie bardzo umiem sobie poradzic to drobnoziarnisty szum na wiekszosci zdjec jakie zrobie. Ponizej (jako przyklad, bo praktycznie wszystkie zdjecia maja taki problem), lekko obrobiona Rosette nebula.

Czy ktos z szanownych forumowiczow moglby doradzic co robie nie tak? Czy za krotkie klatki? Za malo klatek? Slaba obrobka w gimp'ie? Badziewne niebo?

 

Zdjecie ponizej (wykadrowane, ale jak sa chetni to moge wystawic surowego stacka) to:

~220x220120s, + 60 bias/ 15 dark/ 2x30 flat

Sprzet: ES ED80APO, Canon t3i (nie modowany, nie krzyczec ;) ), 1x flattener, optlong lextreme (ale podobny efekt jest bez filtra)

Obrabiane w siril/gimp (probowalem tez APP, tylko *frustrujaco* wolny jest a efekt praktycznie taki sam jak siril)

Fotografowane daleko  (sunnyvale) w "miescie" (internet twierdzi ze bortle 7, ale byla tez prawie pelnia jak to robilem) 

 

rosette3d.thumb.jpg.ed59528dee2b751d469f2d7f0635c1dd.jpgeco)

Edited by Hallor
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Żeby darki miały sens zrób ich co najmniej 30-40. Dark może dodatkowo generować szum na finalnym stacku. 200 klatek powinno wyjść w miarę gładko. A stack ja zawsze chętnie. Mamy taki wątek gdzie grupa oszołomów walczy czasem z niemożliwymi materiałami 

 

Edited by _Spirit_
Link to comment
Share on other sites

Ta, siril, troche recznym skryptem (bo to ramki z 3 dni sa, z 2 roznymi zestawami flatow, bo wymienilem adapter z M42 na M48 - myslalem ze za mala dziura w aparacie jest - to dlatego kadrowanie sie zmienia).

Bazowane na skrypcie all-in-one (OSC_Preprocessing zdaje sie).

 

Pamietaj, ze to konkretne zdjecie jest fotografowane przez bardzo waski filtr - pewnie moglbym zamiast przetwarzania RGB zrobic HA/O3 split i pokolorowac, ale potem nie bardzo umiem kolorow gwiazd odtrworzyc.

Link to comment
Share on other sites

Ok, wlasnie sie zorientowalem ze z rozpendu zle napisalem dlugosc subow ;)

 

Poprawna to 120s, iso800.

I tu pytanie czy nie jest  tak ze poprostu za krotkie klatki sa i to jest shot noise bo za malo fotonow przy tak ostrym filtrze (dla nieznajacych filtra to jest 2x7nm)?

 

Link to comment
Share on other sites

Szum w ogóle nie jest problemem w tym obrazku, raczej balans kolorów w światłach. Nie mam teraz weny i wypiłem winko więc mój obrazek jest bardzo słaby. Smolista czerń, złe kolory, słabe lokalne kontrasty.

Wrzucam żeby pokazać że szumu nie ma - za bardzo wyciągasz IMHO.

rosette3d-mod-NoSt.jpg

 

Ten stack ma potencjał na jutro :) 

Edited by wieloch
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Balans bieli robie przez siril / photometric color calibration bo inaczej (lepiej) nie umiem.

 

Dalsze obrobki robie gimp'em, bo tylko to mam. Koledzy z pracy uzywaja PixInsight ale mam pewne obawy przed wykladaniem kolejnej gorki pieniedzy na program ktory jest dosc nieprzyjazny dla poczatkujacych.

 

@wielochCzym to przetwarzane?

Link to comment
Share on other sites

LP usuwane w APP, reszta w PS. Nie używam niczego innego, czasem tylko photometric color z Sirila.

IMHO - nie ma (no chyba, że o czymś nie wiem a jestem noobem w astro i na pewno czegoś nie wiem) rzeczy której nie da się zrobić  prosto w PS poza LP removal.

Edited by wieloch
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@_Spirit_ Ty sie nie kryguj i nie śmiej ze mnie - mówię jak jest :)

 

Zgodzimy się, że szum nie jest głównym problemem stacku, prawda? Tło jest słabe ogólnie, nierówne (kalibracja stacku?), niebieskozielony  w światłach gwizdach mocny, same gwiazdy spuchnięte... ja zawsze lubię miękką, jak najbardziej subtelną obróbkę. Tu jest z tym trudno - powalczę jutro (dzisiaj po południu).

 

(BTW - eksperymentuję z drizzlem - i to wnosi nowy wymiar, naprawdę... drz+ i drz- to dwa różne obrazki w kontekście dynamiki tonalnej, kontrastu i ogólnych możliwości)

 

U Ciebie - odważnie w stronę żółtego, dość twarde kontrasty i gwiazdki nadal podbarwione na niebiesko (chyba są bardziej zróżnicowane, ale może nie w tym stacku). Celowałbym też w bardziej łagodne przejścia tonalne kolorów.

Obrabiałem parę rozet ale nie mam własnej, więc nie mam zdania tak do końca :) 

 

Mój cel - to zrobić dobrą purpurę, w miarę stabilne tło, zróżnicowane kolrystycznie, w miarę punktowe gwiazdy i niezłą dynamikę kontrastu na światłach z niesklipowanymi przejściami tonalnymi; bez twardości. Jutro po południu się zajmę tematem. Nie wiem czy się uda, pewnie jak zykle nie, ale spróbuję.

Edited by wieloch
Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

A ja wrócę do pierwszego postu - Bortle 7 i Księżyc - to mi pachnie koniecznością rejestracji 3-4 razy więcej materiału niż w przyzwoitych warunkach. Na ten obiekt kamerą CCD - myślę że nie mniej niż 30 godzin. Jak to przeliczyć na Canona nie mam pojęcia , ale wynik nie będzie równy temu, co poświęcił na to autor czyli 7 godzin.

Link to comment
Share on other sites

@wessel Nawet z filtrem?

Inna sprawa ze suby moga byc za krotkie. Dzisiaj wypala sie w ramach eksperymentu i rozeznania nieba malpa (ngc2174) i patrzac na histogramy (dzieki za sugestie @_Spirit_) z moich domyslnych 120s dojechalem do 600s, bo inaczej wygladalo ze czerwony obciety. W rosette teoretycznie wygladalo ok, ale wciaz bardzo blisko czerni byl czerwony, wiec moze cos bylo uciete czego poprostu nie zauwazylem.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Tayson said:

Co oznacza 2x30 flat?

 

Zdjecia sa z 3 dni (bo mi sie chowa za drzewem), pierwszego dnia mialem inne ustawienie kamery/focusa, wiec musialem 2 razy flaty robic (raz na pierwszy dzien, drugi na reszte).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.