Jump to content

TS 61EDPHII refraktor APO


diver
 Share

Recommended Posts

No dobra... mimo chyba zbytniego, optymistycznego podejścia do sprawy również poddaje się w swojej walce. Dziś zrobiłem ostatnie testy - wynik niezadowalający. Chyba troche łudziłem się, że coś ugram.

Miesiąc testów to wystarczająca ilość straconego czasu i pogody by stwierdzić, że mój egzemplarz też się nie nadaje :( podobne wady.

szkoda bo bardzo podoba mi się ta tubka pod wzgędem wykonania ale niestety (może ktoś by przebolał) taka optyka pod foto mnie niesatysfakcjonuje ;)

Spróbuję również reklamować swój egzemplarz, zobaczymy co na to tym razem astroshop.

 

 

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Ale o co chodzi. 

Znaczy się wiem o co, ale wydaje mi się, że diagramy tylko potwierdzają wasze testy. 

Albo odwrotnie,  wyniki waszych testów nie odbiegają w znaczącym stopniu od poniższych diagramów.

 

Jeśli coś źle czytam, to mnie poprawcie.

 

image.png.48e98c0ec5358373a571b688e67f6f49.png

image.png.a3ba1d25472d3866de13b0f503c07ce1.png

Edited by Piotr4d
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Czyli, że uciekający w rogach niebieski to normalne zachowanie tego apo? (Byłoby to dziwne bo jak focić czymś co nie trzyma kolorów?)

Nawet jeżeli, pozostaje jeszcze kwestia płaskości pola (deklarowane full frame), które płaskie nie jest zarówno z aps-c jak i mniejszą 19,1 x 13,0 (asi294) także coś tu jest nie tak...

Spodziewałem się jednak za te pieniądze czegoś więcej ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Za "normalne" pieniądze z małych APO pozostaje tylko WO RedCat 51 na FPL53.

Nie będzie idealny, ale do przełknięcia. Jeśli ktoś ma wymagania, to te wszystkie nowe wynalazki lepiej chyba sobie podarować i nie denerwować się.

Idealne zdjęcia z dużym światłem to tylko górna półka z prawdziwym fluorytem. Tak mi się wydaje.

Obiektywów w przystępnej cenie tej ogniskowej raczej nie ma. Samyang 135 jest super ale to znowu jest trochę krótkie na detale.

Ameryki nie odkryłem.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

54 minuty temu, franz napisał:

Za "normalne" pieniądze z małych APO pozostaje tylko WO RedCat 51 na FPL53.

 

Na cloudynights jeden użytkownik pisze, że jego 55 mm f/3.6 Borg (2500E) też daje błękitnie rozpaśne gwiazdki. Żeby temu troche zaradzić stosuje filtr IR-UV.

Edited by Morth
Link to comment
Share on other sites

Ten Borg jest drogi ale to duże światło i niestety nie daje rady. To ile musi kosztować taki co da radę?

Wszystko zależy od światłosiły i niekiedy trzeba poskromić trochę swoje oczekiwania. Dublet na FPL 53 daje radę przy F7.5, lepiej F9 plus jakiś korektor dwusoczewkowy - wystarczy. Obiektyw Canona EF 200/2,8 L z dwoma soczewkami niskodyspersyjnymi daje radę na współczesnych matrycach z małym pikselem na F5,6 ale już trochę wyłazi AC. To czego można oczekiwać od refraktora za niecałe 4 tys. przy F4.5 z jakąś jedną soczewką ED? Już staniał. Ten RedCat WO, tak naprawdę też jest za jasny dla takich matryc.

Lepiej wychodzi z Canonem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 godzin temu, Piotr4d napisał:

Znaczy się wiem o co, ale wydaje mi się, że diagramy tylko potwierdzają wasze testy. 

 

Na to wygląda. Problem polega jednak na tym, że producent/sprzedawca pisze o poprawnie skorygowanym polu o średnicy 44 mm wolnym od aberracji chromatycznej. Po co to robi, skoro prezentowane diagramy drastycznie temu przeczą? To jakaś płytka sztuczka w poszukiwaniu tych (nie obrażając nikogo), którzy pierwszy raz zrobią fotkę nieba i będą zachwyceni tym, że coś w ogóle wyszło?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Producent tak pisze bo chce sprzedać. Na diagramach nie wszyscy się znają. Mnie też one niewiele mówią. Więcej mi mówią zdjęcia. Gdyby przesłonić ten obiektyw do F7, to jestem przekonany, że by wyszło o niebo lepiej. Tylko po co przesłaniać kiedy można od razu taki mały zrobić, mniej szkła wyjdzie i byłby o połowę lżejszy. Tylko kto by go kupił?:rolleyes: Każdy chce mieć F2.8:grin:

Samyang 135 F2 lepiej robi na F4. Na matrycy ASI 178 z F2 wyłazi mydełko, nawet F2,8 nie jest za dobre a soczewek w tym obiektywie jest mnóstwo.

Tu taka próba 2,5 godziny z Samyanga 135 F2@2,8 na ASI 178 - pełny kadr, wiadomo jaki mały. Bez specjalnej obróbki.

Czy te gwiazdki są lepsze niż z tych refraktorków?

M31_155x60s_Samyang135_F2.8_ASI178_gain125_100%.jpg

Edited by franz
dodana fotka
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

APO jak APO, ale z fabrycznie nowego sprzętu można jeszcze rozejrzeć się za niektórymi staloogniskowymi obiektywami Canona z serii "L"; 200mm f2.8, 300mm f4, 400mm f5.6. ZWO zresztą produkuje adaptery do swoich kamer pod bagnet EF.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

56 minut temu, tomchm napisał:

APO jak APO, ale z fabrycznie nowego sprzętu można jeszcze rozejrzeć się za niektórymi staloogniskowymi obiektywami Canona z serii "L"; 200mm f2.8, 300mm f4, 400mm f5.6. ZWO zresztą produkuje adaptery do swoich kamer pod bagnet EF.

Ja nie wiem, ale wykonałem swoje pierwsze zdjęcia w HA Canonem 400 5.6 L z kamerą mono i jakoś powalony jakością nie jestem. Na takiej mateucy (qhy163m) wychodzą już jakieś krzywizny. Jestem wprawdzie w fazie początkowej testów więc może uda mi się to wszystko jeszcze dograć. 

Edited by Robson_g
Link to comment
Share on other sites

23 minuty temu, Robson_g napisał:

Ja nie wiem, ale wykonałem swoje pierwsze zdjęcia w HA Canonem 400 5.6 L z kamerą mono i jakoś powalony jakością nie jestem. Na takiej mateucy (qhy163m) wychodzą już jakieś krzywizny. Jestem wprawdzie w fazie początkowej testów więc może uda mi się to wszystko jeszcze dograć. 

Ale inni wykonywali zdjęcia tym obiektywem na pełnej klatce, ale aparatami, nie dedykowanymi astrokamerkami, i są zadowoleni. Może jest to również kwestia jakości połączenia między dedykowaną astrokamerką a obiektywem? 

Link to comment
Share on other sites

8 minut temu, tomchm napisał:

Ale inni wykonywali zdjęcia tym obiektywem na pełnej klatce, ale aparatami, nie dedykowanymi astrokamerkami, i są zadowoleni. Może jest to również kwestia jakości połączenia między dedykowaną astrokamerką a obiektywem? 

Tak. Astrofotografuję również 400 5.6 z Canonem 6D i tam jest idealna korekcja, od rogu do rogu. A co do połączeń z kamerą, to będę dalej testował bo nie daje mi to spokoju. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Diagram jak sama nazwa wskazuje "spot size" niesie informacje, raz o kształcie, dwa o wielkości tejże "kropki"

Na górnej grafice siatka jest co 10um na dolnej co 20um, niemniej w obu przypadkach rozmiar plamki (kropki) w centrum pola wynosi około 20um. różnie są w zależności o koloru, ale dla porządku przyjmijmy tą wartość.

Teraz policzmy na ilu pikselach "rozleje" się ta plamka w zależności od wielkości piksela matrycy kamery.

Dla pikseli 2.4um i 5um będzie to odpowiednio 64 piksele i 16pikseli. W środku pola nie dopatrzymy się różnić w obrazie reprezentowanym na monitorze, ale jeśli oddalimy się w kierunku krawędzi pola, to plamka nie dość że rośnie, to drastycznie z kształtem dzieją się różne rzeczy. 

Wystarczy policzyć ile pikseli w zależności od matrycy tak rozmyta plamka zajmie. Jeśli nałożymy na to różnice kształtu dla poszczególnych kolorów wniosek nasuwa się sam.

Nie dziwny się że dla Asi 183 obraz może reprezentować się mniej przyjaźnie niż dla Asi294.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, Robson_g napisał:

Ja nie wiem, ale wykonałem swoje pierwsze zdjęcia w HA Canonem 400 5.6 L z kamerą mono i jakoś powalony jakością nie jestem. 

A jaką masz wielkość pixla w tej kamerze mono, a jaką w 6D :) 

 

Nie wiem, może źle rozumuję, ale czy te wszystkie problemy z refraktorami APO nie biorą się z tego, że te chińskie refraktory zawsze takie były, tylko teraz na tym małym cmosowskim pixlu, wszystko powyłaziło. No bo co to za pixel, na tanią optykę rzędu 2,4, czy 3,8 ??? 

Tak tylko myślę.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Właśnie dlatego do  mojego wyjazdowego setupu RedCat + Asi294MC stosuje filtr Baader Semi-Apo.  Ów filtr może nie jest demonem transmisji, ale na moje oko działa. Podobnie działa Moon Sky Glow, choć ten jest nieco łagodniejszy dla krańcowych widm. Oba filtry ponadto działają anty LP.

Używam  Esprit 100ED z Asi 1600MM gdzie w kamerze wymieniłem szybkę AR na filtr L IR/UV cut aby znormalizować gwiazdy na kanale B w porównaniu do kanałów G i R. Filtr B jest mniej stromy  i kończy się nieco dalej w kierunku UV w porównaniu do filtra L. Stąd wymiana szybki w kamerze znacznie ograniczyła efekt większych gwiazd w B.

Takie moje praktycznie doświadczenie.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

12 minut temu, kosmit napisał:

A jaką masz wielkość pixla w tej kamerze mono, a jaką w 6D :) 

 

Nie wiem, może źle rozumuję, ale czy te wszystkie problemy z refraktorami APO nie biorą się z tego, że te chińskie refraktory zawsze takie były, tylko teraz na tym małym cmosowskim pixlu, wszystko powyłaziło. No bo co to za pixel, na tanią optykę rzędu 2,4, czy 3,8 ??? 

Tak tylko myślę.

Nie wszystko od ceny zależy ^^ dużym ukladom się naturalnie powieksza plamka, małe i tanie obiektywy nierzadko super sobie radzą z 2.4 mikrona. poza tym oversampling można wykorzystac w obrobce patrz: foto planetarne i lunarne. 2.4 w 10"/2000 też super działa. Tak samo undersampling mozna pokonać drizzlem (patrz hubble)

 

Do tego zobacz te wylewy swiatla, mają po kilkadziesiąt pikseli! widać je czy 6 um czy 3 um. ;)

 

po prostu ciężko jest dostać szkło o niskim zwiazku dyspersyjnym, jeszcze tanio i uniwersalnie ;)

 

reasumujac: probkowanie nie bardzo wplywa na wady optyki ;) czyt. w ogóle.

 

Link to comment
Share on other sites

43 minuty temu, kosmit napisał:

A jaką masz wielkość pixla w tej kamerze mono, a jaką w 6D :) 

 

Nie wiem, może źle rozumuję, ale czy te wszystkie problemy z refraktorami APO nie biorą się z tego, że te chińskie refraktory zawsze takie były, tylko teraz na tym małym cmosowskim pixlu, wszystko powyłaziło. No bo co to za pixel, na tanią optykę rzędu 2,4, czy 3,8 ??? 

Tak tylko myślę.

Ależ oczywiście, że właśnie o to chodzi. Teraz doszło do sytuacji patowej. Tanie kamery CMOS potrzebują do współpracy refraktorów za kilkadziesiąt tysięcy złotych. 

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Nie przesadzajmy. Kot całkiem dobrze sobie radzi z CMOS. Inwestycja 3.5-4K. Popatrzcie na stronę WO. Tam jest wszystko podane.
Dodatkowo, jeżeli ktoś wymaga, iż refraktor będzie dobrze pracował poniżej 400nm bez filtra UV/IR cut to w refraktorach za kilka tysięcy jest to mission impossible. 

  • Love 1
Link to comment
Share on other sites

3 minuty temu, Robson_g napisał:

Ależ oczywiście, że właśnie o to chodzi. Teraz doszło do sytuacji patowej. Tanie kamery CMOS potrzebują do współpracy refraktorów za kilkadziesiąt tysięcy złotych. 

To sobie zbinuj, albo "zresampluj" jak niektórzy wolą mowić i nie opowiadaj takich rzeczy :p sensor cmos to dobrodziejstwo, a mały czy duży piksel po prostu trzeba umieć wykorzystac. Optyka nie ma nic do tego! Próbkujesz obraz a później radzisz sobie z tym co masz ;)

 

To o optykę faktycznie trzeba dbac by była lepsza ;) I myślę, że za 10k to już świetny średni apo można mieć. Kamera asi2600mm też tyle kosztuje więc ceny są porównywalne.

 

Gorszy dzień masz, że takie spiski knujesz? :) (żarcik)

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Może rzeczywiście się trochę zagalopowałem. 

Nie należy popadać w skrajności. 

Myśle że można sobie coś wybrać z dzisiejszych Apo, bez znacznego obciążenia budżetu. 

 

Link to comment
Share on other sites

Robert oczywiście ma racje, że mały piksel wymaga zastosowania dobrej optyki, mechaniki, etc.  Tylko nie ma co rzeczywiście wpadać w skrajności.
Kiedyś dla kliszy kultowym obiektywem był Sonnar 300/4. Ludzie zabijali się za tym szkłem w astrofoto. 
W tych czasach taki obiektyw zalałby fioletem polowe kadru w ccd czy cmos :)  Mamy wszędzie postęp technologiczny... i dobrze :)

Edited by TUR
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Patrzcie, to już najdroższy TS61 na świecie jest, ale zrobiłem dla Was :D czego się nie robi dla społeczności!

 

Większość z Was rozumie, a dla mniej zorientowanych: widać, że fokus w blue BARDZO odstaje. HaRGB tym obiektywem to już byłoby ok raczej!. z L mogą być problemy dla wymagajacych (juz ustalilismy, ze moze to nei jest dla "wymagajacych". Wrzucam też na dysk!

PS. Sorry za słaby kontrast, pod wieczór ledwo się te eksperymenty udają, ale "jestem w niedoczasie". Krzyżaczki chyba widać :)

od lewej do prawej, B - G - R.

 

2021-04-10 17_35_13-Greenshot.png

Edited by Przemek Majewski
uzupełnienie, omówienie, bez zmiany sensu
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 37 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 69 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 27 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 131 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.