Jump to content

ASI 294 vs ASI 533


Mikolaj2
 Share

Recommended Posts

Godzinę temu, kubaman napisał:

Jeszcze komentarz, bo widzę jakieś echo gra.

To co stanowi wyzwanie w 294MC to kalibracja flatami. Jak ktoś ciekaw, to tu na forum jest mój długi wątek w tym temacie, a na CN jest tego masa.

Najlepiej pytać ludzi, którzy kalibrują swój materiał.

Można prosić o link? Przepraszam, ale mogę znaleźć. 

Edited by Mazik
Link to comment
Share on other sites

Panowie, czy do mojego refraktora TS 50/330  F/6.6 z dedykowanym "flattenerem" kamera 533MC pro to będzie dobry wybór i zamiana w miejsce obecnie używanego Canona 1100D. To byłaby moja pierwsza chłodzona kamera. Zbliżają się cieplejsze noce i już widzę te szumy z lustrzanki. Fotografuje z miejscówki Bortle 5 z małego miasta.

Niby mam koło filtrowe i filtry od ZWO , ale używałem ich do tej pory z kamerą ASI120mm do planet. Do obiektów DS wolałbym jednak kamerę OSC, ze względu na mniej skomplikowane gromadzenie materiału i obróbkę. 

 

Reasumując, chodzi o to, czy ta kamera z tym refraktorem to jest "big no, no", czy będzie ok? Już prawie sie zdecydowałem, ale może ktoś napisze "nie idź tą drogą" i najpierw zmień teleskop.

 

Seb

Link to comment
Share on other sites

Do małego refraktorka nie kupowałbym Asi 533. A już na pewno nie do obiektywów foto. 

To jest specjalistyczna kamera, która dobrze6dogaduje się z optyką wysokiej klasy. 

Do refraktorka i obiektywów foto tylko kamera mono. 

Nie będziesz zadowolony z ostrości i ogólnej jakości. 

Link to comment
Share on other sites

13 minut temu, Robson_g napisał:

Do małego refraktorka nie kupowałbym Asi 533. A już na pewno nie do obiektywów foto. 

To jest specjalistyczna kamera, która dobrze6dogaduje się z optyką wysokiej klasy. 

Do refraktorka i obiektywów foto tylko kamera mono. 

Nie będziesz zadowolony z ostrości i ogólnej jakości. 

Kupiłem 533 i po pierwszych testach z Sigmą 105mm 1.4 jestem bardzo zadowolony. Gwiazdki wyglądają całkiem nieźle, są malutkie lecz niestety nie zachowują idealnie okrągłego kształtu co nie jest dziwne, zważywszy na ogniskową oraz rozmiar piksela. Wodór zbiera się aż miło. Myślę, że za pomocą takiego setupu można tworzyć piękne zdjęcia:laughing1:

 

Edited by Mazik
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Mazika ja oglądałem zdjęcia i te wykonane przez luksusowe, duże szkła zapierały dech w piersiach, a z kolei te z obiektywow foto czy małych refraktorkow, takie sobie.

Teraz nie wiem, czy to kwestia obróbki tych zdjęć? Może to ja popełniłem błąd rezygnując z jej zakupu. Okropnie chciałem ją mieć. Przejrzałem chyba wszystkie testy i zdjęcia zamieszczone w internecie. 

I to kwadratowe okienko... 

Link to comment
Share on other sites

Docelowo miałoby to współpracować z 

3 godziny temu, Robson_g napisał:

Do małego refraktorka nie kupowałbym Asi 533. A już na pewno nie do obiektywów foto. 

To jest specjalistyczna kamera, która dobrze6dogaduje się z optyką wysokiej klasy. 

Do refraktorka i obiektywów foto tylko kamera mono. 

Nie będziesz zadowolony z ostrości i ogólnej jakości. 

 

Nie ukrywam , że moim marzeniem jest SVX080T-3SV i z tym byłoby cacy "combo".  Dotychczasowe 50/330 ładnie obejmuje słońce i cały księżyc z ASI120/Neximage5 , więc pewnie też by został lub potem jako guider.

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Robson_g napisał:

@Mazika ja oglądałem zdjęcia i te wykonane przez luksusowe, duże szkła zapierały dech w piersiach, a z kolei te z obiektywow foto czy małych refraktorkow, takie sobie.

Teraz nie wiem, czy to kwestia obróbki tych zdjęć? Może to ja popełniłem błąd rezygnując z jej zakupu. Okropnie chciałem ją mieć. Przejrzałem chyba wszystkie testy i zdjęcia zamieszczone w internecie. 

I to kwadratowe okienko... 

Co do kwadratowej matrycy to jestem w szoku jak bardzo się do niej przyzwyczaiłem (obecnie w stellarium), przy ogniskowej 105mm czy przy czymś w stylu rasy 8 czy epsilona 130 daje niesamowicie ładne i pełne kadry. Mogę podesłać jakieś pojedyncze klatki jak chmurozilla odpuści:laughing1:

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, Mazik napisał:

Kupiłem 533 i po pierwszych testach z Sigmą 105mm 1.4 jestem bardzo zadowolony. Gwiazdki wyglądają całkiem nieźle, są malutkie lecz niestety nie zachowują idealnie okrągłego kształtu co nie jest dziwne, zważywszy na ogniskową oraz rozmiar piksela. Wodór zbiera się aż miło. Myślę, że za pomocą takiego setupu można tworzyć piękne zdjęcia:laughing1:

 

 

Próbowałeś trochę dłuższej ogniskowej z tej kamerki coś w okolicach 400-500mm? No ogólnie jak wrażenia z użytkowania tej ASI 533. Gdybyś stał przed wyborem kamery brałbyś ją raz jeszcze mając na uwadze jej możliwości i cenę?

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, Robson_g napisał:

Do małego refraktorka nie kupowałbym Asi 533. A już na pewno nie do obiektywów foto. 

To jest specjalistyczna kamera, która dobrze6dogaduje się z optyką wysokiej klasy. 

Do refraktorka i obiektywów foto tylko kamera mono. 

Nie będziesz zadowolony z ostrości i ogólnej jakości. 

Robert - skad taki wniosek? Wystarczy popatrzec na astrobin. Kamera naprawde dobrze wspolpracuje z tym zakresem ogniskowych a i nie wymaga fluorytowych turbo szkieł. FOV - to już inna kwestia, ale mam i bardzo polecam ta kamere a mialem juz m.in. asi071 i asi 385 wiec skale porownawcza mam.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Od kilku miesięcy używam ASI 533 MC Pro, w połączeniu z TS RC 150/1370 (reduktor X 0,67). Więc światło to F6, i jestem zadowolony z obrazów jakie daje. Poprzednio fociłem Canonem 60 D (mod).
Dla przykładu 1 surowa klatka, przekonwertowana tylko z Fits, do jpeg. Exp 1x180 s, Gain 100, Bin 1, Temp -10*C. (M81)

Preview_20210211_001828_180sec_Bin1_-10.0C_gain100_M81.jpg

Edited by kiniu-13
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, simarik napisał:

 

Próbowałeś trochę dłuższej ogniskowej z tej kamerki coś w okolicach 400-500mm? No ogólnie jak wrażenia z użytkowania tej ASI 533. Gdybyś stał przed wyborem kamery brałbyś ją raz jeszcze mając na uwadze jej możliwości i cenę?

Mam ją od tygodnia więc pod niebem pracowała jakieś 3 godziny, nie mogę sobie jeszcze wyrobić o niej zdania ale wydaje się bardzo spoko.

Link to comment
Share on other sites

Kamera sprawuje się świetnie. Bez problemu schładza się do -20*C, przy +10*C, nie zawiesza się i pracuje płynnie. Podłączona jest pod AstroLinka 4 Mini USB, a on do laptopa. Przewód łączący USB 3.0, to aktywny 10 metrowy kabel marki Lindy. Akwizycje robię przez APT i wszystko działa jak należy. Całość ( około 10 kg) wisi na iEQ 30 Pro, Optrona. Nie zamierzam już zmieniać Asi 533, na inna kamerę. Jako kamera OSC, jest bardzo dobra, bo ma bardzo małe szumy, i jest czuła. Uważam, że w tej cenie nie ma lepszej.

Link to comment
Share on other sites

A ja w temacie ASI 294 MC dodam tylko, że z własnego doświadczenia nie mogę potwierdzić zdania Kuby odnośnie trudności kalibracji tej kamery. Kalibruje się zupełnie normalnie , bez żadnych dodatkowych sztuczek. Z flatami nie ma żadnego problemu . Natomiast pełne usunięcie amp-glow wymaga dobrze dobranego darka , ale to raczej nie jest problem, można je machnąć później  . Nie używam do kalibracji biasów .  Co do szumu  także brak tragedii , aczkolwiek niewątpliwie są mniej szumiące CMOS-y na rynku. Nie zaobserwowałm zjawiska "walking noise" , ale standardowo używam ditheringu .  W każdym razie szumi znacznie mniej niż mój ATIK 383 ( oczywiście CCD szumią mocniej ) i porównywalnie do ASI 1600 . 

Podsumowując : za tą cenę ..... a dałem nieco ponad 4k za nią  : rewelacja 

 

Już niedługo będę miał okazję przetestować ją pod naprawdę ciemnym niebem , zobaczymy...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Duser Piotrek, czy mógłbyś pokazać pojedynczą klatką flat. Konkretnie chodzi mi o rozkład histogramu. Może być  histogram screen stretch, byle było widać wartości histo.

Coś takiego.

(Na wartości nie patrzcie, bo to klatka mocno testowa.)

ssh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Piotr4d napisał:

@Duser Piotrek, czy mógłbyś pokazać pojedynczą klatką flat. Konkretnie chodzi mi o rozkład histogramu. Może być  histogram screen stretch, byle było widać wartości histo.

Coś takiego.

(Na wartości nie patrzcie, bo to klatka mocno testowa.)

ssh.jpg

 

Zmieniłem ASI294MC PRO na wersję mono, ale tak wyglądała klatka flat jak na Twoim przykładzie. Zwróć uwagę, że w sterowniku jest balans bieli i można tak dobrać wartości, że te piki od poszczególnych barw RGB w miarę się zejdą w jednym miejscu. Można to zrobić przy oświetleniu dziennym na szarej kartce (ewentualnie białej). Jeśli kalibrujesz w maxim to ustaw Flat norm. na Bayer planes. Polecam z tą kamerą flaty robić na niebie nawet w dzień, byle niebo było jednolite. Flaty ze sztucznym światłem działały, ale trochę gorzej przy ekstremalnym wyciąganiu.

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, rambro napisał:

 

Zmieniłem ASI294MC PRO na wersję mono, ale tak wyglądała klatka flat jak na Twoim przykładzie. Zwróć uwagę, że w sterowniku jest balans bieli i można tak dobrać wartości, że te piki od poszczególnych barw RGB w miarę się zejdą w jednym miejscu. Można to zrobić przy oświetleniu dziennym na szarej kartce (ewentualnie białej). Jeśli kalibrujesz w maxim to ustaw Flat norm. na Bayer planes. Polecam z tą kamerą flaty robić na niebie nawet w dzień, byle niebo było jednolite. Flaty ze sztucznym światłem działały, ale trochę gorzej przy ekstremalnym wyciąganiu.

 

 

 

 

A co ma balans bieli flatów do czegokolwiek? :)

Link to comment
Share on other sites

13 godzin temu, dominiksito napisał:

 

A co ma balans bieli flatów do czegokolwiek? :)

 

Zwykle na histogramie flata poszczególne składowe zlewają się w jednym miejscu. W tej kamerze wygląda to inaczej. Dla każdego kanału RGB jest osobny pik.  Przypuszczałem, że Piotr4d pytał o histogram flata także z tego powodu. Napisałem o balansie bieli, aby wyjaśnić wygląd histogramu. Różnice wynikają z czułości dla poszczególnych kanałów RGB oraz z zastosowanego w sterowniku balansu bieli. Domyślne wartości skutkują takim histogramem. Teoretycznie nie ma to znaczenia, ale utrudnia np. uzyskanie jednocześnie wartości ADU np. 50% dla wszystkich kanałów RGB. Dlatego pomysł z szarą kartką, aby wyrównać ADU w różnych kanałach. Z tego co pamiętam ustawienie obu wartości od balansu bieli (dla R i B ) na 50 powoduje brak skalowania i wartość jest jak z matrycy.  

 

Poza tym piszę z praktyki to co u mnie dobrze zadziałało. Każdy ma inny zestaw itp. więc musi wypracować swoja metodę, byle była skuteczna.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, rambro napisał:

Przypuszczałem, że Piotr4d pytał o histogram flata także z tego powodu.

U mnie efekt "rozjechania" histogramu dla składowych RGB jest, tak sądzę, spotęgowany zastosowaniem filtra anty LP, który wycina trochę B, dodatkowo krzywa sprawności w poszczególnych barwach w niebieskim trochę odstaje w dół. 

Zauważyłem że flat z bardziej znormalizowanym histogramem, bez drastycznego "rozjechania" pików, działa lepiej. To by pokrywało się z Twoim doświadczeniem ze flat na niebie jest funkcjonalniejszy. 

Link to comment
Share on other sites

U mnie z 294 kolor flat z filtrem L też jest rozbity na 3 piki, może nie aż tak rozjechane jak u Ciebie Piotrze ale wyraźnie są 3. Działa normalnie. Flaty robię z panelu el + mleczne pleksi.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 13.04.2021 o 07:27, Duser napisał:

A ja w temacie ASI 294 MC dodam tylko, że z własnego doświadczenia nie mogę potwierdzić zdania Kuby odnośnie trudności kalibracji tej kamery. Kalibruje się zupełnie normalnie , bez żadnych dodatkowych sztuczek. Z flatami nie ma żadnego problemu .

 

Pożyjemy zobaczymy :)

Moich pierwszych 10 zdjęć też tak myślałem, a później się zaczęło.

 

Oczywiście to może zależeć od egzemplarza, partii produkcyjnej, używanego softu itd. ale wystarczy zagooglować by się zorientować, że to nie jest wyłącznie moja opinia. Ważne też do jakiej temp się kamerę chłodzi i przy jakim obciążeniu peltiera.

Edited by kubaman
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 37 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 69 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 27 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 131 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.