Skocz do zawartości
  • 0

Nowy sprzęt, nowe pytania..


Artegs

Pytanie

Cześć
 

Może wypunktuje swoje problemy, będzie łatwiej odpowiedzieć i zrozumieć


1/ Problemy zaczęły się już od początku, nie dało rady wyważyć setupu. Nabyłem ED80, na swoim fabrycznym dovetailu ma takie wystające czarne śruby - po 2 na krańcach, niestety brakowało przez te śruby może z 0,5-1,5 cm do tego aby to wyważyć. Aparat nie jakoś mocno ale i tak ciągnął wszystko w dół (a nie dołożyłem jeszcze lunetki guide ani kamerki do niej..) Jak to załatwić? Pomyślałem, że aparat będę miał podpięty do powerbanka - może jego przyczepić jakoś bliżej odrośnika, aby przesunąć ten środek ciężkości, przy okazji pozbywając się "luźnego" klamotu?

2/ Pojechane gwiazdy.. No tu jest kilka powodów, jedne może mniej, a drugie bardziej znaczące ale.. od początku: zacząłem robić testy na 20, 40, 60 sekundach. Rzadko udawało mi się uzyskać w miarę nie pojechane zdjęcie w środku - ale odrzut wszystkich klatek (różne kierunki, różne obiekty, różne czasy) myślę, że będzie na 85-90%. Pierwsza rzecz to w/w wyważenie. Druga, montaż az-eq5, w którym nic nie grzebałem. Może jakieś luzy czy coś - no bo żeby przy 20sek fotkach był pojazd? Trzecia to wiatr, były porywy, to też nie pomagało. Czwarta to brak guide, ale tu chyba nie jest tak istotne (krótkie czasy). Kolejna sprawa to brak flattenera - co za tym idzie nieco większa ogniskowa, ale znów, żeby montaż tej klasy nie mógł sobie poradzić z taką ogniskową? Tłumaczy to pojechanie na rogach, no wszędzie prócz na środku (czasem się udawało uzyskać w miarę punktowe gwiazdy, czasem nie). Nie wiem co myśleć, trzeba wszystko poprawić, a nie wiem co najgorsze, ani jak się za to zabrać..

3/ Ostrość. Udało mi się ustawić ostrość "na oko", gdyż maski jeszcze nie mam. Microfocuser to super sprawa, powolutku do zadowalających efektów - po przygodach na SWSA z obiektywami, gdzie wszystko tak się gibotało na LV, że nie widziałem czy ustawiłem dobrze czy nie.. No po prostu niebo a ziemia - a tu bęc - okazało się, że gdy ustawię ostrość i tą śrubką pod microfocuserem go zablokuje to.. ostrość mi ucieka!! Za każdym razem, zacząłem kombinować nawet, aby trochę przeostrzyć i blokując focuser żeby zatrzymał mi się na tym prawidłowym punkcie ostrości. Oczywiście wiem, że z precyzyjną ostrością nie ma to nic wspólnego, no ale zrezygnowany musiałem kombinować. Gdy zostawiałem to bez dokręcania to też bez sensu robota. Nie sprawdziłem jak się ma sprawa w zenicie ale zakładam, że ciężar aparatu sam by wszystko pociągnął. Ale nawet przy zmianach ustawień typu iso czy jakimkolwiek ruszeniu aparatu było to ryzyko, że coś zmienię. Raczej tak nie powinno być i nie wiem czy to wada fabryczna, czy ja robię coś źle? Generalnie to przy samym blokowaniu focusera, ciągnie on jeszcze.. sam focuser jakąś tam odległość i tracę ostrość.

4/ "Luźny aparat". Podłączam wszystko: EDek -> dołączony do zestawu Camera T-adapter -> adapter "T2->canon"
Podczas podłączeniu obiektywu foto słychać takie ''kliknięcie'' i obiektyw jest stabilny, nie wypada, nie da się nim kręcić no po prostu jest stabilny. W przypadku jak użyłem tego adaptera on się wkręca ale.. praktycznie ruchem palca można go wysunąć z tego adaptera. Nie blokuje się on w żaden sposób, działa to na zasadzie "wkręć i módl się żeby nie wypadło". Tak być nie powinno, chyba, że się mylę. Edek i adapter kupiony w Delcie.


#EDIT:
Co mi jeszcze przyszło na myśl.. co do punktu 2go. Nie wiem czy można ufać tej lunetce biegunowej, którą dokupuje się do az-eq5. Niby jak się przykręci to jest sztywno i w ogóle, ale coś mam takie wrażenie, że nie jest to ''pewniak'' jeśli chodzi o ten biegun. Jak to ewentualnie można załatwić? Czy po prostu zaufać, że jest dobrze? Gdyby jednak było coś nie tak z biegunem to tłumaczyło by punkt 2, ale ustawiałem i upewniałem się kilka razy.

Proszę pomóżcie, bo już sam nie wiem co robić. Nie wiem co tu nie gra, a co jest tak jak być powinno - bo mam wrażenie, że NIC tu nie gra..

Pozdrawiam

Edytowane przez Artegs
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0
5 godzin temu, Artegs napisał:

Problemy zaczęły się już od początku, nie dało rady wyważyć setupu. Nabyłem ED80, na swoim fabrycznym dovetailu ma takie wystające czarne śruby - po 2 na krańcach, niestety brakowało przez te śruby może z 0,5-1,5 cm do tego aby to wyważyć. Aparat nie jakoś mocno ale i tak ciągnął wszystko w dół (a nie dołożyłem jeszcze lunetki guide ani kamerki do niej..) Jak to załatwić? Pomyślałem, że aparat będę miał podpięty do powerbanka - może jego przyczepić jakoś bliżej odrośnika, aby przesunąć ten środek ciężkości, przy okazji pozbywając się "luźnego" klamotu?

Przesuń teleskop w obejmach

 

5 godzin temu, Artegs napisał:

Pojechane gwiazdy.. No tu jest kilka powodów, jedne może mniej, a drugie bardziej znaczące ale.. od początku: zacząłem robić testy na 20, 40, 60 sekundach. Rzadko udawało mi się uzyskać w miarę nie pojechane zdjęcie w środku - ale odrzut wszystkich klatek (różne kierunki, różne obiekty, różne czasy) myślę, że będzie na 85-90%. Pierwsza rzecz to w/w wyważenie. Druga, montaż az-eq5, w którym nic nie grzebałem. Może jakieś luzy czy coś - no bo żeby przy 20sek fotkach był pojazd? Trzecia to wiatr, były porywy, to też nie pomagało. Czwarta to brak guide, ale tu chyba nie jest tak istotne (krótkie czasy). Kolejna sprawa to brak flattenera - co za tym idzie nieco większa ogniskowa, ale znów, żeby montaż tej klasy nie mógł sobie poradzić z taką ogniskową? Tłumaczy to pojechanie na rogach, no wszędzie prócz na środku (czasem się udawało uzyskać w miarę punktowe gwiazdy, czasem nie). Nie wiem co myśleć, trzeba wszystko poprawić, a nie wiem co najgorsze, ani jak się za to zabrać..

Nie wymagaj od poloneza jakości jazdy samochodu premium. Masz montaż AZEQ5, który do najsztywniejszych nie należy. Chcesz na nim uciągnąć ogniskową 600mm (bez flattenera). Podczas wiatru zapomnij, że zrobisz nieporuszone klatki. Ten montaż wolno tłumi drgania. Lepiej z niego korzystać przy bezwietrznej pogodzie. Czy to błąd ustawienia na biegun czy mechaniki montażu to określić będzie to można jak powiesz w jakiej osi było rozciągnięcie. 20sek na 600mm to krótki czas ale nadal wymagające prowadzenie.

Montaż nie radzi sobie z ogniskową, tylko ze skalą. błąd okresowy EQ5 sięga 50"-1' zakładając, że masz skalę w okolicy 2"/px to zobacz jak ogromna jest to różnica, nawet jeśli błąd wersji AZ jest mniejszy to nadal daleko ma do 2". Odpowiadając na Twoje pytanie - nieguidowany EQ5 nie poradzi sobie z tą skalą.

 

5 godzin temu, Artegs napisał:

Podczas podłączeniu obiektywu foto słychać takie ''kliknięcie'' i obiektyw jest stabilny, nie wypada, nie da się nim kręcić no po prostu jest stabilny. W przypadku jak użyłem tego adaptera on się wkręca ale.. praktycznie ruchem palca można go wysunąć z tego adaptera. Nie blokuje się on w żaden sposób, działa to na zasadzie "wkręć i módl się żeby nie wypadło". Tak być nie powinno, chyba, że się mylę. Edek i adapter kupiony w Delcie.

Wg mnie blokada powinna być.

 

5 godzin temu, Artegs napisał:

Ostrość. Udało mi się ustawić ostrość "na oko", gdyż maski jeszcze nie mam. Microfocuser to super sprawa, powolutku do zadowalających efektów - po przygodach na SWSA z obiektywami, gdzie wszystko tak się gibotało na LV, że nie widziałem czy ustawiłem dobrze czy nie.. No po prostu niebo a ziemia - a tu bęc - okazało się, że gdy ustawię ostrość i tą śrubką pod microfocuserem go zablokuje to.. ostrość mi ucieka!! Za każdym razem, zacząłem kombinować nawet, aby trochę przeostrzyć i blokując focuser żeby zatrzymał mi się na tym prawidłowym punkcie ostrości. Oczywiście wiem, że z precyzyjną ostrością nie ma to nic wspólnego, no ale zrezygnowany musiałem kombinować. Gdy zostawiałem to bez dokręcania to też bez sensu robota. Nie sprawdziłem jak się ma sprawa w zenicie ale zakładam, że ciężar aparatu sam by wszystko pociągnął. Ale nawet przy zmianach ustawień typu iso czy jakimkolwiek ruszeniu aparatu było to ryzyko, że coś zmienię. Raczej tak nie powinno być i nie wiem czy to wada fabryczna, czy ja robię coś źle? Generalnie to przy samym blokowaniu focusera, ciągnie on jeszcze.. sam focuser jakąś tam odległość i tracę ostrość.

Na oko to wiesz co można :-)

To raczej pewne, że w momencie docisku śrubą kontrującą do drawtube będziesz tracił ostrość. To nie są bardzo precyzyjne urządzenia :-) Przy docisku rusza się drawtube i przez to tracisz ostrość. Jednak da się to poprawić. Najlepiej jakbyś w ogóle z tego nie korzystał, a jak już chcesz to śruba kontrująca musi być na dotyk do drawtube, nie mocnej. Jak to poprawić: obok tej śruby kontrującej jest taki duży imbus, w centrum płytki dociskającej ośkę focusera do drawtube. Jak lekko, z wyczuciem dokręcisz ten imbus to dociśniesz ośkę do drawtube. Focuser będzie chodził w większym oporem i nie masz co się martwić, że się wysunie bądź wsunie przy zmianie położenia tuby. Wtedy całkowicie olewasz dokręcanie śruby kontrującej. Zresztą ten zabieg to podstawa jak się chce używać jakichkolwiek robofocuserów.

 

Po ustawieniu ostrości nie zmieniaj iso, ustaw to na początku. Po ruszeniu DSLR'a musisz sprawdzić ostrość - nie ma tu drogi na skróty.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
5 godzin temu, tomchm napisał:

Mógłbyś zaprezentować zdjęcie całego setupu? A co do lunetki, czy justowałeś ją? I w jaki sposób ustawiasz montaż na biegun?

Fotkę mogę zrobić wieczorem, ale tu lunetka jest wkręcana z boku. Niby równolegle, niby sztywno, ale te 40+ cm od osi montażu. Nie wiem czy to rzeczywiście jest takie precyzyjne jak być powinno. 

 

Całą resztę sprawdzę, niestety to są moje pierwsze zmagania ze sprzętem tego typu. Następnym razem pomyślę o tym guide. Ogniskowa 600 z czego robie to na aps-c wiec jeszcze wiecej. 

 

Wieczorem posprawdzam raz jeszcze te zdjecia i moze mi podpowiecie, w pewnym momencie nie byłem pewien czy coś poruszyłem, czy kwestia montazu, czy to flattener. Każda klatka była zła to jest w czym wybierać

 

Postaram sie jeszcze ogarnac kwestie zwiazaną z tą skalą, wyliczaniem tego itp. Tego niestety też nie robiłem

 

Co do tej ostrości na oko to i tak nie zależało mi na tym, miały to być testy, nie sesja ale przy okazji odkryłem ten problem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
31 minut temu, Artegs napisał:

Ogniskowa 600 z czego robie to na aps-c wiec jeszcze wiecej.

Nie więcej. W astrofotografii nie stosuj przeliczników znanych z fotografii. Ogniskowa instrumentu jest jednakowa, pole widzenia masz mniejsze, skala zostaje taka sama.

Dla przykładu:

600mm z pikselem 5.6um to skala 1,93"/pix

Jeśli sobie przeliczysz ogniskową wg np canonowskiego cropa to masz 600*1.6=960mm z pikselem 5.6 daje skalę 1.2"/pix co nie jest prawdą!

 

Jeszcze raz - nie stosuj "ekwiwalentu" ogniskowej jak w zwykłej fotografii. Tutaj wielkość matrycy wpływa na pole widzenia (FOV) a na skalę wpływa ogniskowa i wielkość piksela.

 

35 minut temu, Artegs napisał:

Co do tej ostrości na oko to i tak nie zależało mi na tym, miały to być testy, nie sesja ale przy okazji odkryłem ten problem

Ostrość to kluczowy element (astro)fotografii. Nie ocenisz czy masz pojechane gwiazdy jak brak ostrości spowoduje że wszystkie będą rozlanymi kropkami. Staraj się poświęcić ostrości najwięcej czasu i pamiętaj, żeby refocusować w trakcie sesji, bo ta lubi "uciekać".

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
W dniu 8.04.2021 o 13:12, Pav1007 napisał:

Nie więcej. W astrofotografii nie stosuj przeliczników znanych z fotografii. Ogniskowa instrumentu jest jednakowa, pole widzenia masz mniejsze, skala zostaje taka sama.

Dla przykładu:

600mm z pikselem 5.6um to skala 1,93"/pix

Jeśli sobie przeliczysz ogniskową wg np canonowskiego cropa to masz 600*1.6=960mm z pikselem 5.6 daje skalę 1.2"/pix co nie jest prawdą!

 

Jeszcze raz - nie stosuj "ekwiwalentu" ogniskowej jak w zwykłej fotografii. Tutaj wielkość matrycy wpływa na pole widzenia (FOV) a na skalę wpływa ogniskowa i wielkość piksela.

 

Ostrość to kluczowy element (astro)fotografii. Nie ocenisz czy masz pojechane gwiazdy jak brak ostrości spowoduje że wszystkie będą rozlanymi kropkami. Staraj się poświęcić ostrości najwięcej czasu i pamiętaj, żeby refocusować w trakcie sesji, bo ta lubi "uciekać".

 

 Przestudiuje to co i raz, muszę to załapać, te wszystkie skale, wielkości pikseli itp - niestety dla zielonego to czarna magia ale mam nadzieję, że jakoś się uda :)
Co do ostrości to ona mi aż tak bardzo nie uciekała, albo inaczej - nie na każdej klatce.
Sam "pojazd" wyglądał mniej więcej tak, z czego to może wynikać?
Oczywiście tak, mam świadomość złej ostrości, lecz jednoznacznie tu widać, że całość się rozjeżdża.

image.jpeg.3305cd4512f3c702bc87a8b9b2934cf3.jpeg
(30 sec, crop, bez guide i z w/w problemami)

 

 

Mimo wszystko wciąż szukam odpowiedzi także co do lunetki biegunowej. Czy to jest wystarczający sposób aby dobrze biegun ustawić czy szukać lepszych rozwiązań? To rozwiązanie sprawia wrażenie stabilnego, ale jednak tu musi być praktycznie doskonała precyzja..

The new Sky-Watcher AZ EQ5 mount debut - Page 2 - Mounts - Cloudy Nights

(zdjęcie z neta, nie moje)
 

Do tego
-Muszę kupić flattener do swojego EDka, tylko jak to obliczyć czy będę potrzebował jakiegoś rodzaju przejściówek czy pierścieni dystansowych? Mam zmodowaną lustrzankę. Ponoć piszą o tej odległości back focusa w instrukcjach itp, lecz jak będę zamawiał reduktor to przy okazji wolałbym zamówić i inne niezbędne akcesoria.
-Druga sprawa to zastanawiam się jak zacząć robić sesję zdalnie. Tzn chciałem zainstalować Magic Lantern, co prawda nie wiem jak to wygląda ani jak tego używać ale mimo wszystko będę musiał dotykać aparatu. W takim razie jak najlepiej (i najprościej) podłączyć to wszystko i sterować z poziomu np. smartfona? Zawsze byłem na nie jeśli chodzi o laptopa. Teraz już sam nie wiem, niby kolejne kabelki ale i duża wygoda w sterowaniu całością. Czy może celować w coś innego jak asiair (o ile można dzięki temu sterować lustrzanką w co wątpie)?

Edytowane przez Artegs
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Jeśli to Twoje początki i nigdy nie robiłeś zdjęć przez teleskop, to na moje masz źle ustawiony montaż na biegun. Od tego bym zaczął. Są programy do dokładnego ustawienia i nimi bym się posłużył, ale zwyczajowo wymagają jakiejś kamerki guidującej, np. darmowy SharpCap w wersji 2.9. Ewentualnie można odpalić lustrzankę poprzez ascom.

Druga rzecz, piszesz o sesjach zdalnych, a moja rada jest taka, że najpierw dobrze opanuj sesję będąc przy teleskopie. Jeśli będziesz w stanie robić to powtarzalnie możesz myśleć o zdalnym sterowaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Rozumiem, dzięki za radę :) Poćwiczę jeszcze w takim razie z ustawianiem bieguna za pomocą lunetki, aczkolwiek ostatnio sprawdzałem i wszystko się zgadzało :) 
Tzn nie zrozum mnie źle, nie chcę się chować i sterować z zupełnie innej pozycji, tylko sterować całością bez konieczności dotykania czegokolwiek (no z wyjątkiem ostrości oczywiście)

Coś a la wężyk.. ale bez wężyka :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
17 godzin temu, Artegs napisał:

Oczywiście tak, mam świadomość złej ostrości, lecz jednoznacznie tu widać, że całość się rozjeżdża.

Owszem, jednak nie jest to ani RA ani DEC. Coś pomiędzy. Może to świadczyć o błędach optyki lub dużym błędzie prowadzenia i ustawienia na biegun. Czy masz jakąś krótką klatkę? (kilku sekundową)

 

17 godzin temu, Artegs napisał:

Muszę kupić flattener do swojego EDka, tylko jak to obliczyć czy będę potrzebował jakiegoś rodzaju przejściówek czy pierścieni dystansowych? Mam zmodowaną lustrzankę. Ponoć piszą o tej odległości back focusa w instrukcjach itp, lecz jak będę zamawiał reduktor to przy okazji wolałbym zamówić i inne niezbędne akcesoria.

Jak masz DSLR to jedyne co musisz zrobić to kupić pierścień M48 -> bagnet Twojego aparatu. W flattenerze ED80 jest gwint M48 a nie T2. Wkręcasz tą przejściówkę w mocowanie obiektywu w DSLR i nakręcasz na gwint flattenera. To Ci powinno dać dobrą odległość.

 

10 godzin temu, Artegs napisał:

Coś a la wężyk.. ale bez wężyka

Im bardziej będziesz automatyzował tym sesja będzie wymagała pewności w sprzęcie. Na razie skup się na wężyku Z wężykiem. W takiej sytuacji nie będziesz dotykał niczego oprócz wężyka. Najlepiej by to był interwałometr - ustawisz sobie ilość klatek z jakim czasem ma robić i lecisz.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Najkrótsza klatkę mam 10-cio sekundową, tam niestety nic nie widzę. Jest pojazd ale to na moje oko przez brak flattenera.
Może i masz rację, chyba skupię się narazie na wężyku.
Ale i tak dziękuje bardzo za pomoc :)
Czyli generalnie co jest u mnie do poprawy:
1. Wyważenie
2. "Kablologia" - trochę tego jest i znajde jakąś prowizorkę aby to pospinać przynajmniej na chwilę
3. Ostrość - zakup maski oraz regulacia tego focusera w wyciągu
4. 15 razy sprawdzać polarną czy coś nie pouciekało
5. guide
6. wyliczenia związane ze skalą itp


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
24 minuty temu, Artegs napisał:

1. Wyważenie

Jest ważne. Sądzę, że w przypadku Twojego montażu może mieć lekki wpływ. Zwróć uwagę, że to JEST EQ5 lekko upgrade'owany. Cudów nie wymagaj.

 

25 minut temu, Artegs napisał:

2. "Kablologia" - trochę tego jest i znajde jakąś prowizorkę aby to pospinać przynajmniej na chwilę

Kabelek do aparatu, kabelek do montażu... coś jeszcze?

Ale warto montaż "odciażyć" od kabelków, które mogą się gdzieś zaplątać.

 

26 minut temu, Artegs napisał:

3. Ostrość - zakup maski oraz regulacia tego focusera w wyciągu

To klucz. Niech Ci to wejdzie w krew - ostrość i potem refocus.

 

27 minut temu, Artegs napisał:

4. 15 razy sprawdzać polarną czy coś nie pouciekało

Bez sensu. Załóż cały setup na montaż i dopiero ustaw na biegun. Zakładam, że EQ5 utrzyma tą pozycję. Ustaw raz i tyle.

 

27 minut temu, Artegs napisał:

5. guide

To powinno być numerem 1. Nie osiągniesz (śmiem twierdzić) nic więcej dopóki nie zainwestujesz w guiding. Wtedy zacznie się lepszy materiał... ale też większe schody do jego osiągnięcia.

 

28 minut temu, Artegs napisał:

6. wyliczenia związane ze skalą itp

Jeśli chcesz poznać szczegóły, które rządzą astrofotografią to tak. Jak zainwestujesz w guiding to dopiero przyjedzie na to pora. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Po przejściu z SWSA jednak jest spora przepaść, lecz racja chyba spodziewałem się o wiele za dużo. Co prawda nie planuję zdjęć po 15/20 min na zdjęcie ale fajnie byłoby robić nawet 2/3 minutowe bez większych problemów. 
Niestety nie znam nikogo kto też się w to bawi, nie miałem okazji porównać jak działa jedno z drugim - wszystko czego się ucze to od Was z forum i ew. filmików. Innej opcji niestety nie mam, ale jakoś powoli to idzie

Posiadam już autoguider MGEN'a ale niestety nie testowałem go tak jak powinienem tj. za mało i za krótko. Co prawda pierwsze testy były nawet obiecujące mniej więcej 3/5min przy 200mm na SWSA (na więcej testów zabrakło czasu).
Lecz i z tym wydaje mi się, że będzie trochę do nauki. Muszę przećwiczyć ustawianie ostrości w tym, ustawień samej kamerki, czasy gain itp. Wcześniej leciałem trochę na ślepo, metodą prób i błędów, trochę też podpytywałem. Kto wie, może kiedyś sobie załatwie jakąś walizeczkę, aby nawet tego ze sobą nie rozłączać, jak już ustawie ostrość raz - to żeby tak zostało.
A kabelki? Połączenie dec, zasilanie do montażu, zasilanie do aparatu, wężyk, 2x grzałki, autoguider (kamera z pilotem, pilot z montażem oraz pilot z zasilaniem). Napaćkało mi się tego tylko jakoś wcześniej nie to mi było w głowie, żeby to ogarnąć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
18 minut temu, Artegs napisał:

Co prawda nie planuję zdjęć po 15/20 min na zdjęcie ale fajnie byłoby robić nawet 2/3 minutowe bez większych problemów. 

Guiding powienien Ci to umożliwić. 

 

19 minut temu, Artegs napisał:

Innej opcji niestety nie mam, ale jakoś powoli to idzie

No i super :-) Najważniejsze, że do przodu :-) Jak masz pytania to wal.

 

22 minuty temu, Artegs napisał:

Posiadam już autoguider MGEN'a ale niestety nie testowałem go tak jak powinienem tj. za mało i za krótko. Co prawda pierwsze testy były nawet obiecujące mniej więcej 3/5min przy 200mm na SWSA (na więcej testów zabrakło czasu). Lecz i z tym wydaje mi się, że będzie trochę do nauki. Muszę przećwiczyć ustawianie ostrości w tym, ustawień samej kamerki, czasy gain itp. Wcześniej leciałem trochę na ślepo, metodą prób i błędów, trochę też podpytywałem. Kto wie, może kiedyś sobie załatwie jakąś walizeczkę, aby nawet tego ze sobą nie rozłączać, jak już ustawie ostrość raz - to żeby tak zostało.

W guiderze ostrość możesz zostawić, ale pamiętaj, żeby ZAWSZE ustawiać ostrość w teleskopie rejestrującym (rozszerzalność termiczna is a bitch).

 

23 minuty temu, Artegs napisał:

A kabelki? Połączenie dec, zasilanie do montażu, zasilanie do aparatu, wężyk, 2x grzałki, autoguider (kamera z pilotem, pilot z montażem oraz pilot z zasilaniem). Napaćkało mi się tego tylko jakoś wcześniej nie to mi było w głowie, żeby to ogarnąć

Kabelki to zmora szczególnie w zimie, jak są sztywne jak druty. Warto to ogarnąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Hmm mógłbyś rozwinąć coś o tej ostrości w guiderze - myślałem, że wystarczy odpowiednia odległość kamerki i wsio. To znaczy, że podpinając grzałkę mogę tą ostrość utracić? I czy trzeba ją korygować, sprawdzać jak ostrość w głównym telepie przy zmianach temperatury?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.