Jump to content
  • 0

Nowy sprzęt, nowe pytania..


Question

Cześć
 

Może wypunktuje swoje problemy, będzie łatwiej odpowiedzieć i zrozumieć


1/ Problemy zaczęły się już od początku, nie dało rady wyważyć setupu. Nabyłem ED80, na swoim fabrycznym dovetailu ma takie wystające czarne śruby - po 2 na krańcach, niestety brakowało przez te śruby może z 0,5-1,5 cm do tego aby to wyważyć. Aparat nie jakoś mocno ale i tak ciągnął wszystko w dół (a nie dołożyłem jeszcze lunetki guide ani kamerki do niej..) Jak to załatwić? Pomyślałem, że aparat będę miał podpięty do powerbanka - może jego przyczepić jakoś bliżej odrośnika, aby przesunąć ten środek ciężkości, przy okazji pozbywając się "luźnego" klamotu?

2/ Pojechane gwiazdy.. No tu jest kilka powodów, jedne może mniej, a drugie bardziej znaczące ale.. od początku: zacząłem robić testy na 20, 40, 60 sekundach. Rzadko udawało mi się uzyskać w miarę nie pojechane zdjęcie w środku - ale odrzut wszystkich klatek (różne kierunki, różne obiekty, różne czasy) myślę, że będzie na 85-90%. Pierwsza rzecz to w/w wyważenie. Druga, montaż az-eq5, w którym nic nie grzebałem. Może jakieś luzy czy coś - no bo żeby przy 20sek fotkach był pojazd? Trzecia to wiatr, były porywy, to też nie pomagało. Czwarta to brak guide, ale tu chyba nie jest tak istotne (krótkie czasy). Kolejna sprawa to brak flattenera - co za tym idzie nieco większa ogniskowa, ale znów, żeby montaż tej klasy nie mógł sobie poradzić z taką ogniskową? Tłumaczy to pojechanie na rogach, no wszędzie prócz na środku (czasem się udawało uzyskać w miarę punktowe gwiazdy, czasem nie). Nie wiem co myśleć, trzeba wszystko poprawić, a nie wiem co najgorsze, ani jak się za to zabrać..

3/ Ostrość. Udało mi się ustawić ostrość "na oko", gdyż maski jeszcze nie mam. Microfocuser to super sprawa, powolutku do zadowalających efektów - po przygodach na SWSA z obiektywami, gdzie wszystko tak się gibotało na LV, że nie widziałem czy ustawiłem dobrze czy nie.. No po prostu niebo a ziemia - a tu bęc - okazało się, że gdy ustawię ostrość i tą śrubką pod microfocuserem go zablokuje to.. ostrość mi ucieka!! Za każdym razem, zacząłem kombinować nawet, aby trochę przeostrzyć i blokując focuser żeby zatrzymał mi się na tym prawidłowym punkcie ostrości. Oczywiście wiem, że z precyzyjną ostrością nie ma to nic wspólnego, no ale zrezygnowany musiałem kombinować. Gdy zostawiałem to bez dokręcania to też bez sensu robota. Nie sprawdziłem jak się ma sprawa w zenicie ale zakładam, że ciężar aparatu sam by wszystko pociągnął. Ale nawet przy zmianach ustawień typu iso czy jakimkolwiek ruszeniu aparatu było to ryzyko, że coś zmienię. Raczej tak nie powinno być i nie wiem czy to wada fabryczna, czy ja robię coś źle? Generalnie to przy samym blokowaniu focusera, ciągnie on jeszcze.. sam focuser jakąś tam odległość i tracę ostrość.

4/ "Luźny aparat". Podłączam wszystko: EDek -> dołączony do zestawu Camera T-adapter -> adapter "T2->canon"
Podczas podłączeniu obiektywu foto słychać takie ''kliknięcie'' i obiektyw jest stabilny, nie wypada, nie da się nim kręcić no po prostu jest stabilny. W przypadku jak użyłem tego adaptera on się wkręca ale.. praktycznie ruchem palca można go wysunąć z tego adaptera. Nie blokuje się on w żaden sposób, działa to na zasadzie "wkręć i módl się żeby nie wypadło". Tak być nie powinno, chyba, że się mylę. Edek i adapter kupiony w Delcie.


#EDIT:
Co mi jeszcze przyszło na myśl.. co do punktu 2go. Nie wiem czy można ufać tej lunetce biegunowej, którą dokupuje się do az-eq5. Niby jak się przykręci to jest sztywno i w ogóle, ale coś mam takie wrażenie, że nie jest to ''pewniak'' jeśli chodzi o ten biegun. Jak to ewentualnie można załatwić? Czy po prostu zaufać, że jest dobrze? Gdyby jednak było coś nie tak z biegunem to tłumaczyło by punkt 2, ale ustawiałem i upewniałem się kilka razy.

Proszę pomóżcie, bo już sam nie wiem co robić. Nie wiem co tu nie gra, a co jest tak jak być powinno - bo mam wrażenie, że NIC tu nie gra..

Pozdrawiam

Edited by Artegs
Link to post
Share on other sites

9 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Mógłbyś zaprezentować zdjęcie całego setupu? A co do lunetki, czy justowałeś ją? I w jaki sposób ustawiasz montaż na biegun?

Edited by tomchm
Link to post
Share on other sites
  • 0
5 godzin temu, Artegs napisał:

Problemy zaczęły się już od początku, nie dało rady wyważyć setupu. Nabyłem ED80, na swoim fabrycznym dovetailu ma takie wystające czarne śruby - po 2 na krańcach, niestety brakowało przez te śruby może z 0,5-1,5 cm do tego aby to wyważyć. Aparat nie jakoś mocno ale i tak ciągnął wszystko w dół (a nie dołożyłem jeszcze lunetki guide ani kamerki do niej..) Jak to załatwić? Pomyślałem, że aparat będę miał podpięty do powerbanka - może jego przyczepić jakoś bliżej odrośnika, aby przesunąć ten środek ciężkości, przy okazji pozbywając się "luźnego" klamotu?

Przesuń teleskop w obejmach

 

5 godzin temu, Artegs napisał:

Pojechane gwiazdy.. No tu jest kilka powodów, jedne może mniej, a drugie bardziej znaczące ale.. od początku: zacząłem robić testy na 20, 40, 60 sekundach. Rzadko udawało mi się uzyskać w miarę nie pojechane zdjęcie w środku - ale odrzut wszystkich klatek (różne kierunki, różne obiekty, różne czasy) myślę, że będzie na 85-90%. Pierwsza rzecz to w/w wyważenie. Druga, montaż az-eq5, w którym nic nie grzebałem. Może jakieś luzy czy coś - no bo żeby przy 20sek fotkach był pojazd? Trzecia to wiatr, były porywy, to też nie pomagało. Czwarta to brak guide, ale tu chyba nie jest tak istotne (krótkie czasy). Kolejna sprawa to brak flattenera - co za tym idzie nieco większa ogniskowa, ale znów, żeby montaż tej klasy nie mógł sobie poradzić z taką ogniskową? Tłumaczy to pojechanie na rogach, no wszędzie prócz na środku (czasem się udawało uzyskać w miarę punktowe gwiazdy, czasem nie). Nie wiem co myśleć, trzeba wszystko poprawić, a nie wiem co najgorsze, ani jak się za to zabrać..

Nie wymagaj od poloneza jakości jazdy samochodu premium. Masz montaż AZEQ5, który do najsztywniejszych nie należy. Chcesz na nim uciągnąć ogniskową 600mm (bez flattenera). Podczas wiatru zapomnij, że zrobisz nieporuszone klatki. Ten montaż wolno tłumi drgania. Lepiej z niego korzystać przy bezwietrznej pogodzie. Czy to błąd ustawienia na biegun czy mechaniki montażu to określić będzie to można jak powiesz w jakiej osi było rozciągnięcie. 20sek na 600mm to krótki czas ale nadal wymagające prowadzenie.

Montaż nie radzi sobie z ogniskową, tylko ze skalą. błąd okresowy EQ5 sięga 50"-1' zakładając, że masz skalę w okolicy 2"/px to zobacz jak ogromna jest to różnica, nawet jeśli błąd wersji AZ jest mniejszy to nadal daleko ma do 2". Odpowiadając na Twoje pytanie - nieguidowany EQ5 nie poradzi sobie z tą skalą.

 

5 godzin temu, Artegs napisał:

Podczas podłączeniu obiektywu foto słychać takie ''kliknięcie'' i obiektyw jest stabilny, nie wypada, nie da się nim kręcić no po prostu jest stabilny. W przypadku jak użyłem tego adaptera on się wkręca ale.. praktycznie ruchem palca można go wysunąć z tego adaptera. Nie blokuje się on w żaden sposób, działa to na zasadzie "wkręć i módl się żeby nie wypadło". Tak być nie powinno, chyba, że się mylę. Edek i adapter kupiony w Delcie.

Wg mnie blokada powinna być.

 

5 godzin temu, Artegs napisał:

Ostrość. Udało mi się ustawić ostrość "na oko", gdyż maski jeszcze nie mam. Microfocuser to super sprawa, powolutku do zadowalających efektów - po przygodach na SWSA z obiektywami, gdzie wszystko tak się gibotało na LV, że nie widziałem czy ustawiłem dobrze czy nie.. No po prostu niebo a ziemia - a tu bęc - okazało się, że gdy ustawię ostrość i tą śrubką pod microfocuserem go zablokuje to.. ostrość mi ucieka!! Za każdym razem, zacząłem kombinować nawet, aby trochę przeostrzyć i blokując focuser żeby zatrzymał mi się na tym prawidłowym punkcie ostrości. Oczywiście wiem, że z precyzyjną ostrością nie ma to nic wspólnego, no ale zrezygnowany musiałem kombinować. Gdy zostawiałem to bez dokręcania to też bez sensu robota. Nie sprawdziłem jak się ma sprawa w zenicie ale zakładam, że ciężar aparatu sam by wszystko pociągnął. Ale nawet przy zmianach ustawień typu iso czy jakimkolwiek ruszeniu aparatu było to ryzyko, że coś zmienię. Raczej tak nie powinno być i nie wiem czy to wada fabryczna, czy ja robię coś źle? Generalnie to przy samym blokowaniu focusera, ciągnie on jeszcze.. sam focuser jakąś tam odległość i tracę ostrość.

Na oko to wiesz co można :-)

To raczej pewne, że w momencie docisku śrubą kontrującą do drawtube będziesz tracił ostrość. To nie są bardzo precyzyjne urządzenia :-) Przy docisku rusza się drawtube i przez to tracisz ostrość. Jednak da się to poprawić. Najlepiej jakbyś w ogóle z tego nie korzystał, a jak już chcesz to śruba kontrująca musi być na dotyk do drawtube, nie mocnej. Jak to poprawić: obok tej śruby kontrującej jest taki duży imbus, w centrum płytki dociskającej ośkę focusera do drawtube. Jak lekko, z wyczuciem dokręcisz ten imbus to dociśniesz ośkę do drawtube. Focuser będzie chodził w większym oporem i nie masz co się martwić, że się wysunie bądź wsunie przy zmianie położenia tuby. Wtedy całkowicie olewasz dokręcanie śruby kontrującej. Zresztą ten zabieg to podstawa jak się chce używać jakichkolwiek robofocuserów.

 

Po ustawieniu ostrości nie zmieniaj iso, ustaw to na początku. Po ruszeniu DSLR'a musisz sprawdzić ostrość - nie ma tu drogi na skróty.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • 0
5 godzin temu, tomchm napisał:

Mógłbyś zaprezentować zdjęcie całego setupu? A co do lunetki, czy justowałeś ją? I w jaki sposób ustawiasz montaż na biegun?

Fotkę mogę zrobić wieczorem, ale tu lunetka jest wkręcana z boku. Niby równolegle, niby sztywno, ale te 40+ cm od osi montażu. Nie wiem czy to rzeczywiście jest takie precyzyjne jak być powinno. 

 

Całą resztę sprawdzę, niestety to są moje pierwsze zmagania ze sprzętem tego typu. Następnym razem pomyślę o tym guide. Ogniskowa 600 z czego robie to na aps-c wiec jeszcze wiecej. 

 

Wieczorem posprawdzam raz jeszcze te zdjecia i moze mi podpowiecie, w pewnym momencie nie byłem pewien czy coś poruszyłem, czy kwestia montazu, czy to flattener. Każda klatka była zła to jest w czym wybierać

 

Postaram sie jeszcze ogarnac kwestie zwiazaną z tą skalą, wyliczaniem tego itp. Tego niestety też nie robiłem

 

Co do tej ostrości na oko to i tak nie zależało mi na tym, miały to być testy, nie sesja ale przy okazji odkryłem ten problem :)

Link to post
Share on other sites
  • 0
31 minut temu, Artegs napisał:

Ogniskowa 600 z czego robie to na aps-c wiec jeszcze wiecej.

Nie więcej. W astrofotografii nie stosuj przeliczników znanych z fotografii. Ogniskowa instrumentu jest jednakowa, pole widzenia masz mniejsze, skala zostaje taka sama.

Dla przykładu:

600mm z pikselem 5.6um to skala 1,93"/pix

Jeśli sobie przeliczysz ogniskową wg np canonowskiego cropa to masz 600*1.6=960mm z pikselem 5.6 daje skalę 1.2"/pix co nie jest prawdą!

 

Jeszcze raz - nie stosuj "ekwiwalentu" ogniskowej jak w zwykłej fotografii. Tutaj wielkość matrycy wpływa na pole widzenia (FOV) a na skalę wpływa ogniskowa i wielkość piksela.

 

35 minut temu, Artegs napisał:

Co do tej ostrości na oko to i tak nie zależało mi na tym, miały to być testy, nie sesja ale przy okazji odkryłem ten problem

Ostrość to kluczowy element (astro)fotografii. Nie ocenisz czy masz pojechane gwiazdy jak brak ostrości spowoduje że wszystkie będą rozlanymi kropkami. Staraj się poświęcić ostrości najwięcej czasu i pamiętaj, żeby refocusować w trakcie sesji, bo ta lubi "uciekać".

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 0
W dniu 8.04.2021 o 13:12, Pav1007 napisał:

Nie więcej. W astrofotografii nie stosuj przeliczników znanych z fotografii. Ogniskowa instrumentu jest jednakowa, pole widzenia masz mniejsze, skala zostaje taka sama.

Dla przykładu:

600mm z pikselem 5.6um to skala 1,93"/pix

Jeśli sobie przeliczysz ogniskową wg np canonowskiego cropa to masz 600*1.6=960mm z pikselem 5.6 daje skalę 1.2"/pix co nie jest prawdą!

 

Jeszcze raz - nie stosuj "ekwiwalentu" ogniskowej jak w zwykłej fotografii. Tutaj wielkość matrycy wpływa na pole widzenia (FOV) a na skalę wpływa ogniskowa i wielkość piksela.

 

Ostrość to kluczowy element (astro)fotografii. Nie ocenisz czy masz pojechane gwiazdy jak brak ostrości spowoduje że wszystkie będą rozlanymi kropkami. Staraj się poświęcić ostrości najwięcej czasu i pamiętaj, żeby refocusować w trakcie sesji, bo ta lubi "uciekać".

 

 Przestudiuje to co i raz, muszę to załapać, te wszystkie skale, wielkości pikseli itp - niestety dla zielonego to czarna magia ale mam nadzieję, że jakoś się uda :)
Co do ostrości to ona mi aż tak bardzo nie uciekała, albo inaczej - nie na każdej klatce.
Sam "pojazd" wyglądał mniej więcej tak, z czego to może wynikać?
Oczywiście tak, mam świadomość złej ostrości, lecz jednoznacznie tu widać, że całość się rozjeżdża.

image.jpeg.3305cd4512f3c702bc87a8b9b2934cf3.jpeg
(30 sec, crop, bez guide i z w/w problemami)

 

 

Mimo wszystko wciąż szukam odpowiedzi także co do lunetki biegunowej. Czy to jest wystarczający sposób aby dobrze biegun ustawić czy szukać lepszych rozwiązań? To rozwiązanie sprawia wrażenie stabilnego, ale jednak tu musi być praktycznie doskonała precyzja..

The new Sky-Watcher AZ EQ5 mount debut - Page 2 - Mounts - Cloudy Nights

(zdjęcie z neta, nie moje)
 

Do tego
-Muszę kupić flattener do swojego EDka, tylko jak to obliczyć czy będę potrzebował jakiegoś rodzaju przejściówek czy pierścieni dystansowych? Mam zmodowaną lustrzankę. Ponoć piszą o tej odległości back focusa w instrukcjach itp, lecz jak będę zamawiał reduktor to przy okazji wolałbym zamówić i inne niezbędne akcesoria.
-Druga sprawa to zastanawiam się jak zacząć robić sesję zdalnie. Tzn chciałem zainstalować Magic Lantern, co prawda nie wiem jak to wygląda ani jak tego używać ale mimo wszystko będę musiał dotykać aparatu. W takim razie jak najlepiej (i najprościej) podłączyć to wszystko i sterować z poziomu np. smartfona? Zawsze byłem na nie jeśli chodzi o laptopa. Teraz już sam nie wiem, niby kolejne kabelki ale i duża wygoda w sterowaniu całością. Czy może celować w coś innego jak asiair (o ile można dzięki temu sterować lustrzanką w co wątpie)?

Edited by Artegs
Link to post
Share on other sites
  • 0

Jeśli to Twoje początki i nigdy nie robiłeś zdjęć przez teleskop, to na moje masz źle ustawiony montaż na biegun. Od tego bym zaczął. Są programy do dokładnego ustawienia i nimi bym się posłużył, ale zwyczajowo wymagają jakiejś kamerki guidującej, np. darmowy SharpCap w wersji 2.9. Ewentualnie można odpalić lustrzankę poprzez ascom.

Druga rzecz, piszesz o sesjach zdalnych, a moja rada jest taka, że najpierw dobrze opanuj sesję będąc przy teleskopie. Jeśli będziesz w stanie robić to powtarzalnie możesz myśleć o zdalnym sterowaniu.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Rozumiem, dzięki za radę :) Poćwiczę jeszcze w takim razie z ustawianiem bieguna za pomocą lunetki, aczkolwiek ostatnio sprawdzałem i wszystko się zgadzało :) 
Tzn nie zrozum mnie źle, nie chcę się chować i sterować z zupełnie innej pozycji, tylko sterować całością bez konieczności dotykania czegokolwiek (no z wyjątkiem ostrości oczywiście)

Coś a la wężyk.. ale bez wężyka :)

Link to post
Share on other sites
  • 0
17 godzin temu, Artegs napisał:

Oczywiście tak, mam świadomość złej ostrości, lecz jednoznacznie tu widać, że całość się rozjeżdża.

Owszem, jednak nie jest to ani RA ani DEC. Coś pomiędzy. Może to świadczyć o błędach optyki lub dużym błędzie prowadzenia i ustawienia na biegun. Czy masz jakąś krótką klatkę? (kilku sekundową)

 

17 godzin temu, Artegs napisał:

Muszę kupić flattener do swojego EDka, tylko jak to obliczyć czy będę potrzebował jakiegoś rodzaju przejściówek czy pierścieni dystansowych? Mam zmodowaną lustrzankę. Ponoć piszą o tej odległości back focusa w instrukcjach itp, lecz jak będę zamawiał reduktor to przy okazji wolałbym zamówić i inne niezbędne akcesoria.

Jak masz DSLR to jedyne co musisz zrobić to kupić pierścień M48 -> bagnet Twojego aparatu. W flattenerze ED80 jest gwint M48 a nie T2. Wkręcasz tą przejściówkę w mocowanie obiektywu w DSLR i nakręcasz na gwint flattenera. To Ci powinno dać dobrą odległość.

 

10 godzin temu, Artegs napisał:

Coś a la wężyk.. ale bez wężyka

Im bardziej będziesz automatyzował tym sesja będzie wymagała pewności w sprzęcie. Na razie skup się na wężyku Z wężykiem. W takiej sytuacji nie będziesz dotykał niczego oprócz wężyka. Najlepiej by to był interwałometr - ustawisz sobie ilość klatek z jakim czasem ma robić i lecisz.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 14 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 130 replies
    • Aktualizacja silnika Astropolis - zgłaszanie uwag
      Dzisiaj zaktualizowaliśmy silnik Astropolis do najnowszej wersji (głównie z powodów bezpieczeństwa). Najpoważniejsze błędy zostały już naprawione, ale ponieważ aktualizacja jest dosyć rozbudowana (dotyczy także wyglądu), drobnych problemów na pewno jest więcej. Bez was ich nie namierzymy. Dlatego bardzo proszę o pomoc i wrzucanie tu informacji o napotkanych problemach/błędach.
        • Like
      • 250 replies
    • Insight Investment Astrophotographer of the Year 2020 – mój mały-wielki sukces :)
      Jestem raczej osobą która nie lubi się chwalić i przechwalać… ale tym razem jest to wydarzenie dla mnie tak ważne, że postanowiłem podzielić się z Wami tą niezwykle radosną dla mnie wiadomością.
       
      Moja praca zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Planety, komety i asteroidy” podczas tegorocznego konkursu Insight Investment Astronomy Photographer of the Year 2020.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 85 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.