Jump to content

Saturn z Jupiterem przyszli 2021


Recommended Posts

4 godziny temu, mack_mnk napisał:

@karp_killer to była tylko pierwsza sesja. Poniżej najlepsze zdjęcia Jowisza i Saturna jakie udało mi się zrobić od początku mojej zabawy w planetarne astrofoto :)
Obydwa z soboty, obydwa w tej samej skali 3600mm, Synta 16 + ASI290MC + Barlow 2x + ADC + UV/IR-cut.  Wykorzystałem najlepszy materiał z mojego avikowania jaki miałem.

 

685980188_Jowisz09.04-3600mm.jpg.4c427ccbeb284eb1b804bfaa4601dc47.jpg1090317605_Saturn09_04.213600mm.jpg.e3f3cc85bb9a4f542b84cdc00fa06227.jpg

Fajno.
Saturn mocno szumi. Może by tak dać więcej % klatek do stacka? 

Link to comment
Share on other sites

Mam do Was pytanie.

Zrobiłem kilka filmików i usiłuję je zestakować w Regi Stax 6.

Najczęściej otrzymuję białą klatkę, czasem z jakimiś artefaktami, raz dostałem obraz jak w załączeniu, ale to chyba po prostu pierwsza klatka.

Czy powodem może być to że na kolejnych klatkach planeta przemieszcza się przez kadr?

 

 

D72_4780.jpg

Link to comment
Share on other sites

39 minut temu, TomaszB napisał:

Mam do Was pytanie.

Zrobiłem kilka filmików i usiłuję je zestakować w Regi Stax 6.

Najczęściej otrzymuję białą klatkę, czasem z jakimiś artefaktami, raz dostałem obraz jak w załączeniu, ale to chyba po prostu pierwsza klatka.

Czy powodem może być to że na kolejnych klatkach planeta przemieszcza się przez kadr?

Dlaczego robisz stack w Registaxie? Od wielu już lat większość planeciarzy używa Autostakkerta. Registax przydaje się wciąż do wyostrzania waveletami, ale nie do stackowania. W AS3! będzie Ci dużo łatwiej.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bo to pierwszy program jaki 2-3 lata temu znalazłem w sieci. Kiedyś próbowałem go i coś tam wychodziło. Teraz nie szukałem czegoś innego, tylko chciałem spróbiwać tego co znałem. Za chwilę spróbuję Autostakkerta i zobaczę co wychodzi.

Link to comment
Share on other sites

13 minut temu, TomaszB napisał:

Bo to pierwszy program jaki 2-3 lata temu znalazłem w sieci. Kiedyś próbowałem go i coś tam wychodziło. Teraz nie szukałem czegoś innego, tylko chciałem spróbiwać tego co znałem. Za chwilę spróbuję Autostakkerta i zobaczę co wychodzi.

 

Zanim wrzucisz do Autostakkerta, przepuść film przez PIPP, w celu wyrównania obrazu na poszczególnych klatkach (tak jak napisałeś planeta przemieszcza się w kadrze) - https://sites.google.com/site/astropipp/home

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dzięki, właśnie to zrobiłem ale Autostakkert twierdzi że nie może przeczytać pliku, bo może pracować tylko z nieskopresowanymi.

Walczę dalej. Mam jeszcze godzinę do wyjścia z domu :-).

Link to comment
Share on other sites

Dzięki wszystkim za rady.

Zrobiłem tak:

W PIPP - wyrównałem klatki i przekonwetowałam plim *.MOV na *.AVI. Wrzuciłem do Autostakkerta ale twardo uważał że potrzebuje nieskompresowanego pliku. Tak zaznaczyłem przy konwersji, ale nic to nie dało. CO ciekawe filmik w *.MOV trwał 1 minutę i 2 sekundy, zaś *.AVI 18 minut i 38 sekund :g:.

Wrzuciłem plik do RegiStax i on zestackował wszystko.

 

Efekt w załączeniu:

 

 

D72_4780_pipp.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spróbuj w PIPP wybrać w karcie Output Options SER zamiast AVI. Ser jest z założenia nieskompresowany. Zakładam, że w startowej karcie z wyborem plików wybrałeś box "Planetary". Czas stackowania zależy od sprzętu i opcji jakie wybierzesz. Autostakkert jest na pewno wydajniejszy. Warto na niego przejść. Jak zestackujesz to trzeba potem jeszcze wyostrzyć i to właśnie możesz zrobić w RegiStaxie.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

21 minut temu, TomaszB napisał:

Dzięki wszystkim za rady.

Zrobiłem tak:

W PIPP - wyrównałem klatki i przekonwetowałam plim *.MOV na *.AVI. Wrzuciłem do Autostakkerta ale twardo uważał że potrzebuje nieskompresowanego pliku. Tak zaznaczyłem przy konwersji, ale nic to nie dało. CO ciekawe filmik w *.MOV trwał 1 minutę i 2 sekundy, zaś *.AVI 18 minut i 38 sekund :g:.

Wrzuciłem plik do RegiStax i on zestackował wszystko.

 

Efekt w załączeniu:

 

 

D72_4780_pipp.jpg

W RegiStaxie oprócz wyostrzenia, możesz też wyrównać kanały (na zdjęciu widoczne jest przesunięcie czerwonego i niebieskiego).

Link to comment
Share on other sites

3 minuty temu, Andrzej Lach napisał:

W RegiStaxie oprócz wyostrzenia, możesz też wyrównać kanały (na zdjęciu widoczne jest przesunięcie czerwonego i niebieskiego).

Słuszna uwaga. Kolory są wyraźnie "rozjechane". Z prawej strony RGB Align. Trzeba jeszcze zielonym prostokątem zaznaczyć planetę i kliknąć Estimate, jeśli dobrze pamiętam.

Link to comment
Share on other sites

Przy okazji powyższej dyskusji pytanie :) , czy ktoś używa Lynkeos'a lub Planetary System Stacker'a?
Dla mnie jako użytkownika macOSa, niestety combo PIPP, AS3! i RegiStax nie jest dostępne (a nie zawsze mi się chce (czytaj => zazwyczaj mi się nie chce :) ) przesiadać na drugiego laptopa z Windowsem).

Link to comment
Share on other sites

56 minut temu, TomaszB napisał:

Dzięki wszystkim za rady.

Zrobiłem tak:

W PIPP - wyrównałem klatki i przekonwetowałam plim *.MOV na *.AVI. Wrzuciłem do Autostakkerta ale twardo uważał że potrzebuje nieskompresowanego pliku. Tak zaznaczyłem przy konwersji, ale nic to nie dało. CO ciekawe filmik w *.MOV trwał 1 minutę i 2 sekundy, zaś *.AVI 18 minut i 38 sekund :g:.

Wrzuciłem plik do RegiStax i on zestackował wszystko.

 

Efekt w załączeniu:

 

 

D72_4780_pipp.jpg

 

Takie coś ulepiłem z twojego Jowisza:

jowisz.png.954a2421f5b285229e2cab75cab55511.png

 

Zmniejszyłem nieco obrazek, bo nie udało mi się wyciągnąć bardzo drobnych detali (chyba niestety nie bardzo jest z czego - byłoby pewnie trochę lepiej, gdybyś wrzucił jakiś plik bezstratny) i wydaje mi się, że taki nieco mniejszy jest przyjemniejszy w odbiorze.

 

Obróbka to wavelety i wyrównanie RGB w RegiStaksie, plus krzywa tonalna (osobno planeta i księżyce) i zmniejszenie rozmiaru w Corelu.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Wczorajszy Jowisz z cieniem Io . Niebo niby bez chmur, ale to nie to co by człowieka radowalo. Warunki miejskie nie służą astrofotografi. 

SCT 8  kamerką T7  ogniskowa 4m

21_22_10_lapl4_ap49_conv xx.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Dwa pytania o Autostakkerta:

- jaką wielkość okienka w "Alignment point" wybieracie? 24? 48? Mi na Jowiszu program ustawia około 500 punktów, tak ma być?

- kilka niewiadomych w STACK OPTIONS: (a) co to jest "Normalize stack"? Odhaczyć czy zostawić puste? (b) co to jest to "Sharpened blend RAW for XX% Odhaczyć? Zostawić? Jeśli odhaczyć, ile procent dać?

Link to comment
Share on other sites

500 to stanowczo za dużo. Ja mam 50-70 AP zależnie od rozmiaru planety. Więcej AP to dłuższa obróbka i wcale nie lepsza jakość. Warto natomiast zaznaczyć Multi-scale.

Normalize stack podciąga jasność globalną do poziomu określonego w %. Jak nagrywasz z niskim histogramem, to ładnie rozjaśni Ci zdjęcie końcowe. Można zrobić to jednak samemu w obróbce.

Sharpened - to opcja do szybkiego zorientowania się co do jakości materiału. Program generuje osobny plik wyostrzony wg wartości ustalonej w %. Ten plik jest tylko poglądowy. Obrabiać trzeba właściwego stacka, a nie wersję wyostrzoną.

Warto eksperymentować z różnymi ustawieniami na tym samym filmiku i szukać optymalnych ustawień.

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Krzysztof z Bagien napisał:

 

Takie coś ulepiłem z twojego Jowisza:

 

 

Obróbka to wavelety i wyrównanie RGB w RegiStaksie, plus krzywa tonalna (osobno planeta i księżyce) i zmniejszenie rozmiaru w Corelu.

 

Super Ci wyszło.

Ja nawet nie zacząłem szukać tam księżyców :-). Przerobiłem w automacie TIFF na JPG i wrzuciłem by się pochwalić że wreszcie coś zadziałało :-).

Muszę pobawić się tymi programami i zobaczę co uda się "wyrzeźbić".

Link to comment
Share on other sites

15 minut temu, Marcin_G napisał:

jaką wielkość okienka w "Alignment point" wybieracie? 24? 48? Mi na Jowiszu program ustawia około 500 punktów, tak ma być?

To zależy od materiału (im drobniejsze detale, tym można ustawić mniejsze punkty), ja zawsze włączam sobie "Mulit-scale". Ile ich będzie - to nie ma większego znaczenia, ważne, żeby pokryły cały stackowany obiekt, tak żeby nie było na nim pustych miejsc.

 

17 minut temu, Marcin_G napisał:

co to jest "Normalize stack"?

Ta opcja normalizuje jasność stacka, przydatne np. jak się nagrywa po zachodzie Słońca, kiedy niebo jest jeszcze jasne ale z czasem robi się ciemniejsze, albo jak nagrywasz w dzień i masz w ogóle bardzo jasne tło; generalnie nie zaszkodzi włączyć podczas stackowania planet.

 

23 minuty temu, Marcin_G napisał:

Sharpened blend RAW

Nie widzę u siebie takiej opcji. Jest po prostu "sharpen", ale nie korzystam z tego, wyostrzam z RegiStaksie.

Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, Krzysztof z Bagien napisał:

Nie widzę u siebie takiej opcji. Jest po prostu "sharpen", ale nie korzystam z tego, wyostrzam z RegiStaksie.

Jak do dokładnie to robisz? U mnie użycie Regisstaxa powoduje uwypuklenie szumu i dziwnych artefaktów.

Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, Marcin_G napisał:

U mnie Rexistax daje taką "cebulkę" :(

A próbowałeś nagrywać jaśniej? (histogram ok. 70%)  Jak za ciemno nagrywasz to po rozciągnięciu "wąskiego" histogramu dalsze operacje, jak to wyostrzanie, kończą się często właśnie takim efektem na powierzchniach gradientowych.

Link to comment
Share on other sites

28 minut temu, Marcin_G napisał:

Jak do dokładnie to robisz? U mnie użycie Regisstaxa powoduje uwypuklenie szumu i dziwnych artefaktów.

Zawsze ustawiam

Waveletscheme: Linear

Wavelet filter: Gaussian

 

Intial layer i Step increment - to zależy od obrabianego materiału; jak są naprawdę drobne detale, to zaczynam od odpowiednio 1 i 0, ale czasami lepiej użyć wyższych wartości. Initial layer determinuje to, od jak drobnych szczegółów zaczniesz wyostrzanie (im większa wartość, tym "grubsze" detale ostrzysz).

 

Czasami lepsze rezultaty wychodzą, jak się zaznaczy "Use linked wavelets", ale trochę trudniej się na tym pracuje, bo wtedy każda warstwa wpływa też na inne.

 

Zaczynam od pierwszej warstwy, daję suwak maksymalnie w prawo i zmieniam wartość w polu "sharpen" tak, żeby "wyszły" szczegóły i żeby było nie za dużo szumu (ale nie tak, że go wcale nie ma). Jak trafię w odpowiednie ustawienie, to suwakiem zmniejszam intensywność, jak jestem zadowolony, to dodaję trochę odszumiania ("denoise"), jak jest git, to przechodzę do następnej warstwy i robię to samo. Jeśli w pierwszej warstwie wyłazi tylko szum, to zwiększam wartość "initial layer".

Tak na sucho to trochę trudno o tym opowiadać, najlepiej by było podłubać w czymś konkretnym.

13 minut temu, Marcin_G napisał:

U mnie Rexistax daje taką "cebulkę" :(

Cebulka może być efektem za słabo naświetlonego materiału, a poza tym jak jest wyraźna krawędź, to niestety tak się robi - chyba w innym wątku ktoś wrzucał linka do publikacji na ten temat i tam były też sposoby radzenia sobie z tym artefaktem, np. można spróbować nieco "zmiękczyć" krawędź planety w Photoshopie przed wyostrzaniem.

Edited by Krzysztof z Bagien
Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, Reglistunarek napisał:

Krzysztofie z bagien mógłbyś mi sprawdzić co z tymi materialami udałoby się Tobie zrobić... dzięki z góry...

Spróbowałem się z Twoim Jowiszem. Saturna nie ruszam - przepalony.

 

jowisz.jpg.fbd28725cbe4c13b36fc26f14f3856fe.jpg

 

Prawdopodobnie zbyt duża rozdzielczość w stosunku do jakości lub kompresja formatu mp4 (lub oba) powodują powstawanie artefaktów podczas obróbki. Spróbowałbym też nagrywać nieco ciemniejsze filmy. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 37 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 69 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 27 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 131 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.