Skocz do zawartości

Saturn z Jupiterem przyszli 2021


karp_killer

Rekomendowane odpowiedzi

13 godzin temu, Sebastianus napisał:

Oto Saturn z wczoraj. SCT8" + TV2,5x+ASI20mm+Red610Longpass

Wolno schodziły klatki niestety 5-6/sek więc materiału mało, ale próbowałem okiełznać Firecapture tj. zgrać ostrość z ekspozycją dla każdego filtra RGB w karuzeli i nagrywać Jowisza.

6x20%x90sek

Sharpcap, Autostakkert, Registax, Winjupos, Registax, PS5

 

 

Saturn.jpg

 

Porownywales może ten filtr na Saturnie np z Pro Planet 742?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Misza napisał:

 

Porownywales może ten filtr na Saturnie np z Pro Planet 742?

 

Tak mam oba. Transmisja dla Proplanet zaczyna sie duzo dalej w podczerwieni niz dla Red LP. Dla niskoczulej kamery 120mm powoduje wiekszy spadek ilosci klatek rejestrowanego materialu i mniejsza finalna rozdzielczosc choc ten filtr na Jowiszu polepsza seeing i podnosi kontrast. W moim przypadku przy uzyciu powermate od TV astronomik jest zbyt ciemny na saturna choc powinien ladnie podkreslic ciemniejsze obszary.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, riklaunim napisał:

Tak, Saturn jest dość ciemny przez co trudno o dobry obraz w podczerwieni. Da się to osiągnąć w dobrych warunkach i/lub z odpowiednio dobrą kamerą.

 

v1.png.8ad44a6d9e10308e18c81ed7b45bfc8a.png

 

Trzeba jednak pamiętać że podczerwone kanały dają inny obraz niż pasmo widzialne - obraz może być ostrzejszy, lepszy, ale odcienie ulegną zmianie.

 

v2.png.03cc4f78c0cb384e75ae7d26a668d30f.png

 

Niektóre Jowisze IR-RGB są aż różowe ze względu na zmianę odcieni w kanale IR.

YRGB?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 6.07.2021 o 21:54, beny napisał:

Takie pytanie, czy przy tak małej kamerce masz założony korektor komy?

Korektor ma znaczenie przy duuuuużych sensorach (aps-c i więcej)

W przypadku maleńkiej matrycy i planety nisko nad horyzontem więcej wygrasz korektorem dyspersji.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie przy SCT11 na Jowiszu IR 742 wygrywa szczegółem ze zwykłym filtrem czerwonym ale na Saturnie Pro Planet 742 jest trudny do użytku i wymaga ogromnego podniesienia gain za sprawą przyciemnienia obrazu dlatego zdecydowanie wolę zwykły czerwony filtr z niedrogiego zestawu ZWO RGB. Nie mam natomiast IR Pass Baadera (czyli 685) i kto wie czy właśnie on na Saturnie nie byłby strzałem w dziesiątkę jako opcja pośrednia. Czy prawdą jest że im planeta wyżej i warunki lepsze tym warto użyć filtra przepuszczającego szersze pasmo ?

 

Podłączam się do pytania, co oznacza YRGB ? I druga sprawa, "Baader Red + IR" tzn który filtr jest użyty do luminancji ?

Edytowane przez Misza
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, riklaunim napisał:

 

Trzeba jednak pamiętać że podczerwone kanały dają inny obraz niż pasmo widzialne - obraz może być ostrzejszy, lepszy, ale odcienie ulegną zmianie.

 

v2.png.03cc4f78c0cb384e75ae7d26a668d30f.png

 

Niektóre Jowisze IR-RGB są aż różowe ze względu na zmianę odcieni w kanale IR.

 

 

Dzięki za pokazanie tajników astrofoto. Gigantyczna różnica w ostrości oraz szczegółowości fotki, nie myślałem, ze ta podczerwień aż tak duzo daje. Dopiero teraz przeglądam neta i rzeczywiście!

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, karp_killer napisał:

YRGB

 

Yellow, Wratten #12 czyli zwykły żółty filtr wizualny (nie mylić z jasnożółtym) - wycina niebieski a przepuszcza zielony, czerwony i IR, co najmniej zmienia odcienie a zarazem wycina najbardziej zniekształcony fragment pasma (czy to przez dyfrakcję atmosferyczną, słabą korekcję teleskopu jak np. SCT czy po prostu efekt naszej atmosfery).

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Misza napisał:

"Baader Red + IR" tzn który filtr jest użyty do luminancji ?

 

Tam był użyty czerwony filtr wizualny (chyba Wratten #29 lub podobny), który przepuszcza czerwień + IR.

 

Ogólnie do luminescencji normalnie używałoby się kanału L (IR/UV cut), ale bez korektora dyspersji atmosferycznej + dobrych warunków nigdy nie będzie ostry... ale jak już wyjdzie ostry to fotka LRGB będzie ekstra.

* żółty wratten: zmniejsza efekt dyspersji ale nie do końca (chyba że coś jest bardzo wysoko). Poza tym niektóre konstrukcje jak SCT mają słabą korekcję na krótkich długościach fali przez co po ich odcięciu da się uzyskać bardzo jasny a zarazem znacznie mniej rozmyty obraz.

* pomarańczowy, czerwony, ciemno czerwony wratten: odcinają coraz bardziej. Celem jest użycie najjaśniejszego filtra na jaki pozwalają warunki i obiekt. Niski gain daje bardzo niski SNR pojedynczej klatki co znacząco sprzyja uzyskania czystego i ostrego stacka.

 

  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A przy okazji jeszcze kwestia o której myślę od dłuższego czasu, czy w przypadku planet jest możliwość ułatwienia sobie ustawiania ostrości odpowiedniej średnicy maską bathinova ? Ogólnie rzecz biorąc nie jest to sprawa prosta i ja zawsze nagrywam kilka filmów dla luminancji z minimalnymi różnicami w ostrości z nadzieją że w jednym z nich trafię.

Edytowane przez Misza
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.