Jump to content

Budujemy obserwatorium obok innego obserwatorium


Recommended Posts

@Mxer Fajnie Wam idzie. Sam bawię się w coś podobnego więc podglądam co i jak robicie. I teraz zastanawiam się czemu daliście aż tyle kółek. Ja u siebie wstawiłem 4, każde ma po 250kg wytrzymałości więc to i trak dużo ponad wagę dachu?

 

Link to comment
Share on other sites

Możemy zaktualizować postęp. Konstrukcję dachu skończyliśmy, zamontowaliśmy pokrycie i jest zabezpieczone 1 warstwą renowatoru Ultrament. Ranty kończyliśmy już w ciemności, przyświecając latarką.

Jeśli jutro będzie pogoda, pojadę położyć 2 warstwę.

 

242225344_382920050154972_8340236684662756265_n.jpg.30a798a2983ca38f8360aad15af5db0c.jpg

 

 

 

242253816_231874248907972_5478834958126737495_n.jpg.d4b2d7ed7b5e1420ab38108bf97c6ddc.jpg

 

 

 

  • Like 4
  • Love 1
Link to comment
Share on other sites

Kamil zaczął post bez stosownej dramaturgii sytuacyjnej, ja bym go zaczął tak:

 

Ponieważ do zimy coraz bliżej  to przy kolejnej niedzieli trzeba było coś podłubać....

 

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kolejna niedziela minęła więc można odświeżyć temat :)

 

Miała być cała podłoga ale coś poszło nie tak więc jest prawie cała plus  bonus na końcu.

 

Pozdro!
 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Wczorajszy dzień w końcu pokazał, że "coś się zrobiło". Od dłuższego czasu mamy możliwość pojechać na miejsce tylko w niedzielę, więc pracujemy od rana, aż się ściemni. Ponieważ trochę osób na zlocie jesiennym pytało mnie o budowę, więcej szczegółów:

 

-nie zdecydowałbym się na obserwatorium bez fundamentów. Budynek pracuje, a ruchomy dach szczególnie przyczynia się do przenoszenia dużej masy z miejsca na miejsce. Zrobienie fundamentów to jest 1 dzień roboty, mieszając beton w taczce ręcznie. Mając do dyspozycji betoniarkę, można wylać w tym czasie całe ławy.

Co do poziomu: poziomica-łata jest koniecznością. Szalunki poziomuje się aby pojedynczy fundament miał poziom w 2 kierunkach (powalina leży wtedy na całej długości fundamentu), a także musi mieć poziom z każdym innym fundamentem. Im dalej sięgnie łata, tym lepiej. Na tym etapie bardzo dokładnie korygowaliśmy błędy, dlatego postawienie konstrukcji zajęło tylko 1 dzień. 

 

-piery wylewa się szybko, nawet przy szalunku o średnicy 30cm. Zbrojenie jest oczywiście koniecznością. Stopę i pier wylewaliśmy na raty. Lepiej zostawić kilkanaście cm "niedolanej" stopy, żeby kolejna porcja betonu związała się na większej powierzchni (pier + góra stopy to świeży beton lany w ten sam dzień). 

-wszystkie etapy warto dobrze przemyśleć i poświęcić 2h więcej zanim zacznie się pracę, szczególnie z betonem. Potem nie ma miejsca na poprawki lub zajmie to o wiele więcej czasu.

-top pier musi być przygotowany wcześniej. Dziś masz taki montaż, ale może za pół roku będzie inny, albo wynajamiesz komuś obserwatorium i wstawi swój setup. Dlatego "talerz" powinien być zdejmowalny, żeby można go było zastąpić innym w przyszłości. Na fotkach wcześniej widać, że top pier jest zamocowany na długich prętach gwintowanych, ze stali nierdzewnej. Mają dospawane poprzeczki, aby w razie działania dużej siły na nakętkę nie obróciły sie w pierze. Warto je mocno poskręcać i dać na samym dole dystans spawany, albo z dość grubego drutu. Chodzi o to, żeby prętom zapewnić równoległość. Drewniana płyta https://astropolis.pl/uploads/monthly_2021_06/200910217_317779413264235_5335217782724817539_n.jpg.400fbb8ad110b32733ec400e59c54112.jpg służy jako ogranicznik. Opiera się na rurze-szalunku i zatopi na odpowiedniej głębokości. Mój pier jest wyższy niż Michała, bo mam nieduży montaż, którego zmieniać w najbliżyszch latach nie będę. Gdybym miał go teraz zmieniać, musiałbym prawodpodobnie podciąć pier i skuwać górę, żeby zmieścić się pod przejeżdżającym dachem. 

-Narożniki mamy zrobione z 3 kantówek, w kształcie litery "L", skręconych długimi wkrętami ciesielskimi.

 

243006229_1025900011310765_32706226745511597_n.jpg.356be1455125f3a5453f68e6dfe578bc.jpg

 

Po pierwsze- stabilność takiego słupa bardzo rośnie. Po drugie, wewnętrzne słupy są niższe o 30 cm i na nich jest oparta południowa poprzeczka:

 

 

242905062_280193137060629_1143353627215516404_n.jpg.6cc2c03543b2ebd52b0e02b750ab6e11.jpg

 

Docelowo będziemy te 30 cm ściany otwierać, żeby móc palić po horyzont. Może wykorzystamy, może nie, warto mieć taką opcję. Czy ta ścianka będzie owierana podwójnie jak brama wjazdowa, czy podnoszona do poziomu dachu, jeszcze nie wiemy. Może za każdym razem, albo on demand. Rozmowy zarządu obserwatorium wciąż trwają :)

 

26 września 2021:

-Teren pod budynkiem mamy wypielony. Niezywkle inwazyjna komosa uwielbia rozrosnąć się na świeżo wykopanej ziemi. Wysypaliśmy kilka kilogramów soli na grunt i wyłożyliśmy agrowłókninę, żeby nic nie przerastało. 

 

 

243008404_230863438964084_8552414010664957590_n.jpg.84d9100035ebbd14885f4dbee619298c.jpg

 

 

Poprzedni etap podłogi "zagęściliśmy", żeby dołożyć legarki. Na wszelki wypadek, zeby podłoga się nie uginała. 

 

242981792_1228135067699586_4083228683903042350_n.thumb.jpg.975ed805fa2fc97a0aca023f5ebced3c.jpg

 

Całe płyty OSB (pomalowane wcześniej 2x renowatorem do dachu) położyliśmy od zewnętrznej strony. Środkowa płyta, z otworami na piery wyszła znacznie mniejsza, przez to lżejsza. Łatwiej manewrować takim elementem. Wymierzyliśmy piery w 2 kierunkach i odrysowaliśmy je kawałkiem szalunku, który zachowaliśmy na tę okazję. Otwór na pier jest oczywiście szerszy o ok. 1,5 cm, dzięki temu zestawy będą całkowicie odizolowane od budynku. 

 

243008876_270507924939087_7894775065829162018_n.jpg.d19964634da240e95e3639c430e8338b.jpg

 

 

242946348_556199619021585_7750150818181000856_n.jpg.99982706f770c03f2ebe299efe6eb338.jpg

 

Wszystkie cięcia, odwierty i wkręty też zamalowaliśmy tym renowatorem. Płyta OSB jest bardzo sucha, przez to lubi się napić. Wolimy skutecznie zabezpieczyć takie miejsca przed wilgocią. Nic się nie będzie wygniało ani nie puchło. Pomiędzy płytami jest ok 0,5cm dylatacji. 

Wkręty jakie stosujemy mają wyłącznie łby z torxem. Można je mocno dociągnąć, bity wkrętarki nie przeskakują i praca jest znacznie przyjemniejsza. 

 

Pocięcie podłogi wypadło nam w taki sposób, że musieliśmy zostawić 60x60cm powierzchni otwartej i skończyć ją następnym razem. Przygotowaliśmy dodatkowe legarki na długość (ponumerowane) i brakujący kawałek. Pomalowane leżą sobie pod podłogą i przez kilka dni przeschną. 

 

Ponieważ do zachodu Słońca mieliśmy trochę czasu, uznaliśmy, że sprawdzimy jak się kładzie elewację. Elewacja do deska wpustowa 300cm. Pomalowana impregnatem Vidaron 1x bezbarwnym, 1x kolorem machoniowym i 2x na kolor. Polecam drugą warstwę impregnatu zastosować barwną, ponieważ widać dobrze gdzie nie było pomalowane. Przygotowanie elewacji, w tym przypadku 24m2 to też 4 dni pracy, dokłądnie malując pióra i wpusty. 

Mocowanie deski szło bardzo szybko i przyjemnie. My zastosowaliśmy wkręty z małym łbem, przewiercając pod kątem pióro do belek konstrukcyjnych. Dzięki temu deska jest ciągnięta w dół i dociskana do porzedniej, a dodatkowo mamy tu element estetyczny, nigdzie nie widać wkrętów, bo każda kolejna deska je zasłania:

 

 

243136371_945279302864456_522065363389175706_n.jpg.b445afd31c9c34f643b679fc3966c0aa.jpg

 

 

242991318_173976904857800_7782006564537124229_n.jpg.ad104cc9ebb682be0b65d98f1d024642.jpg

 

Ostatni koszt podsumowaliśmy na ok. 5000 zł. Do tego doszła elewacja, impregnaty: 1950. Łaty na dach, kantówki na dach, płaskowniki do mocowania kół, pozostałe materiały na dach, 3000 zł. Na podłogę płyty, mnóstwo wkrętów, pędzli szczotek, 1150. Koszt całkowity to 11000 zł.

Edited by count.neverest
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ładnie Wam robota idzie ;) Ja u siebie też walczyłem :) 

PS. Jedyne czego nie widzę to zastrzały, skosy w rogach, aby wzmocnić konstrukcję. Planujecie je dodać?

Link to comment
Share on other sites

Podejrzewam że styropian był tylko do wymierzenia gdzie będą dziury w tej wykładzinie :D A co do drzwi to mogą trochę spuchnąć przy wilgoci od ziemi. Już nie mówiąc o otwarciu podczas śniegów ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, beny said:

Podejrzewam że styropian był tylko do wymierzenia gdzie będą dziury w tej wykładzinie :D A co do drzwi to mogą trochę spuchnąć przy wilgoci od ziemi. Już nie mówiąc o otwarciu podczas śniegów ;)

Zakładam, że to drzwi metalowe więc nie spuchną ale i dlatego nie zostały przycięte. Nie mniej w tym dołku po każdym deszczu będzie stała woda. Ja bym je zdecydowanie przyciął :)

Link to comment
Share on other sites

Odpowiadając  na pytania, co do styropianu to był z niego przymiar do wycięcia dziur  pod piery w wykładzinei pcv zaś co do drzwi i ich przycinania, aby były na równi z podłogą trzeba by obciąć jeden zawias ^^ co raczej odpada. Można je bezpiecznie skrócić o jakieś 20-24cm. Było już późno, byliśmy zmęczeni na ten moment  nie wiemy co z tym fantem zrobić, jest jak jest  życie pokaże czy ciąć czy nie. Materiał z jakiego są wykonane do stal więc nie spuchną. 

 

Ponieważ zbliża się ta  pora roku w której to lepiej by buda  była szczelnie zamknięta to dywagacje na temat przycięcia drzwi muszą poczekać do wiosny lub innej wolnej chwili. 

W kwestii poderwania dachu, zakładając że będzie tak piździło że te 400kg  poderwie... to na tą chwilę dach jest przycumowany do reszty dwoma pasami. Docelowo mają zastać zamontowany system utrzymujący dach na miejscu w pozycji otwartej i zamkniętej.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

A nie można tych drzwi przyciąć z góry i z dołu? Już abstrahując w ogóle od tego, że można przecież zamówić drzwi na praktycznie dowolny wymiar.

 

I właściwie - po co takie pancerne drzwi w drewnianym budynku? Jak ktoś będzie bardzo chciał, to wejdzie po prostu przez ścianę.

Link to comment
Share on other sites

12 minut temu, apolkowski napisał:

Zastanawiam się nad opcją zastosowania gotowca i przeróbki dachu:

 

image.png.370fefb30fcadfc04e0d728049b5f196.png

Hmm dość drogi. Rozgladnij się lepiej bo chyba widziałem je o połowę taniej.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   1 member

  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Haha
        • Like
      • 37 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Like
      • 69 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Haha
        • Like
      • 131 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.