Skocz do zawartości

Przesunięcie optymalnej długości fali


Behlur_Olderys

Rekomendowane odpowiedzi

Jak wiadomo większość obiektywów bazuje na zakresie widzialnym i pod ten zakres jest optymalizowane. 

 

Widać to w szczególności na wykresach tego typu:

 

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:Comparison_chromatic_focus_shift_plots.svg

 

image.png

 

 

Moje pytanie jest takie:

Czy istnieje jakiś prosty układ optyczny soczewek, który przesuwa ten optymalny zakres w stronę większych/mniejszych długości fali? Albo, ja wiem, może jest jakiś trick w rodzaju rozsunięcie soczewek w dublecie? Czy coś w tym stylu? Nie ukrywam, nie znam się na tym jakoś szczególnie, ale zastanawiam się, czy to jest tak, że da się coś zrobić czy się nie da? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogniskujesz sobie na jaką barwę chcesz. Na jąką zogniskujesz, taka będzie ostra. Wykres trochę kłamie, nie kłamie bo nie ogniskujesz okiem (ludzkim) na barwe 550nm tylko na trochę pomiędzy barwą zieloną a czerwona i niebieską (zalezy to od cech osobniczych). "0" jest ustawione własnie pomiędzy tymi barwami. Achromat przestawia czerwoną i niebieską na jedna strone w stosunku do zielonej. APO zwykle ma czerwony po jednej a niebieski po drugiej stronie zielonego. szybkie APO  w różnych miejscach pola okularu ogniskują inaczej. Singlet ogniskuje jak poniżej w Edytce.

@Loxley robi fajne fotki achromatem w wąskim pasmie , bo uzywa filtra wycinającego barwy niezogniskowane. Stąd wychodza fotki jak brzytwa nawet w stosunkowo krótkim achro. Tutaj o tym pisze 

  , a jak zauważy ten watek, to moze jeszcze cos dopisze?

 

EDIT

Zeby byc dobrze zrozumianym. Na osi optycznej sa ogniska różnych barw w różnej odległości od soczewki. Jak zogniskujesz na barwe niebieską, to rozogniskowane będa pozostałe (m.in. czerwona i zielona). Jak na zieloną to rozogniskowane będą inne (np. czerwona i niebieska).

512px-Chromatic_aberration_lens_diagram.

Edytowane przez JSC
  • Lubię 1