Skocz do zawartości

Omegon VeLOC 290C - PIPP - Autostakkert -> na którym etapie tracę kolor?


Marcin_G

Rekomendowane odpowiedzi

Pochwalony

Zacząłem nowy sezon planetarny (Sat+Jow) i stawiam pierwsze kroki w avikowaniu planet.

Problem, jaki mam, to czarno-biały wynikowy TIFF, jaki otrzymuje z Autostakkerta. Gdzie tracę kolor?

Kolejność czynności:

- avik nagrany Omegonem VeLOC 290c (ustawienie jakości to 8-Bit RGB / RGB24, tak jak na printscreenie poniżej)

 

image.thumb.png.8da9837eba66396de13507da49c3af36.png

 

- film jest przepuszczony przez PIPP

- zPIPPowany film otwieram Autostakkertem (ver 3), przechodzę przez wszystkie komnaty tej gry i dostaje czarno-biały TIFF

 

Czy o czymś nie wiem / zapomniałem?

2021-06-26-23456-57_pre_pipp_lapl5_ap14_conv.jpg

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wieki wieków (mam odpisać)? 

 

To zagadka, czy pytanie? Bo brakuje podstawowych informacji "o komnatach":
1) czy >>zPIPPowany<< jest jeszcze kolorowy?
2) dlaczego nie uzywasz RAW-a zmozaikowanego?
3) rozumiem, że Twoj soft od kamerki już debayeruje do AVI
4) w Autostakkert u góry jest całe menu "color space", do wyboru masz tam
- greyscale
- RGGB we wszystkich konfiguracjach
- RGB 

W Twojej sytuacji zapewne należy wybrac RGB, czyli trójkanałowy plik źródłowy (o ile to nie pipp psuje). Pozostałe opcje dla plików mono. Zmozaikowanych bądz nie (w przypadku greyscale).

 

Jest to jednak dziwne bo AS!3 wykryłby 3 kanały i sam dał RGB (jest tam opcja "Autodetect" dla stawiających pierwsze kroki)

 

Więc może dobrą solucją byłoby (zanim zapytać na forum):

- nie użyc PIPPa (łatwo tam zaznaczyć "convert to monochrome" a później sie dziwić)

- obejrzeć avik przed PIPPem po PIPPie i tę informacje *zawrzec* w pytaniu

- dodać skrina "z komnatami" z AS!3 bo np. dla mnie mają one znaczenie (i może nawet rozumiem co robię)!

 

Pochwalam

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Przemek Majewski napisał:

4) w Autostakkert u góry jest całe menu "color space", do wyboru masz tam
- greyscale
- RGGB we wszystkich konfiguracjach
- RGB 

Dzięki.

Tu był problem, ale po wybraniu opcji RGB obraz jest mocno zielony. Masz pomysł, z jakiego powodu?

2021-06-26-23456-57_pre_pipp_lapl5_ap22_conv.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, mam mocną dominantę zieleni - to nie zanieczyszczenie światłem.

Co ciekawe - jeśli w programie AstroPhotoCapture mam wybrany tryb jakości RGB, to obraz jest zielonkawy, jeśli RAW - jest czarnobiały. :blink:

@Astrobonq, masz jakiś pomysł jak to ugryźć

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W programie graficznym krzywe - wyrówna kolory - jest tam próbnik czarnego, szarego, białego. Jak wiesz gdzie taki kolor był na zdjęciu program ustawi.

Potem w Registax wyrównaj RGB, na Twoim zdjęciu góra niebieska, dół czerwony - to wpływ atmosfery. Dlatego do planet raczej kamerki mono. Po resize 200 wygląda to tak:

Poprawione resize 200 proc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Marcin_G napisał:

Dzięki.

Tu był problem, ale po wybraniu opcji RGB obraz jest mocno zielony. Masz pomysł, z jakiego powodu?

2021-06-26-23456-57_pre_pipp_lapl5_ap22_conv.jpg

 

 

Typowo dużo zieleni może oznaczać zly CFA pattern, tego sie nie naprawi suwakiem. Moze zamiast RGGB masz np GRBG. Warto się upewnić jaki ma Twoja kamera. Możesz też załadować surowe do Autostakkerta i w color spaces poklikać opcje az stwierdzisz, ze kolor poprawny.

 

Dlaczego to nie suwaczkowy? Piksele G maja inny status w debajeryzacji i nie można ich tak sobie pomylić z R oraz B. Mówiąc w dużym uproszczeniu G niosą luminancję i detal, zaś R i B chromę, U/V, kolor.

 

W wypadku złego balansu barw (prosty suwaczkowy problem)

 

działają barwowe prawidla

- za mało czerwonego -> cyjan

- za mało zielonego -> magenta

- za mało niebieskiego -> żólty.

 

Oczywiście za dużo podstawowej barwy daje rzecz jasna tę barwę.

 

 

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Przemek Majewski napisał:

 

 

Typowo dużo zieleni może oznaczać zly CFA pattern, tego sie nie naprawi suwakiem. Moze zamiast RGGB masz np GRBG. Warto się upewnić jaki ma Twoja kamera. Możesz też załadować surowe do Autostakkerta i w color spaces poklikać opcje az stwierdzisz, ze kolor poprawny.

 

Dlaczego to nie suwaczkowy? Piksele G maja inny status w debajeryzacji i nie można ich tak sobie pomylić z R oraz B. Mówiąc w dużym uproszczeniu G niosą luminancję i detal, zaś R i B chromę, U/V, kolor.

Wątek suwaczkowy jest dla mnie jasny.

A właśnie myślałem czy to nie jest kwesta tego, że pikseli zielonych jest dwa razy więcej niż czerwonych lub niebieskich

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 28.06.2021 o 10:43, Marcin_G napisał:

Wątek suwaczkowy jest dla mnie jasny.

A właśnie myślałem czy to nie jest kwesta tego, że pikseli zielonych jest dwa razy więcej niż czerwonych lub niebieskich

 

Pikseli zielonych jest dwa razy wiecej, gdyż służą one także do określania zmian luminancji, które sa znacznie wyższej częstości, a R i B do określania koloru. Ja to po%$biesz, tzn ktore są które, to dopiero wtedy dostajesz "za zielone". :) Reszta to zwykle white balance.

 

Metoda interpolacji (powiedzmy poza biliniową i superpixel), która sluzy do rozwiniecia czwórki RGGB na 2x2 RGB (12 z czterech), jest dość skomplikowana i nieliniowa. Inny status mają w niej sprobkowane "co drugi" zielone piksele a inny te R i B. Wlaśxiwie mowa o kanałach R-G oraz G'-B traktowanych wierszowo/kolumnowo.

 

Screenshot_20210629-105728_Google.thumb.jpg.d37c7595c65fb54854f71394a1742a77.jpg

 

tu lista kilku sposobow za wikipedią. kiedyś kodowałem w jakimś moim projekcie edukacyjnym AHD i muszę powiedzieć, że to niezłe cacko ludzkiego umyslu.

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Przemek Majewski napisał:

Metoda interpolacji (powiedzmy poza biliniową i superpixel), która sluzy do rozwiniecia czwórki RGGB na 2x2 RGB (12 z czterech), jest dość skomplikowana i nieliniowa. Inny status mają w niej sprobkowane "co drugi" zielone piksele a inny te R i B. Wlaśxiwie mowa o kanałach R-G oraz G'-B traktowanych wierszowo/kolumnowo.

Na szczęście NIC z tego, co napisałeś / zalinkowałeś, nie rozumiem.

 

A tak po polsku: co mam zrobić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Marcin_G napisał:

Na szczęście NIC z tego, co napisałeś / zalinkowałeś, nie rozumiem.

 

A tak po polsku: co mam zrobić?

przepraszam za siebie. to powszechne tu na tym forum. debajerowanie to magia.

 

sprawdzić jaki pattern ma Twoja kamera! i taki wybrać w opcjach debajerowania.

 

Typowo jest to RGGB. Ale widac, ze jak np odwrocic/odbic sensor to sie moze zmienic na BGGR, GBRG i wszystkie inne mozliwe. To trzeba sprawdzic w "instrukcji" do Twojej kamery. Jesli masz POPRAWNY pattern, to już tylko suwaczkami od balansu bieli az kolor będzie "ladny".

 

Aha, to mozesz sobie tez sprawdzić po domowemu - sfotografuj np czerwona kartkę. Te piksele, ktore bedą na niej najjasniejsze to czerwone. Te bardzo ciemne -- niebieskie. Tylko oczywiscie podglad surowy potrzebny bez debayerowania. Ewentualnie wynik demozaikowania musi wyjsc... czerwony w przyblizeniu.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Przemek Majewski napisał:

przepraszam za siebie. to powszechne tu na tym forum. debajerowanie to magia.

Nie, to ja przepraszam za siebie - od zawsze jestem debilem w sprawach komputerów i wszystkiego, co cyfrowe. Moja znajomość tych zagadnień w skali od 0 do 10 to jakieś "-1,5"

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Marcin_G napisał:

stąd seria pytań na forum. Problem w tym, że nie rozumiem udzielanych mi odpowiedzi.... :no:

A to powoduję, że stoję w miejscu.

Hmm.

 

Debajer 1-0-1

 

Kamera kolorowa ma 4 piksele z roznymi filtrami ułożonymi w kwadrat, przykladowo

 

R G

G B.

 

Najprostsza metoda "superpixel" dzieli rozdzielczosc na pol, a te kwadraty na 3 kanaly, o tak:

 

RG

GB -> (R, (G1+G2)/2, B )

już tu mozna zobaczyc, czy wynik taki jak trzeba.

 

Ponieważ siatka pikseli G whglada tak,

G*G*G

*G*G*

G*G*G

a kolor G jest "najjasniejszy"  to z niej odzyskujesz jakby detal mono.(zwykle zielony kanal jest najlepszy w fotkach OSC).

W jednym wierszu dziury zastępujesz tylko czerwonym, w nastepnym tylko niebieskim.

 

TEN PATTERN MUSISZ ZNAĆ. I podac go swojemu programu. Koniec :) Widać, że jak mu zle podasz gdzie sa G, to bedzie dużo gorzej niż tylko "zmiana koloru".

 

Teoria odzyskania nieco lepszej rozdzielczosci niż takiego "dwupiksela o 1/3 efektywnosci" jest calkiem zacna, gdyż to mainstreamowy temat w miliardach aparatów.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Przemek Majewski napisał:

Hmm.

Przemek, nie opisuj mi tego. Rzeczy zrozumiałe skończyły się dla mnie na Hmm.

Ja chcę być tylko użytkownikiem kamery oraz programu. Chcę włożyć w teleskop kamerę, wcisnąć po sobie serię przycisków w programie i z nieostrego filmu otrzymać ostry obraz planety. Jeśli jeździsz samochodem nie wnikasz jaka jest średnica trzonka zaworów ssących. Wsiadasz, włączasz zapłon, uruchamiasz silnik, jedziesz.

Ja też chcę tylko jechać.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, Przemek Majewski napisał:

Typowo jest to RGGB. Ale widac, ze jak np odwrocic/odbic sensor to sie moze zmienic na BGGR, GBRG i wszystkie inne mozliwe.

...czyli tylko cztery - można to sobie sprawdzić dość szybko. (Nie licząc niszowych konstrukcji sensorów, których raczej w kamerkach astro się nie spotyka).

 

Ten zielony Jowisz świadczy chyba o dobrym wyborze „patternu” - podobnego miałem z kamerki LifeCam i achromatu swego czasu. Jak koledzy pisali, pozostaje skorygować balans bieli finalnego stacku w programie graficznym. (Albo nagrywać w 16 bitach, jeśli się da - „natywny” balans bieli może być nieco mniej zafarbowany).

Edytowane przez WielkiAtraktor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  

2 godziny temu, Marcin_G napisał:

A tak po polsku: co mam zrobić?

U góry w AS masz "Color", domyślnie jest na auto. AS powinien to ogarnąć i wybrać co trzeba (w głównym oknie programu, w środkowym panelu u góry pokazuje Ci w jakim trybie pracuje - mono, RGB, czy debayeryzacja z konkretnym wzorem maski, np. RGGB), ale czasem mu nie wychodzi; jeśli obraz wynikowy wygląda źle, to ustaw ręcznie właściwy wzór maski Bayera (twoja kamera ma chyba RGGB), ale masz generalnie cztery opcje do wyboru i któraś musi pasować :) Oczywiście przy założeniu, że do AS ładujesz materiał niezdebayeryzowany (jest w ogóle takie słowo? :D).

Z tego co napisałeś wynika, że wybrałeś "RGB" (o jedno "G" za mało :D) - to jest dla materiałów już zdebayeryzowanych (np. z webcama). Może być tak, że masz to ustawione jak trzeba, ale program, którego używasz do rejestracji ma nierówno ustawiony gain dla poszczególnych kanałów (nie wiem czego używasz i czy możesz to sobie przestawiać, ale np. w oprogramowaniu od ZWO albo w FireCapture jest taka możliwość - jak pierwszy raz odpaliłem ASI462, to z jakiejś przyczyny zielony był na maksa, a czerwony i niebieski w połowie i wszystko było zielone).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.