Jump to content

Veil i próba przetworzenia


dudeck
 Share

Recommended Posts

Cześć,

w sobotę miałem okazję pozbierać fotony Veila na niebie Bortle 4. Łącznie zebrałem ok 2h materiału moim sprzętem (SWSA + Canon 1300D + Jupiter 21m 200mm przykręcony do f4.5, ISO 1600, ekspozycja 2min).
Tutaj stack: https://drive.google.com/file/d/1IB1JdscrD6gMzq7uPlnFy69LatDfy834/view?usp=sharing

A tutaj moja nieszczęsna próba przetworzenia tego:

image.thumb.jpeg.956dcd99b3ff12e030a22c9599be469e.jpeg

 

Generalnie robię tak, że najpierw bawię się w programie "darktable" i tam suwaczkami usuwam zamglenie, podkręcam ekspozycję, jasność, kontrast itp. Później obrabiam to w Gimpie niwelując gradient-noise z tła za pomocą https://www.learnastronomyhq.com/articles/how-to-remove-light-polluti/ (Filters -> enhance -> despackle). Następnie zrobiłem próbę zmniejszenia rozmiaru gwiazd tak jak tutaj:
https://astrofarsography.com/star-sizes-gimp/  (Select tool + Disorts -> Value propagate (mode: make more dark)). I na koniec próba podkręcenia kolorów mgławicy w Lightroomie na Androidzie (standardowe suwaczki w wersji darmowej).
Nigdzie nie mogę znaleźć prostego tutoriala który zamieniłby mi nadmiarowe gwiazdy (białe kropki) na czarne kropki (tło) albo generalnie jak je usunąć nie przyciemniając mgławicy (tak jak niestety robi to w Gimpie Filters -> Generic -> Erode)...

Czy ktoś mógłby mi pomóc i powiedzieć jak mogę to zrobić darmowymi narzędziami ? Na razie wydałem pieniądze na sprzęt i wolę już nie niszczyć swojego budżetu (przynajmniej na razie) o PixInsight/Lightroom.

Dodatkowo prośba o ocenę czy z tego stacka da się wyciągnąć jakieś w miarę akceptowalne zdjęcie oraz jakie błędy robię w moim procesie przetwarzania na podstawie zamieszczonego jpga?
Z góry dziękuję za pomoc.

Edited by dudeck
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@dudeck Mailem ten obiektyw i przymknięcie go do f4.5 to za mało aby pozbyć się aberracji chromatycznej, która niestety wyszła u ciebie na zdjęciu. Okolice f6 czy f7 są akceptowalne, ale niestety tracimy światło, przez co musimy wydłużyć łączny czas przeznaczony na fotografowanie obiektu. Przede wszystkim powinieneś zrobić CROP zdjęcia i obciąć te ciemne narożniki. Sprawdziłem twojego stacka i zamieszczam rezultat poniżej. Nie jestem znawcą obróbki, więc wykonałem tylko podstawowe operacje niestety programami płatnymi PixInsight i Photoshop. Mimo to opiszę co zrobiłem :
1. Wykonałem wyrównanie tła w pixinsight procesem automatic backgroud extraction
2. Rozciągnąłem histogram do akceptowalnego poziomu
3. Zmniejszyłem gwiazdki poprzez stworzenie maski proces StarMask i ich redukcję procesem Morphology (Erosion).
5. Dodałem saturacji.
4. W Photoshopie usunąłem fioletowe halo wokół gwiazd procesem "Reduce Large Blue/Violet halos" z paczki AstronomyTools v1.6
5. Z tej samej paczki użyłem procesu Deep Space Noise Reduction
6. Zmniejszyłem rozdzielczość zdjęcia.

Nie traktuj tego jako kanon obróbki, ale jako pewne minimalne podstawy do prezentacji zdjęcia. Koledzy na pewno mogą zrobić to lepiej.

Veil_stacked_ABE.thumb.jpg.5b6a3ed6bf1c1f8be963eaa9d0c95d2d.jpg
 

Edited by tex88
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Obróbka obróbką, ale musisz wrócić niestety do akwizycji, bo bez tego nie zrobisz dobrego zdjęcia.

Przede wszystkim jest tu problem z ostrością a następnie z prowadzeniem. 200mm dla SWSA bez włączonego guidingu to już wyzwanie, więc to co bym proponował, to trzymanie się około 60 s - będziesz miał większy uzysk niepojechanych klatek.

Druga sprawa, zaopatrz się w maskę Bahtinova lub porządnie ustawiaj ostrość na live view na jakiejś jasnej gwieździe - w gęstych polach gwiazdowych nieostrość nie wybacza, szczególnie przy szkle z dużą aberracją chromatyczną jak u Ciebie - gwiazdy są plackowate i rozlewają się na zdjęcie. 

No i oczywiście trzecia sprawa - nie każdy obiekt będziesz w stanie pokazać w 2h ekspozycji, szczególnie przy niemodyfikowanych aparatach. Ale to zakładam, że wiesz :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

58 minut temu, dudeck napisał:

Generalnie robię tak,

 

Bardzo mi się podoba, że szczegółowo z linkami opisałeś czego używasz i co tym robisz. Super, oby więcej takich opisów! :)

EDIT - kolega @tex88 też ma za to propsy :)

Edited by Piotr K.
  • Like 1
  • Love 1
Link to comment
Share on other sites

21 minut temu, tex88 napisał:

@dudeck Mailem ten obiektyw i przymknięcie go do f4.5 to za mało aby pozbyć się aberracji chromatycznej, która niestety wyszła u ciebie na zdjęciu. Okolice f6 czy f7 są akceptowalne, ale niestety tracimy światło, przez co musimy wydłużyć łączny czas przeznaczony na fotografowanie obiektu. Przede wszystkim powinieneś zrobić CROP zdjęcia i obciąć te ciemne narożniki. Sprawdziłem twojego stacka i zamieszczam rezultat poniżej. Nie jestem znawcą obróbki, więc wykonałem tylko podstawowe operacje niestety programami płatnymi PixInsight i Photoshop. Mimo to opiszę co zrobiłem :

Veil_stacked_ABE.thumb.jpg.5b6a3ed6bf1c1f8be963eaa9d0c95d2d.jpg
 

Super efekt :) Chciałbym uzyskać coś podobnego za pomocą darmowych programów :( 

 

7 minut temu, sidiouss napisał:

Obróbka obróbką, ale musisz wrócić niestety do akwizycji, bo bez tego nie zrobisz dobrego zdjęcia.

Przede wszystkim jest tu problem z ostrością a następnie z prowadzeniem. 200mm dla SWSA bez włączonego guidingu to już wyzwanie, więc to co bym proponował, to trzymanie się około 60 s - będziesz miał większy uzysk niepojechanych klatek.

Druga sprawa, zaopatrz się w maskę Bahtinova lub porządnie ustawiaj ostrość na live view na jakiejś jasnej gwieździe - w gęstych polach gwiazdowych nieostrość nie wybacza, szczególnie przy szkle z dużą aberracją chromatyczną jak u Ciebie - gwiazdy są plackowate i rozlewają się na zdjęcie. 

No i oczywiście trzecia sprawa - nie każdy obiekt będziesz w stanie pokazać w 2h ekspozycji, szczególnie przy niemodyfikowanych aparatach. Ale to zakładam, że wiesz :)

Dzięki za protipy. Dla mnie to nawet lepiej jak robię krótsze ekspozycje.

 

Czyli podsumowując dotychczasowe rady odnośnie robienia zdjęć:
1. przymykać na f6/7

2. 60 sec expo

3. Dokładniej ustawiać ostrość, zaopatrzyć się w maskę Bahtimova (w przyszłości zakupię)

4. Jednej nocy nie jestem w stanie uzbierać więcej niż 2h materiału, więc pewnie trzeba zbierać przez kilka. Ciekawe czy potem stack nie będzie jakiś popsuty przez to.

5. Veil przy moim świetle (zwłaszcza jak przesłonię do f6) oraz przy braku modyfikacji astromod to pewnie z 6h materiału by się przydało ?

 

P.S.

@sidiouss korzystam w tym setupie z Twojej złączki do Star Pointera + DSLR, dzięki temu zamiast w godzinę szukać obiekt, znajduje go w parę minut :) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Także fotografuję tym obiektywem i mam kilka uwag, mianowicie:

- Nie trzeba przymykać aż do f/6-8 ale trzeba się liczyć ze szczątkową abberacją chromatyczną, na f/5.6 jest powiedzmy akceptowalnie.

- Abberacja w dużym stopniu zależy od ostrości więc należy ustawić jak najdokładniej, maski nie trzeba kupować można wyciąć z kartonu działa tak samo -> https://satakagi.github.io/tribahtinovWebApps/Bahtinov.html

- Aż tak bardzo nie nastawiał bym się na veila bez moda, lepiej pofotografować jakieś gromady

- Da się osiągać podobne efekty (jak nie takie same) za pomocą darmowych programów, osobiście polecam Sirila, którym obrobiam moje zdjęcia, na pw mogę coś pomóc.

I na koniec zdjęcia:

Twój stack

petla_astropolis_1920.thumb.jpg.50d0b245d97b048c4f5d4bfbe6154c82.jpg

Moja pętla Canon 40d mod 59x90s f/4.8

petla_jupiter_1920.thumb.jpg.246e27180340e46ce29edd9083e4041e.jpg

M44 Canon 40d mod 24x60s f/5.6

m44_1920.thumb.jpg.9bea7a44648d8cfa058d98b9aabcbc91.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Moim zdaniem sam obiekt jest na całkiem niezły, natomiast problem miałem z gwiazdkami. Czy na pewno było dobrze wyostrzone? Jakieś takie wielkie :D

 

Co do tutoriali to do GIMPa robił coś gość z kanału Nebula Photos https://www.youtube.com/channel/UCO_gBdHekc74feh0bWqKJ1Q

ale nie wiem co dokładnie i czy także dla szerokich kadrów. Warto sprawdzić.

obraz.thumb.png.17f7b7b18d6f6c7047398650c6effc66.png

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 minut temu, Tuvoc napisał:

Moim zdaniem sam obiekt jest na całkiem niezły, natomiast problem miałem z gwiazdkami. Czy na pewno było dobrze wyostrzone? Jakieś takie wielkie :D

 

Co do tutoriali to do GIMPa robił coś gość z kanału Nebula Photos https://www.youtube.com/channel/UCO_gBdHekc74feh0bWqKJ1Q

ale nie wiem co dokładnie i czy także dla szerokich kadrów. Warto sprawdzić.

obraz.thumb.png.17f7b7b18d6f6c7047398650c6effc66.png

Wow!!! Niesamowite ile można z tego materiału uzyskać! Ostrość ustawiam na oko, patrząc czy widać w dzień nry rej. Możliwe że coś się lekko przesunęło podczas ustawiania na Veila. Na podglądzie nie zauważyłem nieostrości w pierwszych klatkach.

 

I teraz kilka pytań:

Czy to wszystko zrobiłeś w PixInsight czy też w innych programach? Jakiej funkcji użyłeś do usunięcia gwiazd a wyciągnięcia samej mgławicy?

 

Dzięki!

Link to comment
Share on other sites

Niby 2 godziny i niebo niezłe, ale wygląda, że solidnie brakuje materiału. Mgławicę można ciągnąć za uszy, ale z próżnego i Salomon nie naleje. Dozbieraj więcej sygnału. Jeśli masz do dyspozycji jakiś filtr H-beta, OIII, H-alfa (np. coś w stylu Optolonga L-Enhance) to też pomoże, ale to oznacza, że trzeba jeszcze więcej materiału :-)

Gwiazdki zmasakrowałeś. Trochę może być z ostrością. Sprawdzałeś maską? Jeśli maska Bahtinowa pokaże, że ostrość jest OK (o co bym się nie zakładał) to warto przymknąć do 5,6. 

Nic na siłę. Więcej sygnału, to Veila ciągnąć za uszy nie będzie trzeba.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minut temu, dudeck napisał:

Wow!!! Niesamowite ile można z tego materiału uzyskać! Ostrość ustawiam na oko, patrząc czy widać w dzień nry rej. Możliwe że coś się lekko przesunęło podczas ustawiania na Veila. Na podglądzie nie zauważyłem nieostrości w pierwszych klatkach.

 

I teraz kilka pytań:

Czy to wszystko zrobiłeś w PixInsight czy też w innych programach? Jakiej funkcji użyłeś do usunięcia gwiazd a wyciągnięcia samej mgławicy?

 

Dzięki!

Spoko :D 5 minut zabawy Pixem.

 

Tak, tylko Pixinsight, chociaż normalnie w obróbce DSO korzystam jeszcze na końcu z PS (dokładnie z narzędzi Astronomy Tools) oraz z ACDSee. Tutaj użyłem skryptu Starnet++ - można sobie stworzyć dwie maski - jedną bez gwiazd, a drugą z samymi gwiazdkami. Pogrzebać w każdej oddzielnie i złożyć z powrotem. Z tego co się orientuję to w PS chyba też jest możliwość wgrania Starnet++.

 

Ja obiektywy ostrzę tak jak teleskopy - maską Bahtinova, chociaż w tym przypadku nie należy to do łatwych zabaw. Możesz zapytać @wessel on mi drukował dla obiektywu Canon 50mm STM, być może zrobi coś na "wymiar".

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, Tuvoc napisał:

Ja obiektywy ostrzę tak jak teleskopy - maską Bahtinova, chociaż w tym przypadku nie należy to do łatwych zabaw. Możesz zapytać @wessel on mi drukował dla obiektywu Canon 50mm STM, być może zrobi coś na "wymiar".

Można maskę wyciąć samemu wg gotowca:

http://www.deepskywatch.com/Articles/make-bahtinov-mask.html

lub wg generatora

https://satakagi.github.io/tribahtinovWebApps/Bahtinov.html

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

41 minut temu, Tuvoc napisał:

Moim zdaniem sam obiekt jest na całkiem niezły, natomiast problem miałem z gwiazdkami. Czy na pewno było dobrze wyostrzone? Jakieś takie wielkie :D

 

Co do tutoriali to do GIMPa robił coś gość z kanału Nebula Photos https://www.youtube.com/channel/UCO_gBdHekc74feh0bWqKJ1Q

ale nie wiem co dokładnie i czy także dla szerokich kadrów. Warto sprawdzić.

obraz.thumb.png.17f7b7b18d6f6c7047398650c6effc66.png

To z tego stacka? Mi wyszły straszne artefakty po gwiazdach.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 minut temu, apolkowski napisał:

To z tego stacka? Mi wyszły straszne artefakty po gwiazdach.

Wiadomo, są tam. Gwiazdki były spore to i dziury będą. Jeszcze pytanie jaki krok (stride) ustawiłeś - tutaj dałem 128.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, apolkowski napisał:

A co robiłeś przed starnetem?

 

ja to na jpegu robiłem w ogóle bo nie popatrzyłem, że link jest do stacka :P Więc w sumie to nic :D

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Okazuje się że Starnet++ działa jako skrypt nawet na windowsie :DTutaj to co mi się udało uzyskać z Waszych wskazówek, Starnet++. Jeszcze jakbym pozbył się szumu z tła to już byłbym przeszczęśliwy :D

Natomiast następnym razem będę bardziej gotowy i zastosuję się do rad odnośnie zbierania materiału moim sprzętem. Dzięki Wielkie!

 

veil-starless2 (2)~2.jpg

Link to comment
Share on other sites

@dudeck na razie odpuść sobie Starnety itp. Opanuj na początek wstępną obróbkę materiału bez przeginania. Jeżeli ktoś wie o co chodzi to z twojego materiału może zrobić więcej niż możesz sobie wyobrazić, ale takie narzędzia jak starnet w rękach kogoś niedoświadczonego w niczym nie pomogą, a mogę jeszcze ci bardziej namieszać. Kolega Tuvoc powinien to zaznaczyć w swoim poście.
Spróbuj obróbki w darmowym Sirilu poszukując tutoriali np. na youtube :
 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ok to wczoraj pozbierałem fotony M51 z balkonu (Bortle 6), ale uwzględniłem wskazówki. Przykręciłem o 4 ząbki przysłonę (prawdopodobnie 6.3, ale ciężko to odczytać z manualnego obiektywu), ustawiłem perfekcyjnie na gwiazdę polarną SWSA, ostrość sprawdziłem znowu na tablicach, ale potem też na jasnych gwiazdach i zrobionych zdjęciach. I zebrałem 2,5h materiału (przejrzystość kiepska, bo piach z Sahary, ale coś tam udało się). Potem pobawiłem się Sirilem, poszperałem w necie tutoriale i te filmiki od tex88 i efekty mam takie:

1. 150s ekspozycji klatki z ISO 200, żeby przetestować ostrość + tracking (przysłona 5.6, potem przymknąłem do 6.3 bo aberacja dużej gwiazdy za duża): 

IMG_5897.thumb.JPG.aaf58cb463a0a5e18070fcd69d06ba3f.JPG

 

2. Pojedyncza klatka (30 s, ISO 1600, f6.3):

IMG_5914.thumb.JPG.2b51ea2eb19ee8781d72d4a06c018101.JPG

 

3. Potem bawiłem się Sirilem. Przyznam, ze jest mega nieintuicyjny, zwłaszcza na początku. Ale nie poddałem się i zrobiłem mniej więcej to co gostek z Iszego filmika od @tex88 i wyszło coś takiego (sam Siril):

image.png.0f16020a8edc763642fa1c8c8303af74.png

 

4. Po zabawie w GIMPie:
image.png.ce15f7033b8ada93cbb6064305eeb283.png

 

5. Dla porównania, M51 1,5h przed Waszymi radami z tego samego balkonu ;)

 

 

IMG_5031.thumb.jpg.cf6699695c9713ee87a1081f12241b78.jpg

 

Teraz spróbuję się zabrać za Veila w Sirilu.

Jeśli ktoś chce się pobawić Stackiem M51 (nowszym) to tutaj są linki do jego 3 wersji: https://drive.google.com/drive/folders/18XCktmU8RE7aS5F8e4OW9a093uDmQ_AQ?usp=sharing 

Dalsze komentarze mile widziane :) Dzięki! :) 

 

Edited by dudeck
Link to comment
Share on other sites

@dudeck Na tym etapie powinieneś dążyć do tego co jest na zdjęciu nr 3 - to pojedyncza klatka czy stack ? Dla mnie super. Powinieneś dorzucić klatki kalibracyjne dark, aby zniwelować hotpixele, flaty aby usunąć plamy z matrycy. Obrałeś tutaj bardzo dobry kierunek w obróbce ! Na początku nic nie jest intuicyjne, ale z biegiem czasu wejdzie ci w krew.
Veila przesadziłeś. Musisz to przeboleć, że przy tej ilości materiału (w zależności też od miejscówki z której focisz) nie pokażesz pięknie wyeksponowanej mgławicy  z pięknym kosmicznym tłem. Lepiej obrobić delikatniej i pokazać swój wynik.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, tex88 napisał:

@dudeck Na tym etapie powinieneś dążyć do tego co jest na zdjęciu nr 3 - to pojedyncza klatka czy stack ? Dla mnie super. Powinieneś dorzucić klatki kalibracyjne dark, aby zniwelować hotpixele, flaty aby usunąć plamy z matrycy. Obrałeś tutaj bardzo dobry kierunek w obróbce ! Na początku nic nie jest intuicyjne, ale z biegiem czasu wejdzie ci w krew.
Veila przesadziłeś. Musisz to przeboleć, że przy tej ilości materiału (w zależności też od miejscówki z której focisz) nie pokażesz pięknie wyeksponowanej mgławicy  z pięknym kosmicznym tłem. Lepiej obrobić delikatniej i pokazać swój wynik.
 

Dzięki :) Nr 3 to stack. Są tam klatki kalibracyjne, aczkolwiek z innego dnia robione. Spoko Veila jeszcze nie raz będę zbierał materiały ;)  ale rzadko mam okazję na niego...

Link to comment
Share on other sites

W Siril masz opcję usuwania bandingu, powinna wyleczyć podłużne pasy na Twoim stacku. Czy klatki kalibracyjne na pewno zostały uwzględnione przy stackowaniu? 

Zgadzam się, że interfejs do stackowania w Siril jest pokraczny. Jest do tego nakładka ułatwiająca życie: https://siril.org/docs/sirilic/

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

13 minut temu, karp_killer napisał:

W Siril masz opcję usuwania bandingu, powinna wyleczyć podłużne pasy na Twoim stacku. Czy klatki kalibracyjne na pewno zostały uwzględnione przy stackowaniu? 

Zgadzam się, że interfejs do stackowania w Siril jest pokraczny. Jest do tego nakładka ułatwiająca życie: https://siril.org/docs/sirilic/

Dzięki, sprawdzę funkcję i nakładkę. Stackowałem tak jak zwykle w DSS. Tyle że klatki mogą być nieaktualne... Robiłem je w zimie i z inną przesłoną...

Link to comment
Share on other sites

10 minut temu, dudeck napisał:

Robiłem je w zimie

Temperatura ma ogromne znaczenie dla darków. Natomiast to, co się najbardziej rzuca w oczy patrząc na stack to ciemne brudy na optyce. Aktualne flaty by pomogły. Za to nieaktualne flaty mogą dodać śmieci, których wcale nie było. 

Te pasy to chyba jednak walking noise, a nie banding. Choć może w tym przypadku uda się usunąć tak samo. Aby się nie pojawiał na stakach potrzebny jest dithering. Jeśli nie używasz guidingu, to warto co kilka zdjęć przesunąć nieznacznie obiekt w kadrze w losowym kierunku. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 56 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.