Skocz do zawartości

Veil i próba przetworzenia


dudeck

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

w sobotę miałem okazję pozbierać fotony Veila na niebie Bortle 4. Łącznie zebrałem ok 2h materiału moim sprzętem (SWSA + Canon 1300D + Jupiter 21m 200mm przykręcony do f4.5, ISO 1600, ekspozycja 2min).
Tutaj stack: https://drive.google.com/file/d/1IB1JdscrD6gMzq7uPlnFy69LatDfy834/view?usp=sharing

A tutaj moja nieszczęsna próba przetworzenia tego:

image.thumb.jpeg.956dcd99b3ff12e030a22c9599be469e.jpeg

 

Generalnie robię tak, że najpierw bawię się w programie "darktable" i tam suwaczkami usuwam zamglenie, podkręcam ekspozycję, jasność, kontrast itp. Później obrabiam to w Gimpie niwelując gradient-noise z tła za pomocą https://www.learnastronomyhq.com/articles/how-to-remove-light-polluti/ (Filters -> enhance -> despackle). Następnie zrobiłem próbę zmniejszenia rozmiaru gwiazd tak jak tutaj:
https://astrofarsography.com/star-sizes-gimp/  (Select tool + Disorts -> Value propagate (mode: make more dark)). I na koniec próba podkręcenia kolorów mgławicy w Lightroomie na Androidzie (standardowe suwaczki w wersji darmowej).
Nigdzie nie mogę znaleźć prostego tutoriala który zamieniłby mi nadmiarowe gwiazdy (białe kropki) na czarne kropki (tło) albo generalnie jak je usunąć nie przyciemniając mgławicy (tak jak niestety robi to w Gimpie Filters -> Generic -> Erode)...

Czy ktoś mógłby mi pomóc i powiedzieć jak mogę to zrobić darmowymi narzędziami ? Na razie wydałem pieniądze na sprzęt i wolę już nie niszczyć swojego budżetu (przynajmniej na razie) o PixInsight/Lightroom.

Dodatkowo prośba o ocenę czy z tego stacka da się wyciągnąć jakieś w miarę akceptowalne zdjęcie oraz jakie błędy robię w moim procesie przetwarzania na podstawie zamieszczonego jpga?
Z góry dziękuję za pomoc.

Edytowane przez dudeck
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@dudeck Mailem ten obiektyw i przymknięcie go do f4.5 to za mało aby pozbyć się aberracji chromatycznej, która niestety wyszła u ciebie na zdjęciu. Okolice f6 czy f7 są akceptowalne, ale niestety tracimy światło, przez co musimy wydłużyć łączny czas przeznaczony na fotografowanie obiektu. Przede wszystkim powinieneś zrobić CROP zdjęcia i obciąć te ciemne narożniki. Sprawdziłem twojego stacka i zamieszczam rezultat poniżej. Nie jestem znawcą obróbki, więc wykonałem tylko podstawowe operacje niestety programami płatnymi PixInsight i Photoshop. Mimo to opiszę co zrobiłem :
1. Wykonałem wyrównanie tła w pixinsight procesem automatic backgroud extraction
2. Rozciągnąłem histogram do akceptowalnego poziomu
3. Zmniejszyłem gwiazdki poprzez stworzenie maski proces StarMask i ich redukcję procesem Morphology (Erosion).
5. Dodałem saturacji.
4. W Photoshopie usunąłem fioletowe halo wokół gwiazd procesem "Reduce Large Blue/Violet halos" z paczki AstronomyTools v1.6
5. Z tej samej paczki użyłem procesu Deep Space Noise Reduction
6. Zmniejszyłem rozdzielczość zdjęcia.

Nie traktuj tego jako kanon obróbki, ale jako pewne minimalne podstawy do prezentacji zdjęcia. Koledzy na pewno mogą zrobić to lepiej.

Veil_stacked_ABE.thumb.jpg.5b6a3ed6bf1c1f8be963eaa9d0c95d2d.jpg
 

Edytowane przez tex88
  • Lubię 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obróbka obróbką, ale musisz wrócić niestety do akwizycji, bo bez tego nie zrobisz dobrego zdjęcia.

Przede wszystkim jest tu problem z ostrością a następnie z prowadzeniem. 200mm dla SWSA bez włączonego guidingu to już wyzwanie, więc to co bym proponował, to trzymanie się około 60 s - będziesz miał większy uzysk niepojechanych klatek.

Druga sprawa, zaopatrz się w maskę Bahtinova lub porządnie ustawiaj ostrość na live view na jakiejś jasnej gwieździe - w gęstych polach gwiazdowych nieostrość nie wybacza, szczególnie przy szkle z dużą aberracją chromatyczną jak u Ciebie - gwiazdy są plackowate i rozlewają się na zdjęcie. 

No i oczywiście trzecia sprawa - nie każdy obiekt będziesz w stanie pokazać w 2h ekspozycji, szczególnie przy niemodyfikowanych aparatach. Ale to zakładam, że wiesz :)

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, tex88 napisał:

@dudeck Mailem ten obiektyw i przymknięcie go do f4.5 to za mało aby pozbyć się aberracji chromatycznej, która niestety wyszła u ciebie na zdjęciu. Okolice f6 czy f7 są akceptowalne, ale niestety tracimy światło, przez co musimy wydłużyć łączny czas przeznaczony na fotografowanie obiektu. Przede wszystkim powinieneś zrobić CROP zdjęcia i obciąć te ciemne narożniki. Sprawdziłem twojego stacka i zamieszczam rezultat poniżej. Nie jestem znawcą obróbki, więc wykonałem tylko podstawowe operacje niestety programami płatnymi PixInsight i Photoshop. Mimo to opiszę co zrobiłem :

Veil_stacked_ABE.thumb.jpg.5b6a3ed6bf1c1f8be963eaa9d0c95d2d.jpg
 

Super efekt :) Chciałbym uzyskać coś podobnego za pomocą darmowych programów :( 

 

7 minut temu, sidiouss napisał:

Obróbka obróbką, ale musisz wrócić niestety do akwizycji, bo bez tego nie zrobisz dobrego zdjęcia.

Przede wszystkim jest tu problem z ostrością a następnie z prowadzeniem. 200mm dla SWSA bez włączonego guidingu to już wyzwanie, więc to co bym proponował, to trzymanie się około 60 s - będziesz miał większy uzysk niepojechanych klatek.

Druga sprawa, zaopatrz się w maskę Bahtinova lub porządnie ustawiaj ostrość na live view na jakiejś jasnej gwieździe - w gęstych polach gwiazdowych nieostrość nie wybacza, szczególnie przy szkle z dużą aberracją chromatyczną jak u Ciebie - gwiazdy są plackowate i rozlewają się na zdjęcie. 

No i oczywiście trzecia sprawa - nie każdy obiekt będziesz w stanie pokazać w 2h ekspozycji, szczególnie przy niemodyfikowanych aparatach. Ale to zakładam, że wiesz :)

Dzięki za protipy. Dla mnie to nawet lepiej jak robię krótsze ekspozycje.

 

Czyli podsumowując dotychczasowe rady odnośnie robienia zdjęć:
1. przymykać na f6/7

2. 60 sec expo

3. Dokładniej ustawiać ostrość, zaopatrzyć się w maskę Bahtimova (w przyszłości zakupię)

4. Jednej nocy nie jestem w stanie uzbierać więcej niż 2h materiału, więc pewnie trzeba zbierać przez kilka. Ciekawe czy potem stack nie będzie jakiś popsuty przez to.

5. Veil przy moim świetle (zwłaszcza jak przesłonię do f6) oraz przy braku modyfikacji astromod to pewnie z 6h materiału by się przydało ?

 

P.S.

@sidiouss korzystam w tym setupie z Twojej złączki do Star Pointera + DSLR, dzięki temu zamiast w godzinę szukać obiekt, znajduje go w parę minut :) 

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Także fotografuję tym obiektywem i mam kilka uwag, mianowicie:

- Nie trzeba przymykać aż do f/6-8 ale trzeba się liczyć ze szczątkową abberacją chromatyczną, na f/5.6 jest powiedzmy akceptowalnie.

- Abberacja w dużym stopniu zależy od ostrości więc należy ustawić jak najdokładniej, maski nie trzeba kupować można wyciąć z kartonu działa tak samo -> https://satakagi.github.io/tribahtinovWebApps/Bahtinov.html

- Aż tak bardzo nie nastawiał bym się na veila bez moda, lepiej pofotografować jakieś gromady

- Da się osiągać podobne efekty (jak nie takie same) za pomocą darmowych programów, osobiście polecam Sirila, którym obrobiam moje zdjęcia, na pw mogę coś pomóc.

I na koniec zdjęcia:

Twój stack

petla_astropolis_1920.thumb.jpg.50d0b245d97b048c4f5d4bfbe6154c82.jpg

Moja pętla Canon 40d mod 59x90s f/4.8

petla_jupiter_1920.thumb.jpg.246e27180340e46ce29edd9083e4041e.jpg

M44 Canon 40d mod 24x60s f/5.6

m44_1920.thumb.jpg.9bea7a44648d8cfa058d98b9aabcbc91.jpg

  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem sam obiekt jest na całkiem niezły, natomiast problem miałem z gwiazdkami. Czy na pewno było dobrze wyostrzone? Jakieś takie wielkie :D

 

Co do tutoriali to do GIMPa robił coś gość z kanału Nebula Photos https://www.youtube.com/channel/UCO_gBdHekc74feh0bWqKJ1Q

ale nie wiem co dokładnie i czy także dla szerokich kadrów. Warto sprawdzić.

obraz.thumb.png.17f7b7b18d6f6c7047398650c6effc66.png

  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Tuvoc napisał:

Moim zdaniem sam obiekt jest na całkiem niezły, natomiast problem miałem z gwiazdkami. Czy na pewno było dobrze wyostrzone? Jakieś takie wielkie :D

 

Co do tutoriali to do GIMPa robił coś gość z kanału Nebula Photos https://www.youtube.com/channel/UCO_gBdHekc74feh0bWqKJ1Q

ale nie wiem co dokładnie i czy także dla szerokich kadrów. Warto sprawdzić.

obraz.thumb.png.17f7b7b18d6f6c7047398650c6effc66.png

Wow!!! Niesamowite ile można z tego materiału uzyskać! Ostrość ustawiam na oko, patrząc czy widać w dzień nry rej. Możliwe że coś się lekko przesunęło podczas ustawiania na Veila. Na podglądzie nie zauważyłem nieostrości w pierwszych klatkach.

 

I teraz kilka pytań:

Czy to wszystko zrobiłeś w PixInsight czy też w innych programach? Jakiej funkcji użyłeś do usunięcia gwiazd a wyciągnięcia samej mgławicy?

 

Dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niby 2 godziny i niebo niezłe, ale wygląda, że solidnie brakuje materiału. Mgławicę można ciągnąć za uszy, ale z próżnego i Salomon nie naleje. Dozbieraj więcej sygnału. Jeśli masz do dyspozycji jakiś filtr H-beta, OIII, H-alfa (np. coś w stylu Optolonga L-Enhance) to też pomoże, ale to oznacza, że trzeba jeszcze więcej materiału :-)

Gwiazdki zmasakrowałeś. Trochę może być z ostrością. Sprawdzałeś maską? Jeśli maska Bahtinowa pokaże, że ostrość jest OK (o co bym się nie zakładał) to warto przymknąć do 5,6. 

Nic na siłę. Więcej sygnału, to Veila ciągnąć za uszy nie będzie trzeba.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, dudeck napisał:

Wow!!! Niesamowite ile można z tego materiału uzyskać! Ostrość ustawiam na oko, patrząc czy widać w dzień nry rej. Możliwe że coś się lekko przesunęło podczas ustawiania na Veila. Na podglądzie nie zauważyłem nieostrości w pierwszych klatkach.

 

I teraz kilka pytań:

Czy to wszystko zrobiłeś w PixInsight czy też w innych programach? Jakiej funkcji użyłeś do usunięcia gwiazd a wyciągnięcia samej mgławicy?

 

Dzięki!

Spoko :D 5 minut zabawy Pixem.

 

Tak, tylko Pixinsight, chociaż normalnie w obróbce DSO korzystam jeszcze na końcu z PS (dokładnie z narzędzi Astronomy Tools) oraz z ACDSee. Tutaj użyłem skryptu Starnet++ - można sobie stworzyć dwie maski - jedną bez gwiazd, a drugą z samymi gwiazdkami. Pogrzebać w każdej oddzielnie i złożyć z powrotem. Z tego co się orientuję to w PS chyba też jest możliwość wgrania Starnet++.

 

Ja obiektywy ostrzę tak jak teleskopy - maską Bahtinova, chociaż w tym przypadku nie należy to do łatwych zabaw. Możesz zapytać @wessel on mi drukował dla obiektywu Canon 50mm STM, być może zrobi coś na "wymiar".

 

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Tuvoc napisał:

Ja obiektywy ostrzę tak jak teleskopy - maską Bahtinova, chociaż w tym przypadku nie należy to do łatwych zabaw. Możesz zapytać @wessel on mi drukował dla obiektywu Canon 50mm STM, być może zrobi coś na "wymiar".

Można maskę wyciąć samemu wg gotowca:

http://www.deepskywatch.com/Articles/make-bahtinov-mask.html

lub wg generatora

https://satakagi.github.io/tribahtinovWebApps/Bahtinov.html

  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, Tuvoc napisał:

Moim zdaniem sam obiekt jest na całkiem niezły, natomiast problem miałem z gwiazdkami. Czy na pewno było dobrze wyostrzone? Jakieś takie wielkie :D

 

Co do tutoriali to do GIMPa robił coś gość z kanału Nebula Photos https://www.youtube.com/channel/UCO_gBdHekc74feh0bWqKJ1Q

ale nie wiem co dokładnie i czy także dla szerokich kadrów. Warto sprawdzić.

obraz.thumb.png.17f7b7b18d6f6c7047398650c6effc66.png

To z tego stacka? Mi wyszły straszne artefakty po gwiazdach.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, apolkowski napisał:

To z tego stacka? Mi wyszły straszne artefakty po gwiazdach.

Wiadomo, są tam. Gwiazdki były spore to i dziury będą. Jeszcze pytanie jaki krok (stride) ustawiłeś - tutaj dałem 128.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okazuje się że Starnet++ działa jako skrypt nawet na windowsie :DTutaj to co mi się udało uzyskać z Waszych wskazówek, Starnet++. Jeszcze jakbym pozbył się szumu z tła to już byłbym przeszczęśliwy :D

Natomiast następnym razem będę bardziej gotowy i zastosuję się do rad odnośnie zbierania materiału moim sprzętem. Dzięki Wielkie!

 

veil-starless2 (2)~2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@dudeck na razie odpuść sobie Starnety itp. Opanuj na początek wstępną obróbkę materiału bez przeginania. Jeżeli ktoś wie o co chodzi to z twojego materiału może zrobić więcej niż możesz sobie wyobrazić, ale takie narzędzia jak starnet w rękach kogoś niedoświadczonego w niczym nie pomogą, a mogę jeszcze ci bardziej namieszać. Kolega Tuvoc powinien to zaznaczyć w swoim poście.
Spróbuj obróbki w darmowym Sirilu poszukując tutoriali np. na youtube :
 

 

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok to wczoraj pozbierałem fotony M51 z balkonu (Bortle 6), ale uwzględniłem wskazówki. Przykręciłem o 4 ząbki przysłonę (prawdopodobnie 6.3, ale ciężko to odczytać z manualnego obiektywu), ustawiłem perfekcyjnie na gwiazdę polarną SWSA, ostrość sprawdziłem znowu na tablicach, ale potem też na jasnych gwiazdach i zrobionych zdjęciach. I zebrałem 2,5h materiału (przejrzystość kiepska, bo piach z Sahary, ale coś tam udało się). Potem pobawiłem się Sirilem, poszperałem w necie tutoriale i te filmiki od tex88 i efekty mam takie:

1. 150s ekspozycji klatki z ISO 200, żeby przetestować ostrość + tracking (przysłona 5.6, potem przymknąłem do 6.3 bo aberacja dużej gwiazdy za duża): 

IMG_5897.thumb.JPG.aaf58cb463a0a5e18070fcd69d06ba3f.JPG

 

2. Pojedyncza klatka (30 s, ISO 1600, f6.3):

IMG_5914.thumb.JPG.2b51ea2eb19ee8781d72d4a06c018101.JPG

 

3. Potem bawiłem się Sirilem. Przyznam, ze jest mega nieintuicyjny, zwłaszcza na początku. Ale nie poddałem się i zrobiłem mniej więcej to co gostek z Iszego filmika od @tex88 i wyszło coś takiego (sam Siril):

image.png.0f16020a8edc763642fa1c8c8303af74.png

 

4. Po zabawie w GIMPie:
image.png.ce15f7033b8ada93cbb6064305eeb283.png

 

5. Dla porównania, M51 1,5h przed Waszymi radami z tego samego balkonu ;)

 

 

IMG_5031.thumb.jpg.cf6699695c9713ee87a1081f12241b78.jpg

 

Teraz spróbuję się zabrać za Veila w Sirilu.

Jeśli ktoś chce się pobawić Stackiem M51 (nowszym) to tutaj są linki do jego 3 wersji: https://drive.google.com/drive/folders/18XCktmU8RE7aS5F8e4OW9a093uDmQ_AQ?usp=sharing 

Dalsze komentarze mile widziane :) Dzięki! :) 

 

Edytowane przez dudeck
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@dudeck Na tym etapie powinieneś dążyć do tego co jest na zdjęciu nr 3 - to pojedyncza klatka czy stack ? Dla mnie super. Powinieneś dorzucić klatki kalibracyjne dark, aby zniwelować hotpixele, flaty aby usunąć plamy z matrycy. Obrałeś tutaj bardzo dobry kierunek w obróbce ! Na początku nic nie jest intuicyjne, ale z biegiem czasu wejdzie ci w krew.
Veila przesadziłeś. Musisz to przeboleć, że przy tej ilości materiału (w zależności też od miejscówki z której focisz) nie pokażesz pięknie wyeksponowanej mgławicy  z pięknym kosmicznym tłem. Lepiej obrobić delikatniej i pokazać swój wynik.
 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, tex88 napisał:

@dudeck Na tym etapie powinieneś dążyć do tego co jest na zdjęciu nr 3 - to pojedyncza klatka czy stack ? Dla mnie super. Powinieneś dorzucić klatki kalibracyjne dark, aby zniwelować hotpixele, flaty aby usunąć plamy z matrycy. Obrałeś tutaj bardzo dobry kierunek w obróbce ! Na początku nic nie jest intuicyjne, ale z biegiem czasu wejdzie ci w krew.
Veila przesadziłeś. Musisz to przeboleć, że przy tej ilości materiału (w zależności też od miejscówki z której focisz) nie pokażesz pięknie wyeksponowanej mgławicy  z pięknym kosmicznym tłem. Lepiej obrobić delikatniej i pokazać swój wynik.
 

Dzięki :) Nr 3 to stack. Są tam klatki kalibracyjne, aczkolwiek z innego dnia robione. Spoko Veila jeszcze nie raz będę zbierał materiały ;)  ale rzadko mam okazję na niego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Siril masz opcję usuwania bandingu, powinna wyleczyć podłużne pasy na Twoim stacku. Czy klatki kalibracyjne na pewno zostały uwzględnione przy stackowaniu? 

Zgadzam się, że interfejs do stackowania w Siril jest pokraczny. Jest do tego nakładka ułatwiająca życie: https://siril.org/docs/sirilic/

  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, karp_killer napisał:

W Siril masz opcję usuwania bandingu, powinna wyleczyć podłużne pasy na Twoim stacku. Czy klatki kalibracyjne na pewno zostały uwzględnione przy stackowaniu? 

Zgadzam się, że interfejs do stackowania w Siril jest pokraczny. Jest do tego nakładka ułatwiająca życie: https://siril.org/docs/sirilic/

Dzięki, sprawdzę funkcję i nakładkę. Stackowałem tak jak zwykle w DSS. Tyle że klatki mogą być nieaktualne... Robiłem je w zimie i z inną przesłoną...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, dudeck napisał:

Robiłem je w zimie

Temperatura ma ogromne znaczenie dla darków. Natomiast to, co się najbardziej rzuca w oczy patrząc na stack to ciemne brudy na optyce. Aktualne flaty by pomogły. Za to nieaktualne flaty mogą dodać śmieci, których wcale nie było. 

Te pasy to chyba jednak walking noise, a nie banding. Choć może w tym przypadku uda się usunąć tak samo. Aby się nie pojawiał na stakach potrzebny jest dithering. Jeśli nie używasz guidingu, to warto co kilka zdjęć przesunąć nieznacznie obiekt w kadrze w losowym kierunku. 

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.