Jump to content

Pomoc w identyfikacji filtrów.


Ersoy
 Share

Recommended Posts

Cześć, kupowałem używane filtry, które były pochowane w pudełeczka z opisami i tak je zamontowałem w kole. Ale nachodzi mnie wątpliwość czy są poprawnie zindetyfikowane. 

Zgodnie z tym jak były popakowane w pudełka, mam:

1: Blue

2: Green

3: Red

4: L

5: Ha

6: SII

7: OIII

Może coś zauważycie. 

20210728_195803.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pytasz poważnie? :)

Najprościej popatrz sobie przez te filtry i oceń jak wygląda przez nie cokolwiek oświetlonego zwykłym światłem:

 

L- wszystko ma wyglądać normalnie

R- wszystko jest czerwone, ale dosyć jasne

Ha - wszystko jest ciemno czerwone

SII - wszystko jest ciemno czerwone

G - wszystko jest intensywnie zielone

B - wszystko jest niebieskie

OIII - wszystko jest ciemno zielone/morskie

 

Jedyny problem może być z rozróżnieniem Ha i SII. Jest na to łatwy sposób. Bierz jeden do jednej dłoni, drugi do drugiej. Ustawiasz jeden za drugim, równolegle do siebie i patrzysz przez nie jednym okiem. Powinieneś widzieć ciemność :) Teraz jeden z nich przechylasz coraz bardziej i wracasz do pierwotnego ustawienia. Teraz robisz to samo, ale przechylając drugi. Przy jednej z tych dwóch prób zaobserwujesz, że w pewnym momencie układ obu filtrów przepuszcza czerwone światło. Tak się stanie, gdy tym przechylanym filtrem będzie SII. Koniec :)

 

Edited by dobrychemik
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, dobrychemik napisał:

Pytasz poważnie? :)

Najprościej popatrz sobie przez te filtry i oceń jak wygląda przez nie cokolwiek oświetlonego zwykłym światłem:

 

L- wszystko ma wyglądać normalnie

R- wszystko jest czerwone, ale dosyć jasne

Ha - wszystko jest ciemno czerwone

SII - wszystko jest ciemno czerwone

G - wszystko jest intensywnie zielone

B - wszystko jest niebieskie

OIII - wszystko jest ciemno zielone/morskie

 

Jedyny problem może być z rozróżnieniem Ha i SII. Jest na to łatwy sposób. Bierz jeden do jednej dłoni, drugi do drugiej. Ustawiasz jeden za drugim, równolegle do siebie i patrzysz przez nie jednym okiem. Powinieneś widzieć ciemność :) Teraz jeden z nich przechylasz coraz bardziej i wracasz to pierwotnego ustawienia. Teraz robisz to samo, ale przechylając drugi. Przy jednej z tych dwóch prób zaobserwujesz, że w pewnym momencie układ obu filtrów przepuszcza czerwone światło. Tak się stanie, gdy tym przechylanym filtrem będzie SII. Koniec :)

 

Dzięki. Sprawdzę w wolnej chwili.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 56 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.