Jump to content

Gwiazdy testowe


Recommended Posts

Przy okazji testów nagrałem prawie 2h materiału - same gwiazdki, w okolicy LDN798 ale oczywiście nie te warunki, nie te czasy, nie ta skala.

 

Natomiast gwiazdki mi się podobają i jest fajny dosyć równomierny szum, więc wstawię w ramach referencji: co można zrobić prostym setupem ze środka miasta, jakie są wady krótkich czasów, małego pola kamerki i aberracji chromatycznej obiektywu.

 

Tair 3s, QHY462C, EQ3-2 (modyfikowane)

1000x6s.

Ze środeczka Krakowa

 

DSS(stack), PixInsightLE (histogram wyrównałem), gimp (saturację tylko podbiłem)

ldn798_sat.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

40 minut temu, dobrychemik napisał:

Bartek, masz dziwną kolorystykę gwiazd. Jaki filtr użyłeś?

żaden. Tzn. UV/IR cut svbony.

Takie wychodzą prosto z matrycy. Dodałem trochę saturacji, ale to tyle z moich ingerencji.

 

Czerwone są bardziej jakby.... brązowe, prawda? Nie wiem czemu, może Tair3s tak robi, a może LP, a może nie wiem co

 

 

 

EDITED:

Najjaśniejsza gwiazda w kadrze to HD 187181 mag 8.81, typ widmowy A0

Link to comment
Share on other sites

  • Paether changed the title to Gwiazdy testowe
W dniu 7.08.2021 o 15:21, Behlur_Olderys napisał:

Czerwone są bardziej jakby.... brązowe, prawda? Nie wiem czemu, może Tair3s tak robi, a może LP, a może nie wiem co

 

Bardzo podobny efekt obserwuję w moim Samyangu 135 mm. Jaśniejsze gwiazdy wychodzą w miarę OK, ale słabsze zawsze mają mniej lub bardziej delikatny zielonkawy odcień. Kombinuję nad tym od lat. Najpierw sądziłem, że to może przez zbyt krótkie ekspozycje - miałem wąziutkie histogramy, ledwo odklejone od lewej, sądziłem, że może przy rozciąganiu zielony idzie w prawo nieproporcjonalnie dalej niż czerwony. Ale potem zacząłem naświetlać dłużej, histogramy mam teraz w ok. 1/5-1/4 wykresu, a efekt zieloności nadal się utrzymuje, i nie jestem w stanie tego ogarnąć w "uczciwy" sposób ;) - to znaczy pracując tylko na levelsach, bez zaznaczania samych gwiazd i bez stosowania protez typu HLVG.

 

Ostatnio podejrzenie padło na aberrację chromatyczną - to dzięki Sirilowi, który defaultowo rozdziela obraz na kanały, więc od razu widać, który kanał jest ostry, a który nie.

 

Załączam animowanego gifa z wycinka kadru koło M107 (stack z ok. 70 klatek po 2 minuty, Canon 4000D, iso 1600) - Samyang 135 mm, przymknięty do f/4, ostrzone maską Bahtinova najlepiej jak się dało.  Załączam też wersję kolorową tego wycinka kadru, można sobie pomierzyć pipetką kolory poszczególnych gwiazdek.

 

Jak widać G jest w punkt, R nieostre, a B też by mogło być lepsze. Podejrzewam, że zielonkawe gwiazdki biorą się stąd, że gdy G jest ostry, a więc punkty są małe i jasne, to R jest nieostry, a więc jasność R w obszarze pokrywającym się z G jest mniejsza (bo R jest "rozlane" na większej powierzchni). Stąd mogłaby się brać przewaga jasności G i zielonkawość gwiazdek, której nie da się wyrównać samymi levelsami - albo ja nie umiem, mimo wielu prób i różnych kombinacji.

 

Samyang135-f4-RGB.gif.6ee5acef4021566c67b5b95c99e8d7e6.gif

 

 

Samyang135-f4-RGB.jpg.4591e16ffc2e62fc2dde5df7f4d4bf07.jpg

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Wygląda na to, że kolory wychodzą różne w zależności od ostrości - takie to uroki achromata.

Wczoraj ustrzeliłem kilka klatek Albireo. Kolory wydają mi się ładne, ostrość była taka, jak widać. 

Być może zejście z f/5.6 do f/8 pomogło trochę. Muszę przesiąść się na Samyanga :)

57x20s, QHY462C, Tair3s f/8, EQ3-2 modyfikowane.

 

 

albireo_sat.jpg

Link to comment
Share on other sites

Zostaw sobie ten obiektym do filtrów wąskopasmowych, bo chyba tylko z nimi będzie dobrze współpracował. A skoro masz kamerkę kolorową to pomyśl o jakimś dwuzakresowym filtrze typu L-eNhance. Pomoże też na kiepskie krakowskie niebo.

Edited by dobrychemik
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Cieszę się jak dziecko, choć ostrzone na oko, bez kolimacji, bez alignacji, bez żadnej innej nacji tylko wziąłem nowy teleskop 130/650 i strzeliłem w jedno znane miejsce w Lutni poprzez chmury, ja wiem, może 40 klatek po 6s:

 

m57_first_light.jpg

 

Ech, jakie to było fajne! :)

 

Gdybym opanował kolimację, dorobił się maski do ostrzenia, dobrze wydryfował Polarną i dłużej schładzał teleskop, to pewnie wynik byłby jeszcze lepszy, a i tak bardzo mi się podoba ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 56 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.