Skocz do zawartości

Kratery na Księżycu są nad poziomem Księżyca, czy pod poziomem Księżyca?


madmax

Rekomendowane odpowiedzi

10 minut temu, isset napisał:

Nie znam się, to się wypowiem. Moim zdaniem na logikę to kratery uderzeniowe powinny być pod poziomem "morza" no bo jaki proces mógłby wynieść je nad? 

Długość cienia wskazuje na fakt, że ściany krateru Alfons, Arzachel, Purbach, są nad poziomem mórz księżycowych, a przynajmniej nad powierzchnią otoczenia kraterów. Długość cienia wierzchołka Arzachela 2km jest przy kraterze Purbach przekroczona pięciokrotnie, więc wskazywało by to na wysokość ściany Purbacha około 10 km. Ja też się nie znam więc dlatego pytam :)

  • Kocham 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, WielkiAtraktor napisał:

Naturalnie. Impakt powoduje wypiętrzenie wału wokół krateru.

Zgadzam się, że impakt może powodować wypiętrzenie wokół krateru. Jednak chodzi o nazewnictwo. Czy wypiętrzenie(ścianę) należy nazwać głębokością krateru, czy wysokością krateru. Widać po długości cienia szczytu Arzachela(2km), że  długość cienia ścian wymienionych  kraterów, jest co najmniej 3x dłuższa, czyli ich wysokość wynosi trzykrotność wysokości wierzchołka Arzachela, co najmniej 6km. Wierzchołek góry księżycowej Mons Huygens (5500 m)często podawany jako najwyższa góra na Księżycu.  Wysokość podaje się nad poziom czegoś.  Pytanie zasadnicze, nad poziom czego? :) Na Ziemi wysokość gór, wzniesień, podaje się nad poziom morza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

256114446_damianWystajcecianykraterwnadpoziomKsiyca12.jpg.553916624925aea3b3329e1d173a8176.jpg

8 godzin temu, szuu napisał:

 

Przesadziłem trochę z tymi wysokościami ścian krateru Purbach, mówiąc że mają cień długości 5x wysokość wierzchołka Arzachela(2km). Ściany według cienia mają wysokość maksymalnie 3x wysokość wierzchołka Arzachela czyli około 6km n.p.m. księżycowego.

 

Edytowane przez madmax
uzupełnienie graficzne
Odnośnik do komentarza