Skocz do zawartości

M101 z eq3-2


Bartek D

Rekomendowane odpowiedzi

Stack w DSS i obróbka - Photoshop, z pomocą Fitswork'a do wyrównania tła.

Niestety ISO to jedyne 500, czego teraz żałuję bo przy tylko 1,5h materiału przydałoby się większe.

Za to zacząłem już zbierać fotony ponownie do M101, lecz po namyśle wolę wyeliminować komę do minimum kosztem krótszego czasu naświetlania - planuję uzbierać 4h na 100 sekundach i ISO 1250.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, że walczysz, będę kibicował - miałem kiedyś taki zestaw więc wiem jak to jest ;)

Jedna mała uwaga (nie czepiam się ;): koma nie ma nic wspólnego z dokładnością ustawienia na biegun ani prowadzeniem - jest to po prostu wada optyczna tego typu teleskopów.

Jak zapewne wiesz, można ją niwelować za pomocą (nomen omen) korektorów komy.

Być może użyłeś tego terminu nieco nieprecyzyjnie.

 

Jeśli chcesz poprawić ustawienie na biegun poczytaj o metodzie dryfu.

Moża też pomyśleć o stuningowaniu montażu - wymianie podkładek na teflonowe, wymianie smaru, ewentualnie łożysk.. dużo to daje a koszt niewielki.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem z czego wynika koma, ale szczerze powiedziawszy myślałem, że jeżeli zmniejszy się czas naświetlania do odpowiedniego poziomu to koma zniknie.

A co do korektora to jednak na razie bądź co bądź nie planuję w niego inwestować. Od biedy zawsze można zrobić lekkiego cropa :original:

 

Jeżeli chodzi o metodę dryfu to czytałem o niej nie jeden wątek, ale jakoś tak odrzuca mnie od niej myśl o tym iż musiałbym siedzieć nad tym kilkadziesiąt minut, a i tak nie do końca rozumem tą metodę.

Co do wymiany smaru i podkładek również czytałem i myślałem, że tylko to da się już jedynie zrobić, aby móc wycisnąć jeszcze jakieś kilkanaście dodatkowych sekund, a tu takie miłe zaskoczenie - wystarczyło odpowiednio dobrze wyważyć montaż, wypoziomować własną (nie wbudowaną) poziomicą i trochę bardziej przyłożyć się do ustawienia polarnej.

 

Spoiler
Spoiler

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minutes ago, Bartek D said:

Wiem z czego wynika koma, ale szczerze powiedziawszy myślałem, że jeżeli zmniejszy się czas naświetlania do odpowiedniego poziomu to koma zniknie.

 

  Reveal hidden contents
  Reveal hidden contents

 

 

 

To prawda. Zniknie. Wystarczy zmniejszyć czas ekspozycji...do zera. :smokin:

  • Haha 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co to za kamera, jeśli wolno zapytać? ;)

Canon?

 

Wyszło dosyć spore zaszumienie na galaktyce, ale oglądane "z daleka" albo na komórce wygląda nienajgorzej.

 

 

EQ3-2 jest moim zdaniem niedoceniany. Sam wyciskam z niego co się da i jestem zadowolony z rezultatów. A smarowanie i wymianę podkładek już mam w najbliższych planach :)

 

 

PS

wydaje mi się że przy złym ustawieniu na biegun wychodzą po prostu kreski z gwiazd zamiast kropek.

 

Koma to koma i czas tu nie ma znaczenia, bo przecież i tak chcesz naświetlać jak najdłużej ;)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Behlur_Olderys napisał:

A co to za kamera, jeśli wolno zapytać? ;)

Canon?

Jasne :original:

To Nikon D5100, zakupiłem go do zwykłej fotografii, ale z braku innego sprzętu używam go także do astrofoto.

9 minut temu, Behlur_Olderys napisał:

Wyszło dosyć spore zaszumienie na galaktyce, ale oglądane "z daleka" albo na komórce wygląda nienajgorzej.

 

Obróbki cały czas się uczę, ale fakt szum jest ogromny i walczyłem z nim dobrą godzinę, ale i tak nic się specjalnie nie udało zrobić. 

 

12 minut temu, Behlur_Olderys napisał:

EQ3-2 jest moim zdaniem niedoceniany. Sam wyciskam z niego co się da i jestem zadowolony z rezultatów. A smarowanie i wymianę podkładek już mam w najbliższych planach :)

Również planowałem rozkręcić mojego eq i sprawdzić czy co nie byłoby do poprawy poza spasowaniem luzów, ale to dopiero plany. Swoją drogą jakie czasy tak mniej więcej wyciągasz i co na nim wieszasz jeśli można?

Bo ciekawi mnie w sumie ile jeszcze dałoby się z niego urwać bez guidingu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Bartek D napisał:

 

Również planowałem rozkręcić mojego eq i sprawdzić czy co nie byłoby do poprawy poza spasowaniem luzów, ale to dopiero plany. Swoją drogą jakie czasy tak mniej więcej wyciągasz i co na nim wieszasz jeśli można?

Bo ciekawi mnie w sumie ile jeszcze dałoby się z niego urwać bez guidingu

 

Ja na razie wieszam Taira 300mm + QHY462, ale nie robię nim ponad 30s bo nie jestem w stanie dobrze ustawić go na polarną której z balkonu nie widzę. 

To jest zresztą 2.9um piksel, u Ciebie jest 4.7um...

 

Natomiast wymieniłem mu napęd na lepszy, dodałem do niego enkoder i trochę dopisałem softu do sterowania i redukcji PE. Teraz czekam na trochę czasu żeby wymienić smary i łożyska, liczę na zmniejszenie PE do poziomu +/-5".  Na razie mam +/-10", a zaczynałem od +/-30" ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Behlur_Olderys napisał:

Ja na razie wieszam Taira 300mm + QHY462, ale nie robię nim ponad 30s bo nie jestem w stanie dobrze ustawić go na polarną której z balkonu nie widzę. 

To jest zresztą 2.9um piksel, u Ciebie jest 4.7um...

Ja mam o tyle komfort, że i w domu i u rodziny na wsi mam widok na wszystkie strony, ale widziałem gdzieś wątek o ustawianiu na polarną o ile się nie mylę po przez dokładne wyznaczenie południa, dzięki czemu można było w miarę dokładnie wyznaczyć północ.

 

15 minut temu, Behlur_Olderys napisał:

Natomiast wymieniłem mu napęd na lepszy, dodałem do niego enkoder i trochę dopisałem softu do sterowania i redukcji PE. Teraz czekam na trochę czasu żeby wymienić smary i łożyska, liczę na zmniejszenie PE do poziomu +/-5".  Na razie mam +/-10", a zaczynałem od +/-30" ;)

Nie jestem aż tak dobrze obeznany w tym temacie, ale zejście z 30" do 10" ,a co dopiero do +/-5" robi chyba nie bagatelną różnicę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 hours ago, Behlur_Olderys said:

 

Ja na razie wieszam Taira 300mm + QHY462, ale nie robię nim ponad 30s bo nie jestem w stanie dobrze ustawić go na polarną której z balkonu nie widzę. 

 

 

Ahem... do metody dryfu widok na Polaris nie jest przecież potrzebny :P
Na początku nie mogłem się za bardzo połapać o co w niej chodzi ale okazało się, że to tylko kwestia opracowania sobie pewnej powtarzalnej procedury.
Teraz mi to zajmuje ok 10-15 minut max.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dozbierałem dodatkowych 89 klatek po 90 sekund i łącznie z 1.5 godziny są to już blisko 4 godziny. 

Dorobiłem jeszcze 45 darków, 200 biasów, oraz 100 flatów.

Wszystko zestackowane i wstępnie obrobione w Siril'u, następnie wyrównałem tło w Fitswork'u i przeprowadziłem odszumianie w Photoshopie.

 

W stosunku do wczorajszej próby z mniejszą ilością klatek myślę, że jest trochę lepiej, bo uporałem się ogromnym szumem, przyciemniłem tło i wydobyłem trochę koloru, ale jednak kosztem pogorszenia się ostrości.

15.08.2021_3.jpg

  • Lubię 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, licho52 napisał:

Brawo, ja też ją trochę naświetlałem jak jeszcze była wysoko ostatnie dwa dni, nie mogłej jej się oprzeć

Ja również porwałem się na nią można powiedzieć w ostatniej chwili, ale niestety uciekam już z pod ciemnego, czego w sumie nie muszę żałować bo cały następny tydzień szykują się chmury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.08.2021 o 19:37, Bartek D napisał:

Zapomniałem dodać, że tym razem zwiększyłem ISO do 1250

ISO generalnie ma w przypadku astro mniejsze znaczenie bo liczy się ilość światła ktore wpada na matrycę. Przy wyższym ISO będziesz potrzebował więcej subów do pozbycia się szumu a przy niższym więcej subów żeby rozciągnąć zdjęcie. Lustrzanki mają zazwyczaj jedno ustawienie ISO które jest optymalne (nie wprowadza za dużo szumów i nie "obcina" detekcji fotonów w przypadku za niskiej wartosci). Zobacz sobie ten artykuł: https://petapixel.com/2017/03/22/find-best-iso-astrophotography-dynamic-range-noise/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.08.2021 o 18:45, Bartek D napisał:

W stosunku do wczorajszej próby z mniejszą ilością klatek myślę, że jest trochę lepiej, bo uporałem się ogromnym szumem, przyciemniłem tło i wydobyłem trochę koloru, ale jednak kosztem pogorszenia się ostrości.

 

Jest lepiej. Jeżeli umówimy się że nie przeszkadza mi wyraźna koma, to kolorami jeszcze bym się pobawił. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, diver napisał:

Jest lepiej. Jeżeli umówimy się że nie przeszkadza mi wyraźna koma, to kolorami jeszcze bym się pobawił. :)

Komę zawsze można przeboleć, za to nie potrafię jakoś skutecznie wyciągać bardziej żywych kolorów ze zdjęć.

Udostępnię w sumie stacka jeżeli chciałbyś coś z tym po próbować.

.fit

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Bartek D napisał:

Komę zawsze można przeboleć, za to nie potrafię jakoś skutecznie wyciągać bardziej żywych kolorów ze zdjęć.

Udostępnię w sumie stacka jeżeli chciałbyś coś z tym po próbować.

.fit 185.73 MB · 1 pobranie

nie potrafię otworzyc pliku

czy zn im jest wszystko oki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, WojtasSP320 napisał:

ISO generalnie ma w przypadku astro mniejsze znaczenie bo liczy się ilość światła ktore wpada na matrycę. Przy wyższym ISO będziesz potrzebował więcej subów do pozbycia się szumu a przy niższym więcej subów żeby rozciągnąć zdjęcie. Lustrzanki mają zazwyczaj jedno ustawienie ISO które jest optymalne (nie wprowadza za dużo szumów i nie "obcina" detekcji fotonów w przypadku za niskiej wartosci). Zobacz sobie ten artykuł: https://petapixel.com/2017/03/22/find-best-iso-astrophotography-dynamic-range-noise/

W sumie to w mniej więcej ten sposób myślałem w temacie ISO.

Sam artykuł bardzo ciekawy i nigdy bym się nie spodziewał, że szum mógłby być mniejszy na ISO 3200 w stosunku do ISO 100/200.

 

Poszperałem trochę i trafiłem na interesującą stronę m.im z wykresem stosunku wartości ISO do Szumów: https://www.photonstophotos.net/Charts/RN_e.htm

Wychodziłoby na to, że w moim Nikonie D5100 najlepszą opcją jest ISO 800-1600.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.