Skocz do zawartości

Spacecat - kształt gwiazd


isero

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim. Z góry zaznaczam, że jestem początkujący. Parę dni temu kupiłem spacecata. Jestem zachwycony jakością wykonania i dbałością o szczegóły. I gdyby teleskop miał stać tylko na półce to byłoby super :) Ostatnio miałem okazję porobić trochę zdjęć, a teraz znalazłem też czas na stakowanie i popatrzenie z bliska na rezultaty. I tak, przed zakupem i po obejrzałem ileś tam zdjęć na astrobinie, przeczytałem ileś tam set tysięcy postów o małych refraktorach na różnych forach i spodziewałem się, że teleskop w tym budżecie zaoferuje mi dobry środek kadru i lekko pojechane rogi. Fotografuję bezlusterkowcem aps-c (Fuji x-m1). 

 

Zrobiłem kilka kadrów (Andromeda, Sól i pieprz i Plejady) i wszystkie wyglądają tak (gdyby podzielić obraz na 9 części), że rogi są pojechane, dół jest pojechany, środek i góra są ok.

Poniżej przykładowy stak po obróbce:

NGC7635--2021-08-13--xm1-Spacecat--edit-01.thumb.jpg.9ed1ff785e658439e81680adb10931e3.jpg

 

 

Zainstalowałem też sobie CCDInpektora (na zasadzie 'wiem, że dzwoni, ale nie wiem w którym kościele') i zrobiłem sobie o taki pomiar:

ccdinspector.thumb.jpg.17fd304d88fb3cd32280eeb10c4b6984.jpg

 

I czego nie sprawdzałem tym programem (staki, pojedyncze klatki, ten i inne obszary nieba), to wychodziło mniej więcej tak jak powyżej. Nie wiem czy dobrze ten pomiar zrobiłem, ale efekt jest zgodny z moimi wrażeniami z oglądania samych gwiazd.

 

Brakuje mi doświadczenia, dlatego proszę Was o pomoc. Czy na tym etapie można powiedzieć, że to wygląda na tilt i ogarnę to wbudowanym tilterem? Czy raczej na nieprawidłową kolimację i czy w takim przypadku teleskop powinien iść na naprawę gwarancyjną? Nie mam sztucznej gwiazdy, zrobiłem prowizoryczną z podświetlenia lunetki biegunowej do SW SA :) ale żadnych koncentrycznych kręgów nie widziałem. Na pogodę i testy nocne będę chyba musiał poczekać, więc póki co mam tylko to co wyżej.