Jump to content

Równoległe paski na zdjęciach


MarekS99
 Share

Recommended Posts

Witam Wszystkich

Przeszukałem forum ale nie znalazłem odpowiedzi na pytanie, które brzmi:
Skąd biorą się takie dziwne równoległe paski na zestackowanym zdjęciu?

Robię foty Nikonem D90 i SW 120/600 z napędem w jednej osi
Na pojedynczych fotach RAW nie ma tego problemu. Po złożeniu robią się właśnie takie paski
Ta konkretna fotka powstała jak stack 60x60" przy ISO 640

Na plikach dark wydaje się, że punkty są rozproszone podbnie jak na bias.

Dodatkowo co kilka zdjęć ruszałem napędem tak aby fotka przemieszczała się o kilka pikseli. 
Kiedyś pozostawiałem napęd w spokoju a pasy i tak się tworzyły.

 

pozdrawiam 

rgb-compose.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, MarekS99 napisał:

Tak by było gdybym nie ruszał napędem.

Ale ruszałeś w jednej osi czy dwóch?

 

To jest walking noise i rozwiązaniem jest dithering (w dwóch osiach) lub wymiana aparatu na nowszy (generalnie stare matryce miały ten problem mocniejszy).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Witam. Robiłem zeszłej wiosny galaktyki w Lwie (Canon 500D) i również mialem ten efekt "walking noise". Oczywisty błąd, nie zrobiłem ditheringu. Wynik podobny do tego jak u Kolegi MarekS99.

Jak myślicie, czy taki materiał da się jeszcze wykorzystać dopalając więcej subekspozycji, czy te paski zawsze już będzie widać po zestakowaniu nawet z dodatkowymi prawidłowo robionymi subekspozycjami? Szkoda trochę mi tego do kosza wywalać.

Link to comment
Share on other sites

19 minut temu, Adam1 napisał:

Witam. Robiłem zeszłej wiosny galaktyki w Lwie (Canon 500D) i również mialem ten efekt "walking noise". Oczywisty błąd, nie zrobiłem ditheringu. Wynik podobny do tego jak u Kolegi MarekS99.

Jak myślicie, czy taki materiał da się jeszcze wykorzystać dopalając więcej subekspozycji, czy te paski zawsze już będzie widać po zestakowaniu nawet z dodatkowymi prawidłowo robionymi subekspozycjami? Szkoda trochę mi tego do kosza wywalać.

tutaj mój wątek z tym samym problemem:

 

Link to comment
Share on other sites

Witam ponownie :)
Skorzystałem z rady i robiłem dithering ręcznie co 5 fotek :)
Mieliście rację - problem został zredukowany do zera. :)
Dzięki wszystkim za radę!!!!
Poniżej fotka z "wyciągnietymi" do granic perwersji poziomami (jakość tragiczna ale uwidacznia, że po paski równoległe rozproszyły się)M31-16.thumb.jpg.60a996c5600c21a5205722a55deec6ee.jpg z  

Edited by MarekS99
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

i na koniec . 

Ostatnio zostałem zmuszony do pozostawienia teleskopu samopas. Sam więc zrobił 70 zdjęć po 30 sekund.  Ręczny dithering nie był wykonywany ale został założony filtr CLS. Po zestackowaniu efekt pasów nie wystąpił.

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

6 minut temu, MarekS99 napisał:

i na koniec . 

Ostatnio zostałem zmuszony do pozostawienia teleskopu samopas. Sam więc zrobił 70 zdjęć po 30 sekund.  Ręczny dithering nie był wykonywany ale został założony filtr CLS. Po zestackowaniu efekt pasów nie wystąpił.

pozdrawiam

Rozciągnij jeszcze trochę ;)

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

W dniu 12.09.2021 o 14:25, MarekS99 napisał:

jakość tragiczna ale uwidacznia, że po paski równoległe rozproszyły się

Ten dithering to chyba łopatą robiłeś, bo poucinało ci sporo kadru po bokach, więc będzie trzeba spory crop robić, żeby nie było "przejść" widać.

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 1.10.2021 o 08:43, OnlyAfc napisał:

Ten dithering to chyba łopatą robiłeś, bo poucinało ci sporo kadru po bokach, więc będzie trzeba spory crop robić, żeby nie było "przejść" widać.

 

Chodziło tylko o pokazanie, że filtr niweluje problem. Szerokość kadru ma tu znaczenie marginalne

Link to comment
Share on other sites

47 minut temu, monter napisał:

 

Szumu kroczącego? Ciekawe :) On przecież nie ma wpływu na szum.

co było dla mnie szokiem :) Jak zwykle pomógł przypadek. Widocznie filtr odcina tę długość fali która nie jest uwieczniana na fotce.

Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, monter napisał:

Ale szum generuje matryca, a nie to co na nią wpada przez filtr czy bez filtra. 

Widocznie te paski nie są wywołane szumem matrycy. Poniżej obrazek z M33 bez pasków. To tylko przykład Więc jakość jest sprawą nieistotną 

M33-50.jpg

Link to comment
Share on other sites

21 godzin temu, MarekS99 napisał:

Dokładnie. Ale jak wspominałem filtr CLS rozwiązał problem

 

Może zimniejsze noce ograniczyły problem :D. Te paski powstają z hotpixeli, które zmieniają położenie, jak kadr dryfuje. Pomaga dithering i aktualne darki. Składanie medianą też trochę pomaga, ale kosztem SN względem średniej. Filtr CLS mógł poprawić kontrast, ale ogólnie nie polecam po ciężko poprawne kolory uzyskać bo wycięciu części widma.

Edited by rambro
Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, rambro napisał:

 

Może zimniejsze noce ograniczyły problem :D. Te paski powstają z hotpixeli, które zmieniają położenie, jak kadr dryfuje. Pomaga dithering i aktualne darki. Składanie medianą też trochę pomaga, ale kosztem SN względem średniej. Filtr CLS mógł poprawić kontrast, ale ogólnie nie polecam po ciężko poprawne kolory uzyskać bo wycięciu części widma.

Zdjęcia wykonywane przy prawie +15 stopniach więc nie za zimno. Nie robiłem też darków . Jedyne pliki kalibracyjne to flaty. Patrząc na proponowany filtr semiAPO też powoduje mocne przycięcie widma

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 56 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.