Jump to content

Korektor komy


franz
 Share

Recommended Posts

Z tym korektorem nam niestety nie wyszło, bo to jest Baaderowski korektor fotograficzny i do tego z zielonym napisem Celestron!!! :blink: Wraca więc do Delty...

Link to comment
Share on other sites

To do czego pasują ? Jest tam gwint taki jak mają aparaty fotograficzne, albo bagnet albo do CCD albo jeszcze coś innego ?

Znacie jakieś linki do korektorów wizualnych ? Przydało by się coś takiego w światłosilnym newtonie.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Czesc.

Od kilku tygodni mam taki korektor- baader/celestron. Niestety nie mialem okazji go sprawdzic. Gdy tylko bede cos mogl o nim napisac, to to zrobie. Bede go uzywal z newtonem soligor 200/800 oraz canonem 300d. Z pewoscia zrobie zdjecie tego samego obszaru Z i BEZ korektora.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

No to ekstra ! Mnie przede wszystkim interesuje możliwość dostosowania go do wizuala w newtonie 250/1000 + dwucalowy wyciąg. Parametry teleskopów są podobne. Napisz jak go dostosowałeś do okularów skoro fabrycznie on nie pasuje.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Czesc.

Od kilku tygodni mam taki korektor- baader/celestron. Niestety nie mialem okazji go sprawdzic. Gdy tylko bede cos mogl o nim napisac, to to zrobie. Bede go uzywal z newtonem soligor 200/800 oraz canonem 300d. Z pewoscia zrobie zdjecie tego samego obszaru Z i BEZ korektora.

Pozdrawiam

O to ciekawe. :helo:

Czy masz go wersji 2" czy 1.25 ?

U mnie w soligorze występuje niestety ten mniejszy wyciąg.

Link to comment
Share on other sites

Szukałem pare dni temu trochę po sieci o tym korektorze. Jedyna większa garść informacji, to http://www.alpineastro.com/optical_accesso...accessories.htm.

 

Baader chwali się na swoich stronach testem

http://www.baader-planetarium.de/zubehoer/...cc-referenz.htm

Aczkolwiek ten test to tak zrobiony do połowy. 2 lata temu facet napisał, że jeszcze zrobi test końcowy ... i nic.

 

Większość recenzji po necie korektorów dotyczy albo Paracorra z TV albo ComaCOrrectora z Luminocona. Pewnie dlatego, że oba są dostępne na amerykańskim rynku. Na CN o tym MPCC sa tylko małe wzmianki i zdaje się, że nie jest juz sprzedawany pod marką celestrona, a był własnie 1.25".

 

Zarówno MPCC jak i Luminocon mają taką zaletę, że nie zmieniają ogniskowej, podczas gdy Paracorr jest x1.15 (zmniejsza się pole widzenia, co może się nie podobać, no i kosztuje $$$). MPCC/Luminocon mają natomiast taką wadę, ze jako dwuelementowe korektory Rossa wprowadzają małą aberację sferyczną. Jeśli nasze lustro ma "wadę" że ma aberację sferyczną w drugą stronę, to się może ona skompensować ( no albo dodac :( ). Czy to ma jakieś znaczenie? Chyba nie. Jak sie w necie trafi opinia jakiegoś usera, któremu udało się połączyć MPCC z okularami i wyciągiem, to jest wielce zachwycony. Tylko nie ma jakoś ich tak wielu.

Edited by teha
Link to comment
Share on other sites

Czyli rozumiem, ze nie ma popularnego korektorka do standardu 1,25''? A moze istnieja jakies okulary 1,25'' ktore choc czesciowo radza sobie z koma?

 

Czy ktos z was ma tego MPCC?

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Daje. Oj daje. Z okularem Antares PL 40mm mam 2,5* pola, z czego 1/3 ma wieksza lub mniejsza kome. Dostalem takze @ od Janusza Pleszki, ktory odradza mi kombinowanie korektorem Baadera jako czysto fotograficznym. Wyglada tez na to, ze to co ja opisuje jako kome jest tak naprawde astygmatyzmem okularu.

 

http://www.astrokrak.pl/sklep/pub/teleskopy.html

 

i cytat z tego artykulu:

 

----------------------------------------------------------------

 

Teleskop Newtona

 

Przy tym typie teleskopów jest również bardzo ważny dobór okularów ze względu na występującą w Newtonie komę widoczną na brzegach pola widzenia (ale o tym w całkiem odrębnym dziale o okularach). Lustro główne Newtona jest paraboliczne, co czyni go wolnym od aberracji sferycznej, ale wspomniana wcześniej pozaosiowa aberracja zwana komą ograniczy nam użyteczne pole widzenia do około 40' wizualnie i około 90' przy fotografowaniu nieba. Koma w Newtonie wzrasta ze zwiększaniem się jego światłosiły, dlatego nie robi się jaśniejszych teleskopów Newtona niż 1/4, a wzrastający równocześnie rozmiar wtórnego lustra narzuca minimalna sensowną światłosiłę wizualnych Newtonów na nie jaśniejszą niż 1/4. Co począć jeśli chcemy takim teleskopem fotografować niebo w większym polu niż obejmuje okular? Musimy zaopatrzyć się w specjalny korektor komy umieszczany w wyciągu niedaleko detektora obrazu. Jest to zespół kilku (2-6) skomplikowanych soczewek posiadających także komę, jednakże ujemną w stosunku do naszego teleskopu, co w połączeniu z jego komą da wynik prawie zerowej komy i dodatkowo wyprostuje pole widzenia, co jest bardzo ważne do zastosowań astrofotograficznych. Korektor taki działa dobrze z teleskopami o światłosile od 1/4 do 1/7 z optimum przy 1/5,5 (produkuje go tylko kilka firm na świecie). Do Newtonów ciemniejszych niż F/7 nie jest wymagany, gdyż rozmiar komy szybko spada ze spadkiem światłosiły teleskopu. Spotykane są też Newtony z dwusoczewkowym prostszym i tańszym korektorem Rossa, ale ten typ korektora nadaje się tylko do fotografii, gdyż wizualnie ma niedostateczną korekcję na osi optycznej, za to dość jednorodną w całym polu, co zaspokaja wymogi kliszy fotograficznej, gdyż padający na nią obraz gwiazd mieści się w krążku o średnicy do 25 mikronów. Krążek ten jest mniejszy niż krążek rozproszenia w emulsji fotograficznej wynoszący właśnie te 25 mikrometrów, co z kolei sprawia że gwiazdy w całym polu kadru wyjdą nam jako idealne okrągłe punkty bez śladu komy! Takie korektory pracują w kilku starszych, dużych teleskopach z parabolicznym lustrem o średnicach kilku metrów. Można też adaptować tańszy korektor Rossa do Newtona, zarówno wizualnego jak i fotograficznego, jednocześnie ze wspaniałym, dużym i płaskim, prawie dyfrakcyjnym polem, ale wymaga to wykonania głównego lustra w kształcie hiperboli o ściśle określonej wartości, co jest trudniejsze, ale za to daje wspaniałe wyniki korekcji.

 

----------------------------------------------------------------

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

MPCC jest korektorem Rosa co wg cycatu mówi, że nie nadaje się do visuala. Natomiast nazwa MPCC - MultiPurposeComaCorrector sugeruje zgoła co innego. Gdzie jest prawda?

Link to comment
Share on other sites

Prawdy sie dowiemy jak Tiamat zrobi testy. Lustra paraboliczne dają prawidłowe obrazy do 1 stopnia pola widzenia. Jeśli okular 1,25" daje większe pole to koma też jest widoczna, jeśli nie to powód złych obrazów jest inny.

Link to comment
Share on other sites

dla zainteresowanych link do korektora komy Vixena zaprojektowany specjalnie do Newtona 200 mm f/4, chciałem go brać do swojego MT-800 ale okazało się że ma średnicę 1.25", pewnie zatem służy do wizuala?? wiem o nim też że odległość od soczewki do ogniska wynosi 17mm może komuś coś to powie.. Cena (90$) jakby zachęca do zaryzykowania,

 

pozdrawiam

 

http://www.adorama.com/catalog.tpl?page=se...fo=vixen%20coma

 

coś link nie chce działać ale wystarczy wpisać "vixen coma" i go

Edited by zbig_wawa
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Byłbym wdzięczny za powrót i odświeżenie tego wątku. Czy może po paru m-cach ktoś ma jakieś doswiadczenia i wiemy coś więcej w temacie koma-korektorów foto i wizualnych?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 47 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.