Jump to content

Jaka głowica do statywu


memos
 Share

Recommended Posts

Witam.

Mam zamiar  w  najbliższym czasie nabyć lornetkę TS 25x100. 

Po długim poszukiwaniu znalazłem  do niej statyw, który mi odpowiada, a mianowicie Benro Mach3 TMA47AXL (taki jak poniżej: https://www.fotorimex.pl/product.php/11193,pl,benro_mach3_tma47axl_215cm_udzwig_20kg.htm )

Nadal  jednak nie jestem pewny jaką kupić  do niego głowicę.

Waham się pomiędzy: Benro Video S6pro, Benro S7, Benro S8 pro,  Manfrotto MVH502AH.

Zależy mi na stabilności i na tym, aby zestaw ważył jak najmniej.

Czy ktoś miał styczność z powyższymi głowicami? A może są jakieś lepsze opcje z poza wyżej wymienionych.

Będę wdzięczny za pomoc.

Link to comment
Share on other sites

Używałem zwykłą Benro S6 z lornetą APM 28x110 (niecałe 5kg) i głowica dawała radę. Wszystkie wyższe modele dadzą radę. Jaka waga tej tski?

 

Rozważ statyw Slik Pro 700dx :)

Edited by Paweł Sz.
Link to comment
Share on other sites

Jako posiadacz lornet większego kalibru przerobiłem masę głowic i statywów. Jak ma być stabilnie to niestety taki zestaw musi ważyć. Proponuję benro s8 plus manfrotto 475. Jak ma być komfortowo to statyw tylko z kolumną centralną z korbką. Ten z linka jest ok, ale mało przyjemne jest ręczne podnoszenie kolumny z głowicą i lornetką. 

Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, Paweł Sz. napisał:

Używałem zwykłą Benro S6 z lornetą APM 28x110 (niecałe 5kg) i głowica dawała radę. Wszystkie wyższe modele dadzą radę. Jaka waga tej tski?

Pawle jest cięższa od apm 28x110:original:

Link to comment
Share on other sites

@memos Wybierałbym pomiędzy Benro S8 nad którym swego czasu mocno się zastanawiałem (ale były problemy z dostępnością), a MVH502AH którego mam.

Jako kryteria wyboru głowicy - poza oczywiście nośnością - brałbym dwie charakterystyki:

1) Moment sprężyny balansującej (tzw. Counterbalance)

2) Gęstnienie smarów w niskich temperaturach.

Benro S8 może mieć  mocniejszy counterbalance niż MVH502AH. Z moją TSką 20x110 potrzebuję prawie 1 kilogram przeciwwag na rączkach, żeby równoważyć dla każdej pozycji lornety.

Manfrotto z kolei będzie raczej lepiej pracować w temperaturach ujemnych.

Wziąłbym MVH502AH i sprawdził czy balansuje lornetę - jeżeli to TS MS 25x100, to duża szansa że da radę.

Jeżeli nie będzie balansował Twojej lornety, to spróbowałbym z Benro S8. Później, jeżeli w zimie byłyby kłopoty, kombinowałbym ze smarami.

 

Ze statywami do dużej lornety prostej jest problem - jeżeli chcesz obserwować na stojąco. Ponad 2m wysokości ma budżetowy TMA47AXL albo absolutnie docelowy MT057C4-G za prawie 4kPLN :)

Edited by bartolini
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minut temu, memos napisał:

Mam jeszcze pytanie czym różni się wersja tej głowicy z płaską bazą od wersji z kulą 75 mm? Którą wybrać?

Wersja z kulą jest do statywów filmowych. Te statywy mają specjalne gniazdo, w którym kula może wahać się o pewien kąt. Co pozwala wypoziomować głowicę bez regulacji nóg. Niestety statywy wideo mają zwykle max 180cm.

Jeżeli zdecydujesz się na TMA47AXL, to on ma na szczycie kolumny śrubę centralną 3/8 i 3 małe wkręciki , które opierają się w podstawie MVH502AH.

Zabezpieczają przed przypadkowym odkręceniem głowicy i dodają sztywności.

Link to comment
Share on other sites

Po namyśle jestem zdecydowany na Manfrotto MN475B i głowicę MVH502AH z płaską bazą 75 mm Pro Video.  Statyw MT057C4- jest świetny, ale dla mnie za drogi.  Obserwacje prowadzę głównie w pozycji siedzącej, więc kolumna centralna z korbką też się przyda, a  model TMA47AXL jej nie ma.

Link to comment
Share on other sites

Zobaczyłem jeszcze jeden ciekawy statyw, a mianowicie  Manfrotto 028B TRIMAN( https://www.manfrotto.com/pl-pl/statyw-fotograficzny-triman-studyjny-028b/) który ma maksymalną wysokość  227 cm, a jest nawet nieco tańszy niż Manfrotto MN475B. Zastanawia mnie jednak czy w tym statywie drgania obrazu nie byłyby większe niż w MN475B ze względu na inną konstrukcję nóg.  Czy ktoś może miał do czynienia z tym modelem?

Link to comment
Share on other sites

21 godzin temu, memos napisał:

Zobaczyłem jeszcze jeden ciekawy statyw, a mianowicie  Manfrotto 028B TRIMAN( https://www.manfrotto.com/pl-pl/statyw-fotograficzny-triman-studyjny-028b/) który ma maksymalną wysokość  227 cm, a jest nawet nieco tańszy niż Manfrotto MN475B. Zastanawia mnie jednak czy w tym statywie drgania obrazu nie byłyby większe niż w MN475B ze względu na inną konstrukcję nóg.  Czy ktoś może miał do czynienia z tym modelem?

028B Triman nie znam, ale mogę polecić 058B Triaut, używam w pracy.

Ogólnie z TS 25x100 LE czy TS MS 25x100, a nawet z nowym, krótszym APM 28x110 spokojnie starczy Benro Mach3 TMA47AXL - testowałem.

Te Manfrotta: MN475B, 058B, 028B to są przy TMA47AXL niezłe "grzmoty".

Jeżeli przyszłościowo chciałbyś pójść w lunetę kątową, to są warte zainwestowania - ale kosztem przenośności.

 

Jeżeli obserwujesz na siedząco, to maksimum przenośności i lekkości, przy w miarę przystępnej cenie, uzyskasz kupując Innorela RT90C:

https://pl.aliexpress.com/item/32758926477.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.245e4551uHgawH&algo_pvid=75083d8e-cf55-45e1-9c7b-e636e3e01abb&algo_exp_id=75083d8e-cf55-45e1-9c7b-e636e3e01abb-0&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"67448736351"}

Edited by bartolini
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 36 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 62 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 131 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.