Jump to content

IC 1805


JaLe
 Share

Recommended Posts

9 minut temu, AdamK napisał:

Nie wiem skąd ostatnio ta moda na kolorystykę dyni. Mnie absolutnie to nie przekonuje, ale cóż... kolorystyka zdjęcia to domena autora i nic mi do tego.

Poza tym bardzo mi się podoba.

Odpowiedź jest prosta. Lepiej są widoczne detale w takiej kolorystyce niż w odcieniach czerwonego.

Pewnie byłoby inaczej gdyby filtr L-ex lepiej radził sobie z pasmem tlenu i niebieski były ciekawym kontrastem dla czerwonego.

Tak jednak nie jest.

 

Link to comment
Share on other sites

29 minut temu, JaLe napisał:

Odpowiedź jest prosta. Lepiej są widoczne detale w takiej kolorystyce niż w odcieniach czerwonego.

Pewnie byłoby inaczej gdyby filtr L-ex lepiej radził sobie z pasmem tlenu i niebieski były ciekawym kontrastem dla czerwonego.

Tak jednak nie jest.

 

 

Sądząc ze zdjęcia to brakuje niebieskiego, natomiast zielonego jest pod dostatkiem. Jeśli tak jest, to nie wina filtra, ale kamery. Czy korzystając z tego L-eX na poprzedniej kamerze też miałeś problemy z tlenem? Wydaje mi się że nie, a to by wskazywało, że subpiksele niebieskie są znacznie mniej sprawne niż zielone. Porównaj wykresy czułości obecnej i poprzedniej kamery - może to wytłumaczy problem z niebieskim.

Edited by dobrychemik
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 minuty temu, dobrychemik napisał:

 

Sądząc ze zdjęcia to brakuje niebieskiego, natomiast zielonego jest pod dostatkiem. Jeśli tak jest, to nie wina filtra, ale kamery. Czy korzystając z tego L-eX na poprzedniej kamerze też miałeś problemy z tlenem? Wydaje mi się że nie, a to by wskazywało, że subpiksele niebieskie są znacznie mniej sprawne niż zielone. Porównaj wykresy czułości obecnej i poprzedniej kamery - może to wytłumaczy problem z niebieskim.

Nie fotografowałem ASI 533 tego obiektu, więc nie ma szans na porównanie :/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minut temu, Maro21 napisał:

Bardzo ciekawe zdjęcie,  wodoru jest tam tyle , że gubi się znajomy kształt mgławicy.  

Dokładnie i jeszcze widać, że jest go tam znacznie więcej. Niestety póki co możliwości mojego komputera  nie pozwalają na złożenie większej ilości klatek.

Mam jednak ochotę na zebranie 20h :D

Link to comment
Share on other sites

7 minut temu, dobrychemik napisał:

Ale czy używając L-eX z Asi533 obserwowałeś jakieś problemy z niebieską składową na innych obiektach czy też obrazy były ok?

Nie ma porównania, bo nie fotografowałem tych samych obiektów :/

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, JaLe napisał:

Tym razem Serce

Ładny szczegół. Skoro robione z filtrem dualband (jak rozumiem L-eX to OIII+Ha?) to można zrozumieć nieco... odmienne kolory. Znów Maffei I i II widoczne bardzo wyraźnie. 

Nie jestem pewien, ale @diver chyba podobnie prezentował wodorowe mgławice jeśli chodzi o kolory. Ja tam nie lubię jaskrawej czerwieni więc dla mnie całkiem spoko. 

Link to comment
Share on other sites

15 minut temu, JaLe napisał:

Nie ma porównania, bo nie fotografowałem tych samych obiektów :/

To bez znaczenia czy te same obiekty. L-eX przepuszcza pasmo OIII, które jest łapane zarówno przez subpiksele zielone, jak i niebieskie. Kamery w tym zakresie (495-500nm) mają tak ustawioną czułość, że sygnał z subpikseli zielonych jest około 50% mocniejszy niż z niebieskich. Inne proporcje mogą mieć takie przyczyny:

- źle ustawione pasmo transmisji filtra (to jest akurat wykluczone w Twoim przypadku, bo masz filtr z "dobrym tlenem")

- inna niż typowa różnica czułości subpikseli G i B w zakresie 495-500nm, a ta może być elementem projektu matrycy światłoczułej lub wynikiem jakiejś wady.

 

Ogólna uwaga: obrabiając mgławice fotografowane przez filtry typu L-eX zawsze koloru niebieskiego będzie mniej niż zielonego. To po prostu trzeba sobie wyrównać podczas obróbki. Poziom tej różnicy zależny  też w pewnym stopniu od szerokości pasma transmisji i jego ustawienia. Im filtr będzie miał większą rezerwę na blueshift, tym większa będzie różnica między sygnałami G i B. Jednak decydującą rolę odgrywają tu krzywe czułości subpikseli w kamerze.

Edited by dobrychemik
Link to comment
Share on other sites

8 minut temu, dobrychemik napisał:

To bez znaczenia czy te same obiekty. L-eX przepuszcza pasmo OIII, które jest łapane zarówno przez subpiksele zielone, jak i niebieskie. Kamery w tym zakresie (495-500nm) mają tak ustawioną czułość, że sygnał z subpikseli zielonych jest około 50% mocniejszy niż z niebieskich. Inne proporcje mogą mieć takie przyczyny:

- źle ustawione pasmo transmisji filtra (to jest akurat wykluczone w Twoim przypadku, bo masz filtr z "dobrym tlenem")

- inna niż typowa różnica czułości subpikseli G i B w zakresie 495-500nm, a ta może być elementem projektu matrycy światłoczułej lub wynikiem jakiejś wady

Ej, chemik. Ja też robiłem pewne badania i wiem, że można porównywać jeżeli mamy stałą. A Ty chcesz porównywać tlen z różnych mgławic?

Po drugie materiał rozkładam na składowe i składam  swoim algorytmem, tak by wzmocnić tlen i posiłkować się też pasmem zielonym.

Edited by JaLe
Link to comment
Share on other sites

17 minut temu, Behlur_Olderys napisał:

Ładny szczegół. Skoro robione z filtrem dualband (jak rozumiem L-eX to OIII+Ha?) to można zrozumieć nieco... odmienne kolory. Znów Maffei I i II widoczne bardzo wyraźnie. 

Nie jestem pewien, ale @diver chyba podobnie prezentował wodorowe mgławice jeśli chodzi o kolory. Ja tam nie lubię jaskrawej czerwieni więc dla mnie całkiem spoko. 

Diver ma kolegów, więc może ;)

Link to comment
Share on other sites

Teraz, dobrychemik napisał:

Ja nie chcę porównywać tlen, tylko stosunek sygnału G do B. Dla danego zestawu kamera+filtr L-eX będzie on niemal identyczny niezależnie od tego w jaką mgławicę wycelujesz zestaw.  

Ciekawe jak chcesz to zrobić, tak organoleptycznie?

Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, JaLe napisał:

Ciekawe jak chcesz to zrobić, tak organoleptycznie?

 

Znowu jesteś strasznie sceptycznie nastawiony do wszystkiego co piszę. Tak, organoleptycznie, z użyciem oczu do odczytania wartości liczbowych składowych B i G w dowolnym programie graficznym. 

Wybacz, że się wtrąciłem w Twoim wątku. Już nie będę.

Link to comment
Share on other sites

15 minut temu, dobrychemik napisał:

 

Znowu jesteś strasznie sceptycznie nastawiony do wszystkiego co piszę. Tak, organoleptycznie, z użyciem oczu do odczytania wartości liczbowych składowych B i G w dowolnym programie graficznym. 

Wybacz, że się wtrąciłem w Twoim wątku. Już nie będę.

Zamiana kanałów nic nie daje.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 11.09.2021 o 20:28, JaLe napisał:

Odpowiedź jest prosta. Lepiej są widoczne detale w takiej kolorystyce niż w odcieniach czerwonego.

Pewnie byłoby inaczej gdyby filtr L-ex lepiej radził sobie z pasmem tlenu i niebieski były ciekawym kontrastem dla czerwonego.

Tak jednak nie jest.

 

Filtr źle sobie radzi z niebieskim??

 

A może rozproszenie w atmosferze? Pojedynczy niebieski piksel w klatce "RGGB"? A także mniejsza intensywność tego pasma? Ponadto życie tak chce, że B w kolorowej matrycy ma typowo zawsze wysoki WB (white balance) faktor okolo x2 bo przepuszcza połowę w stosunku do G.

 

Do tego "sztywność" setupu "OSC" nie pozwala na osobne zajmowanie się tym pasmem.

 

@dobrychemik, Ty się rozumiesz na filtrach, transmisja jest taka słaba w O III w L-extreme? ja tu akurat nie mam danych poza wykresikami z sieci.

Link to comment
Share on other sites

55 minut temu, Przemek Majewski napisał:

 

@dobrychemik, Ty się rozumiesz na filtrach, transmisja jest taka słaba w O III w L-extreme? ja tu akurat nie mam danych poza wykresikami z sieci.

 

Zdecydowana większość L-eX jest bardzo dobra w pasmie OIII. Egzemplarz kolegi @JaLeteż  bardzo dobrze przepuszcza OIII - sprawdzony egzemplarz. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.