Jump to content

Testowe M13 i M45 z małego APO


Charon_X
 Share

Recommended Posts

W sumie trochę jeszcze testowo, bo bez flattenera (okazało sie musze kupić złączkę M48/Canon) - Plejady TS 60/360 + Canon 50D - 30 klatek po 60 sek. Nie wiem skąd się wzięły te odbicia na jasnych gwiazdach.

 

584229582_M45APORoztoki3.png.260257e7b1d7b8aaabc028c476e50063.png

 

M13, sprzęt ten sam, klatek ok. 60 po 30 sek.:, nie wiem czemu wyszły spore szumy, nie do końca udało się je usunąć, a robiłem kilka wersji

 

716844171_M13APO60wrzesie3.png.5e40ee0026970beb06275960d13d58d4.png

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

37 minut temu, WojtasSP320 napisał:

Szum na M13 wygląda jak walking noise. Robiłeś dithering?

 

Nie, nawet nie wiem jak. Wilgoć była duża, później mi obiektyw lekko zaparował (ale nie wiem czy jeszcze przy foceniu M13, czy póxniej), chciałem jeszcze M92, ale nie mogłem namierzyć przez wizjer aparatu (nie chciałem zmieniać na okular, bo bym nie miał później jak ustawić ostrości na jasnej gwieździe), wtedy okazało się, że obiektyw już zaparowany. 

 

36 minut temu, kubaman napisał:

ojoj, optycznie tu trzeba bardzo popracować nad zestawem

 

Jak kupię złączkę do flattenera to powinno być dobrze. 

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, Charon_X napisał:

 

nie wiem czemu wyszły spore szumy, nie do końca udało się je usunąć, a robiłem kilka wersji

 

Bo 30 minut to za mało do zrobienia dobrego zdjęcia. Najlepszym "odszumieniem" jest naświetlenie przynajmniej 5 godzin, tym bardziej niechłodzonym cmosem. Zapoznaj się z ditheringiem, to bardzo ważne.

No i czemu takie kadry? Może zamierzone, ale wygląda jakby goto nie trafiło, a Tobie nie chciało się poprawić.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 godzin temu, Charon_X napisał:

Nie, nawet nie wiem jak.


Z tym walking noisem to może przesadziłem (zobaczyłem teraz zdjęcie na komputerze, wcześniej na komórce jakoś bardziej się rzucało w oczy) ale dithering nigdy nie zaszkodzi. Jeśli masz ustawiony guiding (dodatkowa luneta z kamerą i komputer) to jest to opcja do zaznaczenia w programie, ale zakładam, że nie masz. W takim wypadku pomocne okaże się lekkie przesunięcie kardru co kilka klatek (dosłownie 10px w lewo, potem 10px w górę, itd.)
 

2 godziny temu, Grzędziel napisał:

Bo 30 minut to za mało do zrobienia dobrego zdjęcia.

Zgadzam się że tu leży główny problem. Pod jakim niebem robiłeś zdjęcia (sprawdź klasę nieba na https://www.lightpollutionmap.info/)? Jakiego ISO użyłeś?

Najprostsze co możesz zrobić to zainwestować w opaskę grzejną (kupną lub zrobioną własnoręcznie) i naświetlać więcej klatek.

Edited by WojtasSP320
Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, count.neverest napisał:

O proszę, Twoich dsów chyba nie widziałem :) 

 

Zbyt dużo nie straciłeś ;) 

 

5 godzin temu, count.neverest napisał:

Jak obrazek liniowy otworzysz sobie w Sirilu i zrobisz fotometryczną kalibrację, to poprawisz tonację zdjęcia. Warto szybki stretch też zrobić, żebyś zobaczył na ile sobie możesz pozwolić w wyciąganiu.

 

Nie bawiłem się w Sirilu, kiedyś tylko może raz odpaliłem, ale nie wiedziałem o co w tym chodzi. 

 

5 godzin temu, Grzędziel napisał:

Bo 30 minut to za mało do zrobienia dobrego zdjęcia. Najlepszym "odszumieniem" jest naświetlenie przynajmniej 5 godzin, tym bardziej niechłodzonym cmosem. Zapoznaj się z ditheringiem, to bardzo ważne.

No i czemu takie kadry? Może zamierzone, ale wygląda jakby goto nie trafiło, a Tobie nie chciało się poprawić.

 

Bez Goto, ręcznie namierzałem, ale faktycznie mogłem poprawić. Z tym ditheringiem to nie wiedziałem o co chodzi nigdy, ze 2 x może mi się gdzies takie pojęcie przewinęło i to dość niedawno. Wiem, że nie za dużo, ale cieżko z zestawem wyjazdowym robić każdego DSa po 15 h. 

 

 

3 godziny temu, WojtasSP320 napisał:


Z tym walking noisem to może przesadziłem (zobaczyłem teraz zdjęcie na komputerze, wcześniej na komórce jakoś bardziej się rzucało w oczy) ale dithering nigdy nie zaszkodzi. Jeśli masz ustawiony guiding (dodatkowa luneta z kamerą i komputer) to jest to opcja do zaznaczenia w programie, ale zakładam, że nie masz. W takim wypadku pomocne okaże się lekkie przesunięcie kardru co kilka klatek (dosłownie 10px w lewo, potem 10px w górę, itd.)
 

Zgadzam się że tu leży główny problem. Pod jakim niebem robiłeś zdjęcia (sprawdź klasę nieba na https://www.lightpollutionmap.info/)? Jakiego ISO użyłeś?

Najprostsze co możesz zrobić to zainwestować w opaskę grzejną (kupną lub zrobioną własnoręcznie) i naświetlać więcej klatek.

 

Lekkie przesinięcie kadru to mogę najwyżej zatrzymać prowadzenie na krótki czas między seriami klatek. M45 robiłem jeszcze w Roztokach na ostatniej nocce, ale tuż przed świtem, więcej bym nie złapał i tak bo potem wschodził Ksieżyc i niebo jaśniało. 

M13 to pod dość słabym niebem, i wilgoć była duża, wybrąłem M13 bo jasne i gromady mniej wrażliwe na takie warunki. Opaskę grzejną w sumie mam, ale nie mam zasilania do niej.  Porobiłem jakieś dodatkowe odrośniki z pianki, ale zapomniałem ich wziąć. 

 

Link to comment
Share on other sites

59 minut temu, Charon_X napisał:

Bez Goto, ręcznie namierzałem, ale faktycznie mogłem poprawić. Z tym ditheringiem to nie wiedziałem o co chodzi nigdy, ze 2 x może mi się gdzies takie pojęcie przewinęło i to dość niedawno. Wiem, że nie za dużo, ale cieżko z zestawem wyjazdowym robić każdego DSa po 15 h. 

 

Wiem, że lekko nie jest. Sam też mieszkam w mieście i działam mobilnym setupem. Siedzę nie raz całą noc przy stoliku lub kimam w samochodzie. A co do ditheringu, to jeśli jeszcze nie jesteś zautomatyzowany po prostu przesuwaj pilotem odrobinkę w lewo-prawo-góra-dół zerkając tylko, żeby kadr się nie rozjechał. Nie musisz tego robić co każdą klatkę, wystarczy 15 przesunięć na zdjęcie.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Charon_X napisał:

Z tym ditheringiem to nie wiedziałem o co chodzi nigdy

Jednym z szumów matrycy jest szum stały. Kiedy palisz lighty z klatki na klatkę obiekty i wszystko co świeci na niebie przesuwa się o pewną wartość "po matrycy". Kiedy wrzucasz klatki do DSS, ten je rejestruje, czyli przesuwa i rotuje, żeby gwiazdy trafiały na siebie dokładnie w tym samym miejscu. W efekcie szum też się przesuwa. Po zestackowaniu szum rysuje na klatce dokładną trasę dryfu obiektu. Dithering temu przeciwdziała, ponieważ np. co każdą klatkę może przesuwać o kilka/kilkanaście pikseli montaż w losowym kierunku. Szum nie podąża już w jedną stronę i uśrednia się, przez to jest znacznie redukowany.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
      • 37 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
      • 69 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Thanks
        • Like
      • 131 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.