Skocz do zawartości

Lornetka dla przybysza


Mxer

Rekomendowane odpowiedzi

Jeżdżę pod Bieszczadzkie niebo od lat, ilekroć rozstawie montaż i zacznę focić zawsze ktoś przyjdzie... i zapyta, czy może popatrzeć ? Na stojący montaż z niutkiem na grzbiecie i kamerą która szumi... a patrz sobie. No właśnie... do tej pory stawiałem statyw foto z głowicą do filmowania, zakładałem maka 127 i pokazywałem Jowisza, Saturna czy Księżyc... bo nic innego przez to F12 nie zobaczysz. Potem przekładka na 8x56 DO i w ruch szła Andromeda, M13 czy "rozdwojenie Mizara" z opowieściami jak to Niemcy szukali w czasie wojny czy ktoś się nadaje na snajpera czy nie. I na tym w zasadzie wielki pokaz nieba się kończył bo nic innego nie widać.

 

I tutaj Was zapytuję, jaką rozsądną lornetkę należy przygotować aby pokazać coś więcej... M101, M51... może Bodego, może Tryplet Lwa... taką która pozwoli pokazać coś więcej.

 

Czy przeskok na taką 20x80 starczy czy jednak 22x110... 25x120...  chodzi o coś rozsądnego, dla tych co łażą i pytają się czy to oby na pewno Ziemia jest okrągła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22x110 25x120 to krowy są i statyw też by musiał być solidny. Marzy mi się taka z wymiennymi okularami. Zapakować w nią ESy z polem 82 stopnie... Czasami takie powiększenie jest dla niektórych za duże też

Ja posłuchałem podpowiedzi i wybrałem 15x70. To chyba najbardziej uniwersalny format. Testowałem też:

10x50 i 10.5x70. Pole podobne więc stwierdziłem, że zatrzymam większą. Potem stwierdziłem, że jest jednak za mało kontrastowe, źrenica za wielka. Wymieniłem na 15x70 i przyznaje rację kolegom z forum. Na niebie podmiejskim przy źrenicy ok 5mm daje kontrastowy obraz, z miasta widać ostro pierścień saturna a kłaczki uczę się powoli łapać. Generalnie pod ciemnym niebie powinno być super. Dobrałem sobie jeszcze 7x50 do przeglądu nieba i jestem bardziej zadowolony z 10x50. Wersje lornetek to Delta Optical Extreme i jej odmiany innych firm.

  • Lubię 1