Jump to content

Pierwsza w życiu Andromeda


Pancor
 Share

Recommended Posts

15 minut temu, Piotr4d napisał:

 Do listy można dodać zbyt dominujące gwiazdy i kolorystykę. 

Co do dominujących gwiazd masz na myśli ich mnogość? Powinienem bardziej przymknąć obiektyw, bardziej stłumić gwiazdy podczas obróbki czy to po prostu pokłosie tego, że są trochę zbyt obłe więc powinienem lepiej nad focusem popracować? Co do kolorystki to się zgodzę, wydaje mi się, że brakuje w nim niebieskiego, popracuję nad tym.

 

9 minut temu, WojtasSP320 napisał:

O ktorej zacząłeś sesję? Korzystasz z jakiejś aplikacji do planowania focenia?

Pierwsze zdjęcie mam równo z godziny 22:00, zacząłem trochę wcześniej, na ISO 200, o 22 spojrzałem na efekty i podbiłem na ISO 400, a wszystkie poprzednie zdjęcia odrzuciłem. Ostatniego lighta mam z 2:32, robiłem je chyba do 3:00, ale po tej 2:32 drzewo miało parcie na szkło i wskoczyło mi w kadr, więc klatki były do odrzucenia.

W sumie to nie korzystam z jednej konkretnej apki do planowania focenia. Na Windy i Meteo patrzę na chmury kiedy i gdzie będą, na kalendarz-365.pl szybko sobie spoglądam w jakiej fazie jest księżyc w najbliższym czasie, kadr sobie planuje w Stellarium za wczasu, aby zorientować się jak dany obiekt zmieści mi się w kadrze i jakie jasne gwiazdy są w okolicy, aby móc zorientować się później w terenie gdzie wycelować. Sprzęt na miejscu często rozkładam jak jeszcze jest jasno więc korzystam też z Stellarium na Androida aby tak na oko się zorientować, gdzie dany obiekt będzie na niebie i gdzie będzie się przemieszczał, aby jak najlepiej się ustawić, by nic mi go nie przysłoniło przez możliwie najdłuższy czas.

Link to comment
Share on other sites

13 minut temu, Pancor napisał:

Co do dominujących gwiazd masz na myśli ich mnogość? Powinienem bardziej przymknąć obiektyw, bardziej stłumić gwiazdy podczas obróbki czy to po prostu pokłosie tego, że są trochę zbyt obłe więc powinienem lepiej nad focusem popracować? Co do kolorystki to się zgodzę, wydaje mi się, że brakuje w nim niebieskiego, popracuję nad tym.

 

Użyj Starnet++ do rozdzielenia gwiazd. Potem w PS możesz ograniczyć ich ilość lub je pomniejszyć, tak samo kolorki.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, TheShackMeister napisał:

bardziej stłumić gwiazdy podczas obróbki

 

O to to. 

 

2 minuty temu, TheShackMeister napisał:

Użyj Starnet++

 

Tak patrzę, to Starnet++ robi się taką samą receptą na wszystko jak filtr CLS... Są inne sposoby. 

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Pancor napisał:

gdy mogło być jeszcze trochę za jasno na focenie

2 września na mojej wysokosci noc astronomiczna trwala od 21:45 do 3:46 (okolice Torunia) więc i u Ciebie pewnie podobnie więc to raczej nie to, ale po 1:00 wychodził ksieżyc w fazie 17% i moze on popsuł tlo.

Link to comment
Share on other sites

16 minut temu, monter napisał:

 

O to to. 

 

 

Tak patrzę, to Starnet++ robi się taką samą receptą na wszystko jak filtr CLS... Są inne sposoby. 

Owszem są bez rozdzielania tez można zmniejszyć gwiazdy. Bo jak inaczej? W pixie to daje starnet w akcjach do PS to algorytm na filtrze minimum na highlights dodatko platne.

Link to comment
Share on other sites

Noo... Z ilością klatek kalibracyjnymi to poszalałeś :D
Powiem, że sama Andromedka wyszła spoko loko i to nie tylko z powodu, że to Twoja pierwsza fotka, ale jeżeli ja bym taką zrobił to był bym dumny ;)
Gwiazdki oczywiście trzeba by było naprawić... I narazie na tym się skup, popracuj jeszcze nad tym materiałem, ponieważ ma potencjał.
Koledzy wyżej raczej już większość wątpliwości wyjaśnili, ale dodam, że może lepiej by było przymknąć samyanga do f/2.8 oraz podbić iso do 800... (Tak mi się wydaje, ale nie wiem szczerze czy coś to zmieni)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, WojtasSP320 napisał:

2 września na mojej wysokosci noc astronomiczna trwala od 21:45 do 3:46 (okolice Torunia) więc i u Ciebie pewnie podobnie więc to raczej nie to, ale po 1:00 wychodził ksieżyc w fazie 17% i moze on popsuł tlo.

Strzelam, że głównie miała tu do powiedzenia wysokość i położenie Andromedy względem światła trójmiasta, dla przykładu średnia wartość piksela dla zdjęcia kolejno z godziny 22:00, 00:25 i 2:32 to 4.8249e-02, 4.0796e-02 i 3.8905e-02, wartości odczytałem przy pomocy Statistics z PixInsight pod nazwą mean (średnia), są znormalizowane od 0 do 1, foty w formacie CR2 przed bayerowaniem. Po prostu muszę uciekać tam gdzie jest ciemniej. Mogę oczywiście wziąć większą ilość lightów do stacka niż 90, ta wartość niczym nie jest poparta, po prostu kazałem wybrać DSSowi najlepsze 90 zdjęć bo widziałem spore rozbieżności w wyliczonych przez DSS parametrach względem najlepszej foty a najgorszej, więc postanowiłem pójść w trochę może skrajną stronę i wybrałem niecałe 40% materiału.

 

6 minut temu, ASTRF napisał:

Koledzy wyżej raczej już większość wątpliwości wyjaśnili, ale dodam, że może lepiej by było przymknąć samyanga do f/2.8 oraz podbić iso do 800... (Tak mi się wydaje, ale nie wiem szczerze czy coś to zmieni)

Docelowo z tego co czytałem to dla mojej puszki z jakiś gdzieś wyliczeń wychodzi na to, że najbardziej opłaca się iść w ISO 1600, akurat przy jakości nieba jaką miałem to by był strzał w kolano, czytałem, że niektórzy przymykają lekko Samyanga bo na rogach gwiazdy nie są już punktowe, ale to bardziej w przypadku pełnej klatki, a nie mojego APS-C, ale też będę chciał trochę potestować z przesłoną tego obiektywu i zobaczyć jakie będę miał efekty.

Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, flamezz napisał:

Podeślesz tiffa? Jestem ciekaw co tam siedzi :) Jest duzy potencjał na fajne foto

Jasne, trzymaj, tylko nie przeraź się tych niewdzięcznych ciemnych pasów przy jaśniejszych gwiazdach. Jeśli jest większe zainteresowanie, albo ktoś też chciałby sobie poćwiczyć obróbkę materiału to mogę gdzieś podrzucić wszystkie surowe light, darki itp.

stacked_dss_v2.tif

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Pancor napisał:

czytałem, że niektórzy przymykają lekko Samyanga bo na rogach gwiazdy nie są już punktowe, ale to bardziej w przypadku pełnej klatki, a nie mojego APS-C, ale też będę chciał trochę potestować z przesłoną tego obiektywu i zobaczyć jakie będę miał efekty.

Jeśli to ten model to rzeczywiscie żyleta od pelnej dziury i nie wiem czy jest sens przymykać: https://www.optyczne.pl/359.4-Test_obiektywu-Samyang_135_mm_f_2.0_ED_UMC_Rozdzielczość_obrazu.html

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mała aktualizacja moich poczynań z Andromedą. Ogólnie patrząc na najnowszą jej wersję w moim wydaniu to wygląda to lepiej (przynajmniej w moim mniemaniu). Materiał jest ten sam co poprzednio, zmianom uległ tylko proces przetwarzania zdjęcia po stacku, którego kolejność prezentuje się następująco:

 

Spoiler

1. Rotation
Obrócenie Andromedy o 180 stopni.
2. DynamicCrop
Pozbyć się artefaktów związanych ze stackowaniem na krawędziach obrazu (zwłaszcza z lewej strony).
3. DynamicBackgroundExtraction
Division -> Tolerance: 1.75, Shadows relaxation: 5.25, Smoothing factor: 0.4, Radius: 100, Samples per row: 10
Subtraction -> to samo co wyżej
4. ColorCalibration
Bg reference: Upper Limit: 0.003
5. MultiscaleLinearTransform
Luminance -> Noise Reduction, 4 layers, 1. S(3, 0.3, 3) 2. S(2, 0.3, 1) 3. S(1, 0.29, 1)
Chromiance -> Noise Reduction, 7 layers, 1. S(3, 0.9, 1) 2. S(3, 0.8, 1) 3. S(3, 0.6, 1) 4. S(3, 0.4, 1)
6. CloneStamp
Usunięcie pionowych, ciemnych linii z jaśniejszych gwiazd
7. Streach
8. SCNR
Green -> Amount: 0.6
9. Starnet++
10. HDRMultiscaleTransform
Dla wydobycia ciemnych pyłów w galaktyce
11. LocalHistogramEqualization
Kernel Radius: 152, Contrast Limit: 3.5, Amount: 0.16
Zacząć od amount, robić na oko
12. CurvesTransformation
Minimalnie podbity środek histogramu dla rozjaśnienia samej galktyki
13. CurvesTransformation
Lekkie podbicie saturacji
14. PixelMath
Dodanie gwiazd z intensywnością 0.6
15. CurvesTransformation
Lekkie podbicie saturacji gwiazd

 

W sumie to zmieniłem trzy rzeczy w obróbce.

Pierwsza dotyczy wyrównywania tła. Tym razem nie tworzę małych kwadracików w DBE uważając, aby jakakolwiek gwiazda się nie złapała, a tworzę duże kwadraty 100x100 i pozwalam się złapać gwiazdom wiedząc, że i tak w pojedynczym obszarze będzie więcej pikseli opisujących tło, niż samych gwiazd, co dosyć dobrze się sprawdza w modelowaniu zanieczyszczeń. Znacząco też luzuję restrykcje co do modelu tła zwiększając tolerance i shadow relaxation. Dodatkowo najpierw wykonuję dzielenie, a potem odejmowanie, a nie jak wcześniej, tylko odejmowanie. Zauważyłem, że lepiej to wtedy działa w moim przypadku, lepiej, ale wciąż to tło nie jest w pełni równe... w okolicy Andromedy gwiazdy wpadają w czerwień, a na obrzeżach zdjęcia są one bardziej niebieskie więc dalej będę musiał jeszcze do tego wrócić i coś tu pozmieniać...

 

Druga rzecz to rezygnacja z PhotometricColorCalibration na rzecz ColorCalibration. Pierwszej z nich nie mogłem jakoś zgrać, zdjęcie wychodziło zbyt czerwone, tak jak to widać w pierwszej wersji, teraz jest raczej lepiej pod względem balansu kolorów.

 

Trzecią większą zmianą jest użycie Starnet++. Dodając z powrotem gwiazdy przy pomocy PixelMath zredukowałem je o współczynnik 0.6 dzięki czemu słabsze gwiazdy bardzo słabo świecą, ale wciąż tam są, przez co wg mnie wychodzi trochę taka kasza z tego nocnego nieba, co trochę nie podoba mi się, będę chciał nad tym posiedzieć jeszcze.

Także jeszcze raz tylko wspomnę, jeśli jeszcze zauważyliście jakieś znaczące pogwałcenia w poniższym zdjęciu to będę wielce wdzięczny za wytknięcie tego,a teraz po tym krótkim wywodzie czas na główną bohaterkę:

 

andromeda_v3_better_crop.png

Link to comment
Share on other sites

Parę słów ode mnie

Nakombinowałeś się przy tej obróbce jak nie wiem kto :-) - w życiu nie stosowałem tylu procesów :-D Wydaje mi się, że przez to kapkę przekombinowałeś.

 

Ostrość, żaden proces tego nie poprawi a zdjęcie jest nieostre, choć ciężko powiedzieć, bo zrobiłeś tyle kroków podczas obróbki, że nie wiadomo czy nie rozmyłeś zdjęcia w trakcie processingu. 

Używałeś flatów, to po kiego robiłeś ABE i DBE? Jeśli miałeś winietę po flatach to wniosek, że masz źle zrobione flaty. Proponuję na przyszłość unikać ABE i DBE...

 

co do drugiego zdjęcia

 

22 minuty temu, Pancor napisał:

w okolicy Andromedy gwiazdy wpadają w czerwień, a na obrzeżach zdjęcia są one bardziej niebieskie więc dalej będę musiał jeszcze do tego wrócić i coś tu pozmieniać...

 weź pod uwagę, że im dalej od centrum M31 gwiazdy są młodsze, czyli niebieskie!!!, w centrum roi się od tych wiekowych czyli żółtych. Co Ty chcesz tam zmieniać? :-) Gwiazdy w całym kadrze wpadają Ci w czerwień niestety :-(

 

Przy 90minutach materiału to za wiele się nie urodzi, u Ciebie widać plamy na tle - wynik odszumiania, ale jak wspomniałem - tego nie unikniesz nie posiadając 10x tyle materiału

Przydusiłeś gwiazdy, ale ich kolorystyka jest w ogóle nie zróżnicowana - zobacz jak pięknie zdusiłeś v AndW przypadku pracy z gwiazdami nie chodzi o ich zduszenie, bo gwiazdy świecą i będą jasne, ale o ich umiejętne zmniejszenie. 

 

z tego wszystkiego co napisałem powyżej najważniejsza jest ostrość, bez tego, choćbyś nie wiem jak wymyślne procesy stosował to zdjęcie nie będzie dobre. 

 

Niemniej życze powodzenia, pierwsze koty za płoty i oby tak dalej. Pilnuj ostrości i poświęć 2x więcej czasu na jej ustawienie. Trzymam kciuki!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minut temu, Pancor napisał:

Dodając z powrotem gwiazdy przy pomocy PixelMath zredukowałem je o współczynnik 0.6 dzięki czemu słabsze gwiazdy bardzo słabo świecą, ale wciąż tam są, przez co wg mnie wychodzi trochę taka kasza z tego nocnego nieba, co trochę nie podoba mi się, będę chciał nad tym posiedzieć jeszcze.

Poczytaj o formułach służących do dodawania gwiazd w PixelMath. Ja używam czasami takiej:

~(~gwiazdki*~bez_gwiazdek), ale nie zawsze efekt jest optymalny.

Można też dodawać obraz bez gwiazd do obrazu z gwiazdkami lub stosować np. mean(bez_gwiazd,z_gwiazdami)

Edited by apolkowski
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dzięki za rady, przy najbliższej okazji postaram się zebrać nowy materiał pod ciemniejszym niebem i z o wiele większą uwagą jeżeli chodzi o ostrość. Strzelam, że im lepiej zebrany materiał, tym mniej obróbki będzie on wymagał po zestackowaniu. W wolnej chwili przysiądę też do tego jak obrabiam ten materiał i pomyślę jeszcze, aby uprościć ten proces.

Link to comment
Share on other sites

12 godzin temu, Pancor napisał:

o wiele większą uwagą jeżeli chodzi o ostrość.

To jest klucz. Nawet jak masz ogromną ilośc materiału z super sprzętu to jak ostrość będzie zła to materiał można wyrzucić do kosza.

 

12 godzin temu, Pancor napisał:

Strzelam, że im lepiej zebrany materiał, tym mniej obróbki będzie on wymagał po zestackowaniu.

Strzelasz dobrze - może nie "im lepiej zebrany" - na jakość materiału wpływa parę rzeczy: seeing, ostrość, technikalia sprzętu, niebo i ilość. Na seeing nie masz wpływu, ale ostrość, technikalia i ilość zebranego materiału jak najbardziej zależy od Ciebie + im lepsza jakość nieba tym bardziej "kaloryczny" materiał.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 132 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.