Jump to content
  • 0

Analogowe zdjęcia księżyca przez Mak 127?


Rurykow
 Share

Question

Cześć,

Mam aparat Pentax MZ-50, o taki:

4095600841_35cdf8290e.jpg.76f98e16e77e0eb5e59a4a350c936a00.jpg

Źródło/Wikipedia

Bardzo lubię robić nim zdjęcia.

Wychodzą pięknie.  Kilka z nich mam wywołane na duży format ok a3.

Czy majac Maka 127 (Celestron 1.25") na astro 3 bez napędu jestem w stanie zrobić przyzwoite zdjęcia księżyca przy użyciu ww. analogowej lustrzanki? Nie wiem czy dałbym radę prawidłowo złapać ostrość. Chyba maska bahtinova byłoby konieczna.. Do tego kwestia czasu naświetlania itd. Może macie jakieś doświadczenia? 

Wiem, że do ds czy us musiałbym długo naświetlać i mieć dokładny napęd ale jak jest z ksiezycem?

Do podłączenia pentaxa do Maka wystarczy bodaj złączka t2 z tego co czytałem.  

 

Szukałem na forach. Jest kilka "analogowych" tematów ale głównie o DS. 

Może ktoś podrzuci swoją opinię w wolnej chwili. 

 

Przy okazji chciałbym podziękować wszystkim za wkład w to forum. Czytanie go bardzo mi pomogło przy wyborze sprzetu. Korzystałem też z giełdy.  Super!

To taka dygresja ;-) 

 

Pozdrawiam 

Link to comment
Share on other sites

12 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Z Księżycem powinno się udać, jak najbardziej. Czasy naświetlania będą na tyle przyzwoite, że spokojnie dasz radę bez napędu. Ludzie kiedyś ze statywu focili na analogu zaćmienie Księżyca (warunki oświetleniowe dużo gorsze) za pomocą MTO1000/MTO11-CA, a ten lustrzany obiektyw to Mak z tylnym korektorem, o światłosile F/10

 U Ciebie ogniskowa  dłuższa i swiatłosiła nieco gorsza, ale powinno dać radę. Nie podam Ci dokładnego zakresu czasów, ale gdzieś tak między 1/60s a 1/200s celuj dla ISO200, przy czym nie trafisz jedną ekspozycja w punkt, bo to będzie zależeć od fazy Księżyca, warunków atmosferycznych itp. Po prostu naświetl z nieco różnymi czasami kilkanaście-parędziesiąt klatek. Ostrość to chyba tylko maska Bachtinowa, ewentualnie Hartmanna. Ta druga łatwa do wykonania we własnym zakresie, aczkolwiek nie wiem, jak z dokładnością. Przy jasnym Księżycu to może nawet na matówce normalnie uda Ci się ustawić, nie wiem. Niech się starzy stażem fotografowie wypowiedzą, jest tu paru weteranów kliszy, jak Adamo czy juram chociażby (i pewnie wielu innych, których nie znam).

Pozdrawiam

-J.

P.S. Znalazłem tabelkę z Harringtona "Zaćmienie"; dla Księżyca w pełni:

ISO100: 1/60s -1/125s     dla F/16 - F/11

ISO200: 1/125s - 1/250s  dla F/16 - F/11

Traktuj jako orientacyjne te zakresy, j.w.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0

No, cofnąłem się w czasie sprawdzając w notesie stare obserwacje. Tak to wyglądało jak na fotce. Harrington ma rację :friends:@Jarek dobrze radził.

W 1986 na filmie 22 DIN (~ISO120) przy przesłonie f12 ustawiałem czas 1/60 dla Księżyca w pełni i wyszło. Podczas zaćmienia (17 x 86) wydłużałem czas- zdjęcia po prawo circa 1/4 sek - Ustawiony był na B i szybki ruch przed obiektywem z odkryciem i zakryciem czarną kartką, bo inaczej aparat drgał. Księżyc w innej fazie niż pełnia słabiej świeci, czas musiałby być dłuższy, albo film ISO 400  Na pewno użyj wężyka spustowego, duszenie palcem spustu plus klapnięcie lustra może poruszyć obraz - klisza ta jedno zdjęcie a nie stackowanie, niestety. Analogowo marnuje się mnóstwo materiałów by coś wyszło :(

Uniwersalna zasada - ostrość ustawiaj na krawędź tarczy, najlepiej co kilka klatek, któreś trafią. Księżyc powyżej 25-30 stopni i będą szczegóły a nie zamglona poezja.

Chyba wyjmę jakiegoś analoga i sam popróbuję :D

20210925_223717.jpg

Edited by OBERON RD
  • Like 5
  • Thanks 1
  • Love 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Uda Ci się, tylko kwestia ile klatek zrobisz. Pamiętaj o kluczowej rzeczy, czyli wężyku spustowym, bez niego raczej bym nie podchodził. Czasy generalnie są krótkie, najlepiej jak byś zmierzył sobie światłomierzem w aparacie. Na ISO400 to coś koło 1/50-1/100 dla f7.0. Ostrość da radę ustawić na samym Księżycu, ale maska będzie na pewno pomocna. No i najlepiej wypstrykać całą kliszę  i potem wybrać najlepsze zdjęcia.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Bardzo dziękuję za pomoc. W końcu skończyły się wakacje to będzie czas na hobby ;-) 

 

@Jarek dziękuję za podpowiedzi.

 

Tak zrobię, przygotuję kilka filmów i wypstrykam na różnych ustawieniach.  Porobię notatki z czasami itd jakie były ustawienia na danej fotce i będę próbował. Maskę jakąś będę musiał zrobić lub kupic. 

W dniu 25.09.2021 o 22:46, OBERON RD napisał:

No, cofnąłem się w czasie sprawdzając w notesie stare obserwacje. Tak to wyglądało jak na fotce. Harrington ma rację :friends:@Jarek dobrze radził.

W 1986 na filmie 22 DIN (~ISO120) przy przesłonie f12 ustawiałem czas 1/60 dla Księżyca w pełni i wyszło. Podczas zaćmienia (17 x 86) wydłużałem czas- zdjęcia po prawo circa 1/4 sek - Ustawiony był na B i szybki ruch przed obiektywem z odkryciem i zakryciem czarną kartką, bo inaczej aparat drgał. Księżyc w innej fazie niż pełnia słabiej świeci, czas musiałby być dłuższy, albo film ISO 400  Na pewno użyj wężyka spustowego, duszenie palcem spustu plus klapnięcie lustra może poruszyć obraz - klisza ta jedno zdjęcie a nie stackowanie, niestety. Analogowo marnuje się mnóstwo materiałów by coś wyszło :(

Uniwersalna zasada - ostrość ustawiaj na krawędź tarczy, najlepiej co kilka klatek, któreś trafią. Księżyc powyżej 25-30 stopni i będą szczegóły a nie zamglona poezja.

Chyba wyjmę jakiegoś analoga i sam popróbuję :D

20210925_223717.jpg

Dziękuję za rady i za zdjęcia poglądowe, wtedy to było coś takie zdjęcia zrobic. Jestem pelen podziwu.  

Jak coś wyrzeźbię to się pochwalę.

 

Ten trik z kartką to jeżeli dobrze rozumiem miał na celu eliminację ruchu i drgań przy podnoszeniu lustra tak? Aparat naswietlał a Ty odsłoniles obiektyw i zasłoniłes ręcznie?  Ciekawa sprawa, sprytnie :-) 

 

OBERON RD

Sam wywoływałeś?

 

W dniu 26.09.2021 o 10:33, tomekL napisał:

Uda Ci się, tylko kwestia ile klatek zrobisz. Pamiętaj o kluczowej rzeczy, czyli wężyku spustowym, bez niego raczej bym nie podchodził.

Wężyka nie mam, myślałem o samowyzwalaczu ale może drgania  nie ustaną na czas..

 

Zastanawiam się tylko jakie rozmiary będzie miał księżyc w polu widzeniawidzenia Mak 127. Czy jakiś Barlow będzie niezbędny. 

Przy takiej  ogniskowej chyba nie będzie problemu ze złamaniem ostrości? 

Jak zbiorę trochę wiedzy to będę robił doświadczenia, narazie się dokształcam. 

 

Lista zakupów: 

1. Film ok 200 iso (kilka rolek), Kodak będzie ok? Lubie jego ciepłe barwy. Apropo lepiej kolor czy CzB? Może czarno-białe lepiej oddadzą kształty i cienie powierzchni? 

2. M42/Pentax 

3. Wężyk spustowy

Edited by Rurykow
Punkt 3. listy zakupowej, literówki
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Samowyzwalacz może być, najlepiej też połączony z podniesionym lustrem, które chyba w tym wszystkim najmocniej klapie.

Ogniskowa 1500 jest jak najabrdziej wystarczająca. Jak dasz barlowa to zrobi Ci się 3000 :) a to już jest konkretne wyzwanie. Kilka fotek możesz sobie pstryknąć z ciekawości, ale zdecydowanie skupiłbym się na foceniu bez barlowa.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
W dniu 25.09.2021 o 21:46, OBERON RD napisał:

Ustawiony był na B i szybki ruch przed obiektywem z odkryciem i zakryciem czarną kartką, bo inaczej aparat drgał.

 

Ja też tak robiłem, tylko nie z katką, ale z nakładką z czarnego brystolu, o średnicy jakieś 2-3 cm większej od średnicy obiektywu. Użycie wężyka spustowego, nawet takiego długiego na metr czy dwa spowoduje, że po jego naciśnięciu podniesienie lusterka i ruch migawki wprawi aparat zawsze w jakieś drgania i obraz raczej będzie nieostry.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
2 hours ago, Rurykow said:

Tylko jak długo naświetlać takim odkryciem obiektywu? Szybki ruch, "na oko" wystarczy? 

Tak, też tak robiłem. Metodą ileś rady, to któraś wyjdzie :) ja o ile pamiętam do takiej zabawy brałem zawsze klisze ISO100

Link to comment
Share on other sites

  • 0
On 10/2/2021 at 12:29 PM, Rurykow said:

Czy w dawnych, analogowych czasach sami wywoływaliscie filmy i zdjęcia? 

Czarno biało jak najbardziej, fajna zabawa i gwarancja jakości. Kolorowe trochę się bawiłem w odbitki, ale dużo zabawy z tym było jak na amatora.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.