Jump to content

Księżyc - Filtry IR vs Wysokość


Kapitan Cook
 Share

Recommended Posts

Rys sytuacyjny:

 

Zapowiada się ładna pogoda, a stary Księżyc będzie najwyżej w ciągu roku. Chciałbym coś ulepszyć aby wykorzystać 100 % mojego setupu, czyli Newton 1000/200 i QHY178MM i Barlow 2,5 od GSO ( ten polecany w kategorii budżetowej). Myślę o:

 

- zamiana Barlowa na Televue 2x

- kupno Astronomik IR 742

 

Problemy:

 

Czy zamiast kupować Televue, pomogłoby kupno IR-cut (przy założeniu że nie będę stosował IR-pass).

Księżyc będzie bardzo wysoko i czy ktoś mógłby wypowiedzieć się czy na dużych wysokościach jest jakiś realny zysk z filtra IR ?

Link to comment
Share on other sites

47 minut temu, Kapitan Cook napisał:

Czy zamiast kupować Televue, pomogłoby kupno IR-cut (przy założeniu że nie będę stosował IR-pass).

Księżyc będzie bardzo wysoko i czy ktoś mógłby wypowiedzieć się czy na dużych wysokościach jest jakiś realny zysk z filtra IR ?

 

TeleVue niczego ci nie da, chyba że chcesz 2x a nie 2,5x, ale wtedy może to być inna marka. Filtry IR/UV cut nie mają trochę sensu na księżycu - niczego do końca nie poprawiają.

 

Filtry podczerwone są jak najbardziej wskazane - do zbicia dyspersji itd. Nie musi to być Astronomik ProPlanet 742, możesz użyć czerwonego/ciemnoczerwonego/czasami pomarańczowego filtra wizualnego - które są jak ProPlanet tyle że zaczynają transmitować przy krótszych długościach fali.  Ogólnie chodzi o to by nie zaczynać od zbyt długich długości bo traci się trochę na zdolności rozdzielczej teleskopu jak i jeżeli fotografujesz na maksymalnej rozdzielczości dla apertury to dyfrakcja światła może być bardziej widoczna na krawędziach.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, riklaunim napisał:

Filtry IR/UV cut nie mają trochę sensu na księżycu - niczego do końca nie poprawiają.

Zmniejszą aberrację chromatyczną wprowadzaną np przez Barlowa.

5 minut temu, riklaunim napisał:

do zbicia dyspersji

IR cut też nieco zbije dyspersję, bo generalnie chodzi o to żeby nie focić w zbyt szerokim paśmie. IR pass, czy filtr czerwony da oczywiście lepszy efekt, bo dodatkowo zmniejszy podatność na seeing, ale IR cut będzie zawsze lepszy, niż brak filtra :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, MateuszW napisał:

Zmniejszą aberrację chromatyczną wprowadzaną np przez Barlowa.

Większość Barlowów nie przeszkadza a jak już to IR/UV cut jest "za słaby" żeby poprawić wszystko. Poprawia ale nie do końca przez co fotka nadal może być rozmyta. Tak więc celowe kupowanie tego filtra nie jest optymalne ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hmm zapomniałem ,że już teraz używam filtra czerwonego (tani GSO). Czy przy jego stosowaniu IR cut ma jakiś sens ?

 

4 minuty temu, riklaunim napisał:

Większość Barlowów nie przeszkadza a jak już to IR/UV cut jest "za słaby" żeby poprawić wszystko. Poprawia ale nie do końca przez co fotka nadal może być rozmyta. Tak więc celowe kupowanie tego filtra nie jest optymalne

 

Czyli jednak dobrze skorygowany Barlow nie zaszkodzi zamiast bawić się w jego prostowanie IR Cut. Czy można powiedzieć że filtr IR Pass wyleczy Barlow z ewentualnych aberracji chromatycznych?

 

Kolejna sprawa czy kiedy Księżyc jest wysoko >50 stopni to jest sens zakładać filtry ? Czy lepiej celować w większa ilość klatek ? Ja przy najbliższych okazjach będę celował w min.3000 max 5000 i z tego będę brał 1 lub 2 %.

 

Generalnie mam wydaje mi się dosyć spore doświadczenie z Księżycem. Wiosną kupiłem QHY178 i w tym podkładam nadzieję na wyciągnięcie jeszcze czegoś z apertury.

Zastanawiam się po prostu czy wydawanie kolejnego 1000 złotych wniesie coś istotnego do poprawy jakości.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, Kapitan Cook napisał:

Hmm zapomniałem ,że już teraz używam filtra czerwonego (tani GSO). Czy przy jego stosowaniu IR cut ma jakiś sens ?

Czerwony filtr wizualny przepuszcza czerwień i podczerwień. Nie trzeba wycinać podczerwieni.

 

2 minuty temu, Kapitan Cook napisał:

Czyli jednak dobrze skorygowany Barlow nie zaszkodzi zamiast bawić się w jego prostowanie IR Cut. Czy można powiedzieć że filtr IR Pass wyleczy Barlow z ewentualnych aberracji chromatycznych?

 

Problemy z aberracją chromatyczną widziałem tylko w jakiś tanich odpadowych Barlowach. To co głównie korygują filtry podczerwone to dyspersja atmosferyczna.

 

3 minuty temu, Kapitan Cook napisał:

Kolejna sprawa czy kiedy Księżyc jest wysoko >50 stopni to jest sens zakładać filtry ? Czy lepiej celować w większa ilość klatek ? Ja przy najbliższych okazjach będę celował w min.3000 max 5000 i z tego będę brał 1 lub 2 %.

 

Zawsze warto mieć jasny filtr podczerwony na Księżycu -czy to by ograniczyć wady optyki, czy "wady" światła na krótszych długościach. Księżyc jest tak jasny że i tak nie stracisz na szybkości nagrywania. Gain niski, ekspozycja bardzo krótka. Przy takich ustawieniach zazwyczaj wystarczy 1000 klatek, może trochę więcej.

 

4 minuty temu, Kapitan Cook napisał:

Zastanawiam się po prostu czy wydawanie kolejnego 1000 złotych wniesie coś istotnego do poprawy jakości.

Jak już masz ten czerwony filtr wizualny to on w zupełności wystarczy.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@riklaunim Czy masz może do porównania jakiś obszar księżyca który robiłeś za pomocą swojego DK14 i 178MM i wcześniejszymi setupami? Jak określiłbyś różnicę w jakości obrazów ?

Pytam ponieważ ja nie widzę szczególnie dużej różnicy na podstawie tego co widziałem w Księżycowych Zakamarkach między moją 8 a SCT14. Czy w grę wchodzi już atmosfera która uniemożliwia schodzenie z detalem jeszcze niżej ?

Link to comment
Share on other sites

Przy Księżycu problematyczna jest dyfrakcja światła. Jak fotografujesz na max zdolności rozdzielczej teleskopu to praktycznie każda krawędź będzie miała swoją obwódkę co obniża ostrość/kontrast - dlatego najlepsze fotki zazwyczaj wychodzą nieco poniżej max zdolności rozdzielczej. Warunki atmosferyczne też mają spory wpływ ale żeby zobaczyć super ostre zdjęcia w dużej rozdzielczości trzeba wrzucić naprawdę sporo apertury (plus im mniej centralnej obstrukcji tym lepiej w tym przypadku).

 

C14 f/10: moon6.jpg

 

C14 f/20:

moon17.jpg

 

 

Edited by riklaunim
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.