Jump to content

Wybór palety


tomek1982
 Share

Recommended Posts

Witam, czytam o tym teraz sporo ale czasem trochę trudno się dokopać do pewnych informacji zwłaszcza laikowi. Czy moglibyście mi tak skrótowo wytłumaczyć co w danych warunkach daje wybór określonej palety ?

Powiedzmy że mam niezłe niebo, może nie bieszczadzkie ale powiedzmy trójka w skali bortla. Kamera mono. Jeśłi robię galaktyki sprawa jasna, nikt ich w NB nie robi tylko "normalne" RGB (czasem jednak HaRGB).

1. Jeśli mamy zatem mgławice z wodorem jakich wiele (np Soul, Rozeta itp) to co da wybór np SHO (czyli klasycznego Hubbla), HOO (podobno jest bardziej "prawdziwe") lub jednak LRGB ? Wiem ze SHO jest bardziej "odporna" na złe warunki ale to chyba nie oznacza że nie robi się jej pod dobrym niebem ?

2. W porzypadku galaktyk co daje HaRGB względem LRGB ?

Edited by tomek1982
Link to comment
Share on other sites

1. W LRGB nie pokażesz struktur siarki i tlenu, które wyjdą dopiero w SHO czy innych wąskich pasmach. Wybór zależy od tego co chcesz pokazać i czy lubisz false color. Jak dojrzeję (juz na dniach ;)) to pokażę róznicę miedzy HaRGB a SHO, może to lepiej zilustruje o czym piszę.

 

2. Nie robiłem ale zakładam że Ha odseparuje Cię od zanieczyszczenia światłem. Natomiast pytanie ile struktur w galaktyce rzeczywiście się zarejestruje - możesz stracić detale które nie świecą w linii wodoru.

Link to comment
Share on other sites

1. Wybrana paleta zależy od rodzaju obiektu i wizji artystycznej autora

2. Im gorsze niebo tym gorzej wychodzi focenie przez filtry L, R, G, B podczas gdy przez filtry NB ulega jedynie niewielkiemu pogorszeniu

 

Granica dla LRGB zależy od FOV, wysokości obiektu, zaświetlenia i jego rodzaju oraz doświadczenia i sprawności wykonującego fotkę.

Edited by .zombi.
Link to comment
Share on other sites

Tomek rozwinę swoją wypowiedź na przykładzie zdjęcia które dziś pokazałem (https://astropolis.pl/topic/80837-ic-1848-sho-to-jednak-nie-był-koniec/).

 

Jeśli robisz obiekt który oprócz wodoru ma siarkę i tlen, to decydując się na HaRGB nie pokażesz pozostałych składników. To absolutnie nie jest błąd - chcesz pokazać HaRGB, pokazujesz. Masz więcej czasu - palisz SHO żeby pokazać większą różnorodność.

Pod ciemnym niebem SHO wyjdzie lepiej niż pod gorszym (truizm). Pod słabym niebem albo wręcz miejskim nie zrobisz nic (znośnie) oprócz SHO.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 47 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.