Skocz do zawartości

Ile daje chłodzenie? Czyli poziom tła termicznego w sensorach CMOS/CCD na przykładzie ASI2600


Przemek Majewski

Rekomendowane odpowiedzi

  • Przemek Majewski zmienił(a) tytuł na Chłodzić? Czyli poziom tła termicznego w sensorach CMOS/CCD na przykładzie ASI2600

Przemek, przeczytałem całość i dotarłem do końca. ;)

 

1. Nigdy nie zbieram darków w dzień, bo nie mam światłoszczelnej komory. Zawsze robię to nocą, w ciemnym pomieszczeniu.

 

40 minut temu, Przemek Majewski napisał:

scałkowany proces można modelować wykładniczo.

 

2. A mnie się wydawało, że po prostu zależność szumów własnych od temperatury jest wykładnicza. ;)

3. Też zastanawiałem się, czy warto chłodzić moją ZWO ASI "do bólu". Patrząc na wykładniczą (!) zależność szumów własnych od temperatury, doszedłem do wniosku że nie ma po co. Zatrzymałem się na -10 st.

4. Różnice w jakości obrazu przy temp. matrycy -10 i powiedzmy 5 będą niewielkie. A polskie noce bardzo często mają temperaturę 5 i niższą. Więc do astrofoto z powodzeniem używane są aparaty fotograficzne. Ale w wyższych temperaturach mniejszych szerokości geograficznych tak różowo już nie będzie.

5. Mały szczegół - to że temperatura otoczenia wynosi np. 5 st. nie oznacza, że matryca będzie miała taką temperaturę. Matryca jest zamknięta w pudełku z zasilaną elektroniką, która siłą rzeczy podgrzewa nam matrycę. Obserwuję to zawsze w APT: np. sensor zewnętrzny podłączony do focusera 5 st., matryca 10 st. Trzeba o tym pamiętać.

 

Tyle moich spostrzeżeń w odniesieniu do Twojego wyczerpującego wykładu. ;)

Edytowane przez diver
  • Lubię 5
  • Kocham 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, diver napisał:

Przemek, przeczytałem całość i dotarłem do końca. ;)

 

Bardzo mnie to cieszy. Po to to pisze, by inni czytali czasem. A nie staralem sie robic z tego pracowni fizycznej, na luzie podszedłem. Jak do HOBBY. XD

 

3 minuty temu, diver napisał:

 

1. Nigdy nie zbieram darków w dzień, bo nie mam światłoszczelnej komory. Zawsze robię to nocą, w ciemnym pomieszczeniu.

 

Nom. Ale akurat był dzień, a ja chciałem wtedy zrobic ten eksperyment :P Poza tym dla 2600mm w ogole nie uzywam darków. :)

 

3 minuty temu, diver napisał:

 

 

2. A mnie się wydawało, że po prostu zależność szumów własnych od temperatury jest wykładnicza. ;)

 

Tak. Ale skad sie to bierze? Ano ludzie mówią "szum termiczny". Ale co to ten "szum"? W każdej sekundzie, w każdym pikselku moze się złapać taki termiczny elektron. Cale obserwowane tlo jest wynikiem sumarycznego Poissonowskiego procesu (bardzo rzadkie wzbudzenia w wielu miejscach).

 

Ponadto fubkcje wykładnicze są bardzo fajne. Pierwiastek z funkcji wykladniczej, to też funkcja wykładnicza itd :) modeluja one (nawet w przyblizony sposob) bardzo wiele zjawisk.

 

Jeśli wyjściowy efekt jest wykladniczy, to wiele wtornych -- np. POZIOMY NA 600 s DARKU, tez beda. Tylko tyle chcialem napisac bez modelu mikroskopowego. Chciałem prosto a i tak musiałem szeroko :)

 

3 minuty temu, diver napisał:

3. Też zastanawiałem się, czy warto chłodzić moją ZWO ASI "do bólu". Patrząc na wykładniczą (!) zależność szumów własnych od temperatury, doszedłem do wniosku że nie ma po co. Zatrzymałem się na -10 st.

4. Różnice w jakości obrazu przy temp. matrycy -10 i powiedzmy 5 będą niewielkie. A polskie noce bardzo często mają temperaturę 5 i niższą. Więc do astrofoto z powodzeniem używane są aparaty fotograficzne. Ale w wyższych temperaturach mniejszych szerokości geograficznych tak różowo już nie będzie.

5. Mały szczegół - to że temperatura otoczenia wynosi np. 5 st. nie oznacza, że matryca będzie miała taką temperaturę. Matryca jest zamknięta w pudełku z zasilaną elektroniką, która siłą rzeczy podgrzewa nam matrycę. Obserwuję to zawsze w APT: np. sensor zewnętrzny podłączony do focusera 5 st., matryca 10 st. Trzeba o tym pamiętać.

Tak. 27.5 stopnia bez chlodzenia, a temperatura w pokoju około 18. Wydedukowałem, ze matryca cieplejsza. ;) Ale jak na zewnatrz z 5 stopni, to sensor miewa z 10. Różnie to jest. Tak.

 

3 minuty temu, diver napisał:

 

Tyle moich spostrzeżeń w odniesieniu do Twojego wyczerpującego wykładu. ;)

 

Za każde dziękuję, serio!

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pominę oczywiste pochwały, które niczego nie wnoszą do tematu, i przejdę od razu do - być może trochę wymyślonej na siłę - krytyki :) 

 

 

57 minut temu, Przemek Majewski napisał:

Co nam mówi taki wykres? Dziwne jakieś jednostki.

 

Masz to w logarytmie? :) Poniżej 15 stopni na plusie wykres jest praktycznie nieczytelny w sensie: coś tam jest małego. Ale czy to 0.1 czy 0.01? Trudno okiem dostrzec. Dlaczego się czepiam?
Tutaj jest taki wykresik:
ZWO-Aparat-fotograficzny-ASI-294-MC-Pro-

Jest logarytm, ale dwójkowy, też nie lubię czytać takich głupich ułamków. Czy mógłbyś na wykresie w którym łatwo przeczytać wartości na skali Y (czyli np. log dziesiętny) pokazać jak Twoje wyniki korespondują z danymi od producenta?

 

Do czego zmierzam: być może producenci nie są tacy chytrzy jak przy filtrach i jednak wykresy tego typu nie kłamią? Na pierwszy rzut oka nie sposób orzec.

 

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Behlur_Olderys napisał:

Pominę oczywiste pochwały, które niczego nie wnoszą do tematu, i przejdę od razu do - być może trochę wymyślonej na siłę - krytyki :) 

 

 

 

Masz to w logarytmie? :) Poniżej 15 stopni na plusie wykres jest praktycznie nieczytelny w sensie: coś tam jest małego. Ale czy to 0.1 czy 0.01? Trudno okiem dostrzec. Dlaczego się czepiam?
Tutaj jest taki wykresik:
ZWO-Aparat-fotograficzny-ASI-294-MC-Pro-

Jest logarytm, ale dwójkowy, też nie lubię czytać takich głupich ułamków. Czy mógłbyś na wykresie w którym łatwo przeczytać wartości na skali Y (czyli np. log dziesiętny) pokazać jak Twoje wyniki korespondują z danymi od producenta?

 

Do czego zmierzam: być może producenci nie są tacy chytrzy jak przy filtrach i jednak wykresy tego typu nie kłamią? Na pierwszy rzut oka nie sposób orzec.

 

 

 

Nie mam -- i mieć nie mogę.

 

Zrobiłem krótki test, by pokazać, że wkładając wiecej pracy, można zrobić "lepsze" dane. Ale co znaczy lepsze? "Lepsze u gory".  Dla cirplejszych temperatur. Dla tych ponizej -5 stopni wiem(y), jak i napisalem, ze dark = bias. Więc caly termalny wklad ma <1 DN. Nie ma narzędzia by uchwycić ten ogon. Co do logarytmu.

 

poziomy(T) - B = w(T) = A*exp(kT)

 

log(w(T)) = k*T + log(A).

 

A i k masz wyestymowane. Rysuj Waść :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałem w poście napisać o wiatraczkach, a nie czas już edytować, to dopiszę: ja to nie ufam tym wiatraczkom. :)

 

Oczywiście, pasywne chłodzenie (duży radiator), byłoby najlepsze, ale też ciężkie i drogie. Jak teleskop chce mieć skalę (użyteczną) 0.8"/px to wibrujący wiatraczek może pogarszac FWHM. I teraz uwaga: ja jeszcze nie zauważyłem różnic, a próbowałem od czasu do czasu wyłączyć fana.

 

Tym niemniej w necie gadajo, że bywajo psute wiatraczki. I wtedy może się okazać, że za 10 poziomów mamy grubsze gwiazdy. Takie małe uzupełnienie.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Przemek Majewski napisał:

Ale jak na zewnatrz z 5 stopni, to sensor miewa z 10. Różnie to jest. Tak.

Co sensor, to inna różnica w tych temperaturach.

U mnie przy -26* sensor Canona 1000d chłodził się do -18*

Ale już jak mam +10 w nocy, to temperatura sensora krąży w okolicy 22,23* (co już mocno dodaje szumu).

 

Ogólnie zgadzam się z tobą co do założeń, że kiedy noce są poniżej 10* to już jest znośnie, jeśli chodzi o szum termiczny, ale tyczy się to raczej w miarę nowych DSLR-ów, gdzie ogólnie szumu jest mniej.

Próbowałem z Canonem 1000D i 11000D przy -18* sensora i przy +20 i różnica jest kolosalna, ale na pewno nie układa się to w taki ładny wykresik, jak u Ciebie :)

Ja dopiero przy temperaturach w ok -5 na dworze, zaczynałem odczuwać mniejszy szum w Canonie (kiedy temperatura sensora krążyła w ok 0*)

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, OnlyAfc napisał:

Co sensor, to inna różnica w tych temperaturach.

U mnie przy -26* sensor Canona 1000d chłodził się do -18*

Ale już jak mam +10 w nocy, to temperatura sensora krąży w okolicy 22,23* (co już mocno dodaje szumu).

 

Ogólnie zgadzam się z tobą co do założeń, że kiedy noce są poniżej 10* to już jest znośnie, jeśli chodzi o szum termiczny, ale tyczy się to raczej w miarę nowych DSLR-ów, gdzie ogólnie szumu jest mniej.

Próbowałem z Canonem 1000D i 11000D przy -18* sensora i przy +20 i różnica jest kolosalna, ale na pewno nie układa się to w taki ładny wykresik, jak u Ciebie :)

Ja dopiero przy temperaturach w ok -5 na dworze, zaczynałem odczuwać mniejszy szum w Canonie (kiedy temperatura sensora krążyła w ok 0*)

 

Dzięki za uwagi!

 

Jak zawsze, chciałem dać pewne narzędzia. Nie twierdze co daje ile czego, a po prostu chciałem pokazać, że zamiast szukać lipy w necie, można samemu zrobic pod tym kątem ilościowe testy. Testy nie polegające na oglądaniu zdjęć mgławic z różnych nocy oczami "doświadczonych astrofotografów".

 

Dzięki za dane z lustrzanki, i właśnie o to chodzi, by mieć coraz szerszą świadomość tego, co w sprzęcie piszczy,  a nie "jechać na pałę".

 

PS. W przypadku lustrzanki trzeba takie darki robić "przy okazji", bo mało kto ma termostatowane pomieszczenie. Jednego w zimę, jednego latem, jednego w domu, innego przy suszarce :) Ale tez można zebrać sporo danych ukazujacych jak to działa. Z drugiej strony, prosta mala szafa chłodnicza to też nie cud, i można mieć dostęp.

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie że zamieściłeś taki ciekawy teścik, oczywiście Ameryki nie odkryłeś :), tylko musimy pamiętać o jednej ważnej sprawie typ sensora tutaj nowy CMOS wziąłeś na tablicę, zrób taki test na starych matrycach CCD kodaka tam to bez chłodzenia jest masakra. Co do darków zawsze trzeba robić je w ciemnościach ale to nie problem przecież.

Edytowane przez arctur34wp
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, arctur34wp napisał:

Fajnie że zamieściłeś taki ciekawy teścik, oczywiście Ameryki nie odkryłeś :), tylko musimy pamiętać o jednej ważnej sprawie typ sensora tutaj nowy CMOS wziąłeś na tablicę, zrób taki test na starych matrycach CCD kodaka tam to bez chłodzenia jest masakra. Co do darków zawsze trzeba robić je w ciemnościach ale to nie problem przecież.

W pewnym sensie odkryłem: z mojego doswiadczenia, wiele ziomków i ziomkiń szuka czegoś po netach, zamiast sobie zrobić prosty test. Charakterystyka termalna to banał. I ja to zrobilem "pokazowo", jako dodatek na biurku do pracy.

 

Chcialem pokazać jak to zrobic a nie co zrobiłem :) "Co" to ja wiem. ASI2600, -10, dithering i zapominamy o darkach. Ale jakby sensem bylo owo "jak". ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzieś kiedyś czytałem (chyba Hamal coś o tym pisał), że temperatury odczytywane przez kamery wcale nie są temperaturami samych matryc, ale ich bliższych lub dalszych okolic. W zależności od modelu kamery te odczyty mogą być mniej lub bardziej zafałszowane. Wiesz coś na ten temat Przemku? W jaki sposób odbywa się pomiar temperatury w najnowszych kamerach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Przemek Majewski napisał:

 

PS. W przypadku lustrzanki trzeba takie darki robić "przy okazji", bo mało kto ma termostatowane pomieszczenie. Jednego w zimę, jednego latem, jednego w domu, innego przy suszarce :) Ale tez można zebrać sporo danych ukazujacych jak to działa. Z drugiej strony, prosta mala szafa chłodnicza to też nie cud, i można mieć dostęp.

 Przy DSLR Temat jest chyba trochę bardziej skomplikowany, bo podczas jednej sesji możemy mieć różnice temperatury otoczenia dochodzącą do 10 st. więc i matryca rożnie się grzeje. Ja tak miałem w ostatni piątek - jak startowałem około 20 to było prawie 10 st na plusie, a o 4 nad ranem w okolicach zera. I teraz w jakiej temperaturze zrobić darki? Najwyższej czy jakiejś średniej? :)

Tutaj chłodzone kamery mają wielką przewagę.

Edytowane przez Pysiak
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Pysiak napisał:

I teraz w jakiej temperaturze zrobić darki? Najwyższej czy jakiejś średniej? :)

Ja mając Canona 1000d miałem 3 pary darków. (wybrałem nocki z przejściowymi chmurami) i mniej więcej stałą temperaturą i paliłem darki.

~+15* temp matrycy

~0* temp matrycy

~-10* temp matrycy

i używałem w zależności od tego, jak wyglądała temperatura w ciągu nocy.

Jeśli tak jak u Ciebie było najpierw 10 na plusie a potem zero, to używałem dwóch par darków. Dla wcześniejszych klatek tych +15 dla późniejszych tych 0*

Jest z tym zabawy troszkę, ale potem to już wszedłem w nawyk.

 

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Przemek Majewski napisał:
 
1) Dark vs bias. I prawdziwe "zero absolutne"
 
Pokazywałem już w różnych miejscach na forum, że dla temperatury -10 C
 
     600 s MasterDark = 1 ms SuperMasterBias
 
Dla przypomnienia pokażę tu zrzuty. 
 
00_superbias_2600mm.thumb.png.0d3a683089178cc0b568e83d4678f44e.png
 
01_600s_dark.thumb.png.e7e4192c166a9422e8edea9398a62181.png
 
Widzimy, że średni poziom tła wynosi 201, niezależnie od czasu! Wow.

 

 

     600 s MasterDark = 1 ms SuperMasterBias  ? Mediana jest na podobnym poziomie, ale myślę, że to wynika to z tego, że sensor IMX571 ma on pixel dark current suppression. Widać po odchyleniu standardowym, że rozrzut wartości dla darka jest dużo większy. Mógłbyś wrzucić jednego fitsa z darkiem (tego bez zaświetlenia) lub pokazać jego histogram i ewentualnie Biasa ?.

 

Latem w nocy potrafi być 15 stopni, a elektronika grzeje się jakieś 10 stopni więcej od otoczenia. Widać ogromną różnicę w materiale z lustrzanki zrobionej zimą i latem. Oczywiście w nowych modelach jest ogromny postęp. Autor SharpCapa mówił w jednym z filmów, że w praktyce potrzebujemy, żeby szum od prądu ciemnego był na poziomie 10% tego od LP, aby go można było pominąć. Im gorsze niebo tym mniej trzeba chłodzić. Ilość elektronów sky rate można oszacować z kalkulatora http://tools.sharpcap.co.uk/ a prąd ciemny odczytać z wykresu lub zmierzyć samemu. Mając nowoczesną kamerę CMOS w praktyce -10 stopni jest dobrym wyborem na każdą porę roku. Starsze CCD zwykle wymagały więcej chłodzenia. Przykładowo Wessel na wyjazdy do cieplejszych krajów, pisał, że zabierał chłodzenie wodne, bo różnica była widoczna na subach gołym okiem.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Pysiak napisał:

 Przy DSLR Temat jest chyba trochę bardziej skomplikowany, bo podczas jednej sesji możemy mieć różnice temperatury otoczenia dochodzącą do 10 st. więc i matryca rożnie się grzeje. Ja tak miałem w ostatni piątek - jak startowałem około 20 to było prawie 10 st na plusie, a o 4 nad ranem w okolicach zera. I teraz w jakiej temperaturze zrobić darki? Najwyższej czy jakiejś średniej? :)

Tutaj chłodzone kamery mają wielką przewagę.

Jeśli te 10 stopni wypada w przedziale 0 - 10 stopni, to np. mogę strzelac, że róznica bedzie o około 20 DN na 65 tysięcy :D można albo podzielić klatki na pół, jak sugerują, albo w ogóle to zignorować. 

 

Ale tak, stabilność warunków to też zaleta, o której nie wspomianłem, ale miałem nadzieję, że w dyskusji o wszystkim mi przypomnicie. Przede wszystkim głownie chciałem pokazać jak upewnić się o tym wszystkim samemu. :)

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Pysiak napisał:

I teraz w jakiej temperaturze zrobić darki? Najwyższej czy jakiejś średniej?

Najlepiej w ogóle ;) jeżeli matryca w DSLR nie ma ampglow a stosujesz dithering to darki można sobie moim zdaniem podarować. 

A jak już musimy, ja się zainspirowałem tym wpisem i zrobiłem sobie porównanie szumu w masterbiasie i masterdarku z jakiejś majowej sesji. Masterdark z klatek 180s.

Siril to pokazuje tak (to jest chyba dla 16bit ale ręki sobie nie dam obciąć, z resztą, chodzi tylko o porównanie wartości)

masterdark image.png.69d94200a3453d4d582899e37ff0493f.png masterbias image.png.176dced8383535df405ca8f4435abf4f.png

Różnice nie są jakieś ogromne. 

 

Edit/ Zapomniałem dodać, temperatura otoczenia to było jakieś 10-12C

Edytowane przez Zlew
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, arctur34wp napisał:

Efekty ampglow większe bądź mniejsze na długoczasowych ekspozycjach to prawie pewnik, flaty tego nie zredukują, no chyba że chcemy robić sztuczne flaty ale te wszystkie pyły będące w tle stracimy.

 

No właśnie ostatnio trochę próbuję z kadrami, gdzie jest dużo ciemnych pyłów (wyższe ISO, dłuższe suby), więc wolałbym to robić na prawilnych klatkach kalibracyjnych, a nie sztucznych flatach czy biasach zamiast darków.

Edytowane przez Pysiak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Zlew napisał:

to jest chyba dla 16bit

Na samym dole widzisz do jakiego maxa skaluje ;)

Zresztą, można te dane wypluć seqstatem i tylko pomnożyć przez 65653. Dobre narzędzie w zrobienia pomiarów swojego aparaciku samodzielnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemek dzięki za merytoryczny wpis! Również nie schodzę poniżej -10 w asi, a w nikonie nigdy nie stosowałem darków (tylko dither+flat+bias).

 

Do jednej rzeczy jednak musze się przyczepić :) Kolejny raz "odradzasz" asi533 :) Ja jako posiadacz 533 oraz d810 (bez-moda) jestem z niej szalenie zadowolony i kupiłbym ją ponownie za każdym razem. Duża część z nas na forum zakładam, że jest również dziennymi fotografami (ja również zawodowo) i nie chce robić moda właśnie z tego powodu. Badałem rynek - czy kupować nikona i go modować (strasznie chciałem używkę d810 + zrobić mod), ale nijak mi nie spinał się budżet patrzać na cenę 533. Tym bardziej, że mając już FF i telepy 342mm oraz 750mm skala (prawie) perfekcyjnie wchodzi mi między 1-2. Mała matryca daje mi też suuuuper płaskie pole na każdym teleskopie. Ostatnio testowałem drizzle - też mam świetne wyniki (dużo można wyciągnać z tych 9mln pix). Kolejna rzecz, która do mnie przemawia to również waga. Wierz mi - wieszanie d810 na sw150-750 to mega wyzwanie, a 533 nawet na oryginalnym wyciągu to pestka :) 

Pozdrawiam

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, innerside napisał:

Przemek dzięki za merytoryczny wpis! Również nie schodzę poniżej -10 w asi, a w nikonie nigdy nie stosowałem darków (tylko dither+flat+bias).

 

Do jednej rzeczy jednak musze się przyczepić :) Kolejny raz "odradzasz" asi533 :) Ja jako posiadacz 533 oraz d810 (bez-moda) jestem z niej szalenie zadowolony i kupiłbym ją ponownie za każdym razem. Duża część z nas na forum zakładam, że jest również dziennymi fotografami (ja również zawodowo) i nie chce robić moda właśnie z tego powodu. Badałem rynek - czy kupować nikona i go modować (strasznie chciałem używkę d810 + zrobić mod), ale nijak mi nie spinał się budżet patrzać na cenę 533. Tym bardziej, że mając już FF i telepy 342mm oraz 750mm skala (prawie) perfekcyjnie wchodzi mi między 1-2. Mała matryca daje mi też suuuuper płaskie pole na każdym teleskopie. Ostatnio testowałem drizzle - też mam świetne wyniki (dużo można wyciągnać z tych 9mln pix). Kolejna rzecz, która do mnie przemawia to również waga. Wierz mi - wieszanie d810 na sw150-750 to mega wyzwanie, a 533 nawet na oryginalnym wyciągu to pestka :) 

Pozdrawiam

Podpisuję się pod tym wpisem. Mam 533 (co prawda jako drugą kamerę) i uważam, że jest OK. Fakt, że ma mały sensor, ale sprawia wrażenie dużego powiększenia ;-) i właściwie też nie wymaga darków.

  • Lubię 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.