Skocz do zawartości
  • 0

Newton i spike'i od "pajączka"


Wiesiek1952

Pytanie

Coś mnie zdumiało więc pytam mądrzejszych. Po długich acz ciężkich cierpieniach przystosowałem swojego Newtona (254/1000) do astrofoto. No i mam zonk. Wszystko jest "niby" ok ale mam 8 spike'ów (na czterech "pajączkach") przy czym jeden jest mocno dominujący. Zupełnie nie wiem czemu.

 

EDIT: Wiem, że te małe gwiazdki są "przecinkami". To najpewniej seeing z guidingiem bo "po całości" jest ten sam błąd. Skąd ten dominujący spike? :-)

 

 494394395_Zrzutekranu2021-10-15o23_07_38.png.ee477afadb656e15e7adf1b4c5bf7ffa.png

Edytowane przez Wiesiek1952
dodatki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Kabel od grzalki idzie po pajączku (przeciwnym do wyciągu)  i jest "owinięty" taśmą (czarną). Nie ma szans na "dodatkowe" Spike od niego. Pajączek jest "wzmacniany" metodą Patryka. Usztywniony do bólu (nawet do "bulu") :-). Kolimacja (metodą Hamala) jest OK. Winietowanie jest (duże), za duże jak na ASI 1600 - no ale jest. Symetryczne, równe, przewidywalne. Skąd, u licha, 8 spikow. Na załączonym zdjęciu jest tylko 6 ale na innych jest 8. No i ta dominacja. Co to kurde jest? :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
10 godzin temu, Wiesiek1952 napisał:

Kabel od grzalki idzie po pajączku (przeciwnym do wyciągu)  i jest "owinięty" taśmą (czarną). Nie ma szans na "dodatkowe" Spike od niego. (...)

 

Czy wszystkie ramiona pająka mają taką samą grubość, nawet to z kablem ?

Jeśli tak, to ciekaw jestem jak to jest zrobione.

Jeśli nie, to może być problemem.

W każdym razie fajnie byłoby to zobaczyć na zdjęciu ...

 

Edytowane przez Mareg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Zdjęcie poniżej. Po przejrzeniu kilkunastu zdjęć najbardziej pasuje teoria o odblaskach. Zupełnie nie wiem od czego :-) Wyciąg (Draw tube) jest mniej więcej w położeniu roboczym.  Niestety robiąc zdjęcia z początku wątku okienko pogodowe było króciutkie a od tegom czasu to mam chmury albo chmury albo deszcz i chmury... :-( Tak niestety jest w szczecinie. 

 

 

EDIT: Ten objaw nie występuje na niektórych zdjęciach. Tj. są zdjęcia z "normalnym" Spike na 4 ramionach więc to by potwierdzało teorię o odblaskach. Trochę jeździłem teleskopem po niebie próbując różnych ustawień. Wysokie chmury też nie chciały współpracować. Chyba muszę poczekać na dobre, czyste niebo co u mnie zdarza się raz na kwartał. ;-)

 

 

 

IMG_2068.jpg

Edytowane przez Wiesiek1952
dodatki w EDIT:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

może blaszka od mocowania stopki szukacza robi ci jakiś duży refleks? kąt się zgadza. Wydaje się że jest pokryta jakąś bardziej błyszczącą farbą niż cały tubus. ewentualnie ten kawałek kabelka czerwonego w lewym dolnym rogu (na zdjęciu) LW? Czy on nie wystaje poza obrys LW?

Edytowane przez janekosa
literówka
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Dziękujemy @Wiesiek1952 za zdjęcie !

Do hipotezy że to pająk jest winny nie pasuje też kąt tych jasnych dodatkowych spajków, który jest 45* w stosunku do normalnych spajków.

Więc powód problemu też powinien być ustawiony 45* w stosunku do pająka, co kieruje moją uwagę na te śruby obok wyciągu, zgaduję, że mocujące stopkę szukacza.
EDYTA: O, @janekosa ma podobne podejrzenia !

 

I tak nie masz pogody, więc w tym czasie może spróbuj uodpornić swój telep na takie odblaski. Proponuję:

  1. Na wejściu teleskopu zrób z jakiejś tektury prowizoryczną przysłonę z otworem średnica lustra + 20 mm, tak aby przysłonić wszystkie te śruby, które na pewno w niczym nie pomagają.
  2. Zrób najprostszy na świecie odrośnik owijając tubę karimatą, który też będzie wstępnie kolimował wiązkę wpadającą do teleskopu, wycinając to co i tak nie trafia do wyciągu, a tylko rozprasza się w tubie i podnosi poziom tła. Na próbę może to być z 30 cm poza tubę, tak żeby na pewno nie winietowało przy prowizorycznym ustawieniu karimaty.

Obie opcje możesz przetestować osobno, żeby się przekonać, co one dają, bo mogę się założyć, że pomogą nie tylko na te dodatkowe spajki z tematu wątku.
Jak zobaczysz czy i na ile pomagają, możesz zrobić już porządne przeróbki "na stałe":

  • Bafel (bafla ?) na wejściu tuby jako wydruk 3D. Wtedy będzie precyzyjnie i możesz margines zmniejszyć do średnica lustra + 5 mm z każdej strony.
  • Karimatę możesz usztywnić wstawiając wręgi - bafle 3D. Wtedy będzie dokładniejsze kontrolowanie kształtu i odrośnik-kolimator może być pewnie trochę dłuższy.
    Ale nie przesadzaj z długością, bo dłuższy odrośnik to też większy żagiel na wiatr.
    Może jakieś inspiracje znajdziesz na zdjęciach w tym wątku.

 

Osobiście stawiam, że propozycja 1. już załatwi sprawę.
2. może całkowicie załatwić problem parowania lustra wtórnego, tak że grzanie może stać się niepotrzebne, pewnie w zależności od tego jak długi będzie odrośnik i czy telep pracuje w dużej wilgoci, np. na jakiś łąkach.

 

Powodzenia i koniecznie napisz, jak się sprawa potoczy, ku nauce nas wszystkich tutaj.

 

 

Edytowane przez Mareg
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
7 minut temu, Mareg napisał:

...

Więc powód problemu też powinien być ustawiony 45* w stosunku do pająka, co kieruje moją uwagę na te śruby obok wyciągu, zgaduję, że mocujące stopkę szukacza.

...

 

 

To bardzo, bardzo prawdopodobne!  Po prostu zdemontuję toto bo i tak szukacza nie używam a otworki się zaślepi "byleczym" :-) Tak ogólnie to to teleskop "z odzysku" - ja to nazywam "komunijny" bo kupiony jako prezent na komunię. Przeleżał trochę na czyimś strychu. Lustra musiałem dobrze umyć. Zmieniłem mocowanie wyciągu (te blaszki od spodu) bo oryginalnie był przykręcony śrubami bez podkładek do węglowej tuby. 

 

Ten kabelek przy środku pająka jest głęboko w cieniu LW.

 

9 minut temu, Mareg napisał:

 

  • Bafel (bafla ?) na wejściu tuby jako wydruk 3D. Wtedy będzie precyzyjnie i możesz margines zmniejszyć do średnica lustra + 5 mm z każdej stronyKarimatę możesz usztywnić wstawiając wręgi - bafle 3D. Wtedy będzie dokładniejsze kontrolowanie kształtu i odrośnik-kolimator może być pewnie trochę dłuższy

 

 

 

No z wydrukiem 3D tej wielkości to może być problem. Trzeba by mieć stół o rozmiarach 30x30 cm a mój ma 20x20. Wydrukowałem zaślepkę na tył teleskopu z 4 części i wyszło dość topornie. Żeby było śmieszniej jak się drukowała ostatnia część to wpadłem na genialny w swej prostocie pomysł. Przedni dekiel, z którym po zdjęciu i tak nie ma co zrobić, idealnie pasuje jako zaślepka od tyłu. :-)

 

Dzięki za porady. Oczywiście dam znać co wyszło. I co było najbardziej prawdopodobną przyczyną. 

  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
16 minut temu, Wiesiek1952 napisał:

(...)

No z wydrukiem 3D tej wielkości to może być problem. Trzeba by mieć stół o rozmiarach 30x30 cm a mój ma 20x20. Wydrukowałem zaślepkę na tył teleskopu z 4 części i wyszło dość topornie.

(...)

 

No tak, przy większym teleskopie z wydrukami 3D zaczynają być schody.
Dlatego ja takie wydruki po prostu zlecam, jak już zrobię jakieś tekturowe prototypy i wiem, że działa.

 

Co do "zaślepek" na tył teleskopu, to bardzo dobrze sprawdzają się takie "kapiszony".

 

Edytowane przez Mareg
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
W dniu 17.10.2021 o 12:17, Mareg napisał:

Więc powód problemu też powinien być ustawiony 45* w stosunku do pająka, co kieruje moją uwagę na te śruby obok wyciągu, zgaduję, że mocujące stopkę szukacza.
EDYTA: O, @janekosa ma podobne podejrzenia !

Każdy ma takie śruby w SW, nikt nie ma spajków. Ślepa uliczka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
3 godziny temu, MateuszW napisał:

Każdy ma takie śruby w SW, nikt nie ma spajków. Ślepa uliczka.

 

@Wiesiek1952 nie ma pogody, więc mamy czas na mały zakład, czy to te śruby, czy nie.

@MateuszW, jestem otwarty na wszelkie propozycje, bo ja twardo stawiam na śruby.
Żeby być uczciwym, przypominam, że parę postów wyżej Wiesiek wspominał o przeróbkach mocowania szukacza w tym teleskopie.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Przeróbka była przy mocowaniu wyciągu ale on jest w linii z ramionami pajączka. Jakiś tragiczny pomysł tych co to montowali w Chinach. Tuba węglowa i 4 śruby nawet bez podkładek trzymające wyciąg. Kamera, koło filtrowe, silnik fokusera trochę ważą a węgiel się dość łatwo wyłamuje i stąd płaskowniki, żeby rozłożyć obciążenie na większej powierzchni. Za to podstawka od szukacza to kawał solidnej blachy od spodu. Wywaliłem toto całkiem bo mi to na nic a ubyło z pół kilo żelastwa. 

 

Te śruby wydają mi się dość prawdopodobne. Zoooobaczymy. Porobię trochę klatek bez żadnych dodatków - jeśli będą OK to to jednoznacznie wskaże na śrubki od szukacza. (EDIT: nierdzewki ale niczym nie pomalowane więc mogły świecić).

 Potem dołożę diafragmę - mam możliwość zakładania po ¼ więc gdyby to nie śrubki to powinno dać się ustalić w której ćwiartce są produkowane spajki. Na koniec test z 30 cm "odrośnikiem". Zdam relację. 

 

Dorobiłem też testowo "usuwacze spajków" wg. tego co Hamal opisał - też wydruk 3D. Próbowałem z tym robić już wcześniej i wychodzi taki "negatyw spajka" czyli przyciemniony kilkustopniowy sektor zamiast błyszczącego spajka.

Edytowane przez Wiesiek1952
literówki i teks w EDIT.
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Trochę niezręcznie mi pisać, bo w kwestii adaptacji Newtonów nie jestem praktykiem, ale:

Czy położenie kątowe tego grubego spajka wyklucza, aby pochodził od pająka? Bo w innym przypadku na moje oko winien byłby ten fatalnie położony kabel od grzałki LW. Przecież on jest przyklejony na bocznej powierzchni tej blaszki, pogrubiając ją wyraźnie ze 2x. Jeszcze ta taśma izolacyjna w tym miejscu, makabra. Ja bym zdecydowanie użył cienkiego (<grubość blaszki ramienia pająka) przewodu w czarnej izolacji, delikatnie przyklejonego na przedniej lub tylnej krawędzi blachy, tak aby w rzucie wzdłuż osi tuby ten przewód w ogóle nie wystawał poza obrys pająka. W razie potrzeby (wymagany przekrój), zamiast 1 grubego przewodu użyć 2-4 b. cienkie, wykorzystując pozostałe ramiona pająka.

Pozdrawiam

-J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
5 godzin temu, Jarek napisał:

(...)

Czy położenie kątowe tego grubego spajka wyklucza, aby pochodził od pająka?

(...)

 

Wg mnie tak, i wydaje mi się że "wpływ kabla" może być widoczny na zdjęciu jako trochę wyraźniejsze pionowe spajki.

 

A jak już dyskutujemy o prowadzeniu kabla do grzania lustra wtórnego, to wyrażam publicznie moje wątpliwości, czy w ogóle można to zrobić tak, żeby to było całkowicie bez wpływu na obraz.
Szczerze mówiąc, jeszcze nigdy takiego rozwiązania nie widziałem.
Jak macie jakieś dobre przykłady jak to powinno być zrobione, proszę dawajcie tu zdjęcia.

I najbardziej interesują mnie rozwiązania na cieniutkich pająkach o grubości rzędu 1 mm, bo jak pająk jest i tak grubaśny, to kable już przestają być ważnym problemem...

 

Mój Taurus 300/1500 ma trójramiennego pająka o grubości około 1 mm. "Solidność mechaniczna" jest osiągnięta przez jego sporą szerokość.

"Fabrycznie" kable były prowadzone tak jak na poniższym zdjęciu.

No i mimo tego, że to jest pewnie jedno z najlepszych rozwiązań jakie kiedykolwiek widziałem, to prowadzenie było widoczne w obrazie.

A najlepiej na rozogniskowenej jasnej gwieździe, gdzie było nawet widać drobne kłaczki od tej "kudłatej" czarnej taśmy.

Więc postanowiłem wymienić te kable na cieniutkie z miedzianego drutu nawojowego o średnicy rzędu 0.2 mm, które zamierzałem przykleić klejem do dolnej powierzchni jednego z ramion, żeby nie było żadnej taśmy.

Przeróbkę zacząłem od odcięcia fabrycznych kabli przy LW ale przy okazji zacząłem intensywnie myśleć o odrośniku.

No i kabel jest tak odcięty już ponad rok, bo z odrośnikiem LW mi nigdy nie zaparowało.
Jak kiedykolwiek mi zaparuje, to wrócę do prowadzenia kabli.
Ale mam nadzieję, że z 40-centymetrowym odrośnikiem to nigdy nie będzie potrzebne, bo najlepsze prowadzenie kabli pod pająkiem to po prostu brak kabli.

 

 

191007_T300_pajak.png.d800745810a59fbeb64bed023294d7aa.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Po mojemu położenie tego dużego spajka wyklucza, żeby przyczyną był kabel i ta "straszna taśma". Tak samo brak wyczernień na samym wyciągu - jest dość dobrze schowany i jest prawie w całości poza tubą (EDIT: w oryginale od producenta w ogóle nie był wyczerniony - pomalowałem ale nie chciałem za dużo psikać farbą w sprayu coby się nie świeciło) . Wczoraj próbowałem coś zrobić ale chmury i wiatr zniechęciły mnie po około 2 godzinach. Gwiazdki zataczały jakieś skomplikowane linie nawet przy czasach rzędu 20 sek. a RMS guidingu był..... 5 i więcej sekund. 

 

Na zdjęciach poniżej "usuwacz spajków" i dwa zdjęcia z wczoraj. Jedno z tym dodatkowym spajkiem jest przy założonym odrośniku i diafragmie. To ostatnie jest bez odnośnika i bez diafragmy - jedynie usunięty szukacz wraz z tą wielką blachą. 

 

Może dzisiaj uda się coś porobić bo się wypogadza i wiać przestało. 

 

EDIT2: Oba zdjęcia spajków są z rogu obrazu. 

 

EDIT3: Na dzisiaj to mam teorię, że te dodatki pochodzą od LW i dyfrakcji na krawędzi tego grubego szkła. Wydrukowałem sobie "zasłonę" lustra i zobaczymy co będzie.

 

 

IMG_2080.jpg

Zrzut ekranu 2021-10-23 o 09.09.37.png

Zrzut ekranu 2021-10-23 o 08.48.51.png

Edytowane przez Wiesiek1952
dodatek w EDIT
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Zanim napiszę co było (po mojemu) główną przyczyną to zadam pytanie: czy nie jest tak, że spajki są silniejsze od elementów blisko centrum a słabsze im bliżej brzegu teleskopu?  Jeśli tak to ten duży dodatkowy spajk mógł powstać raczej od czegoś w centrum tuby. 

 

Na zdjęciu poniżej widać fragment LW z niechlujnie przyklejoną taśmą od kabelków grzałki. Po usunięciu problem zniknął. Potestowałem sporo i to co jest na samej tubie nie powoduje prawie żadnych artefaktów. Diafragma i odnośnik z kari-maty pozostaną i tak. Sam odrośnik jest rewelacyjnie dobry i faktycznie najpewniej obejdzie się bez grzania. Diafragma na "wejściu" ma średnicę 256 mm (Newton 10 cali). Nie byłem w stanie dostrzec różnicy z nią czy bez niej. 

 

Kable od grzałki na ramionie pajączka są zupełnie bez wpływu na spajk - nawet bym powiedział, że spajk na ramieniu z kablami jest nieco słabszy. 

 

Wczoraj warunki nie były nadzwyczajne. Uzbierałem wszystkiego nieco ponad 1.75 h materiału czyli ok. 45 min LUM, po 15 min R, G, B i Ha. Obróbka bardzo bylejaka bo nie chciało mi się powalczyć przy tak nędznej jakości i ilości materiału. Guiding słabawy z błędem na poziomie 1 do 1.5" - z tym teleskopem mój montaż jest na pewno poza limitem fabrycznym do fotografii (stara EQ6-Pro z paskami od Rowe). Teleskop ma ok 14 kg plus osprzęt około 3 kg. Razem z kablami będzie pewnie z 18 kg. Za dużo.

 

Słoneczka w centrum gwiazd to najpewniej rezultat ASI1600 - ma taką przypadłość. 

LW.png

Final_M33_small.jpg

Edytowane przez Wiesiek1952
literówki
  • Lubię 2
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
50 minut temu, Mareg napisał:

@MateuszW, więc nie miałem racji co do śrub, zatem stanęło na Twoim !
Formalnego zakładu nie było, ale chętnie coś postawię.
Może kiedyś się uda spotkać, np. w ramach "Zimnego napoju w Krakowie".
 

Kusi mnie ten "Zimny napój w Krakowie", w końcu się wybiorę :) 

 

Godzinę temu, Wiesiek1952 napisał:

Na zdjęciu poniżej widać fragment LW z niechlujnie przyklejoną taśmą od kabelków grzałki.

Nie jestem pewien czy dobrze widzę :) Chodzi o to, że taśma wystawała poza obrys LW?

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
11 godzin temu, MateuszW napisał:

...

Nie jestem pewien czy dobrze widzę :) Chodzi o to, że taśma wystawała poza obrys LW?

 

 

Tak. Taka "gula" (albo "blob") poza obrysem LW. LW nie jest w cieniu centralnej części pajączka. Tak w ogóle to LW to kawał szkła ze sporą częścią na obrzeżach przyjmującą światło na wprost i stanowiącą przysłonę/obstrukcję LG. To musi powodować jakieś rozproszenia, odbicia i dyfrakcję po brzegach. Producent tego nie wyczernił - zwłaszcza po brzegach i to chyba źle. Przed kolejnym czyszczeniem i kolimacją spróbuję to szkło wyczernić na matowo od tylnej i bocznej strony.  Teleskop jest na stałe w mojej astrobudce na balkonie i zmieniam na inny tak co 2-3 miesiące :-)

image001.jpg

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.