Jump to content

Zastosowania filtra CaK


dobrychemik
 Share

Recommended Posts

3 minuty temu, Lukasz83 napisał:

Chmury siarkowe na Wenus  :)

 

Temat niecodzienny, ale już bym chyba wolał chmury na ziemskim niebie - o wiele ladniejsze :)

 

A pleriony? Czy np. Kraba próbował ktoś fotografować w tym zakresie? Tak czysto teoretycznie wydaje mi się, że to może mieć sens.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33 minuty temu, dobrychemik napisał:

 

Temat niecodzienny, ale już bym chyba wolał chmury na ziemskim niebie - o wiele ladniejsze :)

 

A pleriony? Czy np. Kraba próbował ktoś fotografować w tym zakresie? Tak czysto teoretycznie wydaje mi się, że to może mieć sens.

Wiesz, że on jest ekstremalnie "ciemny"? Pomysł nietuzinkowy ;)

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, Tuvoc napisał:

A co z Solar Baader Continuum?

 

Problem z tym filtrem jest taki, że ma w nazwie "Baader" i nie ma 3nm szerokości, w przeciwieństwie do Antlii CaK :D

 

Co do Kraba: on jest "ekstremalnie ciemny"? Mi chodzi o mgławicę, a nie o pulsara siedzącego w środku.

Edited by dobrychemik
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minut temu, dobrychemik napisał:

Co do Kraba: on jest "ekstremalnie ciemny"? Mi chodzi o mgławicę, a nie o pulsara siedzącego w środku.

wczoraj czekając na ngc2392 łapałem między chmurami właśnie M1 z baader u-venus i na 20min klatce coś majaczy (asi183 + 200/2450). Powtórzę niebawem z krótszą ogniskową i bez chmur, bo one troszkę przeszkadzały wczoraj :)

to jednak filtr ciut szerszy od tego CaK więc jakby to powiedzieć... no bez >16" lustra może się nie udać :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Tuvoc napisał:

A co z Solar Baader Continuum?

A solar continuum to nie jest 550 nm? a CaK 393 czy coś? to są chyba inne rzeczy. pogubilem sie w Waszej rozmowie. Solar Continuum jest jakby na maksimum gęstości widmowej słonca ustawiony (i przy okazji maksimum efektywnosci krzemwoych sensorow).

 

Według mnie CaK do slońca jedynie... bo inne gwiazdy za daleko. Fotografowanie goracych obiektów w ultrafiolecie ma sens, ale to wystarczy filtr B albo coś nieco powyżej.

 

Tu coś profesjonalnego, ale to chyba absolutnie poza zasięgiem waszych "redcatów".

https://arxiv.org/abs/1711.07698

 

gugiel daje rożne odpowiedzi jak go zapytać o "uv spectrum photography planetary nebula".

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12 godzin temu, dobrychemik napisał:

Filtry CaK - zastanawiam się czy można je używać sensownie do czegokolwiek innego niż obrazowanie Słońca. Macie jakieś doświadczenia w tym względzie lub pomysły?

Macie. ;) 

 

Tego typu filtry chodzą mi cały czas po głowie przy rozkminianiu "domowego"  kolimatora do mojego "domowego" spektrografu. Do tej pory robiłem to ręcznie, a tam łatwo o błąd. Takie wąskie filtry, jako przesłona do klatki kontrolnej podawały by mi pięknie "punkty" konkretnej długości fali na widmie. Tyle, że wspomniany CaK jest akurat na samych krawędziach zdolności rejestracji  amatorskich matryc co nie stawia go wśród preferowanych "świec".

 

Zobacz jak bardzo ciemno jest już poniżej  4K na Atiku 314L

 

Rosette-Nebula-s-cluster-spectroscopy.jpg

 

Teoretycznie na obecnie zaprzęgniętej FLI z KAF 3200 powinno być fajniej, ale to generalnie są rejony, gdzie praktycznie wszystko dostępne amatorom jest już nawet jak nie zupełnie ślepe, to co najwyżej "mało widome" (nie wiem jak z obecnie dominującymi w kamerach CMOSami) - chart by Philippe Bernhard:

 

post-49292-0-36917600-1413598048.jpg

 

Cały kłopot polega na tym, że najlepszy do celów kalibracyjnych był by filtr, który nie pokryje się z liniami absorpcyjnymi atmosferycznymi (bo te są grube, spasione i nie lubimy czegokolwiek kalibrować w ich okolicy), a jednocześnie o paśmie przepuszczania nie szerszym niż rozdzielczość naszego spektrografu (na starym Atiku miałem 8.3A na pix), lub 2-4x szerszym niż rozdzielczość naszego spektrografu jeśli zdecydujemy się na opcje gdzie filtrem będziemy wycinać zakres widma z powszechną linią absorpcyjną. (aby klatka kontrolna dała konkretny wycinek widma + widoczną linie absorpcyjną, choć tu już zaczynamy wpadać w niuansiki i smaczki np. związane z Red Shiftem ). Tu trochę historii z tamtej epoki):

 a tu trochę o co w tym biega, jak można się wkopać i czemu przydał by się kolimator ;)

http://www.astroamator.com/index.php/spektrometria/siegajac-po-widmo

http://www.astroamator.com/index.php/spektrometria/latwo-o-blad-kalibracja-widma

 

Pewnie ostatecznie zdecyduje się na zrobienie tego na bazie sztucznej gwiazdy i jakiegoś pewniaka (pod względem realności zakresu). Jesli poszedł bym w H-Alpha to niby obyło by się i bez sztucznej gwiazdy, zawsze w kadrze znalazło by się coś naturalnego na klatkę testową. Gdybym kalibrował na samym "znaczniku" Ha to nie musiał bym się przejmować Red Shiftem mojej świecy, strzał, odległość znacznika od obiektu i wiemy ze w takiej samej odleglości bedziemy mieć tę konkretną długość widma na pełnym, nie kalibracyjnym widmie... No niby wszytko pięknie, ale jak zaczniemy schodzić dalej z precyzją, to wypadało by jednak poza samym strzałem , sprawdzić  Red shift factor naszej świecy i kalibrować na linie absorbcyjną (o ile RSF nie wystrzelił jej poza zakres filtra :D ).  Tylko czy by mi sie chciało tak bawić...pewnie nie ;) . Jak wiadomo, od pomysłu do prototypu czasem się schodzi ;) CaK byłby też kłopotliwy o tyle, że trzeba by się uzbroić w sztuczną gwiazde "umiącą w bliskie UV" a mam dziwne przeczucie, że dla tych po sklepach to nie takie oczywiste. No nie ma tu jednej prostej odpowiedzi... BDW, wiem że są gotowe kolimatory, np. Sheylak je robi, ale trochę zaporowo się cenią jak dla mnie za swój eshel calibration unit.

 

Pozdrawiam.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 56 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.