Jump to content

PE vs RMS


tomek1982
 Share

Recommended Posts

Witam, mógłby mi ktoś mniej więcej wytłumaczyc jak jedno jest uzaleznione od drugiego i czy jest ?

Rozumiem że PE to generalnie błąd prowadzenia związany z niedokładnością wykonania przekładni a RMS to błąd który pojawia się gdy chcemy poprawic nasze prowadzenie poprzez guiding np w PHD.

Czy mont z mniejszym PE będzie też miał niższy RMS przy guidingu ?

Czy obecność enkodera zmniesza RMS, to znaczy jest sens w niego inwestować również wtedy gdy chcemy wspomagać się guidingiem ?

Link to comment
Share on other sites

PE to błąd przekładni, to prawda.

RMS to miara błędów guidingu. Nie jest błędem samo w sobie :) Ale chyba dobrze rozumiesz.

 

Problem w Twoim pytaniu polega na tym, że bazuje na uproszczeniach:

PE najczęściej jest podawany po prostu jako liczba w rodzaju: +/- 10"

Nie mówi nic, czy masz gładkiego sinusa z okresem 2h, czy raczej mówimy o chaotycznym zachowaniu, w którym z sekundy na sekundę montaż skacze to tu to tam.

I to różnica w zachowaniu PE, a nie same wartości bezwzględne, są moim zdaniem odpowiedzialne za to, czy guiding będzie dawał dobre wyniki (w tym RMS).

 

Enkoder - moim zdaniem - powinien maksymalnie wygładzić wykres PE. Powoduje to oczywiście - przynajmniej w teorii - że taki mont jest bardzo łatwy do wyguidowania, i RMS powinny być tutaj minimalne.

W praktyce - hm... różnie to z tymi enkoderami słyszałem, wolałbym usłyszeć głos kogoś... bez moich uprzedzeń :D

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

35 minut temu, Behlur_Olderys napisał:

czy raczej mówimy o chaotycznym zachowaniu, w którym z sekundy na sekundę montaż skacze to tu to tam.

Krzywa PE sama z siebie nie jest chaotyczna. Wyznacza sie ja po usrednieniu z kilkunastu okresów. Wychodzi wiec gładki sinus.

To pojedyńcze bledy w "jakości wykonania" przekładni powoduja zachowanie, które zacytowałem.

 

wrzucasz logi z PHD, dajesz autofilter i wiesz mniej wiecej na co stać Twoj montaż.

czy potrzeba regulacji, wymiany podsespołów.

 

kazdy pik w zakladce spectrum odpowiada za odrębny mechaniczny element.

http://eq-mod.sourceforge.net/pecprep/index.html 

Edited by Tayson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minuty temu, Tayson napisał:

Krzywa PE sama z siebie nie jest chaotyczna. Wyznacza sie ja po usrednieniu z kilkunastu okresów. Wychodzi wiec gładki sinus.

To pojedyńcze bledy w "jakości wykonania" przekładni powoduja zachowanie, które zacytowałem.

 

wrzucasz logi z PHD, dajesz autofilter i wiesz mniej wiecej na co stać Twoj montaż.

czy potrzeba regulacji, wymiany podsespołów.

 

kazdy pik w zakladce spectrum odpowiada za odrębny mechaniczny element.

http://eq-mod.sourceforge.net/pecprep/index.html 

gdzie znajdują się logi z phd?

Link to comment
Share on other sites

38 minut temu, Tayson napisał:

Wychodzi wiec gładki sinus

Jeśli masz kilka przekładni tj. np. przekładnia krokowiec-pasek-ślimak (jak u mnie) to masz kilka sinusów o różnych amplitudach i okresach które wcale nie wyglądają jakoś super złożone do kupy, nawet pomijając niedokładności wykonania elementów mechanicznych czy jakiś inny syf w zębatkach itp... 

Nawet gdy zostawić sam ślimak to wykres będzie owszem, okresowy, ale do sinusa mu daleko. Sinus byłby gdyby ślimak był idealnym kołem w przekroju, ale najczęściej jest to jakiś rodzaj jaja albo w ogóle coś brzydkiego. U mnie uśredniona ch-ka ślimaka wygląda tak (czerwony wykres):

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, Behlur_Olderys napisał:

"U mnie uśredniona ch-ka ślimaka wygląda tak (czerwony wykres)"

A tu nie widać przypadkiem do calego "mechanicznego" echa dodanego jeszcze dryfu na obu osiach od niedokładnie ustawionej Polarnej? 

 

Swoją drogą, warto dodać, że funkcje PEC (różnie realizowane w różnych montach, ale dla tych z enkoderami to raczej norma z tego co widze) pomogą  na PE w sensie pełnej krzywej obejmującej okresowe kumulacje od nałożonych na siebie "sinusoid" o różnych okresach pochodzących od różnych elementów przekładni. Niestety, PEC będzie bezradny na strzały wynikające z luzów, bądź śmieci przepychanych po całym układzie i generujących mocno losowe piki. Warto też pamiętać, że te same luzy mogą zmieniać kształt wynikowej krzywej w zależności od położenia tuby (inne będą da obiektów na np. 30* a inne w zenicie, ze względu na wpływ różnie rozłożonych wektorów obciążeń. Nie widziałem jeszcze softu montażu który uwzględniał by to w PEC ;(  (swoją drogą monty które udostępniają PEC raczej nie cierpią na wspomniane wyżej demony chaosu ;) )

 

Przepraszam za prostacki język, nie mam profesjonalnego aparatu pojęciowego w tej dziedzinie - jestem praktyk.

 

Pozdrawiam. 

Link to comment
Share on other sites

50 minut temu, Hans napisał:

A tu nie widać przypadkiem do calego "mechanicznego" echa dodanego jeszcze dryfu na obu osiach od niedokładnie ustawionej Polarnej? 

Widać tylko wykres w osi RA więc nie ma mowy o dryfie, który dokonuje się wyłącznie w osi DEC.

Przekrzywienie liniowe czerwonej "sinusoidy" jest spowodowane naprędce skleconym kodem mojego sterownika montażu, który wpływał na algorytm kompensacji wg danych enkodera. Efekt jest taki, jakby była ustawiona zbyt niska częstotliwość pracy silników. Nie potrafiłem tego przeskoczyć dlatego teraz piszę wszystko od nowa, elegancko. Niestety, trochę mi to jeszcze zajmie :)

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.