Jump to content

ATMOSPHERIC DISPERSION CORRECTOR


Guest Siergiej
 Share

Recommended Posts

Guest cygnus
Panowie , co powiecie na temat wykorzystania tego do usuniecia refrakcje atmosferycznej przy filmowaniu planet?

Podoba mi się pomysł. Pryzmat o regulowanym kącie łamiącym, który ma skompensować aberrację chromatyczną wprowadzoną przez atmosferę przy niskiej elewacji.

Myślę jednak, że nisko nad horyzontem seeing jest zawsze kiepski, niezależnie od tej chromatyki. Światło przechodzi przez bardzo grubą warstwę atmosfery, ruchy powietrza spowodowane termiką (jako że patrzymy prawie stycznie do powierzchni Ziemi), zanieczyszczenie powietrza powodowują degradację obrazu. Niezależnie od kompensacji chromatyki jakość obrazu będzie znacznie gorsza niż wysoko nad horyzontem.

Czy atmosferyczne zakolorowanie jest dla Ciebie uciążliwe? Jeśli tak - możnaby spróbować, urządzenie nie jest bardzo drogie ale trzeba pamiętać o tym, że pozostałych czynników nie skompensujesz w ten sposób.

:Salut:

Link to comment
Share on other sites

Problem w tym, że dyspersja atmosferyczna daje się we znaki nie tylko nisko nad horyzontem, ale nawet na wysokościach rzędu 50st, gdzie jest obok turbulencji jednym z głównych czynników psujących jakość obrazów, jeśli nie głównym, ponieważ działa zawsze, nawet gdy seeing jest znakomity. To jest chyba to urządzenie o którym wspominał Mizar w innym wątku. Uważam to rozwiązanie za bardzo pomysłowe, tylko ciekawe jak się sprawuje w praktyce, no i ile kosztuje???

Link to comment
Share on other sites

Guest Siergiej
Czy atmosferyczne zakolorowanie jest dla Ciebie uciążliwe? Jeśli tak - możnaby spróbować, urządzenie nie jest bardzo drogie ale trzeba pamiętać o tym, że pozostałych czynników nie skompensujesz w ten sposób.

:Salut:

 

Bardzo uciążliwe . Ono powoduje nie tylko zsuniecie warstw RGB , no i rozogniskowanie tych warstw .

Wyniki w watku o ksiezycach .

Link to comment
Share on other sites

Jeśli gość to już testował, warto przekonać się na własnej skórze :D Cena nie jest zbyt przytłaczająca jeśli wziąść pod uwagę takie wynalazki jak SAFIX czy Chromacor mające oczywiście trochę inne zastosowanie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 58 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.