Jump to content

M45 - Plejady na koniec roku.


OnlyAfc
 Share

Recommended Posts

2 minuty temu, lukost napisał:

Tylko skąd wzięły się te kilkubarwne gwiazdki? 

Mówisz o tym?

Zauważyłem ten problem jakiś czas temu u siebie na zdjęciach i myślałem, że to problem stackowania. Są one niezależne od tego, czym stackuje, więc nie wiem, czy to nie kwestia optyki jednak (a dokładniej, korektora).

screenshot-astropolis.pl-2021_12.28-10_15_54.png.86080be65c48beb0de4ba7b817e260e2.png

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, OnlyAfc said:

Mówisz o tym?

Zauważyłem ten problem jakiś czas temu u siebie na zdjęciach i myślałem, że to problem stackowania. Są one niezależne od tego, czym stackuje, więc nie wiem, czy to nie kwestia optyki jednak (a dokładniej, korektora).

screenshot-astropolis.pl-2021_12.28-10_15_54.png.86080be65c48beb0de4ba7b817e260e2.png

 

Mhm.. u siebie w TS65Q i ASI1600MMP widzę podobne rzeczy. Też się zastanawiałem z czego to wynika.

 

Odnośnie zdjęcia- fajnie, że trochę szerzej. Zawsze mi się podobały fotki, które pokazują także pyły dalej od gromady.

Nie wiem, czy to mój ekran w laptopie, ale wydaje mi się, że pyły dalej od gromady mają lekko fioletową barwę.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

38 minut temu, OnlyAfc napisał:

Pogoda pozwoliła, to postanowiłem jeszcze poświęcić parę godzin bez księżyca i zrobić M45. Nie widziałem już potrzeby w tym roku zaczynać palenie jakichś LBN-ów czy LDN-ów, więc postanowiłem wybrać obiekt, który można palić krócej.

 

Technikalia:

Teleskop: TS 70/420 + flattener 0.79x (ogniskowa 340mm)

Aparat: Nikon D7500 mod

Klatki: 67x300s ISO 100 + 100 flatów, 100 dark flatów, 200 biasów, 60 darków

Naświetlane: 27 grudnia.

Tempratura na zewnątrz: -15* przez dwa dni.

Średni SQM: 21.03

Miejsce: Nowe Miasto-Folwark (mazowieckie)

 

 

Kilka pytań jeśli można...

 

Bardzo niskie ISO przy jednocześnie długiej ekspozycji. Rozumiem, że wynika to z Twojego doświadczenia.

Czy faktycznie warto naświetlać aż pięć minut? Nie lepiej zrobić przy powiedzmy 400ISO i np. 2min za to więcej zdjęć?

 

Masz dużo flatów, darków, biasów. Warto klepać aż tyle? Wydaje mi się, że wartości powinny się uśrednić

przy znacznie mniejszej ilości klatek? Widzisz różnicę porównując z mniejszymi ilościami tych klatek?

 

Z góry dzięki :)

 

M

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Teraz, Miesilmannimea napisał:

Bardzo niskie ISO przy jednocześnie długiej ekspozycji. Rozumiem, że wynika to z Twojego doświadczenia.

Dopiero się uczę mojego nowego Nikona, więc raczej nie z doświadczenia :) Tutaj wyszło troszkę moje lenistwo, ponieważ paliłem ostatni obiekt na ISO 100 i miałem wszystkie klatki kalibracyjne pozbierane.

4 minuty temu, Miesilmannimea napisał:

Czy faktycznie warto naświetlać aż pięć minut? Nie lepiej zrobić przy powiedzmy 400ISO i np. 2min za to więcej zdjęć?

 

Wyjdzie pewnie podobnie, ale przy ISO 100 będzie ciut mniej szumu. Pewnie kolejny obiekt spróbuję przy wyższym ISO, żeby móc porównać.

 

Co do flatów, darków i biasów, to tutaj już kwestia doświadczenia i podpowiedzi bardziej doświadczonych.

Przy jednym z obiektów, kiedy testowałem Nikona zrobiłem chyba 40 flatów i wypowiedział się @Przemek Majewski, że warto robić ich więcej.

Wcześniej, pracując z canonem, zauważyłem, że ilość biasów też ma wpływ na kalibrację a jako, że ich zrobienie zajmuje chwilę, to robię ich 200.

Darki, to wiadomo, im więcej, tym lepiej, bo dodają szum, jak masz ich mało.

Link to comment
Share on other sites

Teraz, kubaman napisał:

fajowe, te gwiazdki tez bym poprawił

 

37 minut temu, Maetrik napisał:

A próbowałeś może rozbić na RGB i zalignować na G?

 

Spróbuję wieczorem, dzięki za uwagę, po to jest właśnie forum :)

Ten rozjazd kolorów widać głównie na bokach kadru oraz na białych gwiazdach, więc czuję, że to kwestia korektora.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Próbowałem ręcznie poprawić te gwiazdki, ale objawia się to tak, że czerwony kanał jest coraz bardziej przesunięty, im bardziej oddalamy się od centrum kadru.

Ręcznie nie mogę tego ogarnąć, więc spróbowałem przez APP ustawić color align, ale rezultat jest ten sam.

Wygląda to tak, jakbym miał "nadkorekcję" (nie wiem, jak to inaczej nazwać) czerwonego kanału przez flattener.

Link to comment
Share on other sites

48 minut temu, OnlyAfc napisał:

Próbowałem ręcznie poprawić te gwiazdki, ale objawia się to tak, że czerwony kanał jest coraz bardziej przesunięty, im bardziej oddalamy się od centrum kadru.

Ręcznie nie mogę tego ogarnąć, więc spróbowałem przez APP ustawić color align, ale rezultat jest ten sam.

Wygląda to tak, jakbym miał "nadkorekcję" (nie wiem, jak to inaczej nazwać) czerwonego kanału przez flattener.

Czy problem występuje na wszystkich twoich zdjęciach, czy może jest wynikiem warunków z danego dnia?

Link to comment
Share on other sites

23 godziny temu, OnlyAfc napisał:

Mówisz o tym?

Zauważyłem ten problem jakiś czas temu u siebie na zdjęciach i myślałem, że to problem stackowania. Są one niezależne od tego, czym stackuje, więc nie wiem, czy to nie kwestia optyki jednak (a dokładniej, korektora).

screenshot-astropolis.pl-2021_12.28-10_15_54.png.86080be65c48beb0de4ba7b817e260e2.png

 

Janek, spróbuj tą metodą w APP:

https://youtu.be/QqScYGjuz78

Powinno Ci znacząco zredukować taki rozjazd. 

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, monter napisał:

Powinno Ci znacząco zredukować taki rozjazd. 

No cóż, niby objaw ten sam, ale jednak nie redukuje tego problemu znacząco.

Co ciekawe, zauważyłem, że jak się użyje w PS akcję Increase Star Color, to ten efekt się podwaja.

  

18 godzin temu, Miesilmannimea napisał:

W PS masz funkcję korekcji wad optyki - "Lens Correction" - spróbuj użyć korekcji "Chromatic aberration".

U mnie prócz samego przesunięcia barwy czerwonej, dochodzi jeszcze fakt, że czerwone gwiazdki są po prostu mniejsze i mam delikatny tilt. Próbowałem w Lens Correction robić poprawkę aberracji, ale po pierwsze, nie za bardzo pomaga, po drugie, poprawiając z jeden strony, rozjeżdżam drugą.

 

No nic, i tak planowałem wymianę flattenera, więc teraz mam lepszy pretekst większą motywację do tego :)

 

 

Ogólnie, to podszedłem jeszcze raz do materiału, jak już zrobiłem ponowny stack i wyszło tak jak poniżej. @OBERON RD, @.zombi.specjalnie dla was, wersja odwrócona :) Mam nadzieję, że fiolet również udało się wyeliminować. Podbiłem też troszkę same mgławice, bo na poprzedniej wersji chyba ciut za biednie zrobiłem.

M45-processed-v2.thumb.png.f78368570749e23a7c2fdbf4b69df8a5.png

 

Edited by OnlyAfc
dodanie dodatkowego cytatu
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.