Jump to content

Wyczernienia - porównanie welurów, farb i pisaków


Mareg
 Share

Recommended Posts

Do małych elementów jak śrubki, przewody do grzałki lw, ramiona pająka, brzegi lw czy tego typu  stosuję gumę w sprayu. Sprawdza się całkiem przyzwoicie. Zaletą niewątpliwie jest mozliwość zlikwidowania wyczernienia w każdej chwili, mozna to zrobić odrywając całą powłokę jak latex, i nie ma żadnego śladu na elemencie. Przy nakładaniu trzeba do wprawy dojść, żeby zacieków nie narobić. Kosztuje toto ok 30 zł i u mnie się sprawdza. Niestety nie testowałem na większych powierzchniach, więc tutaj nie wiem jakie da efekty.

16414697061458855536735430908948.thumb.jpg.dc7fd4732a5bbe3cf6dac895c1946817.jpg

  • Like 6
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Dzięki @Mareg za linki i dobrze opracowany wątek. Twoje przemyślenia  będą dla mnie przydatne nie tylko przy reanimacji mojego ATM-owego Newtona z czasów licealnych, ale już mam pomysła na oklejenie tymi welurami osłon anty-świetlnych, jakie jestem zmuszony stosować na mojej balkonowej miejscówce (eliminacja zaświetlenia od pobliskich latarni osiedlowych, oślepiających świateł reflektorów samochodowych z pobliskiego parkingu, czy od bardzo mocnej lampy, jaką niedawno administracja osiedla powiesiła przy wejściu do mojego budynku (automat rozświetlający pół osiedla przy wejściu/wyjściu każdej osoby z budynku :nerves: ). Akurat mój aparat foto często patrzy w tę stronę, bo to południowy nieboskłon!

 

@Piotrek K. ciekawy pomysł z tą gumą w sprayu :Lighten: . Stosowałem już rozmaite wynalazki, np. lakier magnetyczny (do współpracy z magnesami neodymowymi), ale takiej gumy w puszce jeszcze nie używałem w moich konstrukcjach (warto zapamiętać).

 

Pozdrawiam: Jurek.

Edited by suchyy
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Black 3.0 jest bardzo fajna, jeśli chodzi o czarność i matowość, ale jest z nią ten problem, że jest bardzo mało wytrzymała (o czym zresztą sam pisałeś i o czym producent uczciwie informuje). Wg mnie można nią pomalować np. wnętrze tuby, gdzie nikt nie będzie niczego ruszał, ale na jakieś elementy bardziej zewnętrzne typu pająki od lustra wtórnego, to niestety się nie nadaje, bo dość łatwo ją zdrapać.

Black 2.0 (czyli, wg mnie, to samo co sprzedają w TS jako farbę do wyczerniania) jest dużo bardziej wytrzymała, ale niestety też odbija wyraźnie więcej światła. Ewentualnie można spróbować użyć Black 2.0 jako podkładu, na który nałożymy Black 3.0 - powinno to być w miarę sensowne rozwiązanie, nawet producent sugeruje tak to robić.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Można by spróbować udoskonalić gotowe farby matowe, dodając do nich czerń żelazową.

Trzeba by tylko eksperymentalnie sprawdzić jak duży dodatek nie powoduje jeszcze brudzenia po wyschnięciu.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, Herbert West napisał:

@Mareg ILE? Tysiąc za 0.75 l ?

 

ad7d3b671558c4efc0f540d9265a1825697f52b6e1c64fb713d7500b2e12753a.jpg.71d8d66295573ca3c2ac247ca9eeaa23.jpg

 

Za tysiaka to mogę kupić 21 letnią whisky, która niewątpliwie lepiej smakuje od tej farbki :-)

 

A, co ścianę będziesz malował? ;) Jest jeszcze droższa japońska, już do kupienia w PL pod tym samym linkiem, który zapodał @Mareg (chyba najciemniejsza obecnie): Musou Black. Niżej porównanie z omawianą tu angielską Black3.0:

 

https://a.allegroimg.com/s720/11ffd1/7bba3fab4d12bb09e4bed319fbd6

źródło

 

... faktycznie te ceny mogą zwalić z nóg nawet najodporniejszego człeka! :icon_rolleyes:

 Ciekawe jaka jest różnica we właściwościach mechanicznych BLK3.0 i Musou Black?

 

Pozdrawiam: Jurek.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

32 minuty temu, suchyy napisał:

(...)

 Ciekawe jaka jest różnica we właściwościach mechanicznych BLK3.0 i Musou Black?

 

Miała być niespodzianka, ale jak już temat Musou Black wypłynął, to przyznaję się, że już do mnie idzie próbka 15 ml i zamierzam ją dołączyć do porównania.

Czasami trzeba się poświęcić dla dobra nauki...

 

Także idzie już pisak używany przez @JSC i jego też wrzucę do porównywarki (tzn. pisak, nie JSC...).

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Czekam z utęsknieniem na testy @Mareg;) bo mam do wyczernienia w pierwszej kolejności złączkę redukcyjną M42-M4/3, czyli z z gwintu M42-1mm (starsze obiektywy ze sprzętu analogowego) na złącze bagnetowe mikro 4/3 (kamery Olympus/Panasonic):

 

Konkretnie chodzi o złączkę z lewej strony (na poniższym foto, robionym przy bezpośrednim oświetleniu słonecznym):

 

m42-m4_3.thumb.jpg.e3d2888c21cc13a2707cbd2e3bd47b71.jpg

 

Jak widać lewa złączka pokryta jest co prawda czarnym lakierem, ale mocno błyszczącym w odróżnieniu od dobrej i droższej złączki (z prawej strony na foto, produkcji: K&F typ Koncept PRO), gdzie użyto prawdziwie matowego pokrycia, równomiernie rozpraszającego światło odbite! Ciekaw jestem, jakie właściwości mechaniczne będzie miała farba Musou Black? Wolałbym aby po tryśnięciu aerografem do wnętrza złączki, farba ta po wyschnięciu nie "sypała" się do kamery wprost na matrycę! :icon_rolleyes:

 

Pozdrawiam: Jurek.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

No i przyszła ta próbka Musou Black, więc zamieszczam porównanie do Black 3.0 i mojego ulubionego weluru.

Po lewej Black 3.0, po prawej Musou.

Wygląda na to, że Musou jest gęstsze i lepiej kryje niż Black, dlatego Blacka dałem dwie warstwy, bo w jednej były lekkie prześwity.

 

Musou_vs_BLK30_1.jpg.2fd6292809d270511a01ab93069827e2.jpg

 

 

Musou_vs_BLK30_2.jpg.24888672546352480f60dfc7762ae56d.jpg

 

 

Musou_vs_BLK30_3.jpg.a285d83dc47ac18a8f74122e615e8c9b.jpg

 

 

A teraz troszkę gorsze wieści.

Obie farby zostały poddane próbie tarcia moich paluchów, po 10 przejechań bez jakiegoś naciskania, i wtedy zaczęły wyglądać tak:

 

Musou_vs_BLK30_4.jpg.0e5c5df689267460bf099e6e2cad03f1.jpg

 

 

Musou_vs_BLK30_5.jpg.b8df4b4959cbd34d318a3776d8e5e2e7.jpg

 

 

A teraz już całkiem zła wiadomość, przynajmniej jak dla mnie.

Poniższe zdjęcie pokazuje efekt dwukrotnego malowania "od środka" brzegu otworu klatki dolnej Blackiem 3.0:

 

Musou_vs_BLK30_6.jpg.532714cc68c47d9969de6d9eb1dca888.jpg

 

 

Po wyschnięciu wylazły jakieś wyraźne białe smugi...

Nigdy wcześniej nie używałem tej farby do malowania większej powierzchni, a tylko do podmalowywań, najczęściej brzegu weluru.

I może to być pierwsze i ostatnie takie moje malowanie, jeśli się nie wyjaśni dlaczego są te smugi i co ważniejsze, co zrobić, żeby ich nie było.

Przed malowaniem farbę dobrze wytrząsłem, ale może to było dla niej za mało, to jest jedna hipoteza.

Druga jest taka, że może farba się zestarzała, bo kupiłem ją już pewnie ponad dwa lata temu.
Na opakowaniu nie ma jednak żadnej daty ważności...

Na szczęście to było takie próbne malowanie powierzchni która nie jest jakoś bardzo ważna.

Dlatego na razie pewnie tak zostanie i będę miał rok, dwa na wymyślenie co z tymi smugami zrobić jak znów wyciągnę lustro do mycia.

 

Dla porównania ten ciemniejszy prostokąt jest pomalowany Musou.

 

Jak dotąd moje wnioski są takie, że po tych porównaniach jeszcze mniej lubię farby, a jeszcze bardziej welur.

Problemy ścierania i smug dla mnie dyskwalifikują te dwie farby do poważnych zastosowań w sprzęcie astro, jak wyczernianie całych tub.

Więc dalej będę jechał na welurze, a farby czym mniej, tym lepiej.

 

Poniższe zdjęcie już na Forum było, ale wrzucę go jeszcze w ten wątek, dla pokazania przykładu połączenia weluru i farby.

Tam gdzie da się welur, jest welur:

 

86_doczernienie_BCO_6_10.jpg.214083e465f497e75f200c5fa97836aa.jpg

 

 

A często wystarczy tylko welur, nawet jak jest ciasno:

 

86_ASI462_1.jpg.812331aeb78b0bdb89f8c7992163a43e.jpg

 

 

Dlatego ja na miejscu @suchyy, tą złączką przynajmniej próbowałbym robić welurem.

 

Edited by Mareg
  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Zdecydowanie po wielu doświadczeniach własnych i koleżanek oraz kolegów stawiam na welur.

- koszt

- proste przygotowanie powierzchni

- łatwa aplikacja

- czas od aplikacji wyczernienia do użycia elementu

- bezproblemowa wymiana

- brak zmiany estetyki przy odsprzedaży wyczernionego elementu

itd.

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Love 1
Link to comment
Share on other sites

Dzięki @Mareg za tak szczegółowe testy (oraz opinie pozostałych Kolegów). Zaoszczędzi mi to sporo czasu na eksperymentach, których nie muszę już robić - widać wyraźnie o co tu biega w tym porównaniu! Choć z drugiej strony ciągnie mnie trochę do zabawy w chemika amatora ;) (tak jak sugerował @bartolini), a szło mi nieźle, bo piwnicę wysadzałem dwa razy za czasów licealnych :brawo: , ale doba ma niestety tylko 24h, a człek coraz starszy! :icon_rolleyes: Farba, jaka by nie była, musi mieć to coś, co spaja pigment, a toto z natury psuje końcową "matowość" produktu i pewnie przez to farbka będzie zawsze o krok za welurem.

 

Pozdrawiam: Jurek.

PS Jak będę miał już gotowce w moim wykonaniu, to dorzucę do tematu.

  • Thanks 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, Mareg napisał:

Po wyschnięciu wylazły jakieś wyraźne białe smugi...

Malowałem tą farbą (Black 3.0) i jak się to zrobi właściwie, to żadne białe smugi nie wyłażą, więc coś zrobiłeś źle. Pewnie nałożyłeś drugą warstwę, jak pierwsza jeszcze do końca nie wyschła, albo nie przygotowałeś odpowiednio malowanej powierzchni. Piszą, żeby metale i inne niechłonące powierzchnie pokryć najpierw jakąś farbą podkładową (np. modelarską) albo Black 2.0, a chłonące i porowate rozcieńczonym klejem PVA (25% kleju, 75% wody). I w przypadku tych chłonących, jak się tego nie zrobi, to właśnie będą takie białe smugi.

 

A, każą odczekać przynajmniej 2 godziny, a najlepiej dobę, przed nałożeniem drugiej warstwy. I piszą też, że można sobie pomóc suszarką, co powinno dać nawet lepszy efekt i bardziej czarną powierzchnią.

Edited by Krzysztof z Bagien
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 minut temu, Krzysztof z Bagien napisał:

Malowałem tą farbą (Black 3.0) i jak się to zrobi właściwie, to żadne białe smugi nie wyłażą, więc coś zrobiłeś źle. Pewnie nałożyłeś drugą warstwę, jak pierwsza jeszcze do końca nie wyschła (...)

 

 

Wielkie dzięki, to było na pewno to !

Pomiędzy malowaniem warstw nie czekałem zbyt długo.

Więc jak już wiem co było nie tak, spróbuję te smugi teraz zamalować trzecią warstwą.

 

Link to comment
Share on other sites

Miałem o to samo pytać. Czasami wystarczy porządnie odtłuścić powierzchnię do malowania (nie zapomniałeś tego zrobić?). Jeśli to był jakiś stop aluminium, no to tutaj robi się górka! Skurczysyństwo takie nie lubi być malowane (obrazuje to kultowy już "życiowy skecz" o malowaniu "amelinium" :D ). Dlatego producenci najpierw poddają powierzchnię aluminium eloksalacji, czyli elektrochemicznemu utlenianiu, co wytwarza na powierzchni porowatą warstewkę tlenków Al2O3 (znacznie grubszą niż naturalna), którą już całkiem nieźle można barwić elektro/chemicznie, lub malować klasycznie. Jeśli tlenek zetrze się miejscami (bo był źle wytworzony - najczęściej za krótko), to właśnie może to wyglądać tak, jak na foto @Mareg.  W warunkach amatorskich można próbować potraktować alu. różnymi, dostępnymi w handlu oksydantami do moczenia, czy do ręcznego nacierania (od razu z czernieniem chemicznym np. TAKI), a potem dopiero malować matem (również bez czernienia, a tylko po odtłuszczeniu i aktywacji, jeśli chcemy malować innym kolorem).

 

Pozdrawiam: Jurek.

Edited by suchyy
Link to comment
Share on other sites

     Coś mi chodziło po głowie i chyba znalazłem (w czeluściach magazynku mojej pracowni) substytut weluru w mini skali - myślę, że może być dobry wtedy, kiedy nie zabieramy się do wyczernienia całej tuby, tylko małej złączki:

 

czarny-rzep-tasma1.jpg.fff1ab5ad0fec02f82b564371ec099af.jpg

 

czarny-rzep-tasma1a.jpg.c9a8c6559a0305b336b29e8a2ed86cbf.jpg

 

 

... jest to stosunkowo cienka (0,7mm grubości) dwustronna taśma rzepowa (z jednej strony czarna, matowa powierzchnia czepna, z drugiej biały rzep. Poniżej taśma w oświetleniu rozproszonym (ze Słońcem za chmurami):

czarny-rzep-tasma2.jpg.48028c35addddec86bbd2c123b5ae1cb.jpg

 

 

... i przy punktowym oświetleniu białymi LEDami:

czarny-rzep-tasma3.jpg.fcca3f7c9bd9c36e37da5abc6f3e9e5e.jpg

 

 

     Z lewej strony moja problemowa złączka redukcyjna (widać, że odbija światło niczym lustro, mimo, że jest fabrycznie "niby" wyczerniona). Centralnie widać kawałek rozwiniętego z rolki rzepa (od czarnej strony i od białej na rolce - szkoda, że producent nie zrobił rzepa dwustronnie czarnego - byłoby jeszcze lepiej.). Całość spoczywa na wykonanym przeze mnie (z laminowanej płyty wiórowej) wysuwanym blacie do klawiatury (pod biurko), który trysnąłem jakąś super matową farbą w sprayu (jak widać do dobrej matowości tej farbie jeszcze daleko). Rzep ten co prawda nie charakteryzuje się mocnym zaczepianiem, jak w przypadku grubszych (1,8 mm) rzepów krawieckich, ale nie o to nam tu chodzi! Wg. mnie nie trzeba będzie nawet tego wklejać do środka złączki (choć można by użyć dwustronnej taśmy klejącej), ale wystarczy dociąć i po umieszczeniu wewnątrz złączki, lekko rozpierając, zapiąć rzepa (na zakładkę). Taśma jest na tyle sztywna, że nie powinna się odginać:

 

czarny-rzep-tasma4.jpg.6beea3a127ba3bf9579cd955319add0c.jpg

 

... taki mało inwazyjny, możliwy w każdej chwili do usunięcia/cofnięcia sposób wyczernienia dla małych złączek! Jak tylko znajdę chwilkę czasu, spróbuję to zrobić.

 

Pozdrawiam: Jurek.

 

 

Edited by suchyy
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Wrzucam w końcu porównanie lakieru do paznokci używanego przez @Darek_B oraz kilku pisaków, także tego używanego przez @JSC:

 

1491616500_lp_1.jpg.12afa7ae3449b96207c116d5aad3b720.jpg

 

Kolejno od lewej:

  • A1 = lakier do paznokci Golden Rose Matte, jedna warstwa
  • A2 = ten sam Golden Rose Matte, dwie warstwy
  • B = Edding 300, permanent marker
  • C = Edding 790, paint marker
  • D = Toma TO-440, paint marker
  • E = Black 3.0, farba akrylowa
  • F = Pigma Micron, archival ink

Zdjęcie zrobione w pełnym Słońcu.

 

Poniżej zdjęcia pod innymi kątami, także w Słońcu:

 

257598024_lp_2.jpg.8b6d292ae8a23bcd36e3605a4ca82a9b.jpg

 

 

729480213_lp_3.jpg.f9ce06d91e7d80978a05b2db7812dcdd.jpg

 

 

1359511567_lp_4.jpg.4ee2173a7696b12b89f4839a82b55b0f.jpg

 

 

A teraz pięć próbek na chromowanej rurce, już nie w pełnym Słońcu, bo rurka za bardzo odbijała.

Kolejność jak poprzednio, tyle że bez Black 3.0:

  • lakier do paznokci Golden Rose Matte
  • Edding 300, permanent marker
  • Edding 790, paint marker
  • Toma paint marker
  • Pigma Micron, archival ink

 

588839163_lp_5.jpg.44e8c942bea57e2cec28a6f2be1b25ef.jpg

 

 

996907063_lp_6.jpg.c0fee116943be2a6eef12a8af763b450.jpg

 

Sprawdziłem trwałość wyczernień pocierając je palcem i, jak widać, tylko Pigma Micron się rozmazała.

 

Osobiście bardzo dobrze oceniam ten lakier do paznokci, z tym, że aby powłoka była matowa, musi być cienka.
Po powtórnym malowaniu powierzchnia robi się bardziej odblaskowa.

Także pisak Toma mi się spodobał.
Jest mniej czarny od lakieru, ale dość matowy i przez to, że to jest pisak, można nim precyzyjnie operować.
Na dodatek jest do dostania przynajmniej w dwóch wersjach, z końcówkami 2.5 i 1.5 mm.

 

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • Paether changed the title to Wyczernienia - porównanie welurów, farb i pisaków
  • Paether pinned this topic
  • Paether featured this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 135 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.