Skocz do zawartości

Wyczernienia - porównanie welurów, farb i pisaków


Mareg

Rekomendowane odpowiedzi

Dzięki @Mareg za linki i dobrze opracowany wątek. Twoje przemyślenia  będą dla mnie przydatne nie tylko przy reanimacji mojego ATM-owego Newtona z czasów licealnych, ale już mam pomysła na oklejenie tymi welurami osłon anty-świetlnych, jakie jestem zmuszony stosować na mojej balkonowej miejscówce (eliminacja zaświetlenia od pobliskich latarni osiedlowych, oślepiających świateł reflektorów samochodowych z pobliskiego parkingu, czy od bardzo mocnej lampy, jaką niedawno administracja osiedla powiesiła przy wejściu do mojego budynku (automat rozświetlający pół osiedla przy wejściu/wyjściu każdej osoby z budynku :nerves: ). Akurat mój aparat foto często patrzy w tę stronę, bo to południowy nieboskłon!

 

@Piotrek K. ciekawy pomysł z tą gumą w sprayu :Lighten: . Stosowałem już rozmaite wynalazki, np. lakier magnetyczny (do współpracy z magnesami neodymowymi), ale takiej gumy w puszce jeszcze nie używałem w moich konstrukcjach (warto zapamiętać).

 

Pozdrawiam: Jurek.

Edytowane przez suchyy
  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Black 3.0 jest bardzo fajna, jeśli chodzi o czarność i matowość, ale jest z nią ten problem, że jest bardzo mało wytrzymała (o czym zresztą sam pisałeś i o czym producent uczciwie informuje). Wg mnie można nią pomalować np. wnętrze tuby, gdzie nikt nie będzie niczego ruszał, ale na jakieś elementy bardziej zewnętrzne typu pająki od lustra wtórnego, to niestety się nie nadaje, bo dość łatwo ją zdrapać.

Black 2.0 (czyli, wg mnie, to samo co sprzedają w TS jako farbę do wyczerniania) jest dużo bardziej wytrzymała, ale niestety też odbija wyraźnie więcej światła. Ewentualnie można spróbować użyć Black 2.0 jako podkładu, na który nałożymy Black 3.0 - powinno to być w miarę sensowne rozwiązanie, nawet producent sugeruje tak to robić.

  • Dziękuję 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Mareg ILE? Tysiąc za 0.75 l ?

 

ad7d3b671558c4efc0f540d9265a1825697f52b6e1c64fb713d7500b2e12753a.jpg.71d8d66295573ca3c2ac247ca9eeaa23.jpg

 

Za tysiaka to mogę kupić 21 letnią whisky, która niewątpliwie lepiej smakuje od tej farbki :-)

  • Lubię 2
  • Haha 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Herbert West napisał:

@Mareg ILE? Tysiąc za 0.75 l ?

 

ad7d3b671558c4efc0f540d9265a1825697f52b6e1c64fb713d7500b2e12753a.jpg.71d8d66295573ca3c2ac247ca9eeaa23.jpg

 

Za tysiaka to mogę kupić 21 letnią whisky, która niewątpliwie lepiej smakuje od tej farbki :-)

 

A, co ścianę będziesz malował? ;) Jest jeszcze droższa japońska, już do kupienia w PL pod tym samym linkiem, który zapodał @Mareg (chyba najciemniejsza obecnie): Musou Black. Niżej porównanie z omawianą tu angielską Black3.0:

 

https://a.allegroimg.com/s720/11ffd1/7bba3fab4d12bb09e4bed319fbd6

źródło

 

... faktycznie te ceny mogą zwalić z nóg nawet najodporniejszego człeka! :icon_rolleyes:

 Ciekawe jaka jest różnica we właściwościach mechanicznych BLK3.0 i Musou Black?

 

Pozdrawiam: Jurek.

  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, suchyy napisał:

(...)

 Ciekawe jaka jest różnica we właściwościach mechanicznych BLK3.0 i Musou Black?

 

Miała być niespodzianka, ale jak już temat Musou Black wypłynął, to przyznaję się, że już do mnie idzie próbka 15 ml i zamierzam ją dołączyć do porównania.

Czasami trzeba się poświęcić dla dobra nauki...

 

Także idzie już pisak używany przez @JSC i jego też wrzucę do porównywarki (tzn. pisak, nie JSC...).

 

  • Lubię 3
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czekam z utęsknieniem na testy @Mareg;) bo mam do wyczernienia w pierwszej kolejności złączkę redukcyjną M42-M4/3, czyli z z gwintu M42-1mm (starsze obiektywy ze sprzętu analogowego) na złącze bagnetowe mikro 4/3 (kamery Olympus/Panasonic):

 

Konkretnie chodzi o złączkę z lewej strony (na poniższym foto, robionym przy bezpośrednim oświetleniu słonecznym):

 

m42-m4_3.thumb.jpg.e3d2888c21cc13a2707cbd2e3bd47b71.jpg

 

Jak widać lewa złączka pokryta jest co prawda czarnym lakierem, ale mocno błyszczącym w odróżnieniu od dobrej i droższej złączki (z prawej strony na foto, produkcji: K&F typ Koncept PRO), gdzie użyto prawdziwie matowego pokrycia, równomiernie rozpraszającego światło odbite! Ciekaw jestem, jakie właściwości mechaniczne będzie miała farba Musou Black? Wolałbym aby po tryśnięciu aerografem do wnętrza złączki, farba ta po wyschnięciu nie "sypała" się do kamery wprost na matrycę! :icon_rolleyes:

 

Pozdrawiam: Jurek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i przyszła ta próbka Musou Black, więc zamieszczam porównanie do Black 3.0 i mojego ulubionego weluru.

Po lewej Black 3.0, po prawej Musou.

Wygląda na to, że Musou jest gęstsze i lepiej kryje niż Black, dlatego Blacka dałem dwie warstwy, bo w jednej były lekkie prześwity.

 

Musou_vs_BLK30_1.jpg.2fd6292809d270511a01ab93069827e2.jpg

 

 

Musou_vs_BLK30_2.jpg.24888672546352480f60dfc7762ae56d.jpg

 

 

Musou_vs_BLK30_3.jpg.a285d83dc47ac18a8f74122e615e8c9b.jpg

 

 

A teraz troszkę gorsze wieści.

Obie farby zostały poddane próbie tarcia moich paluchów, po 10 przejechań bez jakiegoś naciskania, i wtedy zaczęły wyglądać tak:

 

Musou_vs_BLK30_4.jpg.0e5c5df689267460bf099e6e2cad03f1.jpg

 

 

Musou_vs_BLK30_5.jpg.b8df4b4959cbd34d318a3776d8e5e2e7.jpg

 

 

A teraz już całkiem zła wiadomość, przynajmniej jak dla mnie.

Poniższe zdjęcie pokazuje efekt dwukrotnego malowania "od środka" brzegu otworu klatki dolnej Blackiem 3.0:

 

Musou_vs_BLK30_6.jpg.532714cc68c47d9969de6d9eb1dca888.jpg

 

 

Po wyschnięciu wylazły jakieś wyraźne białe smugi...

Nigdy wcześniej nie używałem tej farby do malowania większej powierzchni, a tylko do podmalowywań, najczęściej brzegu weluru.

I może to być pierwsze i ostatnie takie moje malowanie, jeśli się nie wyjaśni dlaczego są te smugi i co ważniejsze, co zrobić, żeby ich nie było.

Przed malowaniem farbę dobrze wytrząsłem, ale może to było dla niej za mało, to jest jedna hipoteza.

Druga jest taka, że może farba się zestarzała, bo kupiłem ją już pewnie ponad dwa lata temu.
Na opakowaniu nie ma jednak żadnej daty ważności...

Na szczęście to było takie próbne malowanie powierzchni która nie jest jakoś bardzo ważna.

Dlatego na razie pewnie tak zostanie i będę miał rok, dwa na wymyślenie co z tymi smugami zrobić jak znów wyciągnę lustro do mycia.

 

Dla porównania ten ciemniejszy prostokąt jest pomalowany Musou.

 

Jak dotąd moje wnioski są takie, że po tych porównaniach jeszcze mniej lubię farby, a jeszcze bardziej welur.

Problemy ścierania i smug dla mnie dyskwalifikują te dwie farby do poważnych zastosowań w sprzęcie astro, jak wyczernianie całych tub.

Więc dalej będę jechał na welurze, a farby czym mniej, tym lepiej.

 

Poniższe zdjęcie już na Forum było, ale wrzucę go jeszcze w ten wątek, dla pokazania przykładu połączenia weluru i farby.

Tam gdzie da się welur, jest welur:

 

86_doczernienie_BCO_6_10.jpg.214083e465f497e75f200c5fa97836aa.jpg

 

 

A często wystarczy tylko welur, nawet jak jest ciasno:

 

86_ASI462_1.jpg.812331aeb78b0bdb89f8c7992163a43e.jpg

 

 

Dlatego ja na miejscu @suchyy, tą złączką przynajmniej próbowałbym robić welurem.

 

Edytowane przez Mareg
  • Lubię 2
  • Dziękuję 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowanie po wielu doświadczeniach własnych i koleżanek oraz kolegów stawiam na welur.

- koszt

- proste przygotowanie powierzchni

- łatwa aplikacja

- czas od aplikacji wyczernienia do użycia elementu

- bezproblemowa wymiana

- brak zmiany estetyki przy odsprzedaży wyczernionego elementu

itd.

  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
  • Kocham 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki @Mareg za tak szczegółowe testy (oraz opinie pozostałych Kolegów). Zaoszczędzi mi to sporo czasu na eksperymentach, których nie muszę już robić - widać wyraźnie o co tu biega w tym porównaniu! Choć z drugiej strony ciągnie mnie trochę do zabawy w chemika amatora ;) (tak jak sugerował @bartolini), a szło mi nieźle, bo piwnicę wysadzałem dwa razy za czasów licealnych :brawo: , ale doba ma niestety tylko 24h, a człek coraz starszy! :icon_rolleyes: Farba, jaka by nie była, musi mieć to coś, co spaja pigment, a toto z natury psuje końcową "matowość" produktu i pewnie przez to farbka będzie zawsze o krok za welurem.

 

Pozdrawiam: Jurek.

PS Jak będę miał już gotowce w moim wykonaniu, to dorzucę do tematu.

  • Dziękuję 1
  • Haha 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Mareg napisał:

Po wyschnięciu wylazły jakieś wyraźne białe smugi...

Malowałem tą farbą (Black 3.0) i jak się to zrobi właściwie, to żadne białe smugi nie wyłażą, więc coś zrobiłeś źle. Pewnie nałożyłeś drugą warstwę, jak pierwsza jeszcze do końca nie wyschła, albo nie przygotowałeś odpowiednio malowanej powierzchni. Piszą, żeby metale i inne niechłonące powierzchnie pokryć najpierw jakąś farbą podkładową (np. modelarską) albo Black 2.0, a chłonące i porowate rozcieńczonym klejem PVA (25% kleju, 75% wody). I w przypadku tych chłonących, jak się tego nie zrobi, to właśnie będą takie białe smugi.

 

A, każą odczekać przynajmniej 2 godziny, a najlepiej dobę, przed nałożeniem drugiej warstwy. I piszą też, że można sobie pomóc suszarką, co powinno dać nawet lepszy efekt i bardziej czarną powierzchnią.

Edytowane przez Krzysztof z Bagien
  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Krzysztof z Bagien napisał:

Malowałem tą farbą (Black 3.0) i jak się to zrobi właściwie, to żadne białe smugi nie wyłażą, więc coś zrobiłeś źle. Pewnie nałożyłeś drugą warstwę, jak pierwsza jeszcze do końca nie wyschła (...)

 

 

Wielkie dzięki, to było na pewno to !

Pomiędzy malowaniem warstw nie czekałem zbyt długo.

Więc jak już wiem co było nie tak, spróbuję te smugi teraz zamalować trzecią warstwą.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem o to samo pytać. Czasami wystarczy porządnie odtłuścić powierzchnię do malowania (nie zapomniałeś tego zrobić?). Jeśli to był jakiś stop aluminium, no to tutaj robi się górka! Skurczysyństwo takie nie lubi być malowane (obrazuje to kultowy już "życiowy skecz" o malowaniu "amelinium" :D ). Dlatego producenci najpierw poddają powierzchnię aluminium eloksalacji, czyli elektrochemicznemu utlenianiu, co wytwarza na powierzchni porowatą warstewkę tlenków Al2O3 (znacznie grubszą niż naturalna), którą już całkiem nieźle można barwić elektro/chemicznie, lub malować klasycznie. Jeśli tlenek zetrze się miejscami (bo był źle wytworzony - najczęściej za krótko), to właśnie może to wyglądać tak, jak na foto @Mareg.  W warunkach amatorskich można próbować potraktować alu. różnymi, dostępnymi w handlu oksydantami do moczenia, czy do ręcznego nacierania (od razu z czernieniem chemicznym np. TAKI), a potem dopiero malować matem (również bez czernienia, a tylko po odtłuszczeniu i aktywacji, jeśli chcemy malować innym kolorem).

 

Pozdrawiam: Jurek.

Edytowane przez suchyy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

     Coś mi chodziło po głowie i chyba znalazłem (w czeluściach magazynku mojej pracowni) substytut weluru w mini skali - myślę, że może być dobry wtedy, kiedy nie zabieramy się do wyczernienia całej tuby, tylko małej złączki:

 

czarny-rzep-tasma1.jpg.fff1ab5ad0fec02f82b564371ec099af.jpg

 

czarny-rzep-tasma1a.jpg.c9a8c6559a0305b336b29e8a2ed86cbf.jpg

 

 

... jest to stosunkowo cienka (0,7mm grubości) dwustronna taśma rzepowa (z jednej strony czarna, matowa powierzchnia czepna, z drugiej biały rzep. Poniżej taśma w oświetleniu rozproszonym (ze Słońcem za chmurami):

czarny-rzep-tasma2.jpg.48028c35addddec86bbd2c123b5ae1cb.jpg

 

 

... i przy punktowym oświetleniu białymi LEDami:

czarny-rzep-tasma3.jpg.fcca3f7c9bd9c36e37da5abc6f3e9e5e.jpg

 

 

     Z lewej strony moja problemowa złączka redukcyjna (widać, że odbija światło niczym lustro, mimo, że jest fabrycznie "niby" wyczerniona). Centralnie widać kawałek rozwiniętego z rolki rzepa (od czarnej strony i od białej na rolce - szkoda, że producent nie zrobił rzepa dwustronnie czarnego - byłoby jeszcze lepiej.). Całość spoczywa na wykonanym przeze mnie (z laminowanej płyty wiórowej) wysuwanym blacie do klawiatury (pod biurko), który trysnąłem jakąś super matową farbą w sprayu (jak widać do dobrej matowości tej farbie jeszcze daleko). Rzep ten co prawda nie charakteryzuje się mocnym zaczepianiem, jak w przypadku grubszych (1,8 mm) rzepów krawieckich, ale nie o to nam tu chodzi! Wg. mnie nie trzeba będzie nawet tego wklejać do środka złączki (choć można by użyć dwustronnej taśmy klejącej), ale wystarczy dociąć i po umieszczeniu wewnątrz złączki, lekko rozpierając, zapiąć rzepa (na zakładkę). Taśma jest na tyle sztywna, że nie powinna się odginać:

 

czarny-rzep-tasma4.jpg.6beea3a127ba3bf9579cd955319add0c.jpg

 

... taki mało inwazyjny, możliwy w każdej chwili do usunięcia/cofnięcia sposób wyczernienia dla małych złączek! Jak tylko znajdę chwilkę czasu, spróbuję to zrobić.

 

Pozdrawiam: Jurek.

 

 

Edytowane przez suchyy
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzucam w końcu porównanie lakieru do paznokci używanego przez @Darek_B oraz kilku pisaków, także tego używanego przez @JSC:

 

1491616500_lp_1.jpg.12afa7ae3449b96207c116d5aad3b720.jpg

 

Kolejno od lewej:

  • A1 = lakier do paznokci Golden Rose Matte, jedna warstwa
  • A2 = ten sam Golden Rose Matte, dwie warstwy
  • B = Edding 300, permanent marker
  • C = Edding 790, paint marker
  • D = Toma TO-440, paint marker
  • E = Black 3.0, farba akrylowa
  • F = Pigma Micron, archival ink

Zdjęcie zrobione w pełnym Słońcu.

 

Poniżej zdjęcia pod innymi kątami, także w Słońcu:

 

257598024_lp_2.jpg.8b6d292ae8a23bcd36e3605a4ca82a9b.jpg

 

 

729480213_lp_3.jpg.f9ce06d91e7d80978a05b2db7812dcdd.jpg

 

 

1359511567_lp_4.jpg.4ee2173a7696b12b89f4839a82b55b0f.jpg

 

 

A teraz pięć próbek na chromowanej rurce, już nie w pełnym Słońcu, bo rurka za bardzo odbijała.

Kolejność jak poprzednio, tyle że bez Black 3.0:

  • lakier do paznokci Golden Rose Matte
  • Edding 300, permanent marker
  • Edding 790, paint marker
  • Toma paint marker
  • Pigma Micron, archival ink

 

588839163_lp_5.jpg.44e8c942bea57e2cec28a6f2be1b25ef.jpg

 

 

996907063_lp_6.jpg.c0fee116943be2a6eef12a8af763b450.jpg

 

Sprawdziłem trwałość wyczernień pocierając je palcem i, jak widać, tylko Pigma Micron się rozmazała.

 

Osobiście bardzo dobrze oceniam ten lakier do paznokci, z tym, że aby powłoka była matowa, musi być cienka.
Po powtórnym malowaniu powierzchnia robi się bardziej odblaskowa.

Także pisak Toma mi się spodobał.
Jest mniej czarny od lakieru, ale dość matowy i przez to, że to jest pisak, można nim precyzyjnie operować.
Na dodatek jest do dostania przynajmniej w dwóch wersjach, z końcówkami 2.5 i 1.5 mm.

 

  • Lubię 4
  • Dziękuję 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Paether zmienił(a) tytuł na Wyczernienia - porównanie welurów, farb i pisaków
  • Paether przypiął/eła ten temat

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.