Jump to content

Wyczernienia - porównanie welurów, farb i pisaków


Mareg
 Share

Recommended Posts

Oskar, może i byłoby ciekawie, ale psułoby wodoodporność weluru, co jest jego sporą zaletą w porównaniu do farb akrylowych typu Musou i Black 2/3.

Poza tym welur trzeba czyścić z kurzu i pewnie przy tym pomału poszłaby i farba.

Bałbym się też, że farba, nawet rozcieńczona i rozpylona, poskleja meszek weluru i przez to zmniejszy się jego matowość.

 

Dla mnie Musou Black jest ciekawostką bez większego praktycznego znaczenia w naszym hobby, przez swoją cenę, "wodozmywalność" i ścieralność.

Przy następnej okazji chętnie ją udostępnię, jakbyś chciał  poeksperymentować.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Przyszedł mi do głowy inny pomysł - a gdyby tak do sprawy podejść w sposób bardziej metodyczny, ilościowy?

Ogólnie w naszych zastosowaniach najważniejsze jest, by wyczernienie dobrze radziło sobie ze światłem padającym ukośnie, dalekim od prostopadłego. Może Marku byś opracował standardową procedurę pomiaru skuteczności wyczernienia? Na przykład zawsze ta sama lampka biurkowa, ten sam kąt padania światła i dwa ustawienia aparatu. Z fotki później wziąć mediany wartości pikseli z danych wyczernień i można je wtedy dokładnie porównać ..

Link to comment
Share on other sites

Cóż, zakładając ten wątek rozważałem pójście drogą złotych standardów i założyć coś w stylu "Obiektywny test porównawczy wyczernień" :D.
Jenak z perspektywy czasu nadal uważam, że w wypadku wyczernień to nie byłaby efektywna droga bo skuteczność wyczernienia to tylko jeden z jego parametrów i w praktyce nie zawsze najważniejszy.
Do kompletu musiałbym mierzyć jeszcze przynajmniej wodoodporność i ścieralność.
Do tego dochodzi, poza welurami, zależność skuteczności wyczernienia od powierzchni na które się je nakłada.

Jak dla mnie to za dużo stopni swobody a za mało czasu.

 

Gdyby jednak znalazł się jakiś zapaleniec, który poszedłby w pomiary, to chętnie udostępnię do testów to co udało mi się do tej pory uzbierać.
Plus to co jeszcze idzie, bo jednak temat rozwiną się i tak zdecydowanie poza to co początkowo zamierzałem...
 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

21 godzin temu, Mareg napisał:

Dla mnie Musou Black jest ciekawostką bez większego praktycznego znaczenia w naszym hobby, przez swoją cenę, "wodozmywalność" i ścieralność.

 

Przyznam, że zainspirowany tym wątkiem zakupiłem 15ml farby Musou Black i pierwsze wrażenia mam bardzo pozytywne. Farba bardzo łatwo się aplikuje, jest naprawdę super czarna - ja stosuje 2 cienkie warstwy nakładane pędzelkiem. Wg mnie idealnie uzupełnia welur, tam gdzie jego stosowanie jest mocno utrudnione bądź niepraktyczne. Welur stosuje z powodzeniem od ponad 10 lat do wyczernienia tub, wyciągów, złączek, itp, jednak zawsze były jakieś drobiazgi, które aż prosiły się by je czymś pomalować. I tutaj Musou przychodzi z pomocą. Wczoraj pomalowałem drobne śruby we wnętrzu tuby Newtona, brzegi lustra wtórnego, brzegi tulei przy wyciągu, itp. Poziom czerni pomalowanych elementów jest bardzo podobny do weluru, także polecam.

Chyba teraz wezmę się za wyczernienie wnętrza nasadki bino i innych dupereli. Na pewno nie daje się do malowania elementów, które będziemy często dotykać, ale różne trudno dostępne miejsca jak najbardziej.

 

EC2C6245-1529-4732-ADAB-58421FEE8462.jpeg

2F9789B7-46C0-4CB7-8271-E20097466D29.jpeg

Edited by luk
  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

@luk, fajnie że się odważyłeś użyć Musou, bo to jest bardzo ciekawa farba i super wygląda na brzegu Twojego lusterka wtórnego.

Koniecznie napisz nam jak zachowa się przy jego myciu.

Ja się jednak nie odważyłem użyć żadnej akrylowej na brzeg lusterka wtórnego.
Pomalowałem je lakierem do paznokci Golden Rose Matte a sam rant pisakiem Toma TO-441.
 

Edited by Mareg
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Przed pomalowaniem lustro umyłem, więc następna okazja za jakiś czas, zobaczymy.

Wygląda na to, że sucha farba nie rozpuszcza się łatwo w wodzie, więc polewanie lustra od góry nie powinno naruszyć powierzchni bocznych lustra.

No ale czas pokaże jak działa na nią wilgoć, dam znać jeśli będzie coś niepokojącego.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Znalazłem, wpis na którymś forum, ale już nie kojarze na którym, że ktoś używa skutecznie farby do projektorów. W reklamowym opisie jest, że ma niby pochłaniać światło.

https://projektor.pl/farba-screen-goo-ultra-black-0-25l.html#opis

 

Po zdjęciach widzę jednak, że farby są dużo słabsze od weluru. Wygrywa głównie jego struktura włosowata, która powoduje, że fotony po prostu nie mają się od czego odbić skutecznie w drugim kierunku, a o to nam najbardziej chodzi :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

27 minut temu, barti1972 napisał:

(...)

Po zdjęciach widzę jednak, że farby są dużo słabsze od weluru. Wygrywa głównie jego struktura włosowata, która powoduje, że fotony po prostu nie mają się od czego odbić skutecznie w drugim kierunku, a o to nam najbardziej chodzi :)

 

 

Tak, welur jest super, ale nie wszędzie da się użyć i czasem trzeba wspomóc się farbą...

 

Tę farbę Goo Ultra Black nawet rozważałem do porównania, ale jak doczytałem, że akrylowa, to odpuściłem, bo koniecznie zależy mi na wodoodporności, której nie ma ani Black 2/3, ani Musou.
Potem jednak znalazłem informację, że nadaje się także na zewnątrz, więc może jest jakoś tam odporna na wodę ?

 

Link to comment
Share on other sites

Teraz, Mareg napisał:

 

Tak, welur jest super, ale nie wszędzie da się użyć i czasem trzeba wspomóc się farbą...

 

Tę farbę Goo Ultra Black nawet rozważałem do porównania, ale jak doczytałem, że akrylowa, to odpuściłem, bo koniecznie zależy mi na wodoodporności, której nie ma ani Black 2/3, ani Musou.
Potem jednak znalazłem informację, że nadaje się także na zewnątrz, więc może jest jakoś tam odporna na wodę ?

 

Mam tę farbę, mogę podesłać do testów.

Link to comment
Share on other sites

27 minut temu, jupiter1969 napisał:

Mam tę farbę, mogę podesłać do testów.

 

Czy po zmoczeniu i tarciu paluchem ta farba puszcza ?

Jeśli nie, chętnie ją kupię do testów.

Jeśli tak, może zrób sam jakiś test.

Jakbyś miał coś z tego, co już się tu pojawiło, to może mógłbyś dać to do porównania ?
 

Link to comment
Share on other sites

Są też farby "tablicowe" albo jakoś tak. Malujesz dziecku na ścianie prostokąt i może po tym pisać kredą. Czy ktoś to testował pod względem poziomu czerni i trwałości?

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, Mareg napisał:

 

Tak, welur jest super, ale nie wszędzie da się użyć i czasem trzeba wspomóc się farbą...

 

Tę farbę Goo Ultra Black nawet rozważałem do porównania, ale jak doczytałem, że akrylowa, to odpuściłem, bo koniecznie zależy mi na wodoodporności, której nie ma ani Black 2/3, ani Musou.
Potem jednak znalazłem informację, że nadaje się także na zewnątrz, więc może jest jakoś tam odporna na wodę ?

 

 

@Mareg dlaczego uważasz, że farba akrylowa nie jest wodoodporna? Zapewne do malowania łodzi nie za bardzo się nadaje, ale bez przesady. To nie jest plakatówka, czy farba akwarelowa! Wymaga tylko całkowitego wyschnięcia i utwardzenia, co w obecnych (zimowych) warunkach, jeśli nawet robisz to w pomieszczeniu zamkniętym, wymaga przynajmniej kilku dni.

 

Pozdrawiam: Jurek

Edited by suchyy
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, suchyy napisał:

 

@Mareg dlaczego uważasz, że farba akrylowa nie jest wodoodporna?

(...)

 

Black 3.0 i Musou po prostu poddałem "próbie wody i potarcia"...

Po ponad tygodniowym schnięciu jest pewnie trochę lepiej niż po paru godzinach, ale farba dalej puszcza.

Jak to wygląda widać na poniższym zdjęciu, po lewej Black, po prawej Musou.

Tak w ogóle, to może istnieją jakieś farby akrylowe, które są odporne na wodę, ale te dwie (plus "Humbrol Acrylic Spray Black Matt 33" którą też testowałem) niestety nie są.

 

 

1380271499_BLK30Musou_na_mokro.jpg.e39e67abd793d2e2ec761bb4d968cdc5.jpg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 minut temu, Mareg napisał:

 

Black 3.0 i Musou po prostu poddałem "próbie wody i potarcia"...

Po ponad tygodniowym schnięciu jest pewnie trochę lepiej niż po paru godzinach, ale farba dalej puszcza.

Jak to wygląda widać na poniższym zdjęciu, po lewej Black, po prawej Musou.

Tak w ogóle, to może istnieją jakieś farby akrylowe, które są odporne na wodę, ale te dwie (plus "Humbrol Acrylic Spray Black Matt 33" którą też testowałem) niestety nie są.

 

 

1380271499_BLK30Musou_na_mokro.jpg.e39e67abd793d2e2ec761bb4d968cdc5.jpg

 

... a na czym malowałeś te czarne plamy?

Link to comment
Share on other sites

26 minut temu, Mareg napisał:

 

Na tekturze.

Mam jeszcze pomalowaną sklejkę, ale tu jeszcze trzeba czasu na porządne wyschnięcie.

 

Mokra tektura pocierana palcem zawsze będzie gubić włókna celulozowe i stąd może problem przypisywany farbom. Sprawdź na trwalszym podłożu.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Przyszły trzy nowości, więc wrzucam następny odcinek:

 

por_1.jpg.2f83d86f2c1ce9ddee1d4255c83389f2.jpg

 

Kolejno od lewej:

  • (a) welur "samochodowy" z porównania # 1
  • (b) NEW: welur "à la Bartolini" (@bartolini, proszę potwierdź że to jest ten Gekkofix 10011 na Twojej fotce wyżej).
  • (c) lakier Golden Rose Matte "à la @Darek_B" z poprzedniego testu
  • (d) NEW: lakier do paznokci Inglot Matte 706
  • (e) NEW: lakier do paznokci Vipera Husky 03
  • (f) Black 3.0

 

A teraz fotki pod  kątem, tak jak powyższe zrobione w naturalnym świetle:

 

por_2.jpg.ef1b9284e52819394f9d17f2279ad77f.jpg

 

 

por_3.jpg.d03f84d78c2595ed8544cfbbdcbc0980.jpg

 

 

I lakiery + Black na chromowanej rurze, przy sztucznym oświetleniu (żarówki LED), w kolejności od lewej (c), (d), (e), (f):

 

por_4.jpg.bb74bdc8b3f321e6eb7506244fb327cc.jpg

 

 

Moje wnioski z tego odcinka:

  • Welur "à la Bartolini" jak na razie jest prawdziwym czarnym koniem całego wątku.
    Jest sporo droższy niż dwa pozostałe i mniej odporny na przedarcie, ale ta czerń jest naprawdę zabójcza !
    Wszystkie blaki i musy wymiękają...
  • Dwa nowe lakiery idą od razu do moich Dziewczyn, bo ten pierwszy "à la Darek_B" jest lepszy do wyczernień.

 

Edited by Mareg
  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

jak wygląda trwałość tych welurowych oklein?

miałem kiedyś z tym problemy. Pierwsza okleina odklejała się na rogach (po dłuższym czasie). Druga po 2 latach odkleiła się gdy teleskop poleżał kilka godzin w samochodzie w trakcie letnich upałów. Były to różne okleiny

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Muszę kupić Gekkofix 10011. Wyglada rewelacyjnie na tych zdjęciach.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Przez ten Twój wątek ogarnął mnie szał oklejania dobsona i zostały mi tylko ścinki :icon_rambo:

 Może widok odwrotu coś podpowie. Kupiłem ją chyba w Casto.

IMG_1573.jpeg.914fc8e123c9f9e25cbdfacea1db5601.jpeg

 

Jakieś pół roku temu wyciąłem z tego weluru, cyrklem tnącym cieniutki pierścionek i przykleiłem na krawędzi obudowy Panoptica 41. Ten okular ma muszlę oczną, regulowaną przez odkręcanie dodatkowego korpusika. Można go zdemontować, żeby obserwować w okularach korekcyjnych, ale ostra krawędź aluminiowej obudowy na pewno porysuje szkła. Pierścionek na 2~3mm szerokości i nie ma „lekkiego życia” ale jak dotąd nie drgnął - może troszkę „wyleniał”

 

IMG_1574.jpeg.4f32d893e1aee45e5ad8ccf928eb23de.jpeg


IMG_1575.jpeg.2efbf4d688d37400dae6a57d1f57aa2e.jpeg

 

Z tego co wiem, te lepsze okleiny mają klej, który polimeryzuje pewien czas po naklejeniu. Pozwala na poprawki na bieżąco i dopiero po kilku dniach uzyskuje pełną przyczepność.

Edited by bartolini
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.