Jump to content
  • 0

Porównanie zmiennych filtrów polaryzacyjnych


Matt_13
 Share

Question

Witam.

 

W kupionym zestawie do Synty 8 otrzymałem filtr szary (pojedynczy), który przepuszcza 25%. Ostatnio przy pełni okazał się zbyt słaby do obserwacji księżyca. Przeanalizowałem Wasze opinie na temat sprzętu i wiem, że najlepszy i najbardziej opłacalny jest zmienny filtr polaryzacyjny dlatego też chcę taki kupić. W grę wchodzi obecnie:

- Explore Scientific używany za 140 zł (nowy 229 zł),

- Celestron używany za 85 zł (nowy 149 zł),

- Orion nowy za 159 zł.

 

Czy ktoś z Was ma porównanie między tymi filtrami albo chociaż doświadczenie z jednym? Który byłby najlepszy? Czy warto dopłacić do ESa? W niektórych starszych wątkach czytałem, żeby unikać najtańszych pseudofiltrów wycinanych z tafli szkła i wszystkie lepsze są wystarczająco dobre. Nie zauważyłem tu tak jednoznacznej tendencji jak w przypadku okularów czyli "lepiej dozbieraj na porządny".

 

Aby pomóc też innym poszukującym informacji na ten temat możecie też przedstawić swoje doświadczenia ze zmiennymi filtrami polaryzacyjnymi innych firm.

Link to comment
Share on other sites

10 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Zmienne filtry polaryzacyjne to półśrodek, a jak wiadomo półśrodki dają ćwierć efektu. Dwuczęściowe filtry polaryzacyjne wprowadzają przede wszystkim odblaski i utratę światła oraz kontrastu na kolejnej granicy szkło/powietrze.

Najlepsze filtry ograniczające blask Księżyca to są filtry ND, najlepiej mieć dwie-trzy sztuki o różnej przepustowości.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 0
37 minut temu, Kapitan Cook napisał:

A czym się różni "zmienny" filtr polaryzacyjny od normalnego polaryzacyjnego? Pierwszy raz słyszę o zmiennym..

Zmienny/regulowany/podwójny jak zwał, tak zwał.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Oczywiście że się mylą. To jest regulowany filtr szary. To, że taki składa się z dwóch polaryzacyjnych niczego nie zmienia. Czy korzystałem ? Tak w zwykłej fotografii, i odradzam każdemu jeśli chce mieć normalne kolory.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
55 minut temu, Kapitan Cook napisał:

Czy korzystałem ? Tak w zwykłej fotografii, i odradzam każdemu jeśli chce mieć normalne kolory.

Mam tą samą opinię ;) Jakiś taki @Matt_13 drażliwy jesteś? ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 56 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.