Jump to content

Miała być Rozeta, wyszło tylko NGC2244


 Share

Recommended Posts

Witam wszystkich!

 

Moje pierwsze zdjęcie na forum :)

 

Planowałem zrobić Rozetę z Betelgezą, no i nie wyszło.

 

Parametry:

Nikon d3400, 85mm na F/5.6, ISO400, 100 klatek po 30sek, 50 klatek do kalibracji każdego rodzaju.

Niebo Bortle 7.

 

Stack w DSS, Obróbka Gimp + StarNet (StarNet bardzo się przydał do wywalenia light pollution)

 

Wnioski mam takie (w celu złapania Rozety):

  1. Jechać w ciemniejsze miejsce, zwiększyć ISO i czas ekspozycji.
  2. Zrobić zdjęcie aparatem otwartym na podczerwień.

 

Co myślicie?

 

1131940720_NGC2244Betelgeza.thumb.jpg.08a6772b373d05465a872e309bec4faf.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

To zdjęcie perfekcyjnie oddaje moje uczucia, jak patrzę na Rozetę przez lornetkę z balkonu :)

 

Ale wodoru bez modyfikowania aparatu nie złapiesz, żadna ilość ekspozycji tu nie pomoże niestety. 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

1. Z Bortle 7 będzie ciężko cokolwiek złapać, szukaj Bortle 4

2. Jeśli możesz otwórz bardziej obiektyw tzn z 5.6 przejdź do 2.8-4

3. Przy tej ogniskowej spokojnie powinieneś robić 60 sec klatki

4. Możesz olać wszelkie klatki kalibracyjne oprócz flatów

5. Da radę bez moda złapać sygnał ale będzie bardzo słaby, mod do tego nikona będzie wymagał filtrów IR cut

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kapitan Cook said:

1. Z Bortle 7 będzie ciężko cokolwiek złapać, szukaj Bortle 4

2. Jeśli możesz otwórz bardziej obiektyw tzn z 5.6 przejdź do 2.8-4

3. Przy tej ogniskowej spokojnie powinieneś robić 60 sec klatki

4. Możesz olać wszelkie klatki kalibracyjne oprócz flatów

5. Da radę bez moda złapać sygnał ale będzie bardzo słaby, mod do tego nikona będzie wymagał filtrów IR cut

Ad. 1-3

Tak, ciemniejsze niebo, wyższe ISO dłuższe czasy i przesłonę można bardziej otworzyć, chociaż poniżej f/4 jest widoczna coma w moim obiektywie.

Ad.4

Co do klatek kalibracyjnych, zgadzam się z flat, zwłaszcza że mam jakieś paprochy na matrycy, ale dlaczego mówisz o pominięciu dark/bias? Wiadomo teoria swoje odszukiwanie i sczytywanie danych z matrycy etc.

Ad.5

Możesz rozwinąć myśl z IR cut i modem do d3400? Nie za bardzo rozumiem.

Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, Bentoq napisał:

 StarNet bardzo się przydał do wywalenia light pollution

Uwazaj zeby przy usuwaniu LP nie wywalic sygnalu mgławic 

8 godzin temu, Bentoq napisał:
  1. Zrobić zdjęcie aparatem otwartym na podczerwień

Zdecydowanie TAK.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, Bentoq napisał:

Możesz rozwinąć myśl z IR cut i modem do d3400? Nie za bardzo rozumiem.

 

W Nikonach tej serii filtr IR-cut i H-alfa są połączone. Oznacza to to że jak go usuniesz potrzebujesz wstawić sam filtr IR-cut, opcji jest sporo ale jest to na pewno słabsze rozwiązanie niż jak aparat ma te filtry oddzielnie i możesz zdjąć sam od H-alfa. Jako że póki co użytkujesz aparat z obiektywami to musisz zdobyć sam filtr plus oprawkę do niego. Być może są już clip on filtry do tego nikona ale to droga sprawa. Ja do swojego d5100 kupiłem IR Cut od svbony 1,25 cala a oprawkę wykonał mi @sidiouss. Możesz do niego napisać w tej sprawie. Z tym rozwiązaniem wiążą się 2 sprawy: powstaje lekka winieta od oprawki filtra i gorsza sprawa, w większość obiektywów trzeba obcinać metalowy ząb który jest z tyłu filtra. Raczej nie muszę tłumaczyć że kupującym po Tobie średnio się to spodoba. U mnie jedynie 35mm 2.0D, 50mm 1.8G i 70-200 2.8 nie wymagały cięcia. Ze swojej strony jako alternatywę mogę podpowiedzieć Canona 1200D, którego użytkuję i jestem zadowolony. Tak, matryca jest sporo słabsza niż Nikona ale wszystko oprócz tego jest na plus w Canonie. Mod będziesz mógł wykonać bez najmniejszego problemu. Dodatkowo są przejściówki tak aby montować obiektywy Nikona na korpus Canona. Tak więc widzisz że jeśli chce się troszkę poprawić rezultaty to trzeba niekiedy dużo rzeczy powymieniać.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Dzięki za info. Czyli wyciągając filtr z d3400 w zasadzie otrzymujemy full spectrum, czyli sytuacja "D" z artykułu Michała K. Dobrze rozumiem?

 

Dlaczego potrzebujemy IR-cut? Co dokładnie powinno się obciąć, to co jest ponad H alfa? Jaki ma wpływ na fotografie brak filtra IR-cut?

 

image.png.327bc03df4ba82f4483342df7d3c9e59.png

Edited by Bentoq
Link to comment
Share on other sites

Aaa, mowa o czymś takim?

 

image.png.bf258b1831a84a10a02afafe9ee264ea.png

 

Czyli zależy nam na odcięciu rzeczy ponad H-alfa, czyli sytuacja jak w przykładzie C z obrazka od Michała.

 

Można to załatwić za pomocą filtra clip-in albo pewnie czegoś nakładanego na obiektyw?

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Kapitan Cook napisał:

Jako że póki co użytkujesz aparat z obiektywami to musisz zdobyć sam filtr plus oprawkę do niego. Być może są już clip on filtry do tego nikona ale to droga sprawa. Ja do swojego d5100 kupiłem IR Cut od svbony 1,25 cala a oprawkę wykonał mi @sidiouss. Możesz do niego napisać w tej sprawie. Z tym rozwiązaniem wiążą się 2 sprawy: powstaje lekka winieta od oprawki filtra i gorsza sprawa, w większość obiektywów trzeba obcinać metalowy ząb który jest z tyłu obiektywu. Raczej nie muszę tłumaczyć że kupującym po Tobie średnio się to spodoba. U mnie jedynie 35mm 2.0D, 50mm 1.8G i 70-200 2.8 nie wymagały cięcia

 

Edited by Kapitan Cook
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Kapitan Cook said:

 

Tak to właśnie opcję clip-on widziałem, ma jednak swoje wady, tak, jak opisałeś. Zastanawiam się, czy nie można po prostu kupić filtr UV-IR cut i nałożyć na obiektyw.

 

IR-Cut od svbony przepuszcza pasmo 400-700 nm, można kupić filtr 77mm o podobnych właściwościach i wtedy na każdy obiektyw wejdzie (mając np. pierścienie redukcyjne do filtrów). Czy efekt nie będzie ten sam? Bez winiety i rzeźby w obiektywach.

Link to comment
Share on other sites

Michał przy modyfikacji Nikonów wkłada filtr UV-IR cut  z Canona, więc zostajesz z filtrem normalnie i nie ma podczerwieni a dostaje się Ha.

Mi tak modyfikował D7500 mojego ostatnio

Koszt modyfikacji jest wyższy, bo trzeba dokupić ten filtr do modyfikacji, ale wtedy nie bawisz się w clipy, czy filtry na obiektyw

Edited by OnlyAfc
literówka
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, OnlyAfc said:

Michał przy modyfikacji Nikonów wkłada filtr UV-IR cut  z Canona, więc zostajesz z filtrem normalnie j nie ma podczerwieni a dostaje się Ha.

Mi tak modyfikował D7500 mojego ostatnik.

Koszt modyfikacji jest wyższy, bo trzeba dokupić ten filtr do modyfikacji, ale wtedy nie bawisz się w clipy, czy filtry na obiektyw

 

Tak, na pewno jest to o wiele wygodniejsze :) a tak zupełnie przy okazji, czy w d7500 da się dopasować ustawienie matrycy pod AF? W moim d5300 nie było takiej możliwości, a np. d750 już jest.

Link to comment
Share on other sites

U mnie działa po modyfikacji normalnie autofocus.

Michał sprawdził po zmianie filtra czy działa i jest ok.

Ja po przyjściu aparatu do mnie też sprawdziłem i śmiga.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 godzin temu, Bentoq napisał:

(StarNet bardzo się przydał do wywalenia light pollution)

 

Coś mi się wydaje, że wylałeś dziecko z kąpielą. To nie jest prawda, że niemodyfikowanym aparatem nie złapiesz wodoru. Raczej złapiesz mniej, no chyba że filtry nikona tną jak rzeźnik. 
Możesz zapodać stacka? 
Moja rozeta sprzed dwóch lat, również niemodyfikowanym aparatem:

 

(według mnie to bardzo dobrze, że robisz darki i biasy)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, karp_killer said:

Coś mi się wydaje, że wylałeś dziecko z kąpielą. To nie jest prawda, że niemodyfikowanym aparatem nie złapiesz wodoru. Raczej złapiesz mniej, no chyba że filtry nikona tną jak rzeźnik. 
Możesz zapodać stacka? 
Moja rozeta sprzed dwóch lat, również niemodyfikowanym aparatem:

 

(według mnie to bardzo dobrze, że robisz darki i biasy)

 

Stack jest tutaj: https://we.tl/t-zkl6p57AvH

 

U Ciebie wyszło o wiele więcej materiału :) ja zacząłem od poziomów, krzywej i wyszła dosyć duża łuna od LP, a mgławicy brak, to sobie pozwoliłem na taki ruch ze StarNet, ale zobaczymy, może rzeczywiście zabiłem mgławicę tych ruchem.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Heh, część mnie miała nadzieję i czuła, że coś tam jednak jest :) zobaczę, czy uda się coś z tego jeszcze wyciągnąć w Gimpie, albo właśnie w innym programie, Siril jeszcze nie próbowałem, póki co uczę się obróbki.

Edited by Bentoq
Link to comment
Share on other sites

Siril jest spoko do stackowania i podstawowej obróbki. Prosty, darmowy, za pomocą skryptów stackowanie robi się jednym kliknięciem, ma fotometryczną kalibrację kolorów, ma też bardziej zaawansowane funkcje. Na początek wystarczy i posłuży długo ;) 

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, Zlew napisał:

Coś tam majaczy ;)

Tło jest brutalnie potraktowane background extraction w Siril, dlatego takie bohomazy.

Nigdy mi się nie udało poprawnie użyć tego algorytmu w Sirilu. Mam nadzieję, że to poprawią. 
Zrobiłem sztucznego flata w PS.

 

NGC2244_Betelgeza-st.thumb.jpg.8e9b091d990977e1c8bb567f6164426b.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dorzucę swój przykład mod vs niemod (skale zupełnie różne, ale to nie szkodzi)

 

 

Dusza i serce niemodowanym Canon 1200D, 3810 sekund:

 

image.thumb.png.848d27d34b1c720a999f5d13b8445db2.png

 

Rozeta z modowanym Canonem 1200D, 4320 sekund, czyli niewiele więcej.

 

rosette_early.png

Link to comment
Share on other sites

Trochę jeszcze się pobawiłem w Siril + Gimp, coś tam udało się wyciągnąć, dalekie od ideału, ale widać, że coś tam jest :)

 

Wnioski zostają takie same, lepsze niebo i co za tym idzie - więcej czasu i wyższe ISO.

 

NGC2244_Betelgeza2.thumb.jpg.839a7d2a24c10836756eabfc9082f687.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 56 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.