Jump to content

Czy da się wydrukować takie pudełeczko? Obudowa enkodera


Behlur_Olderys
 Share

Recommended Posts

Cześć,

Wymęczyłem taki model obudowy na enkoder.

Pytanie brzmi: czy takie coś jest trudno wydrukować w 3D? Czy w ogóle taka obudowa ma sens?

 

Mocowania łożysk musiałem dać na zewnątrz żeby całość była jak najpłytsza. Z tego powodu nie ma jednolitej powierzchni, żeby leżało...

 

Oczywiście można byłoby kupić gotową obudowę i powycinać otwory, ale jakoś mam złe doświadczenia, a to musi być w miarę precyzyjne....

 

Od razu mówię, że do środka wchodzi koło enkodera z drukarki, na górze będzie mocowana kamerka, a soft do przetwarzania obrazu jest już napisany, czekam na testy po otrzymaniu złączki do montażu i załatwieniu kilku problemów logistycznych :)

 

upper_case.png

 

lower_case.png

 

encoder_case-lower_case.stl encoder_case-upper_case.stl

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

wywal te wystające tuleje na zewnątrz obudowy lub wymyśl je jako wkręcane/wklejane/wciskane, lub zrób je od środka. Jeśli nie, będzie od groma podpór, a powierzchnia zewnętrzna brzydka.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Obudowy łożysk trzeba by wydrukować osobno i dokleić.

Może nawet lepiej gdyby jedną obudów przykelić w złożeniu - całość wycentruje się na łożyskach.

Edited by bartolini
Link to comment
Share on other sites

Bawiłem się w taki dziwne wydruki, kłopotliwe to i wymaga wydrukowania nadbudowy ale jak się nie odklei od podłoża to może się udać :) Duże to to ?

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, Behlur_Olderys napisał:

Wiecie co, przemyślałem sprawę, i może po prostu dam łożyska z flanszą, wtedy wystarczy dziura i może będzie się trzymać, jak dołożę trochę kleju :)

 

Wywalam te mocowania :)

Nie możesz dać ich od środka i ewentualnie podwyższyć obudowę?

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, apolkowski napisał:

Nie możesz dać ich od środka i ewentualnie podwyższyć obudowę?

Mogę, ale wolałbym mieć to jak najbardziej płaskie. Inaczej może mi zawadzać o teleskop albo o statyw :) Być może te kilka mm nie ma znaczenia. Ale chyba łożyska z flanszą będą ok, to przecież nie będzie przenosiło żadnych sił ani nic, prędkość kątowa 15 sekund łuku na sekundę :)

Link to comment
Share on other sites

Update:

Teraz to wygląda tak:

 

lower_case.png

 

upper_case.png

 

 

Będzie ok? :)

 

Plan jest taki, że w otwory na wcisk wejdą łożyska z flanszą 5x14x5 (de facto mają wysokość 4mm a reszta to flansza)

Cztery otwory fi3.5mm mają być pod śrubki M3, i taki gwint zamierzam nagwintować w słupkach wystających z dolnej części. Potem do środka daję koło enkodera (1800 pasków 200 lpi), dokręcam kamerę z obiektywem 8mm uzyskując powiększenie jakiegoś 1mm na 1280 pikselach, co pozwala mierzyć przesunięcie z dokładnością poniżej 0.5". Tylko potem będę śrubował soft żeby dał radę to robić przy przynajmniej 15 fps, ale to inna bajka :)

 

encoder_case-lower_case_final.stl encoder_case-upper_case_final.stl

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 minut temu, Behlur_Olderys napisał:

i taki gwint zamierzam nagwintować w słupkach wystających z dolnej części

Z własnego doświadczenia: gwint w druku jest dość słaby, raz za mocno dociągniesz i koniec. Pomyśl lepiej o otworach pod insert (np. https://zadar.pl/insert-gwintowany-m3), wprasujesz lutownicą na ciepło i będzie się trzymać jak Niemcy gazu z nord streamu.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tak jak pisze kolega Zlew. Gwint w drukach jest słaby i nie polecam gwintować. W druku pod gwinty można zaprojektować od razu z wewnętrznym gwintem o zwojach pod plastik(tutaj ze względu na rozmiar chyba odpada), otwór pod insert albo otwór pod nakrętki m3. Ostatnio robiłem pod nakrętki M3 i działa spoko.

277851615_302432055302946_3394123658897758494_n.jpg

 

Edited by Midnight9999
poprawka
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

To ja na kontrze: jeśli to jest dekiel nieprzenoszący żadnych sił, to bez inserta bez problemu da radę, tylko zrobić otwór trudniej, bo tolerancja średnicy jest nieduża. Tylko ze względu na to unikam takich łączeń, chociaż moja drukarka ma sporo takich. No ale to jest seryjnie drukowane przez producenta i dopracowane. Zwykle używam małych (~2mm średnicy) wkrętów do drewna, lub jeśli część pracuje pod obciążeniem to trochę większych. Rzadziej śruby z nakrętkami kwadratowymi, jeszcze rzadziej sześciokątne. W ekstremalnych przypadkach ściskam z obu stron z pośrednictwem podkładek.

Reguła KISS - sprawdza się nie tylko w unixie :)

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, Behlur_Olderys napisał:

Cztery otwory fi3.5mm mają być pod śrubki M3, i taki gwint zamierzam nagwintować w słupkach wystających z dolnej części.

Chyba fi2,5mm - otwór musi być mniejszy niż docelowy gwint wewnętrzny.

BTW takie gwinty da się spokojnie wydrukować z żywicy.

Link to comment
Share on other sites

18 minut temu, Krzysztof z Bagien napisał:

Chyba fi2,5mm - otwór musi być mniejszy niż docelowy gwint wewnętrzny.

BTW takie gwinty da się spokojnie wydrukować z żywicy.

M3 ma skok gwintu 0.5mm także da się takie gwinty wydrukować także techniką FDM jednak potem z trwałością ciężko.

 

20 minut temu, lkosz napisał:

To ja na kontrze: jeśli to jest dekiel nieprzenoszący żadnych sił, to bez inserta bez problemu da radę, tylko zrobić otwór trudniej, bo tolerancja średnicy jest nieduża. Tylko ze względu na to unikam takich łączeń, chociaż moja drukarka ma sporo takich. No ale to jest seryjnie drukowane przez producenta i dopracowane. Zwykle używam małych (~2mm średnicy) wkrętów do drewna, lub jeśli część pracuje pod obciążeniem to trochę większych. Rzadziej śruby z nakrętkami kwadratowymi, jeszcze rzadziej sześciokątne. W ekstremalnych przypadkach ściskam z obu stron z pośrednictwem podkładek.

Reguła KISS - sprawdza się nie tylko w unixie :)


Wkręty do drewna zaś zależnie od użytego materiału oraz od kąta drukowania otworu. Jeżeli otwór jest poziomo to wkręty do drewna mogą rozcisnąć warstwy znacznie obniżając trwałość.

Mimo, ze ten wydruk będzie prawdopodobnie drukowany z otworami pionowymi to podtrzymam zdanie z dodawaniem nakrętek z jednego powodu. W akcesoriach astro ważne jest, żeby były pewne, żeby się to nie rozsypało w nocy na środku łąki do trawy i tego typu okolicznościach. Sił dużych nie ma ale sprzęt astro pracuje w warunkach polowych i ma być niezawodny, gotowy na ewentualne rozkręcenie i skręcenie 5 razy bez uszczerbku na trwałości.

Edited by Midnight9999
poprawka
Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, Midnight9999 napisał:

Wkręty do drewna zaś zależnie od użytego materiału oraz od kąta drukowania otworu. Jeżeli otwór jest poziomo to wkręty do drewna mogą rozcisnąć warstwy znacznie obniżając trwałość.

no trza tak robić, żeby otwory były drukowane pionowo...

 

6 minut temu, Midnight9999 napisał:

W akcesoriach astro ważne jest, żeby były pewne, żeby się to nie rozsypało w nocy na środku łąki do trawy i tego typu okolicznościach. Sił dużych nie ma ale sprzęt astro pracuje w warunkach polowych i ma być niezawodny, gotowy na ewentualne rozkręcenie i skręcenie 5 razy bez uszczerbku na trwałości.

na takich wkrętach trzyma mi się całkiem ciężka lampa w hulajnodze, która ma jeszcze sporą uszczelkę. Duże siły statyczne i wibracje. Nie wiem czy cokolwiek jest w stanie przebić te warunki, bo jeżdżę cały rok, niezależnie od pogody. Nakrętki M2 i M3 za to lubią się zablokować gdy się do nich dostanie trochę plastiku (albo solonego błota). Niestety obie te rzeczy już przerobiłem. Kawałki PETG lubią się tak parszywie wkręcić w gwint i potem trzeba wyłamywać.

Link to comment
Share on other sites

3.5mm to będzie otwór żeby śruba gładko przechodziła, do gwintowania oczywiście 2.5, ale teraz ta opcja już spadła ze stołu :)

 

Zdecydowałem: zrobię otwory sześciokątne na nakrętki M3 w dolnej podstawce, w najgorszym razie przykleję je na kropelkę, ale i tak przecież będą się trzymać jak pojawią się śrubki. Tak będzie najprościej, no i wszystko już mam w domu. W założeniu docelowo tego pudełka nigdy nie trzeba będzie otwierać... Ale to już jutro narysuję :P Dzięki za dobre rady, będę dawał znać o postępach :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Odświeżam temat:

Szukam osoby chętnej - oczywiście za godziwym wynagrodzeniem - do wydrukowania mi takiego czegoś:

widok_calosc.jpg

 

Pliki do druku to dolna/górna pokrywka, trzymadełko do dysku enkodera oraz "klapka" z mocowaniem kamerki na górze - więc 4 rzeczy:

 

Czy ktoś byłby chętny? Najlepiej jakby się udało przed czwartkiem to pokażę na zlocie i oczywiście odpowiednio zareklamuję wykonawcę :D

 

small_encoder-lower_case_final.stl small_encoder-upper_case_final.stl small_encoder-disc_holder.stl small_encoder-m12_outside_roof.stl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 56 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.