Skocz do zawartości
  • 0

Problem z wyostrzeniem


Jac

Pytanie

Robię pierwsze kroki w obserwacjach astronomicznych. Mam od niedawna Dobsona GSO 10''. Wraz z nim w standardzie dwa okulary : Erfle'a 30 mm 2" oraz Plossla 9 mm.
Po pierwszych obserwacjach gwiazd mam wrażenie ze ten pierwszy daje dobrą ostrość a ten drugi nie.
W tym pierwszym gwiazdy mają widoczne cienkie spajki a w tym drugim nie. Właściwie żadnych.
Teleskop przed obserwacjami studzony długo - 2 godziny z 22 do ok. 10 stopni. Obserwowane gwiazdy w miarę wysoko nad horyzontem +/- 70 stopni (np. Mizar)
Nie mam doświadczenia i porównania do innych teleskopów jednak wydaje mi się że przez tego Ploessla jest słabo.
Rozumiem ze jest spora różnica w powiększeniach miedzy oboma okularami ale subiektywnie przez tego Ploessla to nie wygląda ładnie.
Jak uważacie czy ten Ploessl jest faktycznie słaby i lepiej nie będzie i trzeba zakupić lepszy okular dla tej ogniskowej do obserwacji gwiazd (podwójnych) ?
Czy może popełniam jakieś podstawowe błędy o których nie mam świadomości ?
Na co zwrócić uwagę by sobie odpowiedzieć czy to slaby okular, słabe warunki, ... ?

Z góry dziekuję za wszelką pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Uświadom sobie, że ten plossl  daje power cca 130 x.  Seeing bywa raz lepszy, raz gorszy.

Poza tym -  to nie jest refraktor , który daje gwiazdy szpileczki - jesli jest dobrze zestawiony. W lustrze jest

inaczej. Dobrze go zkolimuj, zjustuj  osie optyczne lustra i szukacza i ciesz się widokami gromad kulistych,

mgławic, galaktyk ...  Z planetami gorzej, bo paradują przed wschodem Słońca i wtedy są nizko nad horyzontem - więc znów zakłócenia obrazu przez atmosferę i turbulencje powietrza . Z czasem zauważysz, że okulary też mają swoje wady ...  NIMA LEKKO  :)))

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0