Jump to content

Krótka notka na temat kolimacji Newtona, czyli kilka klatek z ostatniej sesji


Recommended Posts

Posted (edited)

Na przykładzie kliku klatek 120 s (pełen kadr) z ostatniej sesji pokażę spostrzeżenia na temat kolimacji mojego newtona. Tylko czy aby na pewno o kolimacji mowa?

 

Mój newton UNC1000/f5 jest raczej dość budżetową konstrukcją. Jednak bez problemu udaje się go poprawnie skolimować przy pomocy równie budżetowego kolimatora. Na dowód jedna ze zdecydowanej większości klatek.

 

good.thumb.jpg.5e58b2c56d7587073b0c788810db7741.jpg

 

Prawda że nie ma się do czego przyczepić? Po rogach nie jest to może "żyleta", ale uważam że obrazy gwiazdek mieszczą się w granicach przyzwoitości.

Stosunek jakości gwiazdek do ceny sprzętu uważam za bardzo dobry. ;)

 

Poniżej inna klatka z tej samej sesji, zebrana kilkanaście minut później.

 

bad_1.thumb.jpg.f6c1095c7cd0f8ed9571923b5cb24163.jpg

 

Uuu, a co to się porobiło? Przecież niczego nie dotykam!

 

I kolejna klatka zebrana nieco później.

 

bad_2.thumb.jpg.74d66ab07324d239e9fdee5b74857396.jpg

 

Ojej, znów niczego nie dotykałem, a gwiazdki położyły się w drugą stronę!

 

Zaznaczam z góry, że te wady obrazy nie są spowodowane złym prowadzeniem.

Cóż więc się stało? W obydwu przypadkach temperatura otoczenia w ciągu kilku minut zmieniła się o ok. 2 st. Co się zatem działo ze zmianą toru optycznego? Czy mamy do czynienia z utratą kolimacji czy może z jakimś tiltem focusera? A może z tiltem lustra? A może klika różnych przyczyn jednocześnie?

Do rozwiązania problemu wystarcza większa lub mniejsza zmiana focusa. Ciekawe, prawda? Wygląda na to, że utrata ostrości powoduje właśnie takie zniekształcenie gwiazdek. Trochę to dziwne, bo w przypadku nieostrego obrazu gwiazdki powinny puchnąć regularnie we wszystkich kierunkach, a tutaj się kładą. Niemniej tak właśnie zachowuje się mój newton przy szybkich zmianach temperatury otoczenia, a przez refocusowanie obraz się naprawia.

 

Nie potrafię niestety odpowiedzieć sobie na pytanie, co tak naprawdę dzieje się w takich przypadkach z elementami toru optycznego, ich mocowaniami czy też z samą tubą. W każdym razie efekt jest taki jak pokazałem. Z tego powodu praca z moim newtonem wymaga stałej obecności podczas sesji. W przeciwnym wypadku zmiana temperatury, chwila nieuwagi i klatki lądują w koszu.

Czy każdy newton tak reaguje na zmiany temperatury, czy tylko mój jest jakiś trefny?

 

 

 

Edited by diver
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
24 minuty temu, diver napisał:

Trochę to dziwne, bo w przypadku nieostrego obrazu gwiazdki powinny puchnąć regularnie we wszystkich kierunkach

Czy na pewno jeśli jest korektor komy? Też wielokrotnie to analizowałem przy kolimacji. Niestety najpierw ostrość - to jest warunek krytyczny przy ocenie - tak mi się przynajmniej wydaje .

Edited by _Spirit_
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kurczy się wszystko, tylko że w różnym stopniu i na różne sposoby (stal i aluminium) zmieniając geometrię tuby i luster. Kurczą się śruby kolimacyjne do LW. Kurczy się i pewnie trochę skręca pająk. Cela LG na pewno nie pozostaje statyczna. Im bardziej światłosilny Newton tym margines błędu kolimacji mniejszy. Użycie korektora komy go jeszcze bardziej zawęża i sprawia, że osi optyczne oraz oś tuby i wyciągu powinny być ze sobą zgrane z dużą dokładnością.

 

A przy zmianie temperatury wszystko się delikatnie przemieszcza, więc trudno wskazać jedną przyczynę takiego zachowania i problem rozwiązać.

 

Dwie sugestie:

  • Jeżeli masz pająka na blachach to zastanów się poważnie nad wymianą na solidnego CNC- obręcz na tubę, ramiona i uchwyt LW zrobione z jednego kawałka aluminium. Aczkolwiek na 10" będzie kosztował.
  • Moim zdaniem rozwiązanie typu ZWO EAF + ASIAIR, który ma opcję autofokusa przy zmianie temperatury o 1, 2, 4 stopnie jest wskazane.
Link to comment
Share on other sites

6 minut temu, _Spirit_ napisał:

Czy na pewno jeśli jest korektor komy? Też wielokrotnie to analizowałem przy kolimacji. Niestety najpierw ostrość - to jest warunek krytyczny przy ocenie - tak mi się przynajmniej wydaje .

 

Moje doświadczenie wskazuje właśnie na to, co mówisz: najpierw ostrość, potem dopiero po obrazach gwiazdek można oceniać poprawność kolimacji.

Jeżeli chodzi o obrazy gwiazdek przy permanentnym braku ostrości, to oczywiście spajki robią się podwójne, a gwiazdki puchną (pojawiają się krążki wokół gwiazd). W moim przypadku mowa jest o dość nieznacznej utracie ostrości. Widocznie więc małe nieostrości skutkują właśnie takim pojechaniem gwiazdek. Ciekawe, jakie doświadczenie mają w tym zakresie inni posiadacze newtonów.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, Herbert West napisał:

A przy zmianie temperatury wszystko się delikatnie przemieszcza, więc trudno wskazać jedną przyczynę takiego zachowania i problem rozwiązać.

 

Tutaj oczywiście zgadzam się z Tobą: wszystko zmienia wymiary i przemieszcza się. Bez dwóch zdań.

Ale jak to jest, że w takim przypadku do usunięcia wady obrazu wystarczy jedynie zmiana focusa?

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, diver said:

 

Tutaj oczywiście zgadzam się z Tobą: wszystko zmienia wymiary i przemieszcza się. Bez dwóch zdań.

Ale jak to jest, że w takim przypadku do usunięcia wady obrazu wystarczy jedynie zmiana focusa?

Nie mam pojęcia i napisałem że ciężko będzie znaleźć jedną przyczynę- o ile jest jedna. Pomyśl nad automatyzacją ustawienia ostrości zależne od zmian temperatury. W końcu jeżeli to rozwiązuje problem to po co sobie łamać głowę nad przyczyną?

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
17 minut temu, Herbert West napisał:

Moim zdaniem rozwiązanie typu ZWO EAF + ASIAIR

 

Używam motofocusera Primaluce Sesto Senso z czujnikiem temperatury, ale nie umiem jakoś odpalić z APT automatycznej zmiany focusa.

Poza tym nie bardzo sobie wyobrażam działanie tego automatu. Czasem przy wzroście temperatury muszę wysuwać focuser, a czasem wsuwać. Nie dostrzegam jakiejś stałej zasady, że np. gdy temperatura spada to zmniejszam focus i odwrotnie. Bywa bardzo różnie. Skąd więc automat miałby wiedzieć w którą stronę refocusować?

 

Edited by diver
Link to comment
Share on other sites

U mnie sprawa jest prosta.

Jak temperatura zmieni się o 1st C to NINA wykonuje procedurę refocusowania.

Podobnie też zawsze przy zmianie filtra oraz jeśli FWHM wzrośnie.

 

W offsety i przesuw w wyniku zmiany temperatury się nie bawię, refocus trwa krótko i zapewnia pewność, że jest OK.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, Patryk Sokol napisał:

Jak temperatura zmieni się o 1st C to NINA wykonuje procedurę refocusowania.

 

A skąd NINA wie, w którą stronę refocusować?

 

2 minuty temu, Patryk Sokol napisał:

W offsety i przesuw w wyniku zmiany temperatury się nie bawię

 

Jakie offsety i jaki przesuw?

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
14 minut temu, diver napisał:

 

A skąd NINA wie, w którą stronę refocusować?

Refocus to nie jest przesuw po prostu.

 

Polega to na tym, że NINA odjeżdża focusem o pewną wartość (do dobrania doświadczalnie), robi zdjęcie i mierzy rozmiar gwiazdek na zdjęciu, następnie przejeżdża o zadany krok, robi zdjęcie, mierzy gwiazdki itd aż powstaje taka krzywa:
obraz.png.041e84e22509358f7181fe049d00fcf1.png

Na osi X masz położenie focusera, na Y rozmiar gwiazdek.

Dzięki temu NINA wie dokładnie w jakim punkcie wypada punkt ostrości.

To co też powinieneś zauważyć to, że krzywa spłaszcza się w okolicach perfect focusa.

I to jest to miejsce które robi Ci problemy, tzn. rozmiar gwiazdek się niewiele zmienia. Ale zmienia się ich kształt. Jakbyś popatrzył jak to wygląda to byś zauważył, że za focusem gwiazdki są wydłużone w kierunku środka obrazu, a przed focusem są wydłużone obwodowo.

 

Offset z kolei to jest automatyczne przesunięcie focusera o zadaną wartość wraz ze zmianą filtrów. O ile trzeba offsetować to trzeba zmierzyć ręcznie (czyli jeden filtr autofocus, później drugi filtr autofocus i porównać gdzie znajduje się punkt ostrości), a przesuwem nazywam zachowanie focusera, które polega na tym, że focuser na każdy stopień temperatury przesuwa wyciąg o zadaną wartośc (Dreamfocuser ma coś takiego fabrycznie, tylko ustawić trzeba).

W Newtonie się w takie rzeczy nie bawię, tylko refocusuję. Wynika to z tego, że potrzebujemy jedynie 10 klatek do focusa, które przy LRGB trwają po 2s każda, a do NB po 4s każda. Czyli utrata czasu jest w okolicach minuty, a za to sama procedura jest bardziej odporna na różne przypadki (jak np. potencjalny uślizg focusera. Na to automatyczna korekta nie pomoże, a refocus jak najbardziej).

Edited by Patryk Sokol
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, Patryk Sokol napisał:

Polega to na tym, że NINA odjeżdża focusem o pewną wartość

 

Teraz mam jasność. Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. :)

Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, _Spirit_ napisał:

+ warunek że fokuser się nie ślizga, nie ma luzów itd..

Półprawda :)

Tzn. Ślizganie to zło - tego trzeba się bezdyskusyjnie pozbyć.

Ale luz nie jest dużym problem. Tzn. ustawie się overshoota w NINIe i problem przestaje istnieć :)

Za to korekta absolutna luzu to już przeżytek i trzeba ją zakopać.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
6 minut temu, _Spirit_ napisał:

+ warunek że fokuser się nie ślizga, nie ma luzów itd..

 

Mój wygląda na stabilny. Z Primaluce Sesto Senso działa mi bez zarzutu, mogę ustawiać ostrość mocno precyzyjnie. Ale ponieważ nie stosuję (jeszcze) rozwiązania z autofocusem, korekty robię ręcznie (tzn. z poziomu  programu do akwizycji oczywiście).

Edited by diver
Link to comment
Share on other sites

szybkie zmiany temperatury powodują, że lustro stygnie nierównomiernie, a to z kolei powoduje zmiany kształtu lustra. To zaś oznacza zmianę ogniskowej oraz dokładności powierzchni lustra, a tym samym wzrost aberracji np. astygmatyzmu

 

można temu zaradzić robiąc lustro z zeroduru lub sitallu ;)

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Teraz, ZbyT napisał:

można temu zaradzić robiąc lustro z zeroduru lub sitallu ;)

 

;)

Myślę, że to nie tylko (a może i nie przede wszystkim) lustro. Lustro ma jednak w porównaniu z np. metalowymi elementami mocowań dużą bezwładność cieplną. No ale nie badałem tego i nie zbadam. Tak czy siak, refocusować trzeba.

Link to comment
Share on other sites

13 minut temu, rambro napisał:

Co do samej przyczyny że gwiazdy kładą sie w przeciwne strony. Może masz lekki astygmatyzm?

 

Chyba nie, bo obrazy gwiazdek w osi teleskopu też się kładą.

 

Link to comment
Share on other sites

19 minut temu, diver napisał:

 

;)

Myślę, że to nie tylko (a może i nie przede wszystkim) lustro. Lustro ma jednak w porównaniu z np. metalowymi elementami mocowań dużą bezwładność cieplną. No ale nie badałem tego i nie zbadam. Tak czy siak, refocusować trzeba.

 

ale zmiana długości śrubek kolimacyjnych o 100 nm nie ma najmniejszego wpływu na kolimację

taka sama zmiana kształtu zwierciadła ma już duży wpływ na dawane obrazy

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

27 minut temu, ZbyT napisał:

taka sama zmiana kształtu zwierciadła ma już duży wpływ na dawane obrazy

 

Czyli zmieniam lustro na "high quality" i po problemie? ;)

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, diver napisał:

Czy każdy newton tak reaguje na zmiany temperatury, czy tylko mój jest jakiś trefny?

Ja mam Sky-Watcher 200/1000 ze zmienionym wyciągiem na niskoprofilowy Baadera ale nie zauważyłem, żeby tak małe zmiany temperatur jak 2 C wpływały na ostrość. Często ustalam ostrość tylko raz, może dwa razy na sesję i jak później sprawdzam FWHM i klatki to nie ma większych różnic, przynajmniej w pierwszej połowie nocy. Jak sprawdzam na masce Bahtinova to też niewiele się zmienia. Zauważyłem natomiast, że podobny jak u Ciebie efekt występuje u mnie przy niektórych ułożeniach tuby, co wskazuje na jakieś luzy na wyciągu i ugięcia, może coś podobnego dzieje się u Ciebie?  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
9 godzin temu, Patryk Sokol napisał:

U mnie sprawa jest prosta.

Jak temperatura zmieni się o 1st C to NINA wykonuje procedurę refocusowania.

Podobnie też zawsze przy zmianie filtra oraz jeśli FWHM wzrośnie.

 

Podpisuję się obiema rękoma! Focus w NINA jest świetny. Odpuściłem jej nawet refocus ze względu na temperaturę, włączyłem tylko jeśli FWHM zmieni się o 10%. NINA sprawdza każdą klatkę i pokazuje jak zmieniają się warunki. Bywały noce, że w logach miałem refocus robiony nawet 4x w Newtonie SW 200/1000.

Polecam też plugin Hocus Focus - jest sprawniejszy niż i tak bardzo dobry moduł AF NINA. 

Tylko i wyłącznie przez tak dobre działanie AF w NINA odpuściłem zupełnie APT. 

 

 

Edited by monter
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 135 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.