Jump to content

PixInsight w zderzeniu z kalibracją


Recommended Posts

Jest tyle szkół wykonywania klatek kalibracyjnych, że można zgłupieć.

 

Kiedyś zebrałem sobie to robiąc średnią ze wszystkich znalezionych informacji w taki jak poniżej klucz:

 

ZDJĘCIA NA SESJI

 

DARKI: (około 20 zdjęć)

 - w tej samej temperaturze co główne zdjęcia

 - w tym samym ISO co główne zdjęcia

 - takie same czasy naświetlania co główne zdjęcia

 - zasłonięty otwór obiektywu

 

BIAS: (około 100 zdjęć)

 - zaciemniony obiektyw

 - czas naświetlania jak najkrótszy

 

 

ZDJĘCIA PÓŹNIEJ

FLAT

 - ISO - Minimum

 - białe tło

 - osłona, ostrość na nieskończoność, z tą samą przesłoną co główne zdjęcia

 - czas naświetlania wybieramy taki, żeby wykres histogramu był podobny do histogramu głównych zdjęć

 

DARKI DO FLATÓW

 - wystarczy nałożyć dekiel na obiekty i zrobić 20 zdjęć w tej samej temperaturze

 

 

Tak, to było kiedyś - jak jeszcze nie miałem chłodzonej kamery. 

 

Teraz buduję biblioteki klatek DARK i BIAS w optymalnych (moim zdaniem) zestawach:

 

Bias - dla każdego GAIN 0, 50, 100, 120

Ekspozycje po 0,01 s

 

 

Dark - dla każdego GAIN 0, 50, 100, 120

Ekspozycja: 30, 60, 90, 120, 150, 180, 210, 240, 270 i 300s. 

 

Każdy zestaw to 25 klatek.

Czyli: 

 - 10000 klatek

 - 165000 sekund, tj. 2750 minut czyli ponad 45 godzin czarnego materiału.

 

Ale czy warto?

 

Czytam na stronie PixInsight:

"Począwszy od wersji 1.6, PixInsight zawiera standardowy moduł ImageCalibration (IC) [...] gorąco polecam zrobienie co najmniej 10 dark i bias klatek. [...] Nie trać czasu na uzyskiwanie klatek dark-flat: IC przeskaluje główny ciemny, aby dopasować go do ciemnego szumu w Twoich płaskich klatkach."

 

Link do artykułu: 

https://www.pixinsight.com/tutorials/master-frames/

 

Napiszcie proszę - jak to jest, czy warto budować olbrzymie zbiory dark, które warto powtarzać co jakiś czas? Czy może mija się to celem?

 

Jakie macie doświadczenia, które sprawdzają się w Waszych obróbkach zdjęć.

 

Jak zrobić kalibrację, która faktycznie przyniesie oczekiwane efekty lecz nie tracąc przy tym za dużo czasu?

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
4 minuty temu, MaciejS napisał:

ostrość na nieskończoność, z tą samą przesłoną co główne zdjęcia

Ostrość taka sama jak zdjęcia LIGHT.

Jaka kamera?

Edited by _Spirit_
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jakiś czas temu było gdzieś w statusach pytanie o zupełnie czarne piksele na finalnej focie - i konkluzja jest taka, że to efekt starych darków, bo charakterystyka pikseli jakośtam się zmienia z upływem czasu. Więc budowanie sobie biblioteki darków wg mnie niekoniecznie ma sens, bo za miesiąc albo trzy (albo rok, nie wiem) może się okazać, że i tak nie są one adekwatne do tego, co generuje matryca.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Teraz, Krzysztof z Bagien napisał:

Jakiś czas temu było gdzieś w statusach pytanie o zupełnie czarne piksele na finalnej focie - i konkluzja jest taka, że to efekt starych darków, bo charakterystyka pikseli jakośtam się zmienia z upływem czasu. Więc budowanie sobie biblioteki darków wg mnie niekoniecznie ma sens, bo za miesiąc albo trzy (albo rok, nie wiem) może się okazać, że i tak nie są one adekwatne do tego, co generuje matryca.

 

Dokładnie tak, u mnie to było.

 

Edited by Patryk Sokol
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Istotne jest zachowanie takiego samego offsetu w ustawieniach kamery do darkówi jaki był do lightów. Zmiana offsetu, to zmiana stałej składowej tła, która może wpływac na błędy kalibracji.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Zawsze myślałem, że darków musimy mieć tyle samo czasu, co jasnych klatek, np. jeżeli mamy 10 godzin jasnego materiału, tyle samo musimy mieć dark. 

 

A jak się odnieść do tego artykułu PixInsight - wiem, że minimum 10 to także 25, jak również 45 klatek. Ale ja całego czarnego materiału mam ponad 10000 klatek. Bo pomyślałem, że PixInsight posiada jakiś patent na algorytm, który z 10 darków zrobi cuda.

 

Czy ja to po prostu źle interpretuję?

Link to comment
Share on other sites

ja mam biblioteki biasow i darkow po 60, to i tak wiecej niz mi potrzeba do dobrego mastera, jesli twoja kamera generuje powtarzalne zdjecia, bez ampglow to chyba tez bedzie ok. Flatow tez na poczatku trzaskalem po kazdej sesji ze 60, teraz to juz tylko 25-30 sztuk. Nie wiem dlaczego wybierasz tyle gain i exposure, ale pewnie masz jakies swoje przemyslenia. Tutaj o klatkach kalibracyjnych:

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

55 minut temu, MaciejS napisał:

Zawsze myślałem, że darków musimy mieć tyle samo czasu, co jasnych klatek, np. jeżeli mamy 10 godzin jasnego materiału, tyle samo musimy mieć dark. 

 

A jak się odnieść do tego artykułu PixInsight - wiem, że minimum 10 to także 25, jak również 45 klatek. Ale ja całego czarnego materiału mam ponad 10000 klatek. Bo pomyślałem, że PixInsight posiada jakiś patent na algorytm, który z 10 darków zrobi cuda.

 

Czy ja to po prostu źle interpretuję?

Źle interpretujesz. Wystarcza faktycznie 30-40 klatek na darki i tyle samo na flaty. Oczywiście także na biasy.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minut temu, dimis napisał:

Nie wiem dlaczego wybierasz tyle gain i exposur

 

Bo chyba jeszcze nie znalazłem swojego gain... 

 

No właśnie - po co mi tyle różnych czasów ekspozycji?

 

Muszę chyba to wszystko zweryfikować i przedyskutować ze swoim wewnętrznym głosem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 58 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.