Skocz do zawartości

Co robię nie tak?


Nekro

Rekomendowane odpowiedzi

Część,

 

chciałbym zrobić fotkę NGC6888 następującym sprzętem: Newton 150/750, QHY183c (gain: 11, offset:30), filtr L-Pro, bortle niby 6. No i oczywiście nie wychodzi mi to tak, jakbym chciał. Na zdjęciach brakuje szczegółów, ładnych kolorów i występuje ziarnistość. Dla 3h (32x6min) naświetlania to najlepsze co udało mi się uzyskać za pomocą Sirilc + GIMP:

NGC6888_RGB_proba.jpg.741ea129334b7ca4ddecfe8d7be5a07a.jpgNGC6888_RGB_6min_darki_sn_ready.thumb.jpg.2f2fb022089a76dcd6f646518273db4d.jpg

 

Dozbierałem jeszcze 37 zdjęć po 6 min ale wynik wcale nie wydaje się być lepszy.

Co robię nie tak? Co poprawić?

1. uszkodzona kamera,

2. wysoka wartość zaświetlenia nieba,

3. słaby warsztat,

4. za mocne "wyciąganie",

5. wciąż za mało materiału,

6. dłuższy czas naświetlania - np. 10 minut.

7 może ten filtr coś wadzi?

 

Mogę udostępnić stack. Z góry dziękuję za sugestie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Zacznij od inspekcji pojedynczego suba. Tam zobaczysz ewentualne problemy z optyką.

2. Kalibracja musi być dobrze zrobiona, inaczej dalsza praca ma niewiele sensu- darki, flaty muszą działać. Darki musisz mieć z takim samym gain i offset. Jeżeli w tej kamerze musisz kalibrować flaty dark flatami, to gain i offset dark flatów musisz mieć identyczny jak flatów.

3. Wrzuć suba albo kilka, surowego stacka również.

4. Rzucimy okiem i pogadamy o dalszej obróbce.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam 30 darków (ampglow znika, więc chyba są ok) i jako że materiał był zbierany w dwóch sesjach to do każdej mam 30 flatów.

 

link do plików: https://drive.google.com/drive/folders/1MlPRXgNWi6xch1PJnIQv5jtJ_Yyrz-aR?usp=sharing

 

To co mnie zastanawia, to to, że na surowych klatkach widać dużo mniej, niż zwykle widać na pojedynczych klatkach w jakiś tutorialach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopisuję się do uwag kolegi @Tayson.

 

Moje uwagi są takie:

- co się u Ciebie dzieje z montażem, prowadzeniem? Nie masz praktycznie ani jednej klatki nieporuszonej. Widziałem, że pozbywałeś się EQ5, więc zakładam, że masz coś lepszego tak? Na przykład na takim HEQ5 już tuba 150/750 nie powinna się trząść jak galareta. O ile nie było jakiegoś porywistego wiatru to do analizy - guiding, wyważenie i mechanika montażu. Jeśli widzisz, że są problemy z guidingiem to może lepiej zejść z czasem pojedynczej ekspozycji?

- filtrem L-Pro nadal łapiesz widmo broadband pomniejszone o jakąś część LP. Nie dostaniesz już nie wiadomo ile więcej wodoru, zwiększając sumaryczny czas ekspozycji. Jeśli oczekujesz więcej od tego zdjęcia to najlepiej teraz palić wodór i potem połączyć całość w HaLRGB

- muszę pochwalić korekcję pola. Na pierwszy rzut oka wygląda całkiem przyjemnie i bez komy. Jeszcze trochę do poprawy, ale ogólnie jest OK.

- Pixinisght :)

 

Image09.png.430c76b61cacc854b23a8f5f195200a8.png

 

 

  • Kocham 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrzeba CI działających, a więc skalibrowanych flatów, jak @Tayson napisał.

Potrzeba więcej danych, nie ma innego rozwiązania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Nekro napisał:

Ok. Dziękuję za podpowiedzi. Dziś poza lightami zrobię biasy.

I rzeczywiście gwiazdy pojechane. Może 360s to dla niego za dużo.

 

 

Eh, ale tak żeby powiedzieć coś więcej to już ciężko :D Jaki montaż? Guidowane? Itd. Biasy? Dark flaty :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Głównym Twoim problemem który widzę jest słabe niebo.

 

Znakomita większość publikowanych zdjęć NGC 6888 jest naświetlana przez filtry narrow band, które bez porównania lepiej wycinają tło. Pewnie widziałeś dużo takich fotek i oczekiwałeś, że uda Ci się zrobić podobne. Niestety z filtrem L-pro pod niebem Bortle 6 nie zrobisz dobrego zdjęcia tego obiektu. Powiem brutalnie - szkoda czasu na próby.

 

Zrób zdjęcie (mono) przez filtr Ha i zobaczysz, że będzie bez porównania lepiej. A jeśli chcesz koniecznie kolor, to do kamery kolorowej zastosuj filtr typu dual-band Ha + OIII lub oddzielnie naświetl wodór i tlen, zamień na mono i zmontuj fotkę RGB podkładając HOO.

I jeszcze jedno -już pisali powyżej - DOBRE flaty to podstawa. U Ciebie ich zabrakło (znaczy dobrych).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prezentowany stack był robiony z Eq5. Wczoraj i dziś próbuję z HEQ5. Guiding 60/225 + Asi 120mc. Rzeczywiście biasów i dark flatów nie robiłem. Wydawało mi się, że do tej kamery nie trzeba. 

Flaty robiłem do tej pory z wykorzystaniem asystenta APT, widać muszę przestać z tego korzystać ;)

Edytowane przez Nekro
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Nekro napisał:

Prezentowany stack był robiony z Eq5. Wczoraj i dziś próbuję z HEQ5. Guiding 60/225 + Asi 120mc. Rzeczywiście biasów i dark flatów nie robiłem. Wydawało mi się, że do tej kamery nie trzeba. 

Flaty robiłem do tej pory z wykorzystaniem asystenta APT, widać muszę przestać z tego korzystać ;)

Sam robię w APT, ale trzeba podać dobrą wartość ADU oraz mieć sensowną, jasną flatownicę ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Właściwie to dalej nic nie wiem. Na FB ktoś wrzucił zdjęcie tego obiektu i wygląda o niebo lepiej:

 

https://www.facebook.com/groups/741495986712657/posts/1121949178667334/?comment_id=1121965285332390&reply_comment_id=1121977028664549&notif_id=1658304167429454&notif_t=group_comment_mention

 

tutaj są 4 godziny naświetlania, u mnie są 3.

Co to znaczy, że mam zrobić dobre klatki kalibracyjne? Dlaczego moje są nie dobre? Darki likwidują ampglow, flaty likwidują winietę, więc wydaje mi się, że jest ok. Darki robię z zasłoniętym teleskopem przy takiej samej ostrości, gainie, offsecie, temperaturze chłodzenia. Flaty robię z użyciem ATP i  wspomnianego "CCD flats aid", gdzie program sam wylicza wartość ADU. Nie jestem mądrzejszy od komputera, więc nie wiem jak miałbym zrobić to lepiej.

 

mam kolejne pomysły:

1. coś nie tak z korektorem komy,

2. za mały gain (był 11, czyli unity gain)

3. za duży offset (był 30)

 

dziękuję za podpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tu masz moje 6h z Canona 1100D: NGC 6888

 

@Tuvoc pokazał co siedzi w Twoim materiale. I moim zdaniem wygląda to bardzo sensownie przy tej ilości klatek i sprzęcie. Działaj z obróbką. 

 

6 minut temu, Nekro napisał:

Darki likwidują ampglow

Tak

 

6 minut temu, Nekro napisał:

flaty likwidują winietę

Plus wywalają paprochy z matrycy.

 

7 minut temu, Nekro napisał:

Darki robię z zasłoniętym teleskopem przy takiej samej ostrości, gainie, offsecie, temperaturze chłodzenia.

Ta sama ostrość przy darkach nie ma znaczenia. Reszta tak. 

 

Flaty - ja robię patrząc na histogram. Nie udało mi się zmusić softowo przez APT czy NINA poprawnie dobranego czasu.

  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oz z samymi darkami, kolejna wersja z flatami idark flatami. Delikatna obrobka i zobaczysz co sie dzieje. Uwazaj na obrobke! Oczywiście to co ludzie pokazuja nanfejsie nie powinni byc Twoim wyznacznikiem. Poza tym link do fejsa nie dziala.

Edytowane przez Tayson
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten obiekt jest dość ciemny. Mnie zaskoczyło jak bardzo gdy próbowałem pierwszy raz. 


Myślę, że powinieneś spróbować z czymś jaśniejszym - np. okolice Sadr albo Ameryka - żeby było łatwiej ocenić co jest nie tak i czy rzeczywiście to kwestia nieba. Jak już opanujesz cały proces to wtedy zabierz się za ciemniejsze cele..? Taki pomysł.

 

Poza tym filtr Ha jest praktycznie niezbędny przy mgławicach. Reszta narrowbandu moim zdaniem to dodatki. Przy kolorowej kamerce łatwo nie będzie ale coś chyba złapiesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, zbuffer napisał:

Poza tym filtr Ha jest praktycznie niezbędny przy mgławicach. Reszta narrowbandu moim zdaniem to dodatki. Przy kolorowej kamerce łatwo nie będzie ale coś chyba złapiesz.

 

Z kolorową kamerą dobrze sprawdzają się fitry dwupasmowe. Np. L-eNhance, L-eXtreme albo Antlia ALP-T. Crescent poniżej łapany ASI533 z L-eNhance.

 

image.png.27131eb21e2e11e01c1e0c1f44353d08.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pod bortle 6 i chłodzoną kamerę to nie kupowałbym żadnego L-Pro tylko właśnie jakiś dwupasmowy filtr, np. L-Extreme, czy też Antlię ALP-T. Osobiście focę pod bortle 5/6 i obiekty szerokopasmowe bez większego problemu mogę strzelać bez filtra lub z UV/IR cut'em, a mgławice emisyjne wychodzą wielokrotnie korzystniej w wąski paśmie (więcej sygnału z mgławicy względem sygnału gwiazd, więc mgławica jest ładniej wyodrębniona, a do tego niemalże całkowicie wycięte LP). Do tego dochodzi możliwość zabawy w false colory i inne...

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.