Jump to content

Kamera Zwo Asi 533 pro czy 294 pro a może Canon 6d makrII ?


Afur
 Share

Recommended Posts

Witam

 

Proszę o pomoc w wyborze kamery do obrazowania. 

Stoję przed wyborem kamer ASI 533 MC Pro Color lub ASI 294 mc pro color.

 

Minusem 533 jest kwadratowy dość mały sensor,  a 294 duże ampglow. Czy zdjęcia kalibracyjne dark poradzą sobie z ampglow?

 

W tej chwili fotografuje zmodyfikowanym Canonem 1100d, w cenie kamer Zwo mogę kupić Canona 6d mark II (pełna klatka), ten z kolei produkuje dużo szumów cieplnych.

 

Interesuje mnie fotografowanie głównie mgławic emisyjnych czyli dość sporych obiektów. 

 

Wybór ciężki,

 

Jeśli ktoś używa któregoś z tych sprzętów proszę o opinie i poradę.

 

Kamery będą pracowały z William Optics Zenithstar 81 apo + flattener 6IIIA (447mm ogniskowa) 

 

Z góry dzięki

Link to comment
Share on other sites

Bałem się AmpGlow, ale spokojnie jest on do opanowania. Prawidlowo zrobisz pliki kalibracyjne i AmpGlow z fotek znika. Mam Asi294 MC Pro i polecam. Dwa razy większy sensor niż w Asi533 - to olbrzymia różnica. Masz przywoity refraktor, który spokojnie obsłuży tej wielkości matrycę.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

28 minut temu, Afur napisał:

Czy w kamerach wolnych od AmpGlow, jak 533 lub 2600 też trzeba robić darki? Jeśli nie to zaoszczędza nam to dużo czasu. 

NIe trzeba .

Hot pixele załatwia dithering + odpowiedni algorytm stackowania, a ciemny prąd jest w tych kamerach na tyle niski , że jest pomijalny  przy zachowaniu rozsądnych czasów naświetlania ( tak do 300 sek) i schłodzeniu kamery do np -15 st .

 

Link to comment
Share on other sites

53 minuty temu, Afur napisał:

Czy w kamerach wolnych od AmpGlow, jak 533 lub 2600 też trzeba robić darki? Jeśli nie to zaoszczędza nam to dużo czasu. 

 

Darki robisz raz w roku i masz spokój. To nie jest uciążliwe.

Link to comment
Share on other sites

Teraz, Afur napisał:

Darki raz w roku? Myślałem, że co sesje, że ważna jest temperatura.

Temperature sam sobie ustawiasz jaką chcesz, zawsze tą samą - właśnie po to są kamery chłodzone.

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jest jeszcze jakaś inna kamera wolna od AmpGlow która ma większy piksel niż 533, a nie jest tak droga jak 2600????

Edited by Afur
Link to comment
Share on other sites

18 minut temu, dobrychemik napisał:

Temperature sam sobie ustawiasz jaką chcesz, zawsze tą samą - właśnie po to są kamery chłodzone.

 

Ale ważny jest jeszcze czas naświetlania , jak zmieniam czas to powinienem zrobić darki tak. 

Link to comment
Share on other sites

Hmm, właściwie nie ma się co bać ampglow i marnować czasu na darki, decyduje się na czasy przykładowo 5min, gain 120, temp -10 i robie darki raz, potem tylko wklejam do stackowania i już. Dobrze kumam?

Link to comment
Share on other sites

30 minut temu, Afur napisał:

Hmm, właściwie nie ma się co bać ampglow i marnować czasu na darki, decyduje się na czasy przykładowo 5min, gain 120, temp -10 i robie darki raz, potem tylko wklejam do stackowania i już. Dobrze kumam?

Prawidłowo :) Dokładnie takie parametry miałem ostatnio przy użyciu Antlii Alp-T. Z Optolongiem L-Pro natomiast klatki po 60 sekund.

 

Edited by dobrychemik
Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, dobrychemik napisał:

 

Darki robisz raz w roku i masz spokój.

A potem nie wiadomo skąd są jakieś dziwne artefakty, flaty nie chcą działać jak trzeba itp. :P

Charakterystyka sensora zmienia się z czasem; trudno powiedzieć w jakim tempie takie zmiany zachodzą, ale czasem nawet po miesiącu darki mogą się przeterminować.

Link to comment
Share on other sites

Eh, dobra to dorzucę swoje trzy grosze do dyskusji.

 

Nie obraź się, ale zabrałeś się troszkę za to wszystko od d... strony :)

 

1. Kamera chłodzona 1 lub 2, ale w sumie to Canon 6D II też ujdzie - to zależy Ci na chłodzeniu czy nie? Dostawczak to auto, hatchback też auto. Kupię auto... Fotografia Canonem 6D to sztuka całkowicie inna od fotografii kamerami chłodzonymi - sprzęt mobilny, idealny do szerokich kadrów i na wyjazdy bez stałego zasilania. Nie wiemy w jakich warunkach będziesz fotografować bo nic nie podałeś - jeśli tylko spod domu i masz prąd w gniazdku to już argument za Canonem raczej nietrafiony.

 

2. Ampglow, darki i inne takie.

13 godzin temu, Afur napisał:

Czy w kamerach wolnych od AmpGlow, jak 533 lub 2600 też trzeba robić darki? Jeśli nie to zaoszczędza nam to dużo czasu. 

A co to w ogóle za argument? Spieszysz się gdzieś? :D Jedni mają kamery z ampglow inni bez i raczej mało kto wybiera kamerę pod kątem klatek kalibracyjnych. Skoro kamera jest chłodzona to wracasz do domu po sesji, zakrywasz samą kamerę dekielkiem (już może być dawno odpięta od teleskopu), włączasz chłodzenie i robisz. Wracasz z obiadu, spaceru i masz. Flatów też nie będziesz robić bo szkoda czasu? :)

 

3. Zastanawiasz się nad matrycą - czy kwadratowa czy format 4:6 itd. To jest kwestia drugorzędna - patrzeć należy na wielkość piksela i jego dopasowanie do zdolności rozdzielczej teleskopu.

 

4. Zapytałem nie bez powodu o miejsce skąd będziesz fotografować - to jest druga najbardziej istotna kwestia zaraz po doborze matrycy. Niebo masz tam paskudne, a obie kamery chłodzone to OSC. Dlatego jeśli będziesz dysponować tylko tą miejscówką to może zastanów się czy nie lepiej pójść od razu w kamery mono? Jeśli jednak OSC to pamiętaj, że zbieranie materiału w narrowband jest dużo bardziej czasochłonne. Z pomocą przyjdą jeszcze filtry dual narrowband dla kamer kolorowych (typu L-Extreme czy L-Enhance), ale to kolejny koszt i przyjęcie pewnego rodzaju filozofii fotografowania. No i ostatnia kwestia związana  z oboma kamerami to ich wartości tzw. studni [full well] - spójrz kiedy 533MC uzna, że dany piksel został nasycony czyli biały, a kiedy 294MC (Quiv the lazy Geek z YT testował 533MC z centrum Tokio, to powinno dać Ci coś do myślenia). Zwyczajnie 533MC pozwoli Ci na dużo więcej pod dużo gorszym niebem.

 

Tu jeszcze cokolwiek co pojawiło się jako pierwsze w Google po wpisaniu 294MC vs 533MC:

https://www.astrobin.com/forum/c/astrophotography/equipment/zwo-asi-533-mc-pro-vs-zwo-asi-294-mc-pro/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

1. Tak dokładnie tak jest, zabieram sie za to od d… strony bo nie znam się za bardzo, uczę się i chce się dowiedzieć jak najwiecej od ludzi mądrzejszych ode mnie w tym temacie. Zaczynałem od 0 ale idzie mi coraz lepiej. 
W tej chwili fotografuje starym Canonem, który robi zaszumione obrazy, obróbka ciężka, ale już go poznałem i nauczyłem się jak go używać. Dlatego przejście na Canona 6d było by łatwiejsze o ile będzie dostarczał dobrych obrazów.
O kamerach nic nie wiem, ale jestem ich ciekaw, wiem tylko że mogą dać obrazy wolne od „śmieci”  

Fotografuje z domu…narazie. Na jesień planuje krótkie wakacje w Bieszczadach - to będzie mój pierwszy wyjazd z teleskopem. 

2. Tak czas jest dla mnie cenny. Jak juz pisałem wcześniej, myślę jeszcze w kategoriach dslr, nie wiem jak obsługuje się kamery osc, nie myślałem jeszcze o tym jak nimi robić darki. Jak pewnie wiesz darki Canonem robie po sesji, bo ważna jest temperatura. Wiec jak mam 60x3min materiału i minimum 40x3min darków, to jest trochę czasu, tak. Nie lubię ich po prostu robić, dla mnie to strata czasu (wiem, że są ważne i muszę ale lubię i już :)
Może nie pamiętasz, ale Flaty robi się szybko, wiec nie zajmują mi sporo czasu. Nie wybieram kamery pod względem klatek kalibracyjnych tylko pod względem obrazów jakie dają. Im lepsze tym mniej czasu poświęcę na obróbkę. Mam 3 dzieci i wierz mi, że czas ma dla mnie znaczenie. 

3. Teleskop obsłuży mi pełna klatkę. A mały sensor ogranicza mi pole. Nie będę mógł fotografować ulubionych obiektów w całości. 
4. Kamerki mono i narrowband, w tej chwili za drogie, kamery drogie, filtry też, i brak wystarczającej wiedzy jak na razie…. W przyszłości może i tak. 
5. o studni ( full well ) nic nie wiem, może mi wyjaśnisz.


Niebo interesowało mnie od zawsze, chce go poznawać, nie potrzebuje przemądrzałych wypowiedzi tylko rzetelne informacje, które pomogą mi się rozwijać i dzięki którym będę lepszy w tym co lubię robić :)

Edited by Afur
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 58 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.